Świat kolejek wąskotorowych

POZOSTAŁE => Hyde Park => Wątek zaczęty przez: a cygan on 23 Stycznia 2008, 09:54:17



Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 23 Stycznia 2008, 09:54:17
W temacie nie tylko kolejki- jak mają się plany przekopania Mierzei by wypływać z zalewu. Pozostało by tylko budować prom dla kolejki.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 24 Stycznia 2008, 14:48:10
ciekawe czy w ogóle będzie przekop.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 24 Stycznia 2008, 22:29:50
Przekop raczej będzie.... ciekawe tylko kiedy....   :???: Tylko wtedy sprawa kolejki do Krynicy była by już raczej w  marzeniach... no chyba żeby jakoś mostem poprowadzić tor nad kanałem, ewentualnie razem z mostem drogowym. Szkoda, że sprawa kolejki do Kałdowa utknęła w martwym punkcie.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: mikus on 26 Stycznia 2008, 11:01:28
Jeśli powstanie przekop to raczej nie będzie zwykłego mostu, bo jak duży nasyp trzeba by zrobić, żeby pod mostem mogły swobodnie przepływać statki. W zbudowanie mostu zwodzonego jakoś nie chce mi się wierzyć. Prawdopodobnie byłaby jakaś przeprawa, dlatego są protesty mieszkańców przyszłej "wyspy", że straciliby na turystyce, bo turyści by nie czekali w korkach na przeprawę, A w takich przypadkach o wąskim torze t już nawet marzyć nie wypada, chyba, że by już niedługo zaczęto budować tory, wówczas przy budowie przekopu musieli by wziąć pod uwagę przeprawę kolejową...
Jak by zbudowali torowisko za pieniądze z UE to chyba pociągi by jeździły te 40 km/h bo w okolicy Sztutowa to chyba jeździ 15 km/h


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 26 Stycznia 2008, 15:17:23
Z drugiej strony ten przekop mógłby stać się dodatkową atrakcją turystyczną. Ekolodzy tak protestują, a przecież Wisła też jest sztucznie poprawodzona do Mikoszewa...


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 26 Stycznia 2008, 17:49:05
Gdzieś na sieci widziałem plan przekopu - miał powstać most drogowy.

Ale nie obawiałbym się o to.
"Piąta Władza" (nie mylić z "Piątą Kolumną") czyli zwycięzcy znad Rospudy już zapowiedzieli że przekopu nie będzie.
Więc nie będzie.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 27 Stycznia 2008, 13:56:58
Cytat: "Kajetan"
Ale nie obawiałbym się o to.
"Piąta Władza" (nie mylić z "Piątą Kolumną") czyli zwycięzcy znad Rospudy już zapowiedzieli że przekopu nie będzie. Więc nie będzie.

Jeżeli inwestycja zostanie zaplanowana i przygotowana z pogwałceniem prawa to tak jak w  przypadku Rospudy będą mocne formalne argumenty za wstrzymaniem. Rząd sam daje argumenty przeciwko sobie.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 27 Stycznia 2008, 14:56:30
Piąta władza, a raczej piąte koło u wozu w dużej ilości inwestycji w Polsce gdyby tak bardzo dbało o "unikalną" przyrodę Mierzei Wiślanej itp to dlaczego nadal nie zasypano przekopu w Mikoszewie? :razz: Ta inwestycja jest bardzo potrzebna dla rozwoju portu w Elblągu (i po części Portów Trójmiejskich) no i w ogóle turystyki na Zalewie Wiślanym bo jak na razie ruch statków na tym akwenie dzięki "współpracy" z Rosją jest znikomy.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 27 Stycznia 2008, 15:24:23
Cytat: "tczewianin"
dlaczego nadal nie zasypano przekopu w Mikoszewie?

Potrafisz chyba dostrzec różnicę w świadomym planowaniu nowych inwestycji (zwłaszcza na obszarach przyrodniczo cennych) a oddziaływaniem na środowisko inwestycji już istniejących.
Cytat: "tczewianin"
Piąta władza, a raczej piąte koło u wozu w dużej ilości inwestycji w Polsce

Chciałem tylko zaznaczyć ze ta ironicznie nazywana przez Ciebie Piąta Władza zazwyczaj wykorzystuje w swoich walkach uchylenia w dokumentach (łamanie prawa). Prawo jest po to aby je przestrzegać czy to sie inwestorowi podoba czy nie. Skoro istniałoby społeczne przyzwolenie na łamanie prawa w imię wyższego celu jakim jest rozwój regionalny to czemu by w ogóle prawa przestrzegać? Przecież gdyby nie różnego rodzaju pozwolenia, zezwolenia, formalności, uprawomocnienia można byłoby budować jeszcze szybciej...

Skoro ktoś obszar Rospudy wpisał w sieć Natura2000 to miał ku temu bardzo konkretny powód. Miastu Augustów potrzebna jest obwodnica to fakt bezsporny ale dlaczego przez najcenniejsze przyrodniczo rejony w okolicy? Kto i jaki miał interes w tym aby obwodnicę wyznaczyć akurat w tym przebiegu (teren bardzo trudny do prowadzenia budowy m.in ze względu na bagna których miejscami nie znamy głębokości i nikt nie jest w stanie powiedzieć ile torfu trzeba by wykopać aby to dobrze posadowić)?

Się nam trochę OT zrobiło :)

PS. Od zawsze mówiłem, że ekolodzy z doliny Rospudy zwyciężą a UE tylko moją tezę potwierdza :)


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 27 Stycznia 2008, 17:54:39
jak by sie uparł to można wybudować śluzę i wtedy nie będzie woda sie przelewała i nie zniszczy tego o co obawiają sie zieloni. Jak by przepływał statek to by sie otwierało " bramę" i mógł by starek przepłynąć. Po przepłynięciu zamknąć.
Jeśli by [powstał most można by ułożyć tory w jezdni (tak jak so tory tramwajowe w miastach) wtedy nie trzeba by budować specjalnego mostu dla kolejki.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 27 Stycznia 2008, 18:16:14
.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 27 Stycznia 2008, 18:18:02
I śluza jest, a raczej była w planach. Jest to konieczne również ze względu na różnice poziomów między akwenami - co prawda nieduże ale wystarczające aby wytworzyć spory prąd.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 27 Stycznia 2008, 18:21:03
Cytat: "andrzej2110"
jak by sie uparł to można wybudować śluzę


Śluzy buduje sie gdy jest różnica (w Polsce 0-10m) poziomów luster wody. W przypadku "przekopu" trzeba by za pomocą pomp (w normalnej śluzie przepływ jest grawitacyjny) wypompowywać wodę słoną i wlewać słodką oczywiście w odwrotną stronę proces nie byłby konieczny.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 27 Stycznia 2008, 18:30:02
Ależ oczywiście że by działała. Jako wrota puszczające do wewnątrz tylko tyle słonej wody ile potrzeba do puszczenia jednego statku.
I nie pisz proszę że to by spowodowało załamanie ekosystemu z powodu zasolenia etc...
Przypominam że kawałek dalej jest taki (naturalny) twór. Zowie się cieśnina Pilawska. Szerokość ma tak ze czterysta metrów.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 27 Stycznia 2008, 19:41:05
Cytat: "Kajetan"
Ależ oczywiście że by działała. Jako wrota puszczające do wewnątrz tylko tyle słonej wody ile potrzeba do puszczenia jednego statku.

Jest to pewnego rodzaju słuszne rozwiązanie (śluza nie redukująca poziomy wody lecz przepływ wody pomiędzy dwoma zbiornikami), acz chętnie przeczytałbym jakieś obiektywne opracowanie na ten temat.
Cytat: "Kajetan"

I nie pisz proszę że to by spowodowało załamanie ekosystemu z powodu zasolenia etc...
Przypominam że kawałek dalej jest taki (naturalny) twór. Zowie się cieśnina Pilawska. Szerokość ma tak ze czterysta metrów.

Młotka z gimnazjum robić ze mnie kolego robić nie musisz, geografię Polski i okolic znam :) Przyznasz, że jest różnica pomiędzy próbką wody z Bałtyku a próbką wody z Zalewu Wiślanego. Nie jestem przeciwnikiem tej inwestycji, chciałbym, żeby została wybudowana tak aby jak najmniej zaszkodziła otoczeniu czy coś w tym złego? Owszem wiem, że śluzy czy inne rozwiązania znacznie podnoszą koszty ale to nie jest inwestycja na 2-3 lata lecz na bardzo długi czas toteż warto zaprojektować i wykonać, żeby długie lata posłużyła.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 27 Stycznia 2008, 20:04:35
Zasolenie Zalewu Wiślanego rośnie w kierunku wschodnim. Jest to spowodowane często występującą cofką na Cieśninie Pilawskiej.
W okolicach nasady mierzei rzeczywiście zasolenie jest znacznie mniejsze niż w Bałtyku i budowa kanału "bez niczego" faktycznie lokalnie mogła by je zmienić  - z tym nie dyskutuję.
Poza tym taki kanał byłby trudny w nawigacji ze względu na prądy.

 
Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
Nie jestem przeciwnikiem tej inwestycji, chciałbym, żeby została wybudowana tak aby jak najmniej zaszkodziła otoczeniu

Cieszę się, mam na to podobny pogląd  :grin: .  Być może nieco opacznie zrozumiałem to zdanie:
Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
W przypadku "przekopu" trzeba by za pomocą pomp (w normalnej śluzie przepływ jest grawitacyjny) wypompowywać wodę słoną i wlewać słodką oczywiście w odwrotną stronę proces nie byłby konieczny.

Śluza to śluza. Zawsze przelewa wodę z wyższego do niższego. Technicznym problemem byłoby tu raczej zbudowanie śluzy działającej w obie strony w zależności od chwilowego poziomu wód (czytaj: chwilowego układu wiatrów w okolicy) ale i to się chyba robi.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 27 Stycznia 2008, 20:38:51
Cytat: "Kajetan"
Zasolenie Zalewu Wiślanego rośnie w kierunku wschodnim. Jest to spowodowane często występującą cofką na Cieśninie Pilawskiej.
W okolicach nasady mierzei rzeczywiście zasolenie jest znacznie mniejsze niż w Bałtyku i budowa kanału "bez niczego" faktycznie lokalnie mogła by je zmienić  - z tym nie dyskutuję.
Poza tym taki kanał byłby trudny w nawigacji ze względu na prądy.

Dokładnie to na myśli miałem :)

Cytat: "Kajetan"
Śluza to śluza. Zawsze przelewa wodę z wyższego do niższego. Technicznym problemem byłoby tu raczej zbudowanie śluzy działającej w obie strony w zależności od chwilowego poziomu wód (czytaj: chwilowego układu wiatrów w okolicy) ale i to się chyba robi.

Kopiemy odpowiednio głęboki kanał i wodę do śluzy pobieramy z dna (nie wiem czy w przypadku klasycznych śluz gdzie kierunek różnic wysokości jest stały tak właśnie się tego nie rozwiązuje) i tym uniezależniamy sie od poziomów luster wody. Mądra analiza problemu powinna jeszcze udzielić odpowiedzi na pytanie czy woda z kierunku morskiego przed otwarciem wrót w stronę zalewu nie powinna być dodatkowo rozcieńczana wodą słodką.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 27 Stycznia 2008, 20:50:47
.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 27 Stycznia 2008, 21:01:38
Cytat: "Phinek"
Fizyka jest nieunikniona... niezależnie z kąd będziesz tą wodę czerpał to lustro wody będzie takie zamo -> Naczynia połączone...

No właśnie nie i po to jest śluza. Chyba że się nie rozumiemy...
 
A jeżeli chodzi o śluzy dwukierunkowe to okazuje się to być bardzo proste:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Canal_Nieuwpoort-Duinkerke_tidal_lock_Veurne_20030621-002.jpg)


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 27 Stycznia 2008, 21:13:09
Cytat: "Phinek"
Fizyka jest nieunikniona... niezależnie z kąd będziesz tą wodę czerpał to lustro wody będzie takie zamo -> Naczynia połączone...

Troszkę się nie zrozumieliśmy :) Funkcją tej śluzy miałoby być nie zmiana poziomu lecz zabezpieczenie przed mieszaniem (lub tylko nadmiernym) się wody słodkiej z Zalewu Wiślanego z wodą słoną z Bałtyku. Być może cel zostałby osiągnięty już przez sam fakt zamkniętych wrót. Natomiast poziom luster wody byłby tu problemem dodatkowym wywołanym warunkami meteo i siłą rzeczy przeszkodą w postaci wrót.

