Tytuł: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Bart on 19 Marca 2007, 15:07:31 Witam,
na stronie Gazety znajduje się artykuł na temat greckiej kolejki wąskotorowej z Diakofto do Kalavrity. Miłej lektury. http://serwisy.gazeta.pl/turystyka/1,50348,3975779.html Pozdrawiam Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 22 Listopada 2010, 21:39:53 Witam! Ponieważ znalazłem na YT filmy z kolei wąskotorowych w Grecji zamieszczam linki http://www.youtube.com/watch?v=6R7dM_GtHlE , http://www.youtube.com/watch?v=eyba4pc6Wg0 Po drugim filmie łowcy RP1 mieliby mokro w majtach ;D Pozdrawiam. Bogdan
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: konrad on 22 Listopada 2010, 23:17:48 spotkaliście się z takim pojazdem? czy jakiś spec mógłby opisać układ napędowy tego spalinowego zespołu trakcyjnego (?) z pierwszego filmiku? czy ja tam widziałem wiązary?
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Phinek on 23 Listopada 2010, 00:21:44 Tak tam są wiązary...
Zasadniczo to sprawa wygląda następująco... Ogólnie kolej Diakofto - Kalavryta posiada prześwit 750 mm (czyli jedyny słuszny :) ) i od roku 1959 wykorzystuje trzy zespoły trakcyjne ΑΒδφπτ 3001-03 produkcji francuskiej firmy Billard do których w 1967 roku dołączyły 3 kolejne prawie identyczne ΑΒδφπτ 3004-06 wyprodukowane przez Decauville. Wszystkie posiadają wiele cech wspólnych zaś zasadnicza różnica między Billardami a Decauvillami to moc silnika generatora. Billardy mają moc 260 kW (350 KM) zaś Decauville 373 kW (500 KM). Reszta jest zasadniczo podobna. W skład zespołu wchodzi:
Generator zasila wagon silnikowy, który ma 2 silniki trakcyjne (po 83 kW), zaś dla poprawienia przyczepności zastosowano wiązary, które zapewniają napęd na wszystkie 4 osie oraz zmniejszają chęć do poślizgów. Zespół osiąga prędkość 40 km/h na płaskim i ok. 25 km/h przy wzniesieniu 3,4% lub ok.12 km/h dla odcinków zębatych gdzie może pokonywać wzniesienia do 14,5%. Źródła: http://en.wikipedia.org/wiki/Diakofto_Kalavryta_Railway#Diesel_trainsets http://fr.wikipedia.org/wiki/Mat%C3%A9riel_moteur_des_chemins_de_fer_grecs#Mat.C3.A9riel_moteur_.C3.A0_voie_de_750_mm http://www.diorama.com/gr/gr_prod_odont.shtm http://www.oocities.com/athens/forum/7209/DKEN.htm http://www.odontotos.com/ Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 12 Lutego 2011, 18:58:52 Nie wiem czy było ale polecam zdjęcia z grecji:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?30,5215375 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?30,5215375) Uwagę zwracają odstawione (!) wąskotorowe Stadlery na 1000mm Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: vutik on 13 Lutego 2011, 19:47:16 ... wąskotorowe Stadlery na 1000mm ... zakup pewnie dofinansowała UE >:(Nóż się w kieszeni otwiera, a ręce i [autocenzura] opadają. Już wcale się nie dziwię, że Grecja pada z hukiem. [rail fiction] Może dałoby się to kupić za jakieś nieduże pieniądze i puścić do Ozorkowa czy innego Lutomierska bez drutu? Albo dla kolejki gryfickiej? [/rail fiction] Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 13 Lutego 2011, 21:26:05 Dwa Stadlery do Piaseczna, dwa do Gryfic i będzie nowoczesna kolej regionalna ;)
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Ptr on 13 Lutego 2011, 22:16:16 Stoją tak pewnie w wyniku kłopotów finansowych w jakich znalazł się cały kraj - ciekawe czy będą jakieś przetargi na nie żeby kolejka się spłaciła ze swoich długów... Ale pewnie i tak będą drogie jak na kieszeń polskich wąskotorówek a do tego jeszcze transport do Pl by doszedł ;)
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 13 Lutego 2011, 22:23:23 Do tego dostosowanie ich do polskich przepisów. Szybciej jak 30km/h i tak nie pojadą ze względu na stan torowiska i przepisy...
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 14 Lutego 2011, 07:05:42 No do Piaseczna :P a ja mógłbym nimi jeźdić autoryzację na flirta mam :P
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 14 Lutego 2011, 07:53:15 Też bym chciał je zobaczyć w Piasecznie ale obawiam się że nie zmieściłyby się na żeberku = nie mogłyby wjeżdżać na halę.
