Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: emibe on 27 Czerwca 2008, 14:40:33 Jest sezon letni.
Moja propozycja jest następująca. Wypisujcie różne ciekawostki typu "naj..." dotyczące polskich (a może nie tylko) wąskotorówek. Np. najniżej położona, najwyżej, największy promień łuku, najdłuższy prosty odcinek, najstarszy, najnowszy, największy spadek, najdłuższa sieć, ect. Oczywiście informacja podana z wartością i najlepiej źródłem. Może się również okazać, że podane informacje się zdeaktualizują, bo będzie ktoś "lepszy". Chodzi o te prenendujące do "naj". Pierwsza propozycja (ale czuję odpowiedź kolegów z GKW) Najstarsza szlakowa szyna (nie wycięta, nie eksponat) po której jeżdżą pociągi - datowana 1876 (ponoć na 1435mm jest to "tylko" 1882) Starachowicka Kolej Wąskotorowa - Lipie (http://skw.org.pl/zdjecia/skw_linia_bochum1876.jpg) Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Helek on 27 Czerwca 2008, 18:32:21 To może warto dodać,że szyna z tego też roku znajduje się na Helu,ale czy coś po niej jeszcze jeżdzi???
http://750mm.pl/viewtopic.php?t=1116 -ostatnie zdjęcie Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 27 Czerwca 2008, 20:22:25 NAJśmieszniejsza kolejka w polsce - kolej parkowa WPKiW :lol:
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 27 Czerwca 2008, 20:38:05 Cytat: "OczeQ" NAJśmieszniejsza kolejka w polsce - kolej parkowa WPKiW :lol: Sabotażysta? :mrgreen: Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 27 Czerwca 2008, 20:54:08 Marek Sz, Przecież to jaśnie nam panujący, jego eminencja, lew, imperator, prezes U. się tak o niej wyrażał... :mrgreen:
A żeby nie było offtopu: NAJstarsza, nieprzewranie czynna, linia wąskotorowa na świecie (1853 - nadal) - oczywiście na GKW :) Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Helek on 27 Czerwca 2008, 21:27:59 To może Najciekawsza w Polsce tego typu budowla na wąskim torze,a zarazem Najdłuższy(oczywiście jedyny)602 metrowy tunel na Przeworskiej Kolej Wąskotorowej.
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 27 Czerwca 2008, 21:37:22 Cytat: "Helek" To może Najciekawsza w Polsce tego typu budowla na wąskim torze,a zarazem Najdłuższy(oczywiście jedyny) Jestem skłonny to zakwestionować, co najmniej raz. Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Helek on 27 Czerwca 2008, 22:22:58 Cytat: "Marek Sz" Jestem skłonny to zakwestionować, co najmniej raz. Fakt,znalazłoby się coś bardziej ciekawszego,ale czy o to samo nam chodzi? Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 27 Czerwca 2008, 22:24:35 Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa "Ciuchcia Expres Ponidzie"
jedyna w Europie 600m* estakada mostów na palach drewnianych. *około 600m dokładnego wymiaru nie pamiętam. Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 27 Czerwca 2008, 22:42:46 Cytat: "Helek" Fakt,znalazłoby się coś bardziej ciekawszego,ale czy o to samo nam chodzi? Chodzi mi o ten "jedyny tunel". Znam jeszcze co najmniej jeden czynny na waskim torze + pewną ilosć już zlikwidowanych. Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 28 Czerwca 2008, 00:13:18 Cytat: "Helek" To może warto dodać,że szyna z tego też roku znajduje się na Helu,ale czy coś po niej jeszcze jeżdzi??? Od paru lat nie - to odcięta bocznica do elektrowni. Ale ... jest perspektywa, że znów "coś" po niej pojedzie. Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Helek on 28 Czerwca 2008, 09:44:54 Cytat: "Marek Sz" Chodzi mi o ten "jedyny tunel". Znam jeszcze co najmniej jeden czynny na waskim torze + pewną ilosć już zlikwidowanych. Nic mi nie przychodzi do głowy,więc się pochwal tą wiedzą bo myślałem,że ten jest jedyny na wąskim w Polsce :wink: Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 28 Czerwca 2008, 12:23:37 Helek, taki hint: cementownia Odra w Opolu :wink:
