Tytuł: Fotki 2006 Wiadomość wysłana przez: Marcin Przybysz on 05 Września 2006, 20:21:46 Wydzieliłem temat z moimi fotkami (cóż za samozachwyt, prawda? :mrgreen: )
Chyba czeka mnie jeszcze przed zimą wizytwa w Helu, mam nadzieję, że dokończę fotorelację. Marcin Zaczynamy w okolicy działobitni (roboczo przeze mnie nazwanej) nr 2 (to ta odrestaurowana) Schodzimy na starotorze, doskonale zachowane (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_01.jpg) z zachowanymi podkładami, niestety w stanie mocno zmurszałym (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_02.jpg) Na Helu mamy jak na razie jeden punkt skupu złomu, więc leżące swobodnie podkładki z gwoździami nikogo tu nie dziwią (rzecz nie do pomyślenia np. w Starachowicach) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_03.jpg) Po około 300 metrach dochodzimy starotorzem do głównej magistrali „czynnej” kolejki. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_04.jpg) Piszę z cudzysłowem, bo widać, że tędy od lat nic nie jechało. I nic dziwnego, gdyż ta część wąskotorówki prowadzi do działobitni (roboczo dziś nazwanej) nr l, czyli „strategicznego magazynu ziemniaków garnizonu Hel”, jak to ładnie określił 3 lata temu komandor, z którym zwiedzałem helskie umocnienia. Wtedy tor był jeszcze kompletny, niknął w głębi działobitni, dziś brakuje około 30 metrów przed samym zjazdem do umocnień, widać , że upalony przez złomiarzy. Spod działobitni nr l wracamy torowiskiem, aż do płotu z groźnym napisem (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_05.jpg) Torowisko biegnie wzdłuż płotu (po tej drugiej stronie niestety), bocznica prowadzi do bunkra , niknie w jego głębi, po chwili wynurza się, znika w drugim bunkrze, poczym łączy się z linią główną, i na szczęście wychodzi za płot, na teren dostępny. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_06.jpg) Mam niejasne podejrzenia, że może być to szopa gdzie stacjonują lokomotywki, ale póki nie zwiedziłem reszty, poczekajmy z wnioskami. Idziemy dalej. Po stu metrach mamy podziemny magazyn drewnianych podkładów ;) (mimo usilnych poszukiwań, nie znalazłem ani jednego gwoździa, więc wieku ich nie znamy) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_07.jpg) Zauważyłem ciekawą rzecz – betonowe podkłady przygotowane są pod dwa rozstawy – 600 oraz 750 mm (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_08.jpg) Dochodzimy do zwrotnicy, którą „nasza” linia łączy się z magistralą Port Wojenny – Magazyny (nazwy moje) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_09.jpg) Trasa do Portu – w kolejnym odcinku mojego opowiadania, teraz idziemy na Magazyny. Torowisko w stanie którego mogą pozazdrościć nasze wolontariacie kolejki – ani śladu trawska, czy innego chwastu, widać też, że od święta „coś” tędy jeździ. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_10.jpg) Samych Magazynów nie miałem śmiałości fotografować, posuwałem się więc wzdłuż ogrodzenia, aż do wyjazdu z przeciwnej strony, gdzie spotkałem odpowiedź ma pytanie zadane przez Vallentego – stąd: (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_11.jpg) można wziąć materiały na odbudowę, leży tego aż nadto: podkłady, przęsła patentowe (tak, tak), szyny zwrotnice, itp… Inne ujęcie tego magazynu dóbr wszelakich: (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_12.jpg) Ostatni rzut oka na wyjazd (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_01_13.jpg) I zmykam na jagody Na dzisiaj tyle, jutro jak się uda kontynuuję eksplorację, Pozdrawiam MP Tytuł: Fotki 2006 Wiadomość wysłana przez: Marcin Przybysz on 06 Września 2006, 19:55:32 Dziś kolejna relacja, tym razem z króciutkiego odcinka łączącego trasę Magazyny - Port Wojenny z ... no właśnie, z czym to na razie nie wiem :)
Zaczynamy tym razem z drugiej strony, od zwrotnicy (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_02_01.jpg) Chwilkę po wejściu na torowisko mam dylemat - cieszyć się czy martwić. Wiadomośc pozytywna dla miłośnika wąskich torów, a negatywna dla mających nadzieję na rychłe przejęcie choćby części infrastruktury - COŚ TU JEŹDZI (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_02_02.jpg) I to chyba często, czyli do magazynów trasa uzywana jest. I tyle na dziś, zmrok zapada (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_02_03.jpg) Jeszcze ciekawostka - taka malutka przesłanka dla wpisania linii do rejestru zabytków (swoją drogą przydałoby się) - szyny mamy sprzed prawie stu dwudziestu lat - najstarsza spotkana (więc nie wykluczam starszych, będę się przyglądał) to KRUPP z l888 roku. Jeszcze inna szyna do dziś oblepiona charakterystycznym nalotem smarów, popiołu, żużla - czyżby staroużyteczna z parowozowni jakiejś? Dobra wiadomość - niebawem będą fotki (także i w tym poście) Pozdraw MP Tytuł: Fotki 2006 Wiadomość wysłana przez: Marcin Przybysz on 11 Września 2006, 16:55:03 Czołem.
dziś mamy kilka zdjęć z terenu działobitni - obecnie głownego obiektu mającego rozbudować się kompleksu muzealnego. Oto nasyp którym wąskie tory dochodzą do "dworca" - betonowego tunelu , w którym dokonywano rozładunku przewożonej amunicji i materiałów. Nietypowa skrajnia wyklucza poprowadzenie tędy trasy kolejki turystycznej, ale być może odtworzony zostanie odcinek "muzealny" , z militarnym składem - wózki amunicyjnie, itp (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_03_01.jpg) Tu natomiast mamy bramę wjazdową do dworca, ma nadzieję, że dyrekcja MOW wybaczy zdokumentowanie roboczego rozgardiaszu ;) Praca wre na każdym odcinku :) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_03_02.jpg) Tutaj natomiast widać wyraźnie szyny rozstawu 600 mm - brama wyjazdowa... (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_03_03.jpg) ... którą pociąg podąży w stronę mijanki, łączącej się (lub nie) z trasą "turystyczną" (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_03_04.jpg) Jutro obiecane fotki odtworzonego wózka amunicyjnego. MP Tytuł: Fotki 2006 Wiadomość wysłana przez: Marcin Przybysz on 15 Września 2006, 20:16:16 Wracamy do wycieczki po helskich wąskich.
Zaczynamy kolejną podróż szlakiem kolejek Rejonu Umocnionego Hel. Dziś od Portu Wojennego. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_a.jpg) Lini podąża prosto jak strzelił (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_b.jpg) mijamy dawny obrys terenu zamkniętego (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_c.jpg) tutaj jeszcze lepiej widać podkłady przygotowane pod dwa rozstawy (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_d.jpg) i dochodzimy do dawnego trójkąta – tutaj wyraźnie widać starotorze (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_e.jpg) i już kolejne ramię trójkąta - ta otwarta brama… to ściśle strzeżony teren portu wojennego… bez komentarza… (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_f.jpg) a tędy tory trójkąta „wracały” na szlak (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_g.jpg) dalej nic ciekawego, szlak podąża wzdłuż drogi, aż do odciętej w latach 80tych (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_h.jpg) bocznicy do elektrowni. W tym miejscu „zaskoczył” dopiero GPS, jakby nad terenem portu wojennego wszelkie satelity zostały zestrzelone Od tej chwili mam ślad szlaku – do wykorzystania. Jedyny fragment szlaku, gdzie możemy spotkać prawdziwe szyny wąskotorowe, a nie staroużyteczne normalnotorowe. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_i.jpg) uwielbiam takie tabliczki ;) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_j.jpg) rarytas – popatrzcie uważnie na ten rozjazd – powinienem chyba wrzucić do tematu „koleje forteczne (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_k.jpg) a ta szyna wynurza się w najmniej spodziewanym miejscu na terenie elektrowni (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_l.jpg) dalej dochodzimy do drogi, (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_m.jpg) za którą już byliśmy, więc na razie koniec wycieczki. Na zakończenie taki smaczek (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_mp_04_port_n.jpg) Powiedzcie - czyż nie kusi, by wrzucić tu drezynkę i … „coś być musi, do cholery za zakręęętem … „ – ale to temat na wiosnę 2007 ;) No to do następnego odcinka. Marcin Tytuł: Fotki 2006 Wiadomość wysłana przez: Gunship on 13 Października 2006, 19:29:08 Witam ponownie. To i może ja coś dorzucę od siebie po tak długiej przerwie :mrgreen:
