Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Arczi on 26 Maja 2008, 12:04:33 Mam pytanie do forumowiczów. Jaka jest długość, szerokość i wysokość podkładu kolejowego na normalny tor, a także ile może warzyć jeden podkład?
Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 26 Maja 2008, 12:38:15 Google twoim przyjacielem :wink: :
Masa podkładów drewnianych wynosi 70 - 75 kg. (http://www.findrew.pl/img/podklady.gif) źródło: http://www.findrew.pl/podklady_kolejowe.php Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: klon200 on 26 Maja 2008, 20:13:54 Ciężar podkładu drewnianego jest stosunkowo nieduży bo podkład sosnowy nasycony waży ok 70 kg.
Do wytwarzania podkładów używa się najczęściej dębu i buku (spośród drewna twardego) oraz sosny, jodły i świerka (spośród drewna miękkiego). Najbardziej rozpowszechnione w Polsce są podkłady wytwarzane z sosny, gdyż jakkolwiek pod względem wytrzymałości, trwałości i ciężaru ustępują one dębinie, to jednak lasów sosnowych jest najwięcej, a zatem sosna jest o wiele tańsza i może zaspokoić duże zapotrzebowanie kolei. Drewno sosny jest miękkie. lecz bardziej sprężyste niż dębowe. Twardziel sosny przesycona jest zywicą, która zwiększa trwałość drewna, chociaż utrudnia nieco nasycanie podkładów. Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 26 Maja 2008, 20:25:25 Cytat: "klon200" Ciężar podkładu drewnianego jest stosunkowo nieduży bo podkład sosnowy nasycony waży ok 70 kg. Ciut mniej 40 - 50 kg. 70 To waży mocny dębowy ewentulnie bukowy. Cytuj Do wytwarzania podkładów używa się najczęściej dębu i buku Dęba i buka... Cytuj Twardziel sosny przesycona jest zywicą Sosna w całym przekroju jest przesycona żywicą, nie tylko w twardzieli. Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 26 Maja 2008, 20:51:01 Cytuj Sosna w całym przekroju jest przesycona żywicą, nie tylko w twardzieli. _________________ Wszystkie moje posty reprezentują oficjalne stanowisko FPKW Nie wiedziałem, że FPKW zajmuje się także dendrologią ;) A już na poważnie - właśnie rozjaśniłeś mi kwestię, o którą spieramy się od rana (spore są to rozbieżności, i byłem wstrząśnięty słysząc, jak jedni zaklinają się, że 40 kg, inni że 70, a pan od transportu siedzi i czeka) . Niestety odpowiedź rodzi kolejne pytanie - z jakiego drewna podkłady zalegają w Trójmieście... Jakie jest oficjalne stanowisko FPKW w tej sprawie ;) ? Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 26 Maja 2008, 21:11:29 Cytat: "Leśny Dziadek" Nie wiedziałem, że FPKW zajmuje się także dendrologią ;) Poprostu GF w pełni realizuje ideę kolei leśnych i zarówno kształcony w kolei jak i lesie :) Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 26 Maja 2008, 21:44:36 Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH" Cytat: "Leśny Dziadek" Nie wiedziałem, że FPKW zajmuje się także dendrologią ;) Poprostu GF w pełni realizuje ideę kolei leśnych i zarówno kształcony w kolei jak i lesie :) Nie chwaląc się napiszę, że piszę prace inżynierską o leśnych kolejach wąskotorowych :P Cytuj Nie wiedziałem, że FPKW zajmuje się także dendrologią ;) Akurat to nauka o surowcu drzewnym :P, co do dendrologii to tylko zajmuje się ona drzewami z botanicznego punktu widzenia :P Cytuj Niestety odpowiedź rodzi kolejne pytanie - z jakiego drewna podkłady zalegają w Trójmieście... Jakie jest oficjalne stanowisko FPKW w tej sprawie ;), ? Przyślij mi próbkę 10 cm szeroka na 25 cm długa i gruba na 2,5 cm - z rdzenia najlepiej ;p i dam ci odpowiedź w 30 minut. Studiuje się to leśnictwo w końću :cool: Jak chcesz naukowego potwierdzenia na wagę podkładu to mogę wam to rozwinąć. Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: klon200 on 27 Maja 2008, 17:40:44 Cytat: "Grzegorz Fidler" Cytat: "klon200" Ciężar podkładu drewnianego jest stosunkowo nieduży bo podkład sosnowy nasycony waży ok 70 kg. Ciut mniej 40 - 50 kg. 70 To waży mocny dębowy ewentulnie bukowy. Miałem na myśli podkład ze "świeżego" drewna (nie suszonego) i nasyconego i takowe podkłady potrafią ważyć te 70 kg. Chodzi mi o podkłady "świeżo wyprodukowane". Podkłady używane ważą od 40 kg w górę. Zależy od warunków składowania, przechowywania, w jakich warunkach wcześniej były eksploatowane, itd. Cytuj Cytuj Do wytwarzania podkładów używa się najczęściej dębu i buku Dęba i buka... Warunki którym powinien odpowiadać podkład drewniany, ujete są w PN/D-95006. Można je podzielić na dwie zasadnicze grupy: 1. wymiary i kształt podkładu 2.stan przydatności technicznej drewna Radzę dokładnie czytać posty. Napisałem Cytuj Do wytwarzania podkładów używa się najczęściej dębu i buku (spośród drewna twardego) Dla potwierdzenia zamieszczam skan oryginału: (http://images25.fotosik.pl/219/57399101fef3e73f.jpg) (http://www.fotosik.pl) Cytuj Sosna w całym przekroju jest przesycona żywicą, nie tylko w twardzieli. Zgadza się. Sosna w całym przekroju przesycona jest żywicą ale twardziel najbardziej. Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: klon200 on 27 Maja 2008, 18:21:24 Zamieszczam tu dla zainteresowanych kilka interesujących tabel.
Może się komuś przyda. (http://images28.fotosik.pl/220/9477316c80941ddc.jpg) (http://www.fotosik.pl) (http://images24.fotosik.pl/221/3dcfe820c4252ab1.jpg) (http://www.fotosik.pl) (http://images31.fotosik.pl/267/74493da9fc2ec1b4.jpg) (http://www.fotosik.pl) (http://images32.fotosik.pl/266/d6a99bc7313f2440.jpg) (http://www.fotosik.pl) Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 27 Maja 2008, 20:36:01 Cytuj Miałem na myśli podkład ze "świeżego" drewna (nie suszonego) i nasyconego i takowe podkłady potrafią ważyć te 70 kg. Chodzi mi o podkłady "świeżo wyprodukowane". Drewno do produkcji podkłądów musi wysezonowane... Cytat: "klon200" Radzę dokładnie czytać posty. Dla potwierdzenia zamieszczam skan oryginału: Ja też mam książke o "Hamulcach działających powietrzem sprężonem", to co pisze w książkach szczególnie w tych mocno archiwalnych nie zwalnia od poprawnego posługiwania się polszczyzną. Nawiasem mówiąc w tych ksiązkach spotykałem rózne ciekawe herezje jak np. to, że najlepszym drewnem do wyrobu trzonków jest buk. Co do twardzieli mam inną teorię, ale to nie jest związane z tematem dyskusji. Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: kalito on 28 Maja 2008, 10:13:12 Fidzio to jest forum wąskotorowe, a nie ortograficzne! Jeśli uważasz, że ktoś w rażący sposób naruszył zasady ortografii, to zgłoś post, a nie wszczynaj dyskusji na temat poprawności pisowni, zwłaszcza, że w tym wypadku racji nie masz Ty.
Cytat: "Grzegorz Fidler" Dęba i buka... Nie mówi się "dęba". Dęba można stanąć, ale podkład można zrobić z dębu. Z resztą znalazłem odpowiedni link: http://so.pwn.pl/lista.php?co=d%B1b Jeśli chodzi o buk, to dopuszczalne są obie formy - buka lub buku http://so.pwn.pl/lista.php?co=buk Generalnie najpierw sprawdź, zanim zaczniesz pisać bez sensu... I nie wiem co to ma wspólnego z oficjalnym stanowiskiem FPKW :P Uważam wątek ortograficzny za WYCZERANY. Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: klon200 on 28 Maja 2008, 19:51:18 Podczas omawiania w szkole odmiany przez przypadki kolega Grzegorz Fidler akurat był na wagarach i tu mamy tego przykład. Po napisaniu tej pracy proponuję żeby przed oddaniem jej promotorowi sprawdził ją jakiś polonista.
Dla wyczerpania wątku, co do tego „wysezonowania” Czas od wytwarzania do ułożenia podkładów w torze dzieli się na 3 okresy przechowywania: 1. na placu odbioru 2. w nasycalni 3. w miejscu użytkowania W każdym z tych okresów podkłady powinny być zabezpieczone przed zakażeniem grzybami, pękaniem i pożarem. Plac, na którym następuję odbiór tych podkładów powinien być suchy, dobrze oczyszczony i nie podlegać silnemu działaniu słońca. Podkłady układa się w stosy, które muszą być przewiewne i ułożone na podkładach nieulegających gniciu. Górny rząd podkładów układa się pochyło i możliwie szczelnie, aby woda deszczowa nie przedostawała się do środka stosu. Na placu odbioru odbywa się pierwsze powolne wysychanie podkładów. Należy wybiera ć do tego celu miejsca zacienione i z przewiewem. Stos powinien zawierać 50 a w braku miejsca 75 podkładów jednego typu, rodzaju drewna i wytworu. Co drugi rząd stosu przekłada się dwoma podkładami w celu uzyskania przewiewu. Na placach nasycalni podkłady leżą dłużej, gdyż przed skierowaniem do nasycania muszą tak przeschnąć, aby nie zawierały więcej niż ok. 20% wilgoci. Tu suszenie podkładów może trwać nawet do 5 miesięcy. Stosy układa się na przesuwanych betonowych słupkach wysokości i grubości ok. 40 cm. Podkłady nasycone schną na placu ok. 3 tygodnie. Między podkładami w poziomych rzędach stosu daje się 2 – 3 cm prześwitu. Na placach układa się tory normalne i wąskie po to, aby ułatwić dostarczanie podkładów ze stacji do nasycalni i do cylindrów nasycania. W miejscu użytkowania składa się podkłady możliwie blisko miejsca ich ułożenia. Podkłady układa się w stosy po 50 szt. co zapewnia im przewiewność. Z braku miejsca można układać większe stosy nawet do 100 szt., po 10 szt. w rzędzie. Aby zabezpieczyć podkłady przed zawilgoceniem i zakażeniem grzybem dolny rząd podkładów w stosie układa się na dużych kamieniach Lubna kawałkach starych szyn. To tak z grubsza. Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 28 Maja 2008, 20:03:19 Ciach to co powiedział kolega powyzej.
Zgadza się, dlatego utrata masy polegająca na wysuszeniu jest na tyle znaczna że podkład po nasyceniu bedzie ważył 40-50 kg. Podrozjezdnice to może i ważą 70 kg - oczywiście mówimy o odchyłach plus minus 5 kg. Oprócz teorii znam to z praktyki, podkład normalny wezmę sam a gdyby on ważył 70 kg to bym go nie podniósł :P Co do dębu i dęba to obie formy są poprawne kolego Kalito przy czym obecnie spotyka się forme "dęba" (przynajmniej na Wydziale Leśnym SGGW) Z mojej strony EOT. Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: kalito on 28 Maja 2008, 21:13:28 Cytat: "Grzegorz Fidler" Co do dębu i dęba to obie formy są poprawne kolego Kalito przy czym obecnie spotyka się forme "dęba" (przynajmniej na Wydziale Leśnym SGGW) Z mojej strony EOT. No więc jeśli obie są poprawne, to po co poprawiasz? Pochwalić się chcesz, że wiesz? A tak na marginesie nie są poprawne (forma "dęba"). Natomiast wiadomo nie od dziś, że każdy fach (środowisko) ma swój specyficzny język i dlatego pewnie mówi się u was "dęba" ;) EOT Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: klon200 on 28 Maja 2008, 21:25:18 Kolega chciał się pochwalić że studiuje na SGGW.
Jest coś takiego jak "gwara". Praktycznie każdy region Polski ma swoją (górale, cepry, kaszubi, ślązaki itd) Różnie to w różnych regionach się mówi więc nie ma się o co spierać. Moja znajoma polonistka twierdzi że "...drewna buku". Mnie w szkole też tak uczyli. Więc co za różnica czy z buka czy buku skoro i tak wszyscy wiedzą że chodzi o drewno buk Proponuję zamknąć kwestię spierania się o odmianę w/w słowa. Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 28 Maja 2008, 21:49:30 Cytat: "klon200" Kolega chciał się pochwalić że studiuje na SGGW. Nie ma się czym chwalić Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: klon200 on 28 Maja 2008, 22:03:08 Jest się czym chwalić bo w rankingu SGGW nieźle stoi.
Z własnego doświadczenia Ci powiem że w życiu codziennym i tak pracodawca bierze pod uwagę Twoją wiedzę i umiejętności / zdolności. A jak sam dobrze wiesz można chodzić na uczelnie i nie wynieść z niej żadnej wiedzy. A swoją drogą to ciekaw jestem czy miałeś zajęcia z Panem Szymonem Głowackim? Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 28 Maja 2008, 22:16:32 Cytat: "klon200" Jest się czym chwalić bo w rankingu SGGW nieźle stoi. Z własnego doświadczenia Ci powiem że w życiu codziennym i tak pracodawca bierze pod uwagę Twoją wiedzę i umiejętności / zdolności. A jak sam dobrze wiesz można chodzić na uczelnie i nie wynieść z niej żadnej wiedzy. A swoją drogą to ciekaw jestem czy miałeś zajęcia z Panem Szymonem Głowackim? Eee tam , jednaste miejsce w kraju to żaden sukces. Co do Szymona Głowackiego to kojarzę ale nie mam z nim zajęć bo on jest z WIP-u Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Phinek on 29 Maja 2008, 00:49:48 .
Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 29 Maja 2008, 08:11:16 Mówisz o nowych podkładach? Nawet jeżeli tak to słońce im już raczej nie straszne. Z tego co się orientuję technika opisana przez kolegę klona200 zaczyna odchodzić do lamusa. Nasączalnia podkładów w lipie ma suszarnię i zctw to tylko czeremcha sezonuje sposobem opisanym wyżej. Jeżeli drewno jest już odpowiednio przesuszone to pęknięcia mu nie grożą (bo o to tutaj zdaje się chodzi ze słońcem).
Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: klon200 on 29 Maja 2008, 16:48:52 Panowie ale dziś już powoli się odchodzi od podkładów drewnianych. Dziś stosuje się podkłady żelbetonowe i tzw. pływające szyny.
Modernizowana w chwili obecnej linia Łódź Fabryczna - Koluszki - tam już są podkłady żelbetonowe. Nie do końca jestem pewien ale w Warszawie na odcinku od Alei Jerozolimskich do Warszawy Zachodniej też tak jest - mam na myśli nowo budowane tory. W końcu te szybkobieżne pociągi muszą mieć po czym śmigać podczas EURO 2012 :) Tytuł: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Phinek on 29 Maja 2008, 21:51:14 ..
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: hugwa on 15 Sierpnia 2010, 12:41:30 Powitać.
Żeby nie tworzyć nowego tematu skrobnę tutaj: czy ktoś ma może pod łapką rysunek podkładu żelbetowego na 750mm? Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: tomasz11 on 15 Marca 2015, 19:28:14 Witam,w WITU w Zielonce jest kilkadziesiąt używanych podkładów betonowych. Jeżeli jest ktoś zainteresowany to mogę dowiedzieć Się czy była by szansa je pozyskać.
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Wądzio on 15 Marca 2015, 20:09:42 Witam,w WITU w Zielonce jest kilkadziesiąt używanych podkładów betonowych. Jeżeli jest ktoś zainteresowany to mogę dowiedzieć Się czy była by szansa je pozyskać. Ja jestem zainteresowany. (Ja jako Krośniewice).Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 15 Marca 2015, 21:33:51 A po co Wam betoniaki z wygnitymi dyblami?
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: a cygan on 15 Marca 2015, 22:25:02 Cytuj Witam,w WITU w Zielonce jest kilkadziesiąt używanych podkładów betonowych. Jeżeli jest ktoś zainteresowany to mogę dowiedzieć Się czy była by szansa je pozyskać. Te "betonki" na jaki rozstaw?Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: buczek_pkp on 16 Marca 2015, 00:45:43 Zapewne na 1435mm :)
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: tomasz11 on 16 Marca 2015, 06:53:56 750mm,ale fakt mają wygnite dyble 8)Na pewno nie są spękane itp.Były ułożone na torowisku które służyło do jakiś strzelań i raczej nie było zbytnio eksploatowane.W ostatnim czasie złomiarze się uaktywnili i wycinają resztki szyn jakie tam są :'(
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: micho on 18 Marca 2015, 13:20:17 Mam pytania?