Cytat: "Phinek"
Technicznym problemem będzie kierunek wypadkowego parcia cieczy na wrota śluzy. W klasycznych konstrukcjach wiadomo gdzie jest "wyżej" i tak się konstruuje wrota, aby parcie cieczy domykało wrota (doszczelniając) zaś w tym przypadku będzie to zdecydowanie trudniejsze.

Ciekawy problem techniczny do rozwiązania :) Acz wydaje mi się ze tez do rozwiązania mianowicie tak:
Zamiast wrót klasycznych tj. z pionową osią obrotu instalujemy wrota z pozioma osią obrotu (coś w rodzaju jazów przelewowych przy elektrowniach wodnych) w etapach śluzowanie wyglądałoby tak (A jest nasza łódeczką) :

1. A-\-/_  2. -_A/_ 3.-\__A_

Oczywiście tyle "wydajemisię", teraz pytanie co na to rzeczywistość :D
Cytat: "Phinek"
Dla ułatwienia... wyobraź sobie, że dzwi do Twojego pokoju nie posiadają ani zamka, ani klamki. Co wówczas? Gdy przeciąg wieje w jedną stronę drzwi się same zamykają i przeciągu nie ma, zas gdzy wieje w przeciwną stronę, wówczas przeciąg "rozpieprza" drzwi na oścież i powoduje wielki bałagan.


Chciałem tylko delikatnie nadmienić ze na 20 wiosen za mną pływam od 20 lat :) toteż większość budowli hydrotechnicznych (głównie tych ze szlaku Warszawa-WJM oraz Kanału Mazurskiego, czyli chyba większości spotykanych) mam oblatanych :)


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 27 Stycznia 2008, 21:26:06
Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
1. A-\-/_ 2. -_A/_ 3.-\__A_

Jak dla mnie jest to niepotrzebne komplikowanie - prostsze rozwiązanie jest na fotografii powyżej - dwie pary wrót, jedne zamykają się w jedną, drugie w drugą stronę.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 27 Stycznia 2008, 21:39:55
Cytat: "Kajetan"
prostsze rozwiązanie jest na fotografii powyżej

Zgadzam sie :) dwukierunkowej jeszcze nie widziałem toteż nie wpadłem na takowy pomysł:)

Skoro temat mamy już rozwiązany technicznie to może pokusimy sie o odpowiedź na pytanie: Czy do zachowania obecnego stanu przyrody na obszarze Zalewu Wiślanego potrzebne byłoby "rozcieńczanie" wody morskiej w śluzie wodą słodką ?

Kolejowy wątek z hydrozagadką :D


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 28 Stycznia 2008, 21:21:29
.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 28 Stycznia 2008, 22:06:22
Cytat: "Phinek"
Tak czy inaczej ja powrócę, do wątku pochylni typu Ostróba-Elbląg.

A jak będzie wyglądał przejazd (kolejowy?) takiego systemu przez drogę idącą mierzeją?


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 28 Stycznia 2008, 23:36:52
.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 29 Stycznia 2008, 00:14:59
Nie takie rzeczy się buduje:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Arzviller_plan_incline_01.jpg/350px-Arzviller_plan_incline_01.jpg)
To jest taka trochę większa wersja kolejki na Gubałówkę.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 31 Stycznia 2008, 16:29:07
Tylko ile to by kosztowało i ile czasu musiałaby trwać przeprawa statku z Bałtyku do Zalewu czy na odwrót.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 31 Stycznia 2008, 18:29:52
Tu jest sensowny link na ten temat:
http://www.kki.pl/ekopro/apel.htm
Piszą o coś koło 20 minut ale chyba bez śluzowania.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: konrad on 31 Stycznia 2008, 18:33:55
to zdjęcie wygląda tak pieknie, jakby to była makieta....