nasyp prowadzący od ul. Leśnej - w kierunku cypla (http://img288.imageshack.us/img288/4195/szlakw261skotorwkiwstron281cyplaar3.th.jpg) (http://img288.imageshack.us/my.php?image=szlakw261skotorwkiwstron281cyplaar3.jpg) rozjazd w rejonie dworca PKP (od strony morza) - w lewo do stacji, w prawo przez nieistniejące skrzyżowanie z linią normalnotorową w rejonie strzeżonego przejazku kolejowego (http://img439.imageshack.us/img439/9681/rozjazdw261skotorwkiwokolicydworcapkpwlewodostacjikolgs0.th.jpg) (http://img439.imageshack.us/my.php?image=rozjazdw261skotorwkiwokolicydworcapkpwlewodostacjikolgs0.jpg) wagoniki przy północnej bramie wjazdowej do portu wojennego (http://img439.imageshack.us/img439/9691/wagonikiwielou380ytkowexl6.th.jpg) (http://img439.imageshack.us/my.php?image=wagonikiwielou380ytkowexl6.jpg) szlak wąskotorówki przerobiony na trasę spacerową w rejonie głównej plaży na odcinku ul. Leśna - do " ścieżka za garażami" (http://img288.imageshack.us/img288/1929/szlakw261skotorwkiwstronecyplawokolicachpla380yg322owul1.th.jpg) (http://img288.imageshack.us/my.php?image=szlakw261skotorwkiwstronecyplawokolicachpla380yg322owul1.jpg) rozjazd wąskotorówki w kierunku przejazdu pod linią normalnotorową (http://img439.imageshack.us/img439/9751/rozjazdw261skotorwkiwokolicyaviazd1.th.jpg) (http://img439.imageshack.us/my.php?image=rozjazdw261skotorwkiwokolicyaviazd1.jpg) początek ledwowidocznego nasypu bocznicy w stronę koszar w Borze - widok w kierunku cypla ( po lewo droga prowadząca do "północnych schronów") (http://img396.imageshack.us/img396/7475/pic03900ip1.th.jpg) (http://img396.imageshack.us/my.php?image=pic03900ip1.jpg) niezydentyfikowana bocznica za "północnymi" schronami biegnąca prostopadle do linii normalnotorowej ( możliwe przejście na drugą stronę linii w kierunku zbiorników paliwowych) (http://img439.imageshack.us/img439/9941/pic03901wa9.th.jpg) (http://img439.imageshack.us/my.php?image=pic03901wa9.jpg) "dziwne" skrzyżowanie za "północnymi" schronami - w lewo resztki wykopu do schronów, w prawo bocznica przeładunkowa równoległa do linii normalnotorowej, do tyłu - bocznica wymieniona powyżej, prosto - połączenie z bocznicą do Boru (http://img396.imageshack.us/img396/8919/pic03903gc0.th.jpg) (http://img396.imageshack.us/my.php?image=pic03903gc0.jpg) przekop przez wydmę na bocznicy "borskiej" tuż za "schronami" (http://img396.imageshack.us/img396/1916/pic03907uv6.th.jpg) (http://img396.imageshack.us/my.php?image=pic03907uv6.jpg) bocznica do Boru - widok w jego stronę (najbardziej prosty odcinek kolejki na całym półwyspie) (http://img439.imageshack.us/img439/8498/pic03908hr0.th.jpg) (http://img439.imageshack.us/my.php?image=pic03908hr0.jpg) koniec wędrówki - tuż za zakrętem jednostka w Borze i brama wjazdowa na jej teren (niestety "szwejki" nie pozwoliły fotografować) (http://img396.imageshack.us/img396/5762/pic03910iy0.th.jpg) (http://img396.imageshack.us/my.php?image=pic03910iy0.jpg) Na dziś koniec :) Tytuł: Fotki 2006 Wiadomość wysłana przez: ok333 on 27 Października 2006, 00:33:37 Jeszcze kilka fotek znalezionych na Odkrywcy :
http://www.odkrywca.pl/galerie.php?nazwa=helbater Pozdrawiam ok333 Tytuł: Fotki 2006 Wiadomość wysłana przez: Arczi on 29 Grudnia 2006, 23:58:31 Ostatnio poszperałem w swoich archiwach i znalazłem kilka ciekawych fotek które chciałbym wam przedstawić.Sa to fotki przedstawiające pozostałosci długiej kilometrowo kolejki Rejonu Umocnionego Hel.Sa to miejsca mniej lub wiecej uczęszczane przez turystów i nie zawsze rzucające się w oczy.