Jaka powinna być długość podkładów dla toru 600mm dla kolejek leśnych czy dojazdowych? Jaki typ podkładów stosowano? Czy np. typ III czy IV? …z góry dziękuję za pomoc. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 18 Marca 2015, 13:43:31 Prawidłowa długość podkładu dla toru 600mm wynosi 115cm.
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Misza on 18 Marca 2015, 23:40:52 A po co Wam betoniaki z wygnitymi dyblami? Może inżynierowie z petrobudowy potrafią tam zastosować tworzywo z marketu budowlanego?Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: micho on 08 Kwietnia 2015, 09:08:21 Nie mogę wciąż ustalić jak to jest z tymi podkładami dla toru 600mm....
W moim torze kolejki ogrodowej założyłem, że wg skali 1:1 podkłady wykonano są jako typ III - 230x160x1150 mm ... ale wciąż wydaje mi się, że były one drobniejsze. Znalazłem w sieci przekrój podkładu dla wąskich torów 160x125 mm - czy taki powinienem założyć (zakładając, że to tor kolejki leśnej) Pomóżcie Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: 2xm on 08 Kwietnia 2015, 15:47:16 Załączam fragment tabeli z Zeitschrift für Kleinbahnen, v. 18 1911 r. (s. 348-352) przedstawiającej rodzaje nawierzchni na niektórych kolejkach w Prusach.
Wychodzi, że wymiary podkładów prostokątnych wynosiły: Jarocińska - 13 x 16 x 130 cm Wyrzyska - 13 x 15 x 150 cm Wrzesińska - 14 x 18 x 150 cm Żnińska - 15 x 18 x 160 cm Na żnińskiej stosowano ponadto podkłady trapezowe: 8/17,5 x 15 (?) x 120 cm. Cytuj Znalazłem w sieci przekrój podkładu dla wąskich torów 160x125 mm - czy taki powinienem założyć (zakładając, że to tor kolejki leśnej) Wychodzi, że historycznie jak najbardziej.W ostatnim załączniku jest przekrój typowy toru kolejki jarocińskiej. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: micho on 09 Kwietnia 2015, 07:31:47 Wielkie dzięki "2xm". Zapodałeś to jak w encyklopedii. Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 09 Kwietnia 2015, 09:19:28 Ogólnie, jeżeli ktoś ma nieodpartą chęć poznania czym się różni współczesny podkład IIWO od IWB i jaką miąższość ma drewno w przypadku podkładu IIWO to dane te są dostępne w tabeli na końcu siwzu (http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CEAQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.kwsa.pl%2Frequest%2Fprzetargi_dokument%2F%3Flp%3D106992&ei=lCcmVYrnJsaSsAHjnoCIBw&usg=AFQjCNFCbh-RCTnlo0kmUq9ID5-H7tWVuw&bvm=bv.90237346,d.bGg) do zamówienia.
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: majster on 20 Lutego 2016, 19:03:23 Co sądzicie o ofercie firmy "Strunbet" Bogumiłowice. Oferują podkłady strunobetonowe dla toru 750 mm w 2 wariantach: PS-11/SB z przytwierdzeniem sprężystym i PS-11K z przytwierdzeniem pośrednim. Koszt jednej sztuki około 200 zł. Podkłady przeznaczone dla szyn S49. W obecnych warunkach eksploatacyjnych naszych kolei wąskotorowych ich żywotność byłaby bardzo długa.
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 20 Lutego 2016, 19:17:15 W przypadku zabudowy całkowicie nowej nawierzchni była by rzeczywiście długa. Jednak w innym przypadku była by bardzo krótka. Otóż podkład betonowy musi być położony na podsypce tłuczniowej precyzyjnie podbitej inaczej pęknie, gdyż taka jest jego natura. Znając sposób prowadzenia prac budowlanych a potem brak jakiegokolwiek utrzymania nawierzchni na wąskich polecał bym jednak metody drewniane - skuteczniejsze a przede wszystkim dziesięcikrotnie tańsze.