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Helek on 28 Czerwca 2008, 12:37:08 Ok,ale chodziło mi o typowy tunel,a przeworski jest najdłuższy nawet w Europie :lol:
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: PAFAWAG on 28 Czerwca 2008, 15:14:53 Piotrkowska KD pierwsza zaczęła u nas używać rollboków :smile:
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 29 Czerwca 2008, 09:25:05 Cytat: "Helek" Ok,ale chodziło mi o typowy tunel,a przeworski jest najdłuższy nawet w Europie :lol: Cementownia Odra ma typowy tunel! Zresztą czym sie rózni tunel typowy od nietypowego? A jeśli chodzi o nieistniejące tunele na wąskich torach to np KWK Paryż, huta Bobrek Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Helek on 29 Czerwca 2008, 13:06:39 Marku Sz.nieulega wątpliwości,że tunel przeworski jest najdłuższy!!! w Europie na wąskim torze,koniec,kropka. :mrgreen:
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Senda on 29 Czerwca 2008, 19:21:05 Cytat: "Helek" Marku Sz.nieulega wątpliwości,że tunel przeworski jest najdłuższy!!! w Europie na wąskim torze,koniec,kropka. :mrgreen: A słyszałeś o takim państwie w Europie jak Szwajcaria? A o tunelach na liniach kolejowych o prześwicie 1000mm? Poczytaj http://www.kolej.one.pl/~halski/rhb_preda.html Pozdr. Mariusz Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 30 Czerwca 2008, 23:50:36 Ponieważ wątkodawca dopuścił linie niewąskotorowe to zapodam, że najdłużej budowaną linią kolejową w Polsce jest jak mi się wydaje linia Ocice - Rzeszów. 52 lata z drobnym haczykiem.
Pozdrawiam serdecznie i dłuuuugo. ksiezyc_nad_gieesem ... Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Phinek on 02 Lipca 2008, 16:29:25 .
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: konrad on 09 Lipca 2008, 15:37:26 zastanawiał bym sie czy ktoś z bieszczad nie miał by czegos do powiedzenia a propo spadków i wzniesien...?
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 09 Lipca 2008, 17:26:52 Hmm gdzieś już na forum były chyba dywagacje na ten temat :wink:
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: 102N on 07 Czerwca 2009, 21:48:01 Temat troche podupadł,wiąc podgrzewam zupę.
365 zaliczonych samochodów parowozem ,spalinowozem i drezyną przez jednego maszynistę.(49 lat służby).Ma ktoś coś do gadania? (Maszynista ten nie liczy ludzi,furmanek,koni,motocykli "itepe,itede"-powód? cytuję-"Chyba bym ,kur** oszalał!" :mrgreen: Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 07 Czerwca 2009, 23:12:39 To aż tak bardzo się to notuje? Wow.
I to już w wieku 49 lat! Strach pomyślec jak licznik nabije się do emerytury ;) Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 08 Czerwca 2009, 08:28:39 49 lat służby
POgratulować stażu, to swoją drogą... Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: 102N on 08 Czerwca 2009, 16:13:16 :mrgreen: Oficjalnie ten maszynista ma emeryturkę. :mrgreen:
Co do stażu-wszystko przerobione na Kujawskich KD. (Maszynista ten pamięta jeszcze Wrześnie Wąsk. i jazdy na trasie Gniezno-Jabłonka i Gniezno-Krośniewice) i jeszcze jeden rekordzik: Jazda na odcinku Gniezno-sompolno-Krośniewice trwała 3 dni(pociąg roboczy,nie zatrzymywał się na stacjach) Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Arczi on 08 Czerwca 2009, 16:56:35 Cytat: "102N" Jazda na odcinku Gniezno-sompolno-Krośniewice trwała 3 dni(pociąg roboczy,nie zatrzymywał się na stacjach) Ile ta trasa miała kilometrów? Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 08 Czerwca 2009, 18:06:00 Coś koło 120 pewnie będzie, bo kołowa droga ma 150 km, ale przez Konin. Pomyśleć jak byłoby bajernie przejechać się z Gniezna do - dajmy - Ozorkowa czy Brześcia, Nieszawy itd.