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 17 Lutego 2011, 15:02:03 Do tego dostosowanie ich do polskich przepisów. Szybciej jak 30km/h i tak nie pojadą ze względu na stan torowiska i przepisy... A co to za przepis, który ogranicza jeżdżenie po wąskich torach do 30 km/h? Według mnie czegoś takiego nie ma... Kiedyś już Cię o to pytałem i nie dostałem satysfakcjonującej odpowiedzi.Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: mastif on 17 Lutego 2011, 17:53:11 jako autobusy szynowe uzyskałyby przez operatora ;) wąskiej infrastruktury dopuszczenie na większą prędkość np. 50 km/h ;)
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: piotrbel on 28 Marca 2011, 19:35:16 W latach 70tych w Piasecznie wagony motorowe jezdziły 70km/godz.
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 28 Marca 2011, 20:32:37 70?? Na wąskim??? Możesz to jakoś udowodnić??
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 28 Marca 2011, 21:02:18 W latach 70tych w Piasecznie wagony motorowe jezdziły 70km/godz. Nie można wykluczyć, że incydentalnie taką prędkość ktoś czasem rozwijał, z całą pewnościa jednak nie była to prędkość rozkładowa. Z prostej przyczyny - przepisy takiej nie dopuszczają. Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 29 Marca 2011, 12:20:12 Co do tych 70 km/h to może i incydentalne przypadki na zasadzie gazu k... aż się urwie / zobaczymy co to to warte.
Wracając do realiów i dowodów: B.Pokropiński, Kolej Grójecka, końcówka str. 58 do 60 (część nt działąń podczas wojny) mowa o ograniczeniach ze względu na zużycie szlaku dla parowozów do 40 i motowozy do 50km/h.na odcinku G.Kalwaria-Piaseczno. Pozwala to sądzić że w normalnych warunkach były lepsze warunki na szlaku... Aktualnie niewiem jak wygląda to w papierach na 1000/750mm więc jeśli jest aktualna podstawa prawna(warunki techniczne) to niech mądrzejszy da znać. Pozdrawiam... Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: OnlyBreslau on 29 Marca 2011, 21:17:39 http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?30,5317786 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?30,5317786) do poczytania(jak ktoś zna zaodrzański) i po pooglądania :)
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Turysta on 25 Kwietnia 2011, 23:19:35 A te staruszki stojące na zdjęciach obok odstawionych Stadlerów, z rozbitymi reflektorami itd. to co to jest?
Pozdrawiam! Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: Roman on 06 Listopada 2011, 22:32:01 to sa stare spalinowe zespoły trakcyjne kolei Peloponezkiej
Tytuł: Odp: kolejka w Grecji Wiadomość wysłana przez: bastionn on 09 Listopada 2011, 20:05:17 Jak można się doczytać / domyslić z tekstów na niemieckich forach, nie pojeździ się już wokół Peloponezu po torze 1000mm. Pozostała turystyczna zębata kolejka Diakofto - Kalavryta. Stary skład Decauville jest uruchamiany na specjalne zamówienie, reszta staruszków dogorywa rozrzucona po torach stacyjnych, wraz z jeszcze starszymi parowozami. Cztery nowoczesne składy Stadlera w pełni zaspokajają potrzeby ruchu w dni robocze (3 pary) i weekendy (5 par), nawet gdy jest zapotrzebowanie na trakcję podwójną (przy zwiekszonej frekwencji). Sprzedawane sa tylko miejsa siedzące ale bez rezerwacji. Cena 19,0EUR za kurs powrotny - czyli porównywalna z przejazdem taksówką po Wa-wie - jasno wskazuje, że targetem są turyści (np niemieccy emeryci spiewający wesołe żołnierskie piosenki), miejscowi jesli wsiadają to ... zwykle nie płacą, maszynista zatrzymuje się dla nich nawet na nieczynnych stacjach.
Ale tak naprawdę znacznie ciekawszy jest spacer wąwozem wzdłuż szlaku, na długości ok 10km. Najbardziej spektakularne i najczęściej fotografowane miejsce to wykuta w pionowej ścianie półka, w sam raz na szerokość i wysokość wagonów. Kilka zdjęć jest tutaj: https://picasaweb.google.com/101264624687458094068/Grecja750mm# W Grecji jest jeszcze jedna kolejka turystyczna w okolicy Volos, wspinająca się po zboczu górskim z Ano Lechonia do Miles, z rozległym widokiem na Morze Egejskie i sady oliwne. Z ciekawostek to lokomotywa spalinowa Schoema - potencjalny zwycięzca każdego konkursu na wizualną przeróbkę na parowóz, nitowany most z torami poprowadzonymi po łuku, ręczna obrotnica i wieża do nawadniania parowozów z pompą ręczną. Jest jeszcze kilka kamiennych wiaduktów, wagoniki w stylu retro. Kiedyś szlak rozpoczynał się w Volos i prowadził środkiem ulic miejskich wspomagając komunikację lokalną, szyny nie zostały zdemontowane i do dziś ich główki świecą z asfaltu. |