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: andy on 21 Lutego 2016, 12:09:45 Betonowe pękały głównie z braku zbrojenia.
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: majster on 21 Lutego 2016, 12:36:39 Oczywiście, że tego typu podkłady należałoby raczej stosować przy budowie nowych lub rewitalizacji obecnie istniejących, tak jak piszesz na podsypce tłuczniowej i mechanicznym podbijaniu toru. I zgodzę się z też, że minusem tych podkładów jest cena (w obecnych realiach naszych kolei wąskotorowych ma decydujące znaczenie) oraz ich waga (150 kg). Jednak nie mogę się z Tobą zgodzić, że żywotność prawidłowo podbitego nawet ręcznie podkładu przy pojedyńczej wymianie jest krótka. Gwarantuję Ci, że w prawidłowo podbitym podkładzie betonowym nawet na podsypce żwirowej prędzej zgniją dyble niż podkład pęknie. Skąd to wiem? A z własnego podwórka czyli z linii Gniezno - Anastazewo i z własnego doświadczenia. Otóż w latach 2003-2004 na odcinku Witkowo - Anastazewo z mojej inicjatywy przy wymianie pojedyńczej montowane były w tor podkłady betonowe typu 2 Wż, które braliśmy z Niechanowa gdzie jeszcze za czasów PKP na jednym z torów zdjęte zostały szyny, a podkłady zostały. Nie były więc to nowe podkłady, ale były one w na tyle dobrym stanie, że nadawały się do ponownego użycia. Wymieniane były na odcinkach, gdzie podsypka była żwirowa, bo szczególnie pomiędzy Powidzem i Anastazewem tłuczeń nigdy nie był stosowany. Razem z kolegą kładliśmy je w tor i ręcznie podbijaliśmy przelewając przy tym niemało potu, a podbijaliśmy zgodnie z "Wytycznymi tymczasowymi o stosowaniu podkładów betonowych na kolejach dojazdowych użytku publicznego" które wydane były bodaj jeszcze w latach 50-tych XX wieku gdy dopiero zaczynano stosować podkłady betonowe na kolejach wąskotorowych. I podkłady te po ponad 10 latach nadal leżą w torze i nie mają żadnych pęknięć, wyrywkowo sprawdzałem je latem ubiegłego roku podczas obchodu toru w rejonie Przybrodzina.
A więc podkłady betonowe czy też strunobetonowe, które z racji swojej konstrukcji są mocniejsze od zwykłych betonowych tak jak napisałeś mają taką naturę, że pękają, ale pękają tylko wtedy, gdy są nieprawidłowo podbite, nie będą natomiast pękać nawet na podsypce żwirowej i ręcznym podbijaniu tylko wtedy, gdy są podbijane prawidłowo. Niestety jak wspomniałem wcześniej dużym minusem nowych podkładów jest cena oraz waga. Szczególnie ta druga cecha skutecznie zniechęca niektóre osoby do zmagania z podkładami betonowymi. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 21 Lutego 2016, 13:53:14 Podkłady betonowe pękają tylko wtedy, gdy są nieprawidłowo podbite, nie będą natomiast pękać nawet na podsypce żwirowej i ręcznym podbijaniu tylko wtedy, gdy są podbijane prawidłowo. Całkowicie się z tym zgadzam. Moja uwaga wywodzi się z zasady pojmowania problemów w skali globalnej a nie tylko lokalnej - innymi słowy badając temat staram się analizować wszystkie punkty krytyczne związane z całością przedsięwzięcia.Najsłabszym ogniwem w budowie toru (myślę o dużych inwestycjach realizowanych siłami zewnętrznymi, a nie weekendowym zrywie) jest zawsze podbicie, gdyż jest mozolne, zajmuje masę czasu i trudne jest do nadzoru, a w sytuacji gdy zasadniczym kryterium wygrania przetargu jest cena, to z analizy wynika że na tym etapie każdy wykonawca będzie oszczędzał czas, który jest, jak wiadomo, pieniądzem. Skutek może być tylko jeden - niedokładna stabilizacja kruszywa która w perspektywie kilku, kilkunastu lat eksploatacji degraduje większość podkładów. Jeśli się nie mylę Sochaczew stanął właśnie przed problemem spękania wszystkich betoniaków na szlaku, co, póki struny nie skorodują, nie zagraża rozjechaniem się toru, lecz niestety uniemożliwia korekty jego geometrii które są niezbędne do dopuszczenia ruchu. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Hal9 on 22 Lutego 2016, 21:26:55 Nigdy nie wymieniałem podkładów, to nie bardzo się znam.
