Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Świętokrzyska Kolej Wąskotorowa => Wątek zaczęty przez: Dariusz on 18 Czerwca 2007, 16:00:11



Tytuł: Materiały kartograficzne i filmowe kolejki jędrzejowskiej
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 18 Czerwca 2007, 16:00:11
Witam

Poniżej zestawienia dostępnych materiałów opartych o zdjęcia satelitarne:


Mapa satelitarna szlaku Umianowice - Strojnów (http://gdario.110mb.com/umianowice-potok/index.html)

Mapa satelitarna szlaku Kazimierza Wielka - Działoszyce (http://gdario.110mb.com/kazimierza-dzialoszyce/index.html)

Mapa satelitarna szlaku Staszów - Bogoria (http://gdario.110mb.com/staszow-bogoria/index.html)

Mapa satelitarna szlaku Stawiany - Pińczów (http://gdario.110mb.com/stawiany-pinczow/index.html)

Mapa satelitarna szlaku Raków Opatowski - Bogoria (http://gdario.110mb.com/rakow-bogoria/index.html)

Mapa satelitarna szlaku Cudzynowice - Jadzinek (http://gdario.110mb.com/cudzynowice-jadzinek/index.html)

Mapa satelitarna Nida - Złota Pińczowska (http://gdario.110mb.com/nida-zlota/index.html)

Mapa satelitarna Charsznica - Kalina (http://gdario.110mb.com/charsznica-kalina/index.html)

Mapa satelitarna Kocmyrzów-Kazimierza (http://gdario.110mb.com/koc-kaz/index.html)


Zapraszamy również do galerii filmów - już ponad 100 pozycji:

Klipy filmowe ze Świętokrzyskiej Kolejki Dojazdowej (http://gdario.republika.pl/filmy/index.html)


Tytuł: Materiały kartograficzne i filmowe kolejki jędrzejowskiej
Wiadomość wysłana przez: Hal9 on 27 Lipca 2009, 20:26:32
Znalazłem fajną mapę, idąc śladem jednego z uzytkowników.

Zwróćcie uwagę na to że bocznica w Gartatowicach oznaczona jest jako kolejka gospodarcza (kopalnia gipsu). Podobna bocznica wiedzie z Hajdaszka w okolice Gołchowa (na 99% kopano tam torf). Widoczne też serpentyny przed Pińczowem i bocznica do kamieniołomu. Do Chmielnika również widać bocznice.

http://www.mapywig.org/m/wig100k/P46_S31_PINCZOW.jpg

Ta tez bardzo ciekawa widać połączenia ze Szczucinem i Kocmyrzowem.

http://www.mapywig.org/m/German_maps/1919-1945/300K/Uebersichtskarte_von_Mitteleuropa_R51_Kielce_cz-b.jpg


Tytuł: Film
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 04 Listopada 2009, 08:46:12
Nostalgiczne wspomnienie lata ...

http://www.youtube.com/watch?v=o-AHvO9zq0Y


Film pochodzi ze strony SKOK Stefczyka - multimedia http://www.skokstefczyka.pl/multimedia/najnowsze.html


Tytuł: Materiały kartograficzne i filmowe kolejki jędrzejowskiej
Wiadomość wysłana przez: MaciekSwKD on 05 Listopada 2009, 14:30:31
Cytat: "Hal9"
odobna bocznica wiedzie z Hajdaszka w okolice Gołchowa (na 99% kopano tam torf).


Sprostowanko - bocznica z Hajdaszka prowadziła do Gołuchowa, gdzie znajdował się kamieniołom, z którego pochodził jedyny w okolicy kamień nadający się do budowy dróg bitych w powiecie pińczowskim. Jest to jeden z czynników, dzięki któremu zrodziło się ogromne jak na te zacofane wówczas (?) ziemie pińczowskie przedsięwzięcie jakim była budowa Pińczowskich Kolei Dojazdowych. Jak czytamy w ówczesnej prasie:
bez kolejki powiat nie może marzyć o budowie dróg bitych .

http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/historia/gazety/glos3.htm

Przy dziesięcioletnim planie budowy dróg celem uzyskania minimalnej sieci takowych powiat rocznie wybudować musi około 10 klm. dróg bitych, co wymaga około 12,000 m² kamienia. Koszt przewozu tego kamienia końmi, o ileby nawet dało się uruchomić potrzebne w tym celu 24000 podwód, wyniósłby zatem rocznie 240,000 zł, to jest połowę kwoty wydatkowanej i preliminowanej na budowę łącznie 69- klm. kolei wąskotorowej, oraz na tabor, warsztat, budynki dla takowej, stanowiące nader znaczne zwiększenia majątku powiatu, a zarazem trwałą podstawę szybkiej budowy dróg w latach następnych.

        Dalej - powiat pińczowski, oraz sąsiedni miechowski byłby w stanie przy odpowiedniej komunikacji zaaprowidować cały sąsiadujący blisko Górny Śląsk i głównego odbiorcę Kraków, który odgrywałby w danym wypadku rolę pośrednika.

        O rozmiarach produkcji powiatu przy obecnej gospodarce prymitywnej, prowadzonej bez możności sprowadzania nawozów sztucznych i wprowadzenia meljoracji, świadczy fakt, iż zbożowy kontyngent aprowizacyjny nałożony w roku 1920/21 wynosił dla 1 powiatu 53511 q zboża, co oczywiście stanowiło tylko pewna część nadwyżki produkcji zbożowej. Do tego dochodzą okopowe, posiadające niezwykle podatną dla uprawy glebę, oraz uprawiane przez niektóre gminy w polu (a nie w ogródkach) cebula i ogórki, posiadające w kraju zasłużoną reputację i wozami dostawiane na targi aż... do Łodzi nawet.

        W tych warunkach zadaniem Sejmiku było pomyśleć o budowie kolejki, a tą tak pomyśleć, aby służyła ona nietylko lokalnym celom budowy dróg, lecz zarazem związała powiat gospodarczo z ośrodkami będącymi naturalnym odbiorcą nadmiaru marnującej się obecnie produkcji.

        Punktem wyjścia dla budowy była stacja państwowej kolei wąskotorowej Hajdaszek, leżąca na linji wąskotorowej Jędrzejów - Szczucin. Stąd na północ wybudowano 6 klm. kolei dla ruchu prywatnego do kamieniołomu w Gołuchowie, oraz 15 klm. dla ruchu użyteczności publicznej do Pińczowa w roku ubiegłym.


http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/historia/gazety/glos2.htm

I co mi się najbardziej podoba - krótka charakterystyka tego aktualnie podobno turystycznego regionu pińczowskiego:

[...] Jeżeli mówię, że zakątek ten jest odcięty od reszty świata, to niewiele przesadzam [...] W pierwszym rzędzie winę przypisywać należy zaborcy moskalowi, który błotem chciał się odgrodzić od Austrji [...], a następnie bierności samych obywateli, którzy jakoś do tego błota przywykli.[...] :)

http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/historia/gazety/glos1.htm

Pozdrawiam
Maciek

PS
I takie małe OT mi się zrobiło  :oops: