Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Arczi on 30 Listopada 2006, 14:38:20 Mam pytanie ktora metoda jest lepsza przy łaczeniu szyn podczas odbudowu starego torowiska spawanie ich czy łaczenie za pomoca łupek i srub.[/list]
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Marcin Przybysz on 30 Listopada 2006, 15:40:49 Masz termit ??
No to będzie zabawa :twisted: A jak potem zeszlifować? Moim (bardzo skromnym) zdaniem, w warunkach helskich tylko łączenie łubkami i śrubami. mp Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Adam W on 30 Listopada 2006, 19:27:34 Zdecydowanie łubki (łupek to rodzaj minerału).
S posdravem Adam Tytuł: Re: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 30 Listopada 2006, 20:20:00 Cytat: "Arczi" Mam pytanie ktora metoda jest lepsza przy łaczeniu szyn podczas odbudowu starego torowiska spawanie ich czy łaczenie za pomoca łupek i srub.[/list] Spawać szyny wolno tylko w przypadku betonowych podkładów ponieważ efekt rozszerzalności termicznej jest kompensowany przez bardzo dużą masę podkładów (tak ogólnie jak ktoś wie coś dokładniej to chętnie posłucham :):):) ) EDIT: Zostałem uświadomiony co do spawania na podkładach drewnianych więk sie z poglądu wycofuję. Przepraszam za zamieszanie :)Ale jakby mnie ktoś uświadomił co z kwesią rozszerzalności termicznej szyn w takim przypadku to byłbym wdzięczny :) /EDIT Termit jest do zdobycia :) nie dalej jak 8 godzin temu miałem okazję bawić się właśnie termitem :) widok ciekłego żelaza przepalającego wszystko poza ceramiką i piaskiem jest doprawdy ciekawy :) Więc pozostaje tylko łączenie za pomocą śrub łubków co jest tańsze łatwiejsze tańsze. Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Przemek on 30 Listopada 2006, 21:08:02 Najlepsza metoda łączenia szyn to sklejanie kropelką. :wink:
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: AXEL on 30 Listopada 2006, 21:20:05 E tam... na kozy z nosa...
A tak na poważnie - oczywiście że łubki. Wyłącznie łubki. Tytuł: Re: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Adam W on 30 Listopada 2006, 21:46:42 Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH" Spawać szyny wolno tylko w przypadku betonowych podkładów (...) To naprawdę interesująca koncepcja :) (http://img127.imageshack.us/img127/8858/spawbd8.jpg) Cytat: "Marcin Przybysz" Masz termit ?? termit = sproszkowany glin (aluminium) + tlenek żelaza (rdza) Ze składnikami nie powinno być problemu. :) S posdravem Adam Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: fidzio on 01 Grudnia 2006, 09:08:46 Cytat: "AXEL" E tam... na kozy z nosa... A tak na poważnie - oczywiście że łubki. Wyłącznie łubki. Tez wydaje mi sie ze to nie ma sensu :) osobiście nie widziałem jescze na waskim szyn spawanych - no chyba że elektrycznie :mrgreen: no ale takie cuda tylko na KL Pionki Tytuł: Re: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: mch on 02 Grudnia 2006, 13:20:09 Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH" Spawać szyny wolno tylko w przypadku betonowych podkładów ponieważ efekt rozszerzalności termicznej jest kompensowany przez bardzo dużą masę podkładów (tak ogólnie jak ktoś wie coś dokładniej to chętnie posłucham :):):) ) EDIT: Zostałem uświadomiony co do spawania na podkładach drewnianych więk sie z poglądu wycofuję. Przepraszam za zamieszanie :)Ale jakby mnie ktoś uświadomił co z kwesią rozszerzalności termicznej szyn w takim przypadku to byłbym wdzięczny :) /EDIT No z tymi podkładami betonowymi to tak nie bardzo. Torowiska tramwajowe z podkładami drewnianymi tez mają szyny zgrzewane w celu uzyskania płynniejszej jazdy wagonów, więc teoria obalona. :) Btw, w jaki sposób rozwiązuje się tutaj kwestię rozszerzalności cieplnej - nie bardzo się orientuję, bo fachowcem nie jestem. Jednakże w wielu przypadkach zauważyłem, iż szyny obsypuje się do główki tłuczniem, żwirem lub ziemią. Być może w tym tkwi tajemnica, że po prostu istnieje odbiornik tego ciepła z metalu. Dodatkowo miejscami, na długich odcinkach, stosuje się w Łodzi ciekawą dylatację szyn. Z jednej strony główki formowane są w iglice, zaś szyny z drugiej strony rozchodzą się na zewnątrz torowiska. Na pewno w takim miejscu naprężenia ulegają rozładowaniu, ale to rozwiązanie nie wszędzie jest stosowane. Btw, na kolejce tylko klasyczne łubki. Koła muszą stukać. :) Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Arczi on 24 Stycznia 2007, 01:00:52 Pytanie do znawców tematu.Chcemy wylać posadzkę betonową między szynami.Czy w takim przypadku lebiej szyny przytwierdzić do podkładów drewnianych czy metalowych?
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Przemek on 25 Stycznia 2007, 13:09:31 w takim przypadku nie stosuje się podkładów tylko takie smieszne sprężynujące mocowania.
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Arczi on 25 Stycznia 2007, 14:25:45 Masz może zdiecie przedstawiające te mocowania?
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Adam W on 25 Stycznia 2007, 14:41:12 Cytat: "Przemek" w takim przypadku nie stosuje się podkładów tylko takie smieszne sprężynujące mocowania. No to problem rozwiązany! Wystarczy iść do sklepu i poprosić "takie śmieszne sprężynujące mocowania". A tak na poważnie to jeżeli macie jakieś metalowe podkłady to skorzystajcie z nich. Jeżeli nie to wspawajcie poprzeczki przy stopkach szyn w takim układzie: (http://img408.imageshack.us/img408/1306/vtrack4gw.gif) i zalejcie wsio zaprawą pamiętając o rowkach dla obrzeży (najlepiej z ceownika lub kątownika, ostatecznie bez żadnego wzmocnienia, tzn. deska włożona między główkę szyny, a zaprawę). S posdravem Adam Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Arczi on 25 Stycznia 2007, 16:43:27 Czy trzeba je jeszcze w jakis sposób przykotwiczyc do podłoża przed wylewką?
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Adam W on 25 Stycznia 2007, 17:54:23 Dobrze byłoby zrobić w poprzeczkach otwory i przymocować całość do podłogi (jak rozumiem wylewka jest we wnętrzu, na torze postojowym) krótkimi i grubymi kołkami rozporowymi (2-3 na poprzeczkę). Jeżeli ta wylewka ma być na zewnątrz to oczywiście drewniane podkłady (no chyba że dysponujecie betoniakami) a na to kładziemy prefabrykowane (tzn. odlane wcześniej w formach) najlepiej zbrojone złomem płyty. Wylewki na gruncie nie polecam bo popęka.
S posdravem Adam Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Phinek on 26 Stycznia 2007, 00:32:43 .
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Arczi on 27 Stycznia 2007, 00:12:39 (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_19_1.jpg)
(http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_19_2.jpg) To są fotki miejsca w którym chcemy położyć torowisko a na nim wylać wylewkę betonową. Jak widać na fotkach jest tam już wylewka betonowa na której fragmęcie widać pozostałość po starych szynach.Miejsce ma to służyć do obsługi naszej lokomotywki i taboru na zewnącz bunkra aby nie zaśmiecać wnętrza. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_19_3.jpg) (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_19_4.jpg) Przedstawiając te fotki chciałbym powrócić do sedna tego tematu.Pytałem jakie łączenie szyn jest najlepsze? Wydaje mi sie ,że w tym przypadku spawanie ale jeśli sie myle to prosze o jakomś podpowiedz jak to zrobić. W przypadku pierwszych fotek także prosze o jakąś rade czy można tam położyć szyny i na nich wylać posadzke betonową. (http://www.skw.org.pl/miscellanea/hel/f_hel_ar_19_5.jpg) A po tym nasypie już mam nadzieje w maju będą biegł tor na którym będzie eksponowany nasz tabor. Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: AXEL on 29 Stycznia 2007, 02:38:37 Cytat: "Adam W" No to problem rozwiązany! Wystarczy iść do sklepu i poprosić "takie śmieszne sprężynujące mocowania". A tak na poważnie to jeżeli macie jakieś metalowe podkłady to skorzystajcie z nich. Jeżeli nie to wspawajcie poprzeczki przy stopkach szyn w takim układzie: Obrazek ([url]http://img408.imageshack.us/img408/1306/vtrack4gw.gif[/url]) i zalejcie wsio zaprawą pamiętając o rowkach dla obrzeży (najlepiej z ceownika lub kątownika, ostatecznie bez żadnego wzmocnienia, tzn. deska włożona między główkę szyny, a zaprawę). S posdravem Adam O ile mnie moja firmowa wiedza nie myli to dość błędna teoria. Otóż nie szyny Panowie zalewa się betonem a mocuje je za pomocą kotew wklejanych (żywica epoksydowa) do zbrojonego podłoża betonowego. I nie kołki rozporowe bo jak wiecie są to połączenia DYNAMICZNE i kołek z czasem po prostu poluzuje się i wyjdzie. Jak gruby by nie był. Teraz to dopiero obalona teoria. Pytanie... Co stanie się z betonem w trakcie zimy po zalaniu nim takowej konstrukcji? A co się stanie w lato? Spęka w 100 miejscach na każdym metrze kwadratowym. To nie beton ma trzymać tor a tor ma być położony na betonowym masywie. Sprawa banalna. Kopiemy dół ok. 40cm głębokości a szerokości normalnego podkładu, układamy zbrojeniową klatkę (najlepiej po zaszalowaniu), zalewamy betonem minimum B25. Wiercimy otwory i poprzez podkładki elastyczne (choćby z gumy zbrojonej) kotwimy szyny do podłoża żywicą (np HILTI HIT RE 500 ;) )za pomocą prętów gwintowanych. W dużym uproszczeniu tak to się odbywa. (http://c.wrzuta.pl/wm1212/dc78662b000c888745bd59a8/tor?type=i&key=r5Q5oFwYwM&ft=d) Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Arczi on 29 Stycznia 2007, 10:54:29 To jak widze jest nowsza technologia a jak to robili za czasów pionierskich? Jak to mogli zrobić niemcy podczas budowy tego bunkra na począdku lat 40-stych?
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: AXEL on 29 Stycznia 2007, 14:53:47 System był dość prosty. Widać wszystko na zdjęciach. Na wylewce betonowej położone było torowisko. W międzytorze oraz pomiędzy szyny zewnętrzne a ściane zalewano cement. Tym sposobem torowisko zostawało usztywnione. Pradawnym niemal sposobem montażu szyny do betonowej wylewki jest zatapianie w świeżym jeszcze betonie drewnianych kołków (lub wiercenie otworów i wbijanie ich w nie) i w nie wbijanie gwoździ standardowych. Z resztą ten sposób stosowano w latach 80-tych na wąskich torach dość powszechnie gdzie zgniłe podkłady dreniane zastępowano żelbetowymi, które miały właśnie "zatopione" drewniane kołki.
Na zdięciach widać pod tokami szynowymi jeszcze jakieś elementy stalowe. Może to do nich montowane były szyny. Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Adam W on 29 Stycznia 2007, 16:53:17 Cytat: "AXEL" Teraz to dopiero obalona teoria. Powaliłeś mnie Mistrzu. Przypominam że to tylko sześćsetkowy tor po którym od czasu do czasu ktoś przepchnie lekki wagon, a nie Centralna Magistrala Kolejowa. Cytat: "AXEL" Co stanie się z betonem w trakcie zimy po zalaniu nim takowej konstrukcji? A co się stanie w lato? A co się stanie 26 maja? A co się stanie 15 października? Co się stanie się? S posdravem Adam Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: AXEL on 29 Stycznia 2007, 20:30:42 Cytat: "Adam W" A co się stanie 26 maja? A co się stanie 15 października? Co się stanie się? S posdravem Adam Jak widać trudno pogodzić się z własną niewiedzą. Cóż... standard wiadomo skąd. Co ciekawe Arczi spytał o prostsze rozwiązanie, bez zbędnej głupawej ironni i złośliwych płytkich tekstów. Cóż. Dowodzi to tego co napisałem powyżej. Jednak to nie jest tematem dyskusji zatem powróćmy do tematu. Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Przemek on 29 Stycznia 2007, 20:53:37 Tu jest troche info o tarach:
http://www.transportszynowy.pl/torykol.php O takie mocowania mi chodziło: http://www.transportszynowy.pl/kolprzytw3.html Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: AXEL on 29 Stycznia 2007, 21:10:48 To mocowanie to protoplasta dzisiejszego sprężystego stosowanego w bezstykach, taki kompromis między sprężystym mocowaniem i drewnianym podkładem.