(http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_01.jpg) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_02.jpg) Pierwsze fotografie przedstawiają torowisko wbetonowane w posadzkie przed budynkiem który stoji w bliskim sąsiedztwie stacji kolejowej na helu.Z informacji jakie pośadam jest to budynek wybudowany w 1932r. z przeznaczeniem magazynowym.Jakim był magazynem i co w nim przechowywano niestety nie wiem.Informacje te posiadam z starych map kolejowych które odnalazłem w archiwum państwowym w Gdyni.Ja osobiscie go zawsze pamientam jako noclegownie drużyn konduktorskich a w połowie lat 90-tych przemianowano go na osrodek wypoczynkowy kolejarzy. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_03.jpg) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_04.jpg) Kolejne dwie fotki przedstawiaja te same tory tylko na tle torowiska normalno torowego.Jako dziecko pamiętam jak w tych ogrótkach jeszcze na początku lat 80-tych stały w nich kozły oporowe tych torów. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_05.jpg) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_06.jpg) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_07.jpg) Kolejne fotki przedstawiają zaplecze wojskoewgo kino-teatru "Wicher".Tory te prowadziły do kotłowni i było tam z tedo co się dowiedzałem dostarczano tam wagoniki z weglem,który to węgiel był składowany na składowiskach w bespośrednim sąsiedstwie portu wojennego. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_08.jpg) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_09.jpg) A te zdięcia przedstawiaja możliwosci wykorzystania starych szyn do celów bardziej prywatnych.Szyny te są wykorzystane jako belki stropowe w garażach wybudowanych na zapleczu tego samego kina. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_10.jpg) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_11.jpg) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_12.jpg) Zdiecia teraz prezentowane przedstawiaja fragment orginalnego torowiska biegnącego do nie istniejącego już stanowiska nr.4 bateri im. H. Laskoskiego na cyplu.Stanowisko to wyleciało w 1944r. w powietrze ale torowisko sie zachowało. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_13.jpg) Ta fotka przedstawia niestety już nie aktualny widok starych torów lezących w morzu przy wysadzonym stanowisku nr.4.Część tych torow niestety przejeli złomiarze ale pocieszające jest to żę kilka elementow udało nam się uratować. Tytuł: Fotki 2006 Wiadomość wysłana przez: Arczi on 30 Grudnia 2006, 00:56:48 Chciałbym jeszcze przedstawić kilka fotek z mojego archiwum.
(http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_14.jpg) Widać tu pozostawiony zaasfaltowany fragmęt odnogi biegnącej w kierunku Helu.W tle widać starą drogę która biegła kiedyś do miasta a teraz nią można dojechac do portu wojennego oraz widac także używwane do dziś tory wąskotorówki. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_15.jpg) Te zdięcie przedstawia mijanke na wysokości wojskowego ośrodka wypoczynkowego "Kormoran". (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_16.jpg) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_17.jpg) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_16_18.jpg) A te fotki pzredstawiają wystające tory z wydmy w kierunku zatoki także na terenie ośrodka "Kormoran".Prubowalismy je wykopać wraz z pracownikami Muzeum Obrony Wybrzeża ale była to syzyfowa praca. Nad nimi jest ponad 3m skarpa piasku i każda proba ich wykopania kończyła się obsypaniem tej skarpy.Do dnia dzisiejszego nie wiem co one tam robią biorąć pod uwage że wzniesienie od strony lądu jest bardzo strome i nie wydaje mi się aby tam podjechała jakaś lokomotywka.Może ktoś ma jakis pomysł na wytłumaczenie tego i zabierze w tej kwesti głos.Zapraszam do polemiki. Tytuł: Odp: Fotki 2006 Wiadomość wysłana przez: piotr66 on 21 Stycznia 2017, 10:52:59 Możliwe, że tory zostały tam ułożone w trakcie wzmacniania wydm. :)
|