Mieszkam niedaleko świętokrzyskiej wąskotorówki i z tego co widzę beton nie był zły. Odcinek Chmielnik - Sędziejowice ma ( raczej miał ) ponoć najdłuższą prostą. Tam rzekomo osiągano największe prędkości. W związku z budową toru normalnego w latach '60 i LHS w końcówce '70 powstał nasyp i wiadukty. Tam ułożono tor na betoniakach i większość z nich trzyma się dzielnie do dziś, choć bez szyn. Niewiele z nich jest popękanych, podłoże jest żwirowe. Dobrze pamiętam składy z transporterami które sporo ważyły. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 22 Lutego 2016, 21:37:42 Odcinek Chmielnik - Sędziejowice ma ( raczej miał ) ponoć najdłuższą prostą. Tam rzekomo osiągano największe prędkości. Raczej z racji długiej prostej i stałego pochylenia uzyskiwano duże wybiegi składów. Wg opowiadań skład był rozpędzany za przejazdem i praktycznie był w stanie dotrzeć tak do Sędziejowic.W związku z budową toru normalnego w latach '60 i LHS w końcówce '70 powstał nasyp i wiadukty. Tam ułożono tor na betoniakach i większość z nich trzyma się dzielnie do dziś, choć bez szyn. Niewiele z nich jest popękanych, podłoże jest żwirowe. Odcinek ze Stawian do Umianowic był ostatnim remontowanym w miarę wg zasad sztuki odcinkiem JKD przed zamknięciem ruchu. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: 2xm on 23 Lutego 2016, 04:53:43 Cytuj beton nie był zły A kto powiedział, że beton jest zły? Przecież dzisiaj podkłady strunobetonowe są standardowo układane w głównych liniach. Beton jest po prostu sztywny. W przeciwieństwie do drewna nie ugina się wyraźnie, lecz w pewnym momencie pęka.Co to ma wspólnego z podbijaniem? [spróbujmy wytłumaczyć w przystępny sposób] Ano, normalnie podkład przenosi obciążenia na podtorze głównie w strefach pod szynami (patrz załącznik). Dlatego w tym miejscu się go podbija - część środkowa, niepodbita z założenia "wisi w powietrzu". Robiono swego czasu nawet tzw. podkłady blokowe, w których dwa (żel-)betonowe klocki pod szyny łączono jakimś kawałkiem złomu. Wtedy pękanie betonu w środkowej części podkładu w ogóle nie groziło. Tyle, że stal - nie dość, że droga - to jeszcze niezabezpieczona otuliną betonową korodowała, więc nie do końca był to najlepszy pomysł. Niestety, nawet w przypadku najlepiej podbitego podkładu z czasem podtorze osiada i tak to już jest, że bardziej osiada tam, gdzie się je ciśnie. W torze skądinąd słabo utrzymanym idzie to szybciej, bo raz - większe są oddziaływania dynamiczne taboru, dwa - zawilgocenie syfiastej podsypki (tak to umownie nazwijmy) też przyspiesza proces. W efekcie jeżeli toru się uparcie nie podbija, to podkład zaczyna pracować coraz bardziej częścią środkową. W przypadku drewna nie jest to wielki problem - podkład ugnie się i dostosuje do podłoża rozkładając naprężenia. Podkład (żel-)betonowy takiej stuki nie potrafi. Pozostaje sztywny jak pal Azji. Naprężenia w części środkowej rosną, w jej górnej strefie pojawiają się rysy (a wraz z nimi korozja zbrojenia - znowu zły stan toru wszystko to przyspiesza), aż w pewnym momencie żyłka pęka. Pękanie w środku było zresztą bardzo poważnym problemem również na dużej kolei, który ograniczał zastosowanie podkładów żelbetowych. Ostatecznie problem rozwiązano zastosowaniem strunobetonu. Dzięki wstępnemu ściśnięciu betonu unika się powstawania sił rozciągających wywołujących jego pękanie (powstawanie rys). Na ściskanie beton ma z kolei znacznie większą wytrzymałość. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: majster on 23 Lutego 2016, 13:01:59 Bardzo trafnie Kolega to ujął. Rzeczowo i na temat.
