Świat kolejek wąskotorowych

POZOSTAŁE => Hyde Park => Wątek zaczęty przez: mch on 04 Września 2008, 21:52:03



Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: mch on 04 Września 2008, 21:52:03
Teoretycznie od września wchodzi to:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:084:0001:01:PL:HTML

I tu pojawia się pytanie czy decyzje Brukseli są obligatoryjne dla naszych wielmożnie panujących, czy dotychczasowe rozporządzenie ministra infrastruktury obowiązuje?

Polecam uwadze punkt 4.7.5.

4.7.5 Wymagania zdrowotne

4.7.5.1. Wymagania ogólne

Personel nie może cierpieć na schorzenia bądź przyjmować leków, które mogą wywołać:

- nagłą utratę świadomości;

- zaburzenia uwagi lub koncentracji;

- nagłą niedyspozycję

- zaburzenia równowagi i koordynacji;

- znaczne ograniczenie możliwości poruszania się.

Spełnione muszą zostać następujące wymagania dotyczące wzroku i słuchu:

4.7.5.2 Wymagania dla wzroku

- Ostrość widzenia z korektą lub bez: 0.8 (prawe oko + lewe oko — mierzone osobno); przynajmniej 0.3 dla słabiej widzącego oka.

- Maksymalne szkła korekcyjne: dalekowzroczność +5 / krótkowzroczność –8. Uprawniony lekarz medycyny pracy (zgodnie z podpunktem 4.7.2) może w wyjątkowych przypadkach dopuścić wartości poza tym zakresem po konsultacji z okulistą.

- Widzenie bliskie i pośrednie: wystarczające z korektą i bez niej.

- Dozwolone są szkła kontaktowe.

- Normalne widzenie kolorów: przy użyciu stosowanych w tego typu badaniach testów, np. Ishihara, w razie potrzeby uzupełnionych dodatkowym, stosowanym w tego typu badaniach testem.

- Pole widzenia: normalne (brak anomalii mających wpływ na wykonywane zadania)

- Widzenie w obu oczach: występuje

- Widzenie obuoczne: występuje

- Wrażliwość na kontrast: dobra

- Brak postępujących chorób oczu

- Osoby z implantami soczewek, po zabiegach keratotomii i keratektomii mogą być dopuszczone jedynie pod warunkiem kontroli lekarskiej co roku lub z częstotliwością ustaloną przez lekarza medycyny pracy.


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 05 Września 2008, 22:03:54
.


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: mch on 05 Września 2008, 22:24:06
Ot taki nasz paradoks. Stąd moje pytanie czy to będzie miało jakiś wpływ na zmianę przepisów w naszym kraju i jeśli tak - kiedy. Dodam, że są to wymagania zdrowotne dla stanowisk bezpośrednio związanych z ruchem. Czytając dalej ten dokument dochodzimy do uwagi, że osoba ze szkłami korekcyjnymi musi posiadać w trakcie pracy zapasową parę okularów - oczywista sprawa i eliminuje to sztucznie rozdmuchiwany problem "a co jak się uszkodzi okulary".


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 05 Września 2008, 22:42:19
.


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 06 Września 2008, 10:06:20
Witam.
Już od dłuższego czasu maszynista wąