Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: Kubaczkowski on 01 Kwietnia 2007, 19:41:11 Witam! Wybrałem się dzisiaj na krótką wycieczkę rowerową śladami kolejki cegielnianej w Boroszowie koło Olesna (woj. Opolskie)
Nie znam historii samej cegielni, ale wiem, że kolejka z 10 lat temu jeszcze jeździła. Trasa kolejki ma ok +/- 1 km. Prowadzi od wyciągarki koleb w cegielni, do wielkiego wyrobiska, dzisiaj zalanego wodą. Z relacji mieszkańców dowiedziałem się, że jeździła tam prawdopodobnie lokomotywa Wls40 (albo coś podobnego) po torze 600mm. Dzisiaj nie ma już żadnych śladów obecności lokomotywy, zachowały się z 2 koleby, i ok. 60 % układu torowego. Nie zaobserwowałem też żadnych śladów po mijankach. Czas na fotki: (http://img103.imageshack.us/img103/4441/img8971ut7.th.jpg) (http://img103.imageshack.us/my.php?image=img8971ut7.jpg) -> słabo widoczny odcinek toru w stronę cegielni - po prawej stronie drogi (http://img507.imageshack.us/img507/7836/img8960ej1.th.jpg) (http://img507.imageshack.us/my.php?image=img8960ej1.jpg) -> tor przy samej cegielni, w stronę zachodnią, do wyrobiska (http://img517.imageshack.us/img517/2104/img8957vw0.th.jpg) (http://img517.imageshack.us/my.php?image=img8957vw0.jpg) -> koleba przy wciągarce (http://img517.imageshack.us/img517/1700/img8955wo7.th.jpg) (http://img517.imageshack.us/my.php?image=img8955wo7.jpg) -> cegielnia (http://img513.imageshack.us/img513/3851/img8954sq4.th.jpg) (http://img513.imageshack.us/my.php?image=img8954sq4.jpg) -> koleba z innej perspektywy (http://img160.imageshack.us/img160/8307/img8948xa4.th.jpg) (http://img160.imageshack.us/my.php?image=img8948xa4.jpg) -> tu tor się kończy, prawdopodobnie tu stała koparka do ładowania koleb (http://img527.imageshack.us/img527/5455/img8934wz0.th.jpg) (http://img527.imageshack.us/my.php?image=img8934wz0.jpg) -> chyba najlepiej zachowany odcinek toru, w stronę wyrobiska (http://img517.imageshack.us/img517/6172/img8931eg7.th.jpg) (http://img517.imageshack.us/my.php?image=img8931eg7.jpg) -> tor w stronę cegielni, widać jej komin na dalszym planie To tyle, pozdrawiam! Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 27 Listopada 2007, 23:00:05 Jeździła tu Wls40/50.
Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 28 Listopada 2007, 11:56:14 .. i została pocięta w grudniu 2005r.
Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 29 Listopada 2007, 10:14:16 A nie wiesz kiedy pocięli odstawione wcześniej wraki? Też w grudniu czy wcześniej?
Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 29 Listopada 2007, 12:03:27 Ciężko powiedzieć
Ja byłem tam w redniu 2005r. cięli ostanią WLS i koleby. Niestety nie spytałem kiedy pozbyli się reszty taboru. Na szczęście parę istotnych elementów z pociętej WLSki dało się uratować i wstawić do starachwickiej WLS 50 Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 29 Listopada 2007, 22:11:47 Cytat: "Rogoz" Ciężko powiedzieć Ja byłem tam w redniu 2005r. cięli ostanią WLS i koleby. Zanotowałeś może numer tej wuelski? ;) Około 1999 roku widziałem tam 2 nieczynne maszyny i jedną jeżdżącą. Wszystko WLs40/50. Ta eksploatowana miała pomarańczową kabinę i worek foliowy na nią założony jako coś w rodzaju osłony chyba przed wiatrem :). Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 07 Grudnia 2007, 23:05:27 Na szczęście zabezpieczyłem tabliczki. To był nr 1959, rok produkcji 1968
Więcej info dostarczy kolega MW Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: PAFAWAG on 13 Stycznia 2008, 20:23:11 Ale nie rozebrali linii :smile:
Co w takim razie zamierzają z nią zrobić? Jednak ją rozbiorą, czy mają jakieś inne plany? Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 15 Stycznia 2008, 08:09:01 Cytat: "PAFAWAG" Ale nie rozebrali linii :smile: Co w takim razie zamierzają z nią zrobić? Jednak ją rozbiorą, czy mają jakieś inne plany? Ja nie spodziewałbym sie rewelacji. Zwykle takie pozostałości trochę poleżą w ziemi, a potem i tak kończą jako wsad do pieca. Widocznie chwilowo dla zarządców mieniem zakładu pojawiły się inne priorytety niż zakończenie rozbiórki leżących w trawsku "jakiś torów". Takich nieużywanych torowisk na kolejach przemysłowych w Polsce można było kilka lat temu spotkać sporo. Czas pokazał, że nikt niestety nie powrócił do ich eksploatacji. Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: PAFAWAG on 15 Stycznia 2008, 20:18:28 Cytat: "Michał Izydorczak" Czas pokazał, że nikt niestety nie powrócił do ich eksploatacji. Mogłyby na przykład znaleźć zastosowanie w Pionkach czy na Helu, w przyszłości także na Wrocławskiej KD w Miliczu (po poszerzeniu rozstawu oczywiście, jeśli to tor patentowy). Wtedy byłby z nich większy pożytek niż najpierw rdzewienie w ziemi, a później przerób na żyletki :wink: Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 15 Stycznia 2008, 22:53:46 Cytat: "PAFAWAG" Mogłyby na przykład znaleźć zastosowanie w Pionkach czy na Helu Doświadczenie pokazuje, ze nawet pomimo bezpłatnego ofiarowania materiału szynowego, bardzo trudno jest zorganizować ekipę rozbiórkową i zapłacić za transport. Nawet na dystansie 2km. Tytuł: Cegielnia Boroszów Wiadomość wysłana przez: Kubaczkowski on 18 Stycznia 2008, 15:40:13 Zachowane fragmenty toru są naprawdę niewielkie. Wątpię czy 50 metrów można by odzyskać.
|