z innej beczki (ostatni raz poza tematem ;) ) gdzie to jest? http://www.transportszynowy.pl/kolpodkladstal2.html Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 29 Stycznia 2007, 21:26:45 Cytat: "AXEL" To mocowanie to protoplasta dzisiejszego sprężystego stosowanego w bezstykach, taki kompromis między sprężystym mocowaniem i drewnianym podkładem. z innej beczki (ostatni raz poza tematem ;) ) gdzie to jest? [url]http://www.transportszynowy.pl/kolpodkladstal2.html[/url] Gdzieś na świecie :) O ile dobrze kojarzę są to podkłady typu Ypsilon (czy o podobnej nazwie) zastosowane na zmodernizowanej linii Kraków-Wadowice Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Przemek on 29 Stycznia 2007, 22:06:01 Dodam jeszcze ten link. Niby o tramwajach ale informacji jest więcej a technologia jest identyczna:
http://www.transportszynowy.pl/torytram.php Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Arczi on 29 Stycznia 2007, 23:43:14 Dziękuje za wszystkie informacje,napewno je wykorzystam.A jeszcze jedno pytanie czy w tym miejscu moge do wystających szyn z korytarza bunkra przyspawać szyny czy lepiej wykuc fragment posadzki i przykręcic je za pomocą łubki?
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: AXEL on 30 Stycznia 2007, 19:57:25 Wydaje mi sie, że jednak łubki. Spawanie szyn w warunkach amatorskich może się skończyć pękaniem spawu a jak już zalejesz wszystko betonem to będziesz miał po prostu sporo kucia. Lepiej teraz lekko wykuć i wypalić palnikiem otwory na śruby. Unikniesz tym samym żmudnego wiercenia co w sytuacji gdy tor jest częściowo zalany może sie okazać niemożliwe.
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Arczi on 31 Stycznia 2007, 00:46:55 A wynajęcie jakiegoś fachowca w tej dziedzinie coś by pomoło? Ponieważ kucie tego betonu mnie przeraża jak by nie patrzeć jest to bardzo dobrej jakości robota i beton,niemcy nie partaczyli roboty.Bywa tak że wywiercenie jakiegoś otworu w ścianach graniczy z cudem.