Rozumiem, że te 3 dni to roboczy już po zamknięciu Sompolińskiej KD? Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: 102N on 08 Czerwca 2009, 18:24:53 Roboczy.Lata 80-te.
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Arczi on 08 Czerwca 2009, 18:29:44 To co było przyczyną tak długiej jazdy?
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: lisiogonek on 08 Czerwca 2009, 19:52:06 Chyba nie chciało się im zjeżdżać na stację i nocowali na szlaku...(no w sumie gdy masz dobre zaopatrzenie to jest całkiem możliwe :P )Na BWKD spotkałem się z relacją pracownika Warsztatów w Koronowie, który opowiedział o wyjeździe drezyną Wmc do Białośliwia i trwało to sporo ale chłopaki się od rana do wieczora wyrobili do Białośliwia i to zahaczając o Nakło (tylko nie wiem czy Stawidło u góry czy też całkiem na dół koło PKS).
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: 102N on 08 Czerwca 2009, 20:37:14 ZAopatrzenie było dobre(z tego co wiem to jechały wtedy dwie plaftormy z szynami i podkładami ,2 brankardy,3Aw[oczywiście prowadzone "Peiksem"])kuchnia polowa była,żarcia w brud.
Pociąg był "remontowy", tylko tragiczne odcinki remontował,nie mogli przecierz cały czas blokować ruchu! Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 08 Czerwca 2009, 20:58:50 No tak, bo w 80. to tam jeszcze sporo jeździło. Teraz to można by taki skład zostawić spokojnie na dobę albo i więcej i nic by nie koligowało. :twisted:
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 09 Czerwca 2009, 09:03:13 Ja pamiętam, że 2 razy w życiu przejechałem całą trasę Ostrowy - Krośniewice - Sompolno - Gniezno... Druga z tych imprez to był podsył motorówki z Krośniewic do Gniezna, już po wycofaniu PKP z kolejek wąskotorowych.
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 14 Lipca 2009, 08:56:05 Cytat: "Phinek" No więc ja zaryzykuję... NAJwiększy spadek na Rogowskiej Kolei Wąskotorowej. Na kilometrze 39,2 jest wzniesienie wynoszące 30,6 %o - jest tego tylko 100 metrów. Pozwole sobie odgrzac temat: tutaj (chyba jak zwykle, hehe) "naj" beda Gornoslaskie Koleje Waskotorowe - w wielu miejacach bylo wiecej niz 30,6 promil: Szlaki: Ruda Wschodnia Waskotorowa - Ruda Poludniowa Waskotorowa: 32,2 promila Poreba Waskotorwa - Zabrze Makoszowy Waskotorowe: 37,4 promila Pierkary Slaskie Waskotorowe - Witczak p. osl: 42,4 promila i rekord: Witczak p.odg - Bytom Rozbark: 44,0 promila Na obecnie istniejacym fragmencie GKW max pochylenie to 20,6 promila (Sucha Gora - Lazarowka) Przy okazji mozna tez pojechac po lukach (a w zasadzie ich promieniach): Lukow o r okolo 50 m nie ma nawet co wymieniac, bo bylo ich multum. Rekord na obecnie eksploatowanym odcinku, to luk na szlaku Tarnowskie Gory Waskotorowe - Lasowice p.odg, r=33 m Rekord na sieci wynosil r=25 - szlak Bytkow - Haldex Michal Zrodlo: Dodatek do sluzbowego rozkladu jazdy pociagow Gornoslaskich Kolei Waskotorowych, Slaska DOKP, Katowice 1981 Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 