Tytuł: Gonczary - Filipowicze Wiadomość wysłana przez: PAFAWAG on 08 Marca 2008, 15:35:59 Kolejka ta istniała w II RP, i była użytkowana jako gospodarcza - uruchamiana wtedy, kiedy zebrała się wystarczająca ilość towarów. Była to jedyna polska kolejka o szerokości toru 700 mm.
Jako, że wyszukiwarka internetowa pokazała zero rezultatów wyszukiwania, o więcej informacji (np. roku likwidacji, bo nie sądzę, żeby ta linia jeszcze istniała) muszę się zapytać tutaj :smile: Tytuł: Re: Gonczary - Filipowicze Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 09 Marca 2008, 00:36:14 Cytat: "PAFAWAG" Kolejka ta istniała w II RP, i była użytkowana jako gospodarcza - uruchamiana wtedy, kiedy zebrała się wystarczająca ilość towarów. Była to jedyna polska kolejka o szerokości toru 700 mm. A czy przypadkiem kolejka KWK Sosnowiec też nie miała 700mm? Tytuł: Re: Gonczary - Filipowicze Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 10 Marca 2008, 17:51:06 Cytat: "Marek Sz" Cytat: "PAFAWAG" Kolejka ta istniała w II RP, i była użytkowana jako gospodarcza - uruchamiana wtedy, kiedy zebrała się wystarczająca ilość towarów. Była to jedyna polska kolejka o szerokości toru 700 mm. A czy przypadkiem kolejka KWK Sosnowiec też nie miała 700mm? Marek jak zwykle ma racje - prześwit 700mm miała chociażby kolej KWK Sosnowiec. Generalnie nie ma sensu stwierdzać, że jakakolwiek kolejka w Polsce była jedyną o danym prześwicie. Na ziemiach zajmowanych przez Państwo Polskie było multum wąskotorówek, także takich o których niestety pewnie nigdy już się nie dowiemy. Tytuł: Gonczary - Filipowicze Wiadomość wysłana przez: badziol on 11 Marca 2008, 10:05:46 O ile mi wiadomo, to odcinek Jędrzejów-Motkowice miał jako kolej polowa szrokość 700mm. Potem go przekuto na 600mm. Dodatkowo krótki odcinek (również na kolejce jędrzejowskiej) bodajże od stacji Piaski do Pacanówka miał rozstaw 700mm. Jeśli się mylę proszę mnie poprawić.
Pozdrawiam badziol Tytuł: Gonczary - Filipowicze Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 19 Marca 2008, 00:21:52 Nazwa Gończary - Filipowicze jest troche myląca, najprawdopodobniej linia nazywała się Honczary - Filipowicze. Można o niej wyczytać na przykład tu:
http://maronkolej.strefa.pl/waskotorowe/wschod/honczary/honczary.htm Jej przebieg jest pozostałością po niemieckich kolejach polowych, jakich cała masa powstała w tym (i nie tylko w tym) rejonie podczas I wojny światowej. Niewykluczone jest, że nie kończyła się ona w Filipowiczach tylko gdzieś dalej, na przykład w Słucku. Jej trasa kończy się w Filipowiczach tylko dlatego, że tamtędy przebiegała granica między Polską a ZSRS. Dokładny przebieg można zobaczyć tu: (http://img247.imageshack.us/img247/5240/90675705jv3.jpg) Linia ta została upubliczniona najprawdopodobniej w 1927 roku bo w rozkładzie jazdy z 1926 roku nie występuje. Natomiast na stronie 205 dzieła pod nazwą Polskie Koleje Państwowe 1918-1928 tom I, występuje w zbiorczym zestawieniu szerokości torów i długości linii. (http://img341.imageshack.us/img341/808/s205qg3.jpg) Dzieło to jest dostępne tu: http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=73725&from=&dirids=1 Na kserówce Dyrekcji Wileńskiej z II tomu powyższego dzieła linia ta występuje jako publiczna. W dziele Mapa Sieci Kolejowej Rzeczypospolitej Polskiej z 1932 roku http://www.mapywig.org/m/General_and_tourist_maps/Mapa_Sieci_Kolejowej_Rzeczypospolitej_Polskiej.jpg linię to widać w pełnej okazałości. (http://img87.imageshack.us/img87/2149/honczaryfilipowiczebh4.jpg) Widać ją również w schemacie linii kolejowych Białorusi z 1941 roku przygotowanych przez przygotowujący się do wojny na wschodzie niemiecki Sztab Generalny Wojsk Lądowych. (http://img518.imageshack.us/img518/6585/honczaryfilipowicze2sy5.jpg) Jak widać Niemcy nie ustrzegli się pewnych błędów. Linia ta występuje również w schemacie dróg żelaznych i wodnych ZSRS wydanych w 1943 roku, a dostępnych tu: http://www.zdsim.kiev.ua/index.php?do=cat&category=maps (http://img521.imageshack.us/img521/5339/honczaryfilipowicze1gm2.jpg) Z racji szczupłych materiałów trudno odpowiedzieć na pytanie czy ta linia przetrwała II wojnę światową i ewentualnie jak długo. PS Troche naklamałem, przyznaję się bez bicia. Poszperałem troche w kwitach i wychodzi mi, że ta linia została upaństwowiona w roku 1918 lub 1919, jak wszystkie inne kolejki wybudowane przez okupantów niemieckich i austriackich. Przyczyny braku tabelki w rozkładzie jazdy z 1926 roku mogą być różne. Wymienię te, które przyszły mi do głowy: braki taborowe, fatalna nawierzchnia wynagająca generalnego remontu, brak zainteresowania wśród okolicznej PT Publiczności oraz być może szereg innych. które do głowy mi nie przyszły. Pozdrawiam serdecznie i ewentualnie. ksiezyc_nad_gieesem... |