Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Infrastruktura => Wątek zaczęty przez: a cygan on 23 Marca 2008, 22:09:25



Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 23 Marca 2008, 22:09:25
By uzupełnić słupki hektometryczne trzeba znać miejsce pierwszego. Jaka jest zasada umieszczania początku szlaku - przy parowozowni czy na pierwszej stacji/peronie?


Tytuł: Re: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 24 Marca 2008, 08:43:35
Cytat: "a cygan"
By uzupełnić słupki hektometryczne trzeba znać miejsce pierwszego. Jaka jest zasada umieszczania początku szlaku - przy parowozowni czy na pierwszej stacji/peronie?


ZTCP to od początku szlaku, w Starachowicach za początek szlaku uznaje się trójkąt. Ostało sie u nas kilka takich słupków toteż można zmierzyć gdzie wychodzi "0.0".

Natomiast moje pytanie do znawców: Czy słupek hektometryczny musi być słupkiem przy torze widocznym dla maszynisty, czy można go wymalować np. na stopce szyny ?


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 24 Marca 2008, 18:33:11
Ciekawostką kilometrażu szlaku kolejki jędrzejowskiej jest nadal kilometr 0,0 przy stacji Jędrzejów normalna - tam, gdzie niegdyś wiodła bocznica (a w sumie tor główny) z Jędrzejowa Wąskiego.


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 24 Marca 2008, 18:49:03
Na BKw słupek 0,0 znajduje się przy budynku dworcowym, pewnie na środku :wink:


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 24 Marca 2008, 19:49:58
Klan napisał
"w Starachowicach za początek szlaku uznaje się trójkąt. Ostało sie u nas kilka takich słupków toteż można zmierzyć gdzie wychodzi "0.0"."
Najbliższy zachowany słupek to "0.7", za przejazdem na ul. Iłżeckiej - od niego znajdę zerowy, na "oko" wypada mi dalej niż na trójkącie. Ale mnie bardziej interesuje jak oznakować odcinek od parowozowni do peronu- a chyba powinien mieć słupki.


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: PkL on 24 Marca 2008, 23:17:43
Istnieje jeszcze słupek 0,3 (foto) (http://picasaweb.google.pl/dspisme/WSkiLuty08/photo#5166214976912053218) przy zwrotnicy na trójkącie. Uznając że od parowozowni do trójkąta jest 600m, to km 0,0 wypada w połowie stacji towarowej.


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: emibe on 25 Marca 2008, 00:03:59
Właśnie, miałem się pytać, czy go nie zwinęli...
Zaś jeśli chodzi o pomiary, to na SKW co plan to inaczej. Warto ustalić raz na zawsze.
Rzeczywistość (w obrębie Starachowic) i jeden z planów (choć nie do końca) "startuje" najprawdopodobniej z osi nastawni normalnotorowej. M.Zajfert w Świecie Kolei podał od nieistniejącej stacji przy stacji normalnotorowej. Zaś np. Lubienia i jej 11,3 to już nie wiem od czego była liczona....

A jakby liczyć od wrót lokomotywowni to w miejsce hektometrycznego 0,3 trzeba byłoby wstawić dekametryczny 0,74, od osi nowego peronu 0,14, zaś od zwrotnicy przy peronie 0,12. To tak by uzmysłowić rozbieżności  :wink: I to też obarczone błędem ±5m bo mi się plany nie zgadzają...  Zaś gdyby połączyć WP z SKW i zacząć liczenie od Hali Lejniczej to słupek ten miałby oznaczenie 1,95 :wink:


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 25 Marca 2008, 09:23:42
emibe napisał
Cytuj
Warto ustalić raz na zawsze.

Może nie na "zawsze" ale na czas "historyczny"/?/. Jeśli jednak przyjmiemy lokalizację słupka "0.0" na peronie to proszę o wyjaśnienie dla mnie jak oznakować odcinek do parowozowni, znakami "ujemnymi"?
Wielki Piec ze względów historycznych nie może być brany pod uwagę - to nie ta linia.


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: emibe on 25 Marca 2008, 10:18:25
Liczyłbym tak samo jak na szlaku. Dodatnio. Od 0,1 do 0,7 (bo od środka peronu jest ok. 785m). A liczenie od WP miało zobrazować odległość, bo jakby umieścić 0,0 na peronie to liczenie do WP też byłoby dodatnie, w odwrotną stronę (jak od Warszawy Centralnej).


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 25 Marca 2008, 10:34:29
Proponuję zapytać po prostu kolegę Klon200 jak to byc powinno z tym kilometrażem :)


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 25 Marca 2008, 20:44:13
Temat obserwuję i niedługo postaram się wypowiedzieć na ten temat tylko chcę się jeszcze upewnić.

Jeśli kogoś to interesuje to mogę wstawić tu przykładowe skany przebiegu robót geodezyjnych w terenie w latach ~50.


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 25 Marca 2008, 22:21:32
.


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 26 Marca 2008, 12:30:06
W uzupełnieniu - istnieją jeszcze dwa widoczne słupki w kierunku peronu:
pierwszy, "0.5" przy przecięciu zjazdu z wiaduktu a kolejką
drugi , "0.3" przy zwrotnicy na trójkącie - od strony Lipia.
Z tego wygląda że "0.0" wypada gdzieś w miejscu nastawni normalnotorowej, lub na rampie towarowej.


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 26 Marca 2008, 12:33:52
W Polsce km 0,0 jest w Warszawie. Wszystkie linie mają liczony kilometraż właśnie od tego pkt. Jest tylko jeden taki pkt poza wyjątkiem.

Jedyna linia która ma inaczej liczony kilometraż to linia Łódź - Warszawa. Na niej km 0,0 jest w Łodzi.

Udało mi się ustalić trzeba poszukać w instrukcjach : Id-1, D19, D29,


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: kalito on 26 Marca 2008, 12:42:43
Cytat: "klon200"
W Polsce km 0,0 jest w Warszawie. Wszystkie linie mają liczony kilometraż właśnie od tego pkt.


To w takim razie gdzie ma km 0.0 linia np Skarżysko-Sandomierz?

Owszem km 0.0 jest w Wawie, ale dla linii, które się tam zaczynają o ile się nie mylę.


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 26 Marca 2008, 13:09:44
Linia "Skarżysko - Sandomierz"  to linia nr 25 "Łódź kaliska - Dębica"

Jeśli Cie dokładnie to interesuje to poszukaj w internecie instrukcji kolejowej D29. Niestety nie mam jej całej.
Poniżej wycinek z interesującą Cię linią. jak wspomniałem jest to linia nr 25.

(http://images23.fotosik.pl/182/f890ea49d6b9e371.jpg) (http://www.fotosik.pl)

(http://images30.fotosik.pl/183/ae48d7ce5b02d05a.jpg) (http://www.fotosik.pl)


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 26 Marca 2008, 13:10:04
Owszem km 0.0 jest w Wawie, ale dla linii, które się tam zaczynają o ile się nie mylę.[/quote]

Uczyłem się tego prawie 20 lat temu i moge nie pamiętać dokładnie. Napewno zasady numeracji torów i kilometrarzu mieliśmy w podręczniku, chyba w "zasadach ruchu kolejowego". O ile pamiętam, to punkt 0,00 pomiedzy Warszawą Centralną a Warszawą Wschodnią jest odnośnikiem dla wszystkich lini kolejowych w Polsce. Jesli jeden z końców jakiejś lini znajduje się blizej Warszawy (blizej pkt. 0,00) to jest poczatkiem linii i od tego miejsca rozpoczyna się wzrost liczby kilometrów. Jest to istotne przy numeracji torów szlakowych i stacyjnych. Jesli chodzi o wyznaczenie początku linii to jest nim oś stacji. Tyle pamiętam ze szkoły, tłumaczył nam to p. Michał Gabrysiak, znany modelarz kolejowy, miał z nami zajecia z zasad ruchu w ZSZ PKP w Warszawie.


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 26 Marca 2008, 13:39:59
Szczegółowe informacje są zawarte tutaj:

- Instrukcja D1 "nowa" - załącznik nr 12 do tej instrukcji
- Instrukcja D19, dział 4, paragraf 11,12,13.

Instrukcje można zobaczyć tutaj www.kolej.krb.com.pl  
Z menu po lewej stronie należy wybrać zakładkę" Instrukcje kolejowe"


Tytuł: Re: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 26 Marca 2008, 13:46:42
Cytat: "a cygan"
By uzupełnić słupki hektometryczne trzeba znać miejsce pierwszego. Jaka jest zasada umieszczania początku szlaku - przy parowozowni czy na pierwszej stacji/peronie?



W instrukcji D29 postanowienia ogólne pkt 4.
Cytuj
4. Kilometr poczatku linii, łącznicy i torów łączących ustala się w ich faktycznym (fizycznym) punkcie
początkowym (z reguły innym niż teoretyczny początek kilometrowania 0.000 umieszczony w osi stacji,
posterunku itp.).


 Więc tu odpowiedź dla kolegi A. Cygana "Linia nie musi się zaczynać przy peronie albo parowozowni"


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: emibe on 26 Marca 2008, 13:49:43
Zaś jeśli chodzi o D29 to jest tu:
http://kolej.one.pl/index.php?dzial=d29

PS. Swoją drogą Skarżysko ma (prawie) taką samą odległość od Warszawy jak i  Łodzi, więc można przyjąć mylne założenie że na szlaku S-K - Dębica jest kilometraż od Warszawy (słynnego 0,0).

Zaś jeśli chodzi o Starachowice, jak napisałem wcześniej, jeden z planów zrobionych przez upoważnione osoby "numerację odległościową" rozliczał od rozjazdu przy trójkącie co nie zgadza się ze słupkiem 0,3. Zaś tor do lokomotywowni rozliczano od  rejonu nastawni (tzn, nastawnia nie była na tym planie narysowana - jak się ten plan nałożyło na obecną mapę geodezyjną to tak wyszło).  Zaś jak się okazało, słupek 0,3 pasuje do rozliczenia "od nastawni".

Natomiast Michał Z., jak również wspomniałem, podaje rozliczenie od końca nieistniejącego od 1977 r toru przy stacji normalnotorowej (zwrotnica przy słupku 0,3 jest wówczas odległa 0,708km). A tor do szopy rozliczany jest od rozjazdu przy obecnym peronie.

W przypadku "zabawy" w nowe rozliczenie jestem za systemem Michała Z albo od osi peronu. Ale ważniejsze jest sprawdzenie całego szlaku (a nie ewentualne przesunięcie wynikające z różnicy przy 0,3), bo nie zgadza się słynny 8km, 11,3km,  to i pewnie Iłża  :shock:

EDYCJA
Nie widziałem powyższego posta jak wysyłałem swojego - i wygląda na to, że fizycznie linia jest skrócona do przejazdu Targowej.


Tytuł: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 26 Marca 2008, 21:47:41
Co by nie postanowił - słupki wymagają przemalowania.


Tytuł: Odp: Słupki hektometryczne
Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 23 Stycznia 2011, 04:25:18
Przed wyruszeniem na szlak z farbą wyruszyłbym z taśma mierniczą, żeby potem nie było jakichś zonków ;D

Na stronie PLK pojawia się od czasu do czasu przy tworzeniu nowego rozkładu w pdf-ie wykaz wszystkich ich linii, posterunków ruchu, punktów handlowych, ograniczeń skrajni itp., polecam lekturę.

Ogólna zasada jest taka, że kilometraż linii zaczyna się od osi stacji (budynku) początkowej, czyli leżącej bliżej stolicy. Na liniach ślepo zakończonych stacją początkową jest stacja na linii wcześniej istniejącej, węzłowa. Dlatego też na SKW km 0,0 jest w Starachowicach - to stacja styczna z 1435. Słupek powinien się znaleźć w osi stacji Starachowice Wsch. Wąsk., ale trójkąt sprawia, że układ jest skomplikowany. Trzeba by pogrzebać w papierach. W każdym razie do lokomotywowni byłby kilometraż ujemny albo dodatni jako osobny odcinek, wtedy jego początek może być przyjęty np. w którymś rozjeździe.

Z wyborem punktu początkowego linii wiąże się też numeracja torów - patrząc na początek po prawej są parzyste, po lewej - nieparzyste. Nie muszę chyba mówić, że od kierunku kilometrażu zależy tez parzystość/nieparzystość numerów pociągów.

Raczej używa się przymiotnika "hektometrowy", bo metryczny to może być system miar.