Witam. Od trzech lat regularnie wyjeżdżam do Niemiec i Austrii i jechałem tam wieloma wąskotorówkami. Większość z nich zlokalizowana jest w rejonie górskim, co samo w sobie przeważnie przesądza o powodzeniu przedsięwzięcia (w Polsce przykład Bieszczadzkiej KW z tłumami pasażerów mimo drogich biletów).
W tym roku jeździłem na początku września w Niemczech po liniach Harzer Schmalspurbahnen (HSB)
http://www.hsb-wr.de/ i kilku innych. HSB jest to chyba najbardziej rozbudowana sieć wąskotorowa w Niemczech, nieco podobna strukturą do Kujawskich KW za czasów ich świetności. Codziennie rozpalonych jest do 10 lub więcej parowozów, pociągi mają nawet po 10 wagonów. Na jednej stacji Drei Annen Hohne krzyżują się jednocześnie nawet 3 pociągi. W każdym składzie osobowym jest wagon dla rowerów, osób niepełnosprawnych, bufety lub całe wagony barowe. Infrastruktura jest zachowana w bardzo dobrym stanie, pięknie utrzymane torowiska, rekonstruowane zabytkowe wagony i parowozy. Na HSB są linie bardzo oblężone i takie po których kursuje raz dziennie pociąg parowy a poza tym wagony spalinowe. Istnieje możliwość dogodnych przesiadek, pociągi są skomunikowane wewnątrz sieci wąskotorowej a także na stacjach stycznych z siecią normalnotorową.
Sieć HSB była dość dokładnie opisana w kilku odcinkach w Świecie Kolei - numery 8/2006, 9/2006. Ciekawostkę stanowi fakt, że część jednej linii jest zintegrowana z siecią miejskich tramwajów, które kursują po sieci wąskotorowej (na odcinku z Nordhausen). Obok dworca wąskotorowego jest plac dworca autobusowego i przystanek tramwajowy, będący stacją końcową dla wybranych pociągów z wagonami spalinowymi, które jeźdżą na zmianę z wybranymi kursami tramwaju. O takie rozwiązanie aż się prosi na odcinku Krośniewice-Ozorków-Łódź.
Organizacja jest dość dobra, rozkład jazdy rozbudowany. Sieć HSB składa się de facto z trzech wąskotorówek połączonych ze sobą, pod jednym zarządem: Brockenbahn, Harzquerbahn, Selketalbahn.
Wybieram się tam ponownie niebawem
1 października jadę do Lipska
2 października Targi modelarskie w Lipsku
3 października planuję pojechać na Manswelder Bergwersksbahn
http://www.bergwerksbahn.de/ (stamtąd była wypożyczona lokomotywa która uległa zniszczeniu w katastrofie na linii Loessnitzgrundbahn jesienią), kursuje tylko w weekendy a i to czasem w pojedyncze dni, np. tylko 3 i 17 października, 7 listopada, 4, 5, 6 grudnia
4 października na Dollnitzbahn
http://www.doellnitzbahn.de - po sezonie parowozy tylko w weekendy
5 października na Harzer Schmalspurbahnen (HSB)
http://www.hsb-wr.de/, na linie którymi dotychczas jeszcze nie jeździłem - parowozy codziennie cały rok
6 października Hamburg, makieta Miniatur Wunderland
http://www.miniatur-wunderland.de/7 października wąskotorówka na Rugii, Ruegenscher BaederBahn
http://www.ruegensche-baederbahn.de/,
http://www.sachsen-stellwerke.de/, codziennie, spalinowe, parowozy okazjonalnie
8 października powrót do Polski
Jeśli ktoś chciałby się dołączyć, nawet na część tego wyjazdu to będzie mi bardzo miło. Jak znajdę trochę czasu to powrzucam zdjęcia z wyjazdów i poskanuję foldery z rozkładami jazdy.
Linie na których już jeździłem:
Niedaleko, tuż obok Drezna są dwie linie:
-Loessnitzgrundbahn, sieć na której we wrześniu wydarzyła się katastrofa kolejowa - zderzenie czołowe dwóch pociągów, na szczęście bez ofiar, 50 osób rannych
http://www.loessnitzgrundbahn.de/, strona organizacji miłosników
kolei która na tej linni organizuje przewozy wg odrębnego rozkładu jazdy
http://www.trr.de/ Ta wąskotorówka przebiega po terenach nizinnych. Pociągi z parowozem (codziennie)
- Weisseritztalbahn.de -
http://www.weisseritztalbahn.de/ piękne widoki, oczywiście tylko pociagi z parowozem (codziennie) Położona z kolei nieco na południe od Drezna. To kolejna ciekawa górska linia, w tej chwili czynna jest połowa trasy, pozostała część jest odbudowywana:
Trochę dalej, na południe są dwie linie obok siebie, warte odwiedzenia:
- Pressnitztalbahn -
http://www.pressnitztalbahn.de - linia całkowicie prywatna, zawsze parowozy, okazjonalnie spalinowe, ruch tylko w weekendy i wybrane dni
- Fichtelbergbahn -
http://www.fichtelbergbahn.de - parowozy, codziennie
Warte odwiedzenia są też:
- Bergbahn na południe od Erfurtu -
http://www.oberweissbacher-bergbahn.com - górska, raczej bez parowozów
W okolicy miasta Ulm
- Ochslebahn (kolej muzealna, codziennie, tylko parowozy) -
http://www.oechsle-bahn.de/- Albbaehnle -
http://www.albbaehnle.de/ , parowozy, oprócz linii wąskotorowej przyległa turystyczna normalnotorowa też z parowozami
Najbliżej granicy z Polską są dwie linie w okolicach Zgorzelca:
- Zittauer Schmalspurbahn
http://www.soeg-zitau.de (linia górska codziennie parowozy i wagony spalinowe, uwaga - jesienią ok. miesiąca przerwa w ruchu)
- Waldeisenbahn Muskau
http://www.waldeisenbahn.de (trochę nawiązuje ona do kolei "parkowej" ale jeździ parowóz lub spalinówka, ruch nie we wszystkie dni!)
Aż się prosi odwiedzić je np. po zakończonej imprezie majowej w Wolsztynie
Chętnie nawiążę kontakt z osobami zainteresowanymi wyprawami do Niemiec, Austrii, Francji w celach "wąskotorowych". jesienią planuję jeszcze jeden wyjazd, tym razem na austriackie wąskotorówki.
Mój tel. 501 647 139
Z pozdrowieniami, Piotr