Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: Cooleyorz on 17 Stycznia 2008, 14:30:07



Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Cooleyorz on 17 Stycznia 2008, 14:30:07
Witam. MA ktoś może zdjęcia, niekoniecznie swoje (np. linki) bym mógł zobaczyć jak wygląda kabina Lidki? Co jest na pulpicie itp. Moga być rysunki lub wasze opowiadania.

Z góry dzieki za pomoc i pozdrawiam.


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 17 Stycznia 2008, 18:24:01
Budujesz model?
Nie zmajstrujesz nic porządnego nie zobaczywszy i nie zmierzywszy pojazdu z bliska. Przy najbliższej okazji wybierz się do Bytomia albo Rud, tam mają Lyd1

Z grubsza układ wewnętrzny jest taki:
Z tyłu (od strony silnika) jest długa półka na ścianie której jest koło od hamulca ręcznego, składane siedziska i wyłącznik akumulatorów
Z przodu na takiej "szafce" masz pulpit (na moje oko ze 30 na 80 cm). Do boków szafki przymocowane są na wspólnej osi koła zmiany biegów (fi circa 30 cm) i (znów na wspólnej osi) dźwignie nawrotnika. Nad pulpitem pomiędzy oknami masz trzy manometry od układu hamulcowego.
W "kieszeniach" między pulpitem a ścianami bocznymi mieści się pneumatyka: Zawory hamulca, odluźniacze i orurowanie od nich.

Generalnie jest tam dość ciasno.

EDIT
Na jednym z ostatnich zdjęć z działu rogowskiego na www.fpkw.pl masz Lydkę z otwartymi drzwiami. Widoczny w środku "zawias" to mocowanie od składanego siedziska


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Cooleyorz on 18 Stycznia 2008, 10:20:00
Mam jedno zdjęcie takiego pulpitu. Takie skrzyżowanie SM42 z SM03 :) Jest wąski pulpit i po obu stronach z boku koło (przepustnica?) A po środku tego pulpitu taka wajcha (to chyba te biegi)

A system hamulca zespolonego jaki?

I może jakiś opis rozruchu bym prosił :)

A model to buduje ale do Symulatora Pojazdów Trakcyjnych MaSzyna EU07-424. V10C mam na ukończeniu. Kolega robi wagoniki, także będzie można za jakiś czas pojeździć i taborem na wąski tor :) Model lidki jest, ale brakuje mu kabiny i fizyki. Dlatego jakieś dane techniczne, opis rozruchu, charakterystyki trakcyjne mile widziane. :)


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 18 Stycznia 2008, 10:51:06
Cytat: "glowawojtas"
Mam jedno zdjęcie takiego pulpitu. Takie skrzyżowanie SM42 z SM03  Jest wąski pulpit i po obu stronach z boku koło (przepustnica?) A po środku tego pulpitu taka wajcha (to chyba te biegi)


dokładnie na odwrót :wink:

koło z boku to biegi, a wajcha od frontu jest przepustnicą.  do tego poniżej koła od biegów jest dźwidnia nastawnika.

edytka:
moze to sie przyda: http://www.interlok.info/WLS150-Zeichng.Hell.jpg


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Cooleyorz on 18 Stycznia 2008, 14:45:47
modelik juz jest :D kabiny brakuje, ale dzięki. :)


Tytuł: Re: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 18 Stycznia 2008, 18:08:03
Cytat: "glowawojtas"
MA ktoś może zdjęcia, niekoniecznie swoje (np. linki) bym mógł zobaczyć jak wygląda kabina Lidki? Co jest na pulpicie itp. Moga być rysunki lub wasze opowiadania.


Wyczerpujący artykuł na ten temat (włącznie z rysunkiem kabiny) znajduje się w czasopiśmie STALOWE SZLAKI 1/2000. Zaś kolorowe zdjęcie kabiny Wls150-214 w numerze 2/2000 na IV stronie okładki.


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: pleszewianin on 18 Stycznia 2008, 20:25:02
Może to się przyda. odgłosy silnika wls180 (lyd1-255) http://www.wrzuta.pl/audio/1dUaGeCd15/dj_bobo_marko_and_dj_paliwo_adam_-_lyd1-255


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Cooleyorz on 18 Stycznia 2008, 21:16:10
Jak najbardziej :) A może ktoś ma to czasopismo i możliwosć zeskanowania?