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 15 Maja 2008, 15:27:55
Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"

Cytat: "Phinek"
Technicznym problemem będzie kierunek wypadkowego parcia cieczy na wrota śluzy. W klasycznych konstrukcjach wiadomo gdzie jest "wyżej" i tak się konstruuje wrota, aby parcie cieczy domykało wrota (doszczelniając) zaś w tym przypadku będzie to zdecydowanie trudniejsze.

Ciekawy problem techniczny do rozwiązania :) Acz wydaje mi się ze tez do rozwiązania mianowicie tak:
Zamiast wrót klasycznych tj. z pionową osią obrotu instalujemy wrota z pozioma osią obrotu (coś w rodzaju jazów przelewowych przy elektrowniach wodnych) w etapach śluzowanie wyglądałoby tak (A jest nasza łódeczką) :

1. A-\-/_  2. -_A/_ 3.-\__A_
Oczywiście tyle "wydajemisię", teraz pytanie co na to rzeczywistość :D


Rzeczywistość wymyśliła drzwi przesuwane w bok ściany sluzy zastosowane w jedynej warszawskiej śluzie na Kanale Żerańskim:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Port_Zeranski_6.JPG)
Źródlo: www.wikipedia.pl

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"

Cytat: "Phinek"
Dla ułatwienia... wyobraź sobie, że dzwi do Twojego pokoju nie posiadają ani zamka, ani klamki. Co wówczas? Gdy przeciąg wieje w jedną stronę drzwi się same zamykają i przeciągu nie ma, zas gdzy wieje w przeciwną stronę, wówczas przeciąg "rozpieprza" drzwi na oścież i powoduje wielki bałagan.


Chciałem tylko delikatnie nadmienić ze na 20 wiosen za mną pływam od 20 lat :) toteż większość budowli hydrotechnicznych (głównie tych ze szlaku Warszawa-WJM oraz Kanału Mazurskiego, czyli chyba większości spotykanych) mam oblatanych :)


To kiepsko chyba niektóre obiekty oblatałeś :) bo dwustronną ślużę masz blisko domu:

"Pomysł zbudowania Kanału Żerańskiego i śluzy zrodził się jeszcze przed wojną. Realizacja projektu nastąpiła w latach 50. W momencie postawienia w Dębem zapory, przegradzającej wody Narwi w 1962 r. , korzystanie z drogi wodnej z Warszawy na Mazury stało się niemożliwe. W 1963 r. uruchomiono na Żeraniu śluzę, służącą wyrównywaniu poziomów wody. Poziom wody w porcie i w Kanale odpowiada piętrzeniu wody w Zalewie Zegrzyńskim. W Wiśle stany wody wahają się w zależności od naturalnych warunków atmosferycznych, ale z reguły są niższe niż w kanale. Oczywiście zdarzają się i odwrotne sytuacje, jak to miało miejsce ostatnio, w drugiej połowie marca. Przez kilka dni poziom wody w Wiśle był wyższy niż w kanale i wynosił 670 cm. Zwykle różnica poziomów wynosi 180 cm "na korzyść" Kanału Żerańskiego. "
Źródło: http://www.ngp.pl/str/tekst712.html


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 15 Maja 2008, 19:40:43
Cytat: "Rogoz"
To kiepsko chyba niektóre obiekty oblatałeś :) bo dwustronną ślużę masz blisko domu

Tak to jest jak szlak zaczyna się od Yacht Klubu Polska w Jadwisinie :)


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 16 Maja 2008, 07:57:36
Cytat: "Phinek"

Tak czy inaczej ja powrócę, do wątku pochylni typu Ostróba-Elbląg.
Przy tym rozwiązaniu jest mniej robót ziemnych oraz wody prartycznie nie mają możliwości mieszania się.


A czy nie ma w tym przypadku ograniczenia transportowanych jednostek wodnych wyłącznie do płaskodennych (typowo rzecznych)? A przecież miałoby to łączyć z morzem ...


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 16 Maja 2008, 11:53:43
musi być to głębsza śluza niż na jakiejś rzece.
A kanał panamski??? tam przechodzą wielkie statki morskie.


Tytuł: Przekop Mierzei Wiślanej
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 16 Maja 2008, 13:21:21
No i jeszcze trzeba przekopać kawał kąpieliska w okolicach kanału, do tego miejsca, gdzie statek może już stać.