Chciałbym powtórzyć tylko moje pytanie, bo dyskusja zdaje się nieco odbiegła od zamierzonego przeze mnie tematu Cytuj Co sądzicie o ofercie firmy "Strunbet" Bogumiłowice. Oferują podkłady strunobetonowe dla toru 750 mm w 2 wariantach: PS-11/SB z przytwierdzeniem sprężystym i PS-11K z przytwierdzeniem pośrednim. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Maciek JKD on 19 Września 2022, 16:10:12 Panowie ale dziś już powoli się odchodzi od podkładów drewnianych. Nie wiem, czy jest tak do końca - kolejki wąskotorowe wpisane do rejestru zabytków muszą się też trzymać zaleceń konserwatorskich dotyczących nawierzchni. W wielu przypadkach beton niestety odpada. Ostatnio nawet otrzymałem zdjęcia od zaprzyjaźnionego kolegi ornitologa, który przemierzał okolice płaskowyżu jędrzejowskiego i specjalnie dla mnie uwiecznił postępujący remont szlaku w technologii "na drewnie". Zastanowił nas innowacyjny sposób mocowania szyn i osadzenia podkładów. Jako, że nie jesteśmy nawet amatorami w tych technologiach - może koledzy się wypowiedzą w temacie... Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: AXEL on 20 Września 2022, 12:44:30 Maciek.
Jak dla mnie - odebranie takiego babola to świadome sprowadzenie zagrożenia katastrofą w ruchu lądowym. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Wyrwiząb on 21 Września 2022, 12:54:08 Prace trwają, to chyba nie jest skończone. Może ten podkład będzie przesuwany
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 29 Września 2022, 11:39:56 To ewidentnie nie są zakończone roboty, podkład nie jest podbity. Mam nadzieję, że będzie.
A co do mocowań, to nie wiem, co wy w nich widzicie dziwnego. Do dziś w powszechnym użyciu np. na GKW (choć w przypadku remontów toru już ich nie stosujemy, wymienia się je na mocowania typu K albo SKL). Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 29 Września 2022, 20:40:37 Przecież na ostatnim zdjęciu widać że wkręty ledwie łapią szynę.
Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 29 Września 2022, 21:18:03 Panowie, moim zdaniem widząc te i inne zdjęcia "naprawa" (cudzysłów celowo użyty) była, zgodnie z wieloletnią i zakorzenioną już tradycją na wąskich, a zatem takich trochę śmiesznych torach, typowym wyrwaniem kasy.
Oto przyjeżdża firma, robi coś tam byle jak, wystawia fakturę i... wszyscy się cieszą - ten co wystawia fakturę i ten co płaci, bo myśli że ma dobrze zrobiony remont. Nic bardziej mylnego. Nie chcę tu zanudzać szczegółami technicznymi, ale w dostępnym mi materiale fotograficznym widzę te same błędy jakie są popełniane notorycznie przy okazji podobnych działań, ale jeśli będzie zainteresowanie przedstawieniem tych technikaliów, to napiszę jakiś artykuł. Spokojnej nocy - Kuc. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 02 Października 2022, 21:53:25 To ewidentnie nie są zakończone roboty, podkład nie jest podbity. Mam nadzieję, że będzie. No ja też mam taką nadzieję, ale znając życie wielu ekipom podbijak w ręce parzy, a potem trzeba te babole poprawiać weryfikując każdą szpałe młotem kolejowym. Jak dudni -do podbicia.Pozdrawiam. Tytuł: Odp: Podkłady Wiadomość wysłana przez: Maciek JKD on 05 Października 2022, 01:24:38 Koledzy robią się już złośliwi - dostałem dziś zagadkę: które zdjęcie pochodzi z Kambodży?
Zawszę brzydziłem się hejtem, więc nie będę odpowiadać... |