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 20 Stycznia 2008, 22:52:38
Cytat: "glowawojtas"
A może ktoś ma to czasopismo

Tak
Cytat: "glowawojtas"
i możliwosć zeskanowania?

Tak

Myślę, że w ciągu tego tygodnia dorwę sie do skanera zeskanuję i podeslę Ci na meil :)


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Cooleyorz on 21 Stycznia 2008, 10:41:49
Bardzo dziękuję :)

Rozumiem że są tam dane techniczne? Wymiary itp :) Napęd, hamulec.


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 21 Stycznia 2008, 15:54:58
Jak tylko będę miał chwilkę to wrzucę fotki środka z dokumentacji do modelu. Powinno pomóc :wink:


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 23 Stycznia 2008, 08:43:17
Mam pytanie. Czy Wls150 ma taki sam silnik i skrzynie biegów jak SM03?


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 23 Stycznia 2008, 10:24:00
No ma :wink:  WLs150 to wąskotorowa wersja Ls150. Unifikacja była BAAAAAAARDZO szeroka :wink:


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 24 Stycznia 2008, 08:17:58
Ja rozumiem że mogą być pewne zmiany żeby coś dopasować. Dzięki za odpowiedź.


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 24 Stycznia 2008, 10:47:10
Jak obiecałem.
WLs180-18. Z grubsza to co WLs150
(http://img227.imageshack.us/img227/6364/dsc01806ej1.th.jpg) (http://img227.imageshack.us/my.php?image=dsc01806ej1.jpg)
Tutaj detale piotrkowskiej WLs150:
(http://img156.imageshack.us/img156/9185/dsc01831os0.th.jpg) (http://img156.imageshack.us/my.php?image=dsc01831os0.jpg)
(http://img227.imageshack.us/img227/4067/dsc01832kr1.th.jpg) (http://img227.imageshack.us/my.php?image=dsc01832kr1.jpg)
(http://img156.imageshack.us/img156/4182/dsc01833io2.th.jpg) (http://img156.imageshack.us/my.php?image=dsc01833io2.jpg)


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 24 Stycznia 2008, 16:48:27
Mam jeszcze jedno pytanie. Jakie jest sprzęgło i jak jest sterowane?


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 24 Stycznia 2008, 18:06:49
Między każdym biegiem jest "0" i wtedy się wysprzęgla. Czyli mamy "0", "1", "0", "2", "0", "3", "0", "4"


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 24 Stycznia 2008, 19:50:59
A czy gdzieś można zobaczyć rysunki skrzyni biegów od Wls150


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 25 Stycznia 2008, 07:26:53
aha już rozumiem dzięki. widzę, że przekładnię nawrotną ma między pierwszą a drugą parą sprzęgieł


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Cooleyorz on 08 Czerwca 2008, 09:47:41
Szczegółowe zdjęcia Lyd1 zrobiłem sobie w Rudach :) I kabina, i wygląd zewnętrzny i engine.
Prosiłbym o jakieś plany techniczne Wls75 oraz Lyd1
Może istnieje jakieś przezwisko lokomotywy WLs75? Lyd1 to lidka Lyd2 to donald a V10C to motowóz.

I tak z ciekawości. CO to za lidka? Wls150 czy 180? I jaki ma numer. Na pudle nie znalazłem żadnych danych na ten temat.
(http://img210.imageshack.us/img210/4339/dsc03466re6.th.jpg) (http://img210.imageshack.us/my.php?image=dsc03466re6.jpg)
Zdjęcie zrobiłem wczoraj na stacji w rudach (skansen) Lidzia prowadziła pociąg dla wycieczki PTTK na odcinku Rudy-Paproć tam i spowrotem.

Tutaj jest film: http://pl.youtube.com/watch?v=-rxq5H4TYms


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Łukasz on 08 Czerwca 2008, 09:53:48
Jest to WLs180-15. Do niedawna stała w Stanicy. http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50537


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 08 Czerwca 2008, 11:53:52
Jak w WLS150/180 włącz się sprzęgło czy od razu jak się przekręci kołem czy dopiero jak si ę doda gazu?


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Cooleyorz on 08 Czerwca 2008, 15:36:24
Że co??
 Mało zrozumiałem ale spróbuję odpowiedzieć.

