Świat kolejek wąskotorowych

KOLEJE PRZEMYSŁOWE => Koleje cegielniane => Wątek zaczęty przez: Kubaczkowski on 01 Kwietnia 2007, 19:41:11



Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: Kubaczkowski on 01 Kwietnia 2007, 19:41:11
Witam! Wybrałem się dzisiaj na krótką wycieczkę rowerową śladami kolejki cegielnianej w Boroszowie koło Olesna (woj. Opolskie)
Nie znam historii samej cegielni, ale wiem, że kolejka z 10 lat temu jeszcze jeździła. Trasa kolejki ma ok +/- 1 km. Prowadzi od wyciągarki koleb w cegielni, do wielkiego wyrobiska, dzisiaj zalanego wodą. Z relacji mieszkańców dowiedziałem się, że jeździła tam prawdopodobnie lokomotywa Wls40 (albo coś podobnego) po torze 600mm. Dzisiaj nie ma już żadnych śladów obecności lokomotywy, zachowały się z 2 koleby, i ok. 60 % układu torowego. Nie zaobserwowałem też żadnych śladów po mijankach. Czas na fotki:
(http://img103.imageshack.us/img103/4441/img8971ut7.th.jpg) (http://img103.imageshack.us/my.php?image=img8971ut7.jpg)
-> słabo widoczny odcinek toru w stronę cegielni - po prawej stronie drogi
(http://img507.imageshack.us/img507/7836/img8960ej1.th.jpg) (http://img507.imageshack.us/my.php?image=img8960ej1.jpg)
-> tor przy samej cegielni, w stronę zachodnią, do wyrobiska
(http://img517.imageshack.us/img517/2104/img8957vw0.th.jpg) (http://img517.imageshack.us/my.php?image=img8957vw0.jpg)
-> koleba przy wciągarce
(http://img517.imageshack.us/img517/1700/img8955wo7.th.jpg) (http://img517.imageshack.us/my.php?image=img8955wo7.jpg)
-> cegielnia
(http://img513.imageshack.us/img513/3851/img8954sq4.th.jpg) (http://img513.imageshack.us/my.php?image=img8954sq4.jpg)
-> koleba z innej perspektywy
(http://img160.imageshack.us/img160/8307/img8948xa4.th.jpg) (http://img160.imageshack.us/my.php?image=img8948xa4.jpg)
-> tu tor się kończy, prawdopodobnie tu stała koparka do ładowania koleb
(http://img527.imageshack.us/img527/5455/img8934wz0.th.jpg) (http://img527.imageshack.us/my.php?image=img8934wz0.jpg)
-> chyba najlepiej zachowany odcinek toru, w stronę wyrobiska
(http://img517.imageshack.us/img517/6172/img8931eg7.th.jpg) (http://img517.imageshack.us/my.php?image=img8931eg7.jpg)
-> tor w stronę cegielni, widać jej komin na dalszym planie
To tyle, pozdrawiam!


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 27 Listopada 2007, 23:00:05
Jeździła tu Wls40/50.


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 28 Listopada 2007, 11:56:14
.. i została pocięta w grudniu 2005r.


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 29 Listopada 2007, 10:14:16
A nie wiesz kiedy pocięli odstawione wcześniej wraki? Też w grudniu czy wcześniej?


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 29 Listopada 2007, 12:03:27
Ciężko powiedzieć
Ja byłem tam w redniu 2005r. cięli ostanią WLS i koleby. Niestety nie spytałem kiedy pozbyli się reszty taboru.
Na szczęście parę istotnych elementów z pociętej WLSki dało się uratować i wstawić do starachwickiej WLS 50


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 29 Listopada 2007, 22:11:47
Cytat: "Rogoz"
Ciężko powiedzieć
Ja byłem tam w redniu 2005r. cięli ostanią WLS i koleby.

Zanotowałeś może numer tej wuelski? ;)
Około 1999 roku widziałem tam 2 nieczynne maszyny i jedną jeżdżącą. Wszystko WLs40/50.
Ta eksploatowana miała pomarańczową kabinę i worek foliowy na nią założony jako coś w rodzaju osłony chyba przed wiatrem :).


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 07 Grudnia 2007, 23:05:27
Na szczęście zabezpieczyłem tabliczki. To był nr 1959, rok produkcji 1968
Więcej info dostarczy kolega MW


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: PAFAWAG on 13 Stycznia 2008, 20:23:11
Ale nie rozebrali linii :smile:

Co w takim razie zamierzają z nią zrobić? Jednak ją rozbiorą, czy mają jakieś inne plany?


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 15 Stycznia 2008, 08:09:01
Cytat: "PAFAWAG"
Ale nie rozebrali linii :smile:

Co w takim razie zamierzają z nią zrobić? Jednak ją rozbiorą, czy mają jakieś inne plany?


Ja nie spodziewałbym sie rewelacji. Zwykle takie pozostałości trochę poleżą w ziemi, a potem i tak kończą jako wsad do pieca. Widocznie chwilowo dla zarządców mieniem zakładu pojawiły się inne priorytety niż zakończenie rozbiórki leżących w trawsku "jakiś torów". Takich nieużywanych torowisk na kolejach przemysłowych w Polsce można było kilka lat temu spotkać sporo. Czas pokazał, że nikt niestety nie powrócił do ich eksploatacji.


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: PAFAWAG on 15 Stycznia 2008, 20:18:28
Cytat: "Michał Izydorczak"
Czas pokazał, że nikt niestety nie powrócił do ich eksploatacji.

Mogłyby na przykład znaleźć zastosowanie w Pionkach czy na Helu, w przyszłości także na Wrocławskiej KD w Miliczu (po poszerzeniu rozstawu oczywiście, jeśli to tor patentowy). Wtedy byłby z nich większy pożytek niż najpierw rdzewienie w ziemi, a później przerób na żyletki  :wink:


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 15 Stycznia 2008, 22:53:46
Cytat: "PAFAWAG"
Mogłyby na przykład znaleźć zastosowanie w Pionkach czy na Helu

Doświadczenie pokazuje, ze nawet pomimo bezpłatnego ofiarowania materiału szynowego, bardzo trudno jest zorganizować ekipę rozbiórkową i zapłacić za transport. Nawet na dystansie 2km.


Tytuł: Cegielnia Boroszów
Wiadomość wysłana przez: Kubaczkowski on 18 Stycznia 2008, 15:40:13
Zachowane fragmenty toru są naprawdę niewielkie. Wątpię czy 50 metrów można by odzyskać.