14 Lipca 2009, 09:38:38 Cytat: "Piottr_tt" Ja pamiętam, że 2 razy w życiu przejechałem całą trasę Ostrowy - Krośniewice - Sompolno - Gniezno... Druga z tych imprez to był podsył motorówki z Krośniewic do Gniezna, już po wycofaniu PKP z kolejek wąskotorowych. To byl 21 czy 22 kwietnia 2002. Przejazd (wliczajac liczne fotostopy, cofania i najazdy) trwal troche ponad 12 godzin. Wyjazd z Krosniewic byl 7 plus pare minut i przyjazd do Gniezna okolo 19.30. Tytuł: Re: Naj... Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 14 Lipca 2009, 10:18:23 Cytat: "emibe" Jest sezon letni. Moja propozycja jest następująca. Wypisujcie różne ciekawostki typu "naj..." dotyczące polskich (a może nie tylko) wąskotorówek. Np. najniżej położona, najwyżej, największy promień łuku, najdłuższy prosty odcinek, najstarszy, najnowszy, największy spadek, najdłuższa sieć, ect. Oczywiście informacja podana z wartością i najlepiej źródłem. Może się również okazać, że podane informacje się zdeaktualizują, bo będzie ktoś "lepszy". Chodzi o te pretendujące do "naj". Pierwsza propozycja (ale czuję odpowiedź kolegów z GKW) Najstarsza szlakowa szyna (nie wycięta, nie eksponat) po której jeżdżą pociągi - datowana 1876 (ponoć na 1435mm jest to "tylko" 1882) Starachowicka Kolej Wąskotorowa - Lipie Obrazek ([url]http://skw.org.pl/zdjecia/skw_linia_bochum1876.jpg[/url]) Jakos trafilem na nieczytany do tej pory przeze mnie watek - stad hurtowa odpowiedz i odgrzewanie tematow sprzed przeszlo roku, hehe , wybaczcie :) Slusznie czujesz odpowiedz kolegow z GKW :) W torze nr 17 (czynny tor odstawczy) na stacji Bytom Karb Waskotorowy sa zabudowane szyny z roku 1868 produkcji firmy Hoerde. Firma ta obecnie jest czescia koncernu Thyssen - Krupp, szyny produkuja do dzis, a ostatni wielki piec wygasili w polowie lat dziewiecdziesiatych XX wieku. Jadac po gornoslaskich "najach": Najwiecej jednoczesnie obslugiwanych bocznic (przelom lat 50. i 60. XX wieku): 203 Max ilosc zatrudnionych: 3600 Max ilostan lokomotyw: 80 Max ilostan wagonow wszelkich mozliwych serii: okolo 6000 Ilosc czynnych nastawni ze scentralizowanymi urzadzeniami mechanicznymi: 41 Wg zachowanej dokumentacji nastawni dysponujacej stacji Maciejkowice (Mc) w roku 1975 (15 lat po "zlotej erze" GKW) srednia ilosc pociagow odprawianych w ciagu doby z tejze stacji: 150 Jedyny na waskim torze w Polsce dwutorowy szlak Maciejkowice - Rozbark, okolo 4,5 km Max rocznych przewozow: okolo 6,5 mln ton Udzial dlugosci sieci GKW w ogolnej dlugosci waskich torow w Polsce: 2,5 procenta Udzial w przewozach towarowych na waskich torach w Polsce: okolo 50 procent (przyblizone dane z czasow "zlotej ery" GKW, czyli lat 1955-1960) I jeszcze ilosc eksploatowanych do dzis rodzajow sprzegow - 5: lancuch z 3 ogniwami (od 1804) powszechny w poc. towarowych do 2001 roku, sprzeg samoczynny (tzw. "compact") stosowany od lat 20. XX wieku do dzis w pociagach pasazerskich, sprzeg sztywny, po "naszymu" zwany "lasza" stosowany w poc. pasazerskich (dzieki niemu sklad jest sztywny i nie wystepuje zjawisko nabiegania wagownow przy hamowaniu), klasyczny orczyk (stosowany miedzy klasami rumunskimi) oraz osobliwy sprzeg bez nazwy stosowany do sprzegania salonki z lokomotywa. Powierzchnia pokryta jednym dachem na warsztatach GKW na Rozbarku: 10.100 m kwadratowych Najdluzej czynna bocznica waskotorowa: bocznica Kopalni "Krol" (pozniej zwanej "Prezydent", a jeszcze pozniej Ruch "Prezydent" KWK "Polska") w Chorzowie: 1853-1994 W zasadzie to GKW przylaczono do kolei kopalnianej, a nie na odwrot. Waskotorowa kolej Kopalni Krol powstala w roku 1804 (sic!) - laczyla te kopalnie z pobliska Huta Krolewska (huta istnieje do dzis). Juz nie GKW, ale w poblizu: najstarsza i najdluzej dziajalaca waskotorowa kolej przemyslowa na terenie dzisiejszej Polski - kolej Huty "Jednosc" (dawniej "Laura) w Siemianowicach Slaskich - kolej powstala w roku 1836 i dzialala na pewno do roku 2001 (przeswit 630 mm). To, oczywiscie, dane historyczne ze zlotej ery GKW, czyli lat 1955-1960 Teraz kolej parkowa w Wojewodzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie: Przeswit: 900 mm Jedyna zbudowana lokomotywa typu Wlp50 z hamulcem samoczynnym Sprzegi wagonowe typu Alberta (tramwajowe, ale i tez nietypowe, bo mniejsze od stosowanych w dzisiejszych tramwajach) Sprezynowe rozjazdy typu tramwajowego (rozpruwalne) Na trasie kolejki dzialala kiedys polsamoczynna blokada liniowa Wagony niskopodlogowe Praca pociagowa: 95 pociagokilometrow dziennie na linii o dlugosci 4,5 km Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Senda on 14 Lipca 2009, 19:07:57 Cytat: "Paweł Niemczuk" Jadac po gornoslaskich "najach": Dodam jeszcze - najcięższe parowozy (Tw9, Tw47 i Tw53), największa ilość wąskotorowych przejść granicznych (między 1922 a 1939 rokiem) - 5, jedyny znany wąskotorowy pociąg pancerny ("Pancerka Kabicz"), jedyna stacja wąskotorowa na której z tego samego toru mogły korzystać tramwaje i pociągi (Gliwice Trynek), jedyne stacje z siecią trakcyjną (m.in. Trynek, Brzeziny Śl. Wąsk.) Pozdr. Mariusz Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 14 Lipca 2009, 22:41:02 A z tym pociągiem pancernym... widziałem kiedyś zdjęcia z czasów Powstania Śląskiego i na jednym z nich znajdował się właśnie wąskotorowy pociąg pancerny... i to działający na terenie naszego kraju. Pamiętam, że w którejś serii ilustrowanych książek o zagadnieniach wojennych była jedna poświęcona pociągom pancernym i tamże znajdowała się kolejna wzmianka...
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 14 Lipca 2009, 23:49:41 Na tym forum jest gdzieś o nim mowa i jest jego fotka.
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 15 Lipca 2009, 17:15:06 Jest, jest, jako maly offtop w dziale o Gnieznienskiej KW. Sam pisalem, hehe
Tytuł: Naj... Wiadomość wysłana przez: PkL on 15 Sierpnia 2009, 00:57:31 Nie wieidzałem, gdzie to wrzucić..
http://www.youtube.com/watch?v=5aT-cXmAxEQ http://www.youtube.com/watch?v=70fIm-a3IQo |