Aby ruszyć naciskasz przycisk rozruchu, i czekasz aż z jakieś 4 MPa będą w zbiorniku głównym. Wtedy koło zmiany biegów dajesz na jedynkę i gaz. Jak chcesz wyższy bieg to kolejna pozycja koła biegowego to sprzęgło, a potem bieg 2.
0-1-S-2-S-3-S-4 Chyba "Tak to leciało"

Hamulec: Są 3 pozycje. Odhamowanie-Odcięcie-Napełnianie


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 08 Czerwca 2008, 21:48:44
Mi chodzi o załanczanie się sprzęgieł bo w skrzyni z Wls150 są 4. Każdy bieg "tworzony" jest przez 2 sprzęgła które są włączane hydraulicznie.Koło do biegów przełącza rozdzielacz hydrauliczny który kieruje olej do odpowiedniej dala danego biegu pary sprzęgieł które przekazują napęd.Z twojej wypowiedzi rozumiem że, kiedy przełoży się koło z luzu na jakiś bieg to lokomotywa dalej stoi. Rusza dopiero jak się zwiększy obroty bo wtedy rosną też obroty pompy hydraulicznej napędzanej od silnika zwiększa się ciśnienie i tarcze sprzęgieł są płynie ściskane i zaczynają przenosić napęd. Mam rację ?


Tytuł: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 09 Czerwca 2008, 06:31:22
Dzięki o to mi chodziło


Tytuł: Odp: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: micho on 22 Stycznia 2014, 13:21:33
...nie chcę rozpoczynać nowego wątku o Lyd1 i postawiłem tu napisać - za wtargnięcie przepraszam  ;)

Można znaleźć w literaturze i w necie taki zapis o Lyd1:

"Produkowano wersje na szerokość toru 750, 785 i 900 mm, natomiast planowana wersja na szerokość 600 mm nigdy nie powstała."

Czy ktoś coś więcej wie?


Tytuł: Odp: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 22 Stycznia 2014, 13:58:12
Wszystko co napisałeś. Planowano lokomotywę 801D (?) z zewnętrzną ostoją, ale na planach się skończyło. Produkowano Tylko WLs150, WLs180/803D i 2WLs150 na tor 900mm


Tytuł: Odp: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 22 Stycznia 2014, 17:50:08
O wariantach WLs150 wspomina Pokropiński w "Lokomotywach spalinowych produkcji polskiej". Równolegle z WLs150 opracowano typ WLs150B na tory 900 i 1000 mm (dwie osie, ślepy wał pomiędzy nimi), jednak ostatecznie z ich budowy zrezygnowano (na 900 mm opracowano WLs150-2). Jednocześnie podobno już w 1959 roku (a więc równolegle z poprzednimi) opracowano WLs150C na tor 600 mm (trzy osie, ślepy wał między 2 a 3). U Pokropińskiego ta lokomotywa na szkicu ma ostoję wewnętrzną. Wygląda jednak na to, że do tematu powrócono po opracowaniu typu 803D i wówczas powstał projekt 804D na tor 600 mm, którego również nie wprowadzono do produkcji (zakupiono rumuńskie Lyd2).


Tytuł: Odp: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 22 Stycznia 2014, 19:38:03
A widzisz. W Model  Hobby 4/2000 jest mowa o 801D nie 804D. A jako powód nie podjęcia produkcji autor (Michał Zajfert) podaje ogólne zakończenie produkcji lokomotyw wąskotorowych w Polsce (Oprócz WLs50 / 2WLs50)


Tytuł: Odp: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 23 Stycznia 2014, 00:43:59
Uświadomiłem sobie, że u Pokropińskiego na końcu jest tabela z podstawowymi danymi tych lokomotyw [dane podaję tak jak w książce]:

Typ lokomotywy:    WLs150   Wls150B   WLs150C   804D   
Rok opracowania:    1959195919591970
Szerokość toru [mm]:    750/785/900    900-1067    750-900*    600-630   
Długość całkowita [mm]:    5650   5500   6000   4600 
Szerokość [mm]:   2070   2400   2200   1900   
Wysokość [mm]:   3050   3000   3000   2700   
Rozstaw osi skrajnych [mm]:   2000   2100   2800   1650   
Średnica kół [mm]:   850   850   850   600   
Układ osi:      C   B   C   C   
Promień łuku [m]:      35   35   50   22   
Masa własna [t]:      17,2   20,5   17,5   9,5   
Masa służbowa [t]:      18,0   21,0   18,0   10,5   
Nacisk osi [t]:      9,0   10,5   6,0   3,5   
Typ silnika spalinowego:      5DSR 150   DSR-150   DSR-150   SW400/L   
Moc nominalna [KM]:      150   150   150   105   
Rodzaj przekładni:      mech.   mech.   mech.   mech.   
Prędkość maks. [km/h]:      31,4   26,5   32   23,5   

* Czyli jednak nie miała to być maszyna na 600 mm lecz alternatywna konstrukcja wobec WLs150B. Część pozostałych parametrów też może na to wskazywać. Tak więc sprawa zostaje otwarta, szczególnie, że niekonsekwencji w książce jest więcej.

[Uzupełnienie]
Zajrzałem jeszcze do artykułu ze "Stalowych Szlaków" 1/2000 by Tucholski & Zajfert (zdecydowanie bardziej wiarygodni) i chyba znalazłem wyjaśnienie: WLs150B i C były dwoma alternatywnymi projektami wstępnymi, będącymi adaptacją Ls150 i różniącymi się liczbą osi (dość oczywiste: układ B i C). Ostatecznie zdecydowano jednak opracować nową konstrukcję z wykorzystaniem podzespołów Ls150, którą znamy jako WLs150 (choć w artykule jest mowa o niej również jako o typie WLs150c).
Tu też pojawia się 801D jako projekt lokomotywy na tor 600 mm z ostoją zewnętrzną. Jeśli chodzi o powód, to w zasadzie nie ma tu sprzeczności - zdecydowano o zaprzestaniu produkcji lokomotyw w Polsce i w zakupie ich w Rumunii.


Tytuł: Odp: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 23 Stycznia 2014, 01:11:01
@ typ WLs150:
Układ osi:               C
Masa służbowa [t]:    18,0
Nacisk osi [t]:               9,0

 ??? ::)

Skoro istniejąca lokomotywa ma takie babole to ciekawe jak z poprawnością danych dla tych projektowanych...


Tytuł: Odp: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 23 Stycznia 2014, 02:52:29
No właśnie jak to zauważyłem, to od razu dopisałem, że dane podaję jak w książce ;). Ogólnie wiadomo, jak jest z wiarygodnością B. Pokropińskiego. Dość często zdarza mu się podawać kompletnie sprzeczne informacje w jednym rozdziale, o różnych książkach nie wspominając. Niestety, często nawet nie ma jak tego zweryfikować.


Tytuł: Odp: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: micho on 23 Stycznia 2014, 08:30:27
Super, że temat naświetliliście. Dzięki wielkie.

Czy może ktoś zapodać szkic/rysunek WLs150C czy 804D.

Które z przytoczonych opracowań warto zdobyć?
W których artykułach są rysunki? (czy tylko w książce "Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej")

(marzeniem by było dostać skan artykułu albo linka...)

Czy powstałe typy lokomotyw to tylko koncepcje, czy były to gotowe zamknięte projekty których nie skierowano do produkcji.

Pytam bo jeżeli były to opracowane projekty, a nie tylko wizje - to może pokusić się o budowę modelu ... (modelu-prototypowego ;-) )


Tytuł: Odp: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 23 Stycznia 2014, 09:08:31
Tutaj masz Model Hobby:
http://allegro.pl/model-hobby-4-i3900352356.html (http://allegro.pl/model-hobby-4-i3900352356.html)
W nim artykuł M. Zajferta. W zasadzie jest to chyba +/- to co w Stalowych. Samych Stalowych z wymienionym artykułem na allegro nie widać.
Zwróćcie uwagę, że w czasie kiedy powstawała 803D, zaczęto sprowadzać do Polski V10C (pierwsze w 1967 roku, następne w latach 1971-1975). V10C jest co prawda słabsza, ale ma mniejszą bazę i mniejszą masę, co na kolejach leśnych i przemysłowych 600mm jest myślę dość istotne


Tytuł: Odp: Kabina Wls150/Lyd1
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 25 Stycznia 2014, 13:50:43
zdjęcia z Iłży :

https://picasaweb.google.com/114694592122542730719/5Czerwiec2011SKWIZa#5615211041527057282

https://picasaweb.google.com/114694592122542730719/8Maj2011SKWIZa#5604424049783798002