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: AXEL on 31 Stycznia 2007, 22:50:18 Używaj HILTI :)
Odkucie kawałka betonu pod łubki pozostaw mi. Z tego co wiem będę u Was na wiosnę na dość długo :) Wezmę od kolegów z HILTI troche narzędzi i damy radę tej niemieckiej robocie :) Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Przemek on 01 Lutego 2007, 08:10:27 Cytat: "AXEL" Wezmę od kolegów z HILTI troche narzędzi i damy radę tej niemieckiej robocie :) Zniszczyć coś jest bardzo łatwo. Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Arczi on 01 Lutego 2007, 13:09:00 Cytat: "AXEL" Używaj HILTI :) Odkucie kawałka betonu pod łubki pozostaw mi. Z tego co wiem będę u Was na wiosnę na dość długo :) Wezmę od kolegów z HILTI troche narzędzi i damy radę tej niemieckiej robocie :) Nie wiem czy zwrociłes uwage że na fotkach widac metalową rame dzrzwi wejściowych które sa przed tymi szynami.Jak myslisz to ominąc podczas kucia aby tego nie zniszczyć? Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: AXEL on 05 Lutego 2007, 21:08:34 Cytat: "Arczi" Nie wiem czy zwrociłes uwage że na fotkach widac metalową rame dzrzwi wejściowych które sa przed tymi szynami.Jak myslisz to ominąc podczas kucia aby tego nie zniszczyć? Spokojnie, to tylko lekkim młotem wyburzeniowym się załatwi z grubsza. Ominiemy tak by nie uszkodzić. Myślę że na temat kucia sporo wie Rogoz który ujeżdżał ostatnio jeden z młotów ;) Cytat: "Przemek" Cytat: "AXEL" Wezmę od kolegów z HILTI troche narzędzi i damy radę tej niemieckiej robocie :) Zniszczyć coś jest bardzo łatwo. Czysta złosliwość czy czos głębszego?? Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 06 Lutego 2007, 09:58:33 Cytat: "AXEL" Spokojnie, to tylko lekkim młotem wyburzeniowym się załatwi z grubsza. Ominiemy tak by nie uszkodzić. Myślę że na temat kucia sporo wie Rogoz który ujeżdżał ostatnio jeden z młotów ;) Moje doświadczenie w tym temacie ostatnio znacząco się powiększyło :-). O ile nie wydarzą się jakieś przeszkody to zobowiązuję się rozkuć ten kawałek betonu w trakcie majowej wizyty.. Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Arczi on 06 Lutego 2007, 23:51:22 Nie wiem czy się dobrze przyjżeliście zdjęciu.Stupka szyny jest tam wycięta a głowka szyny jest przyspawana do tej ramy.Jaki macie na to pomysł realizacji tego zadania?
Tytuł: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Przemek on 12 Marca 2007, 09:31:37 To jest ciekawe:
http://transportszynowy.pl/torykolebs.php Tytuł: Odp: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 23 Stycznia 2011, 04:44:45 Wypalanie otworów palnikiem, przynajmniej w konstrukcjach budowlanych, to kryminał. Ale na 600-ce może przejdzie ;)
Jeśli już robić zbrojoną płytę pod torem, to do zbrojenia przyspawałbym jakieś blachy albo podkładki żebrowe i po zabetonowaniu do nich przyspawał albo przykręcił szyny. Najłatwiej byłoby chyba położyć normalny tor na drewnianych podkładach, a między i obok szyn położyć albo na miejscu wylać płyty zbrojone jakąś siatką zgrzewaną, o rozsądnych wymiarach, żeby nie pękały. Tytuł: Odp: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 15 Czerwca 2011, 22:17:28 Tak się smaży towar!
Thermite welding Railway Tech Switzerland (http://www.youtube.com/watch?v=vCqG3rWtNbc#ws) Tytuł: Odp: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: dimekk on 16 Czerwca 2011, 11:08:33 Ehh, żeby nasze kolejki były tak dokapitalizowane. Już nie mówię o spawaniu termitowym w torze ale chociaż solidnej konserwacji. W większości przypadków zbawienne byłoby wymienienie zniszczonych podkładów + nasunięcie toru w planie i profilu, podsypanie i podbicie. W praktyce podkłady wymienia się gdy wkręty same z nich wyłażą a w torze się grzebie gdy istnieje zagrożenie, że tabor wpadnie do środka. Wiem, że nie ma się co porównywać bo to nie ta skala, ale patrząc na powyższy film i stan infrastruktury (tabor całkowicie pomijam bo do Lxd2 czy Bxhpi nic nie mam) to robi się troszeczkę żal...
Tytuł: Odp: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 22 Czerwca 2011, 14:32:30 Z tym zgrzewaniem termintowym w Polsce to, proszę zwrócić uwagę, nie takie hop-siup. Zgodnie z przepisami długość szyny na wąskim torze nie może przekraczać 60 m. Papa, termicie.....
Tytuł: Odp: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 22 Czerwca 2011, 16:03:35 Zgodnie z przepisami długość szyny na wąskim torze nie może przekraczać 60 m Why?Tytuł: Odp: Łaczenie szyn Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 23 Czerwca 2011, 04:19:38 Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 15 grudnia 1998 r.), paragraf 64, pkt. 6:
"6. Przy układaniu w tory szyn spawanych odcinek szyny spawanej nie może być większy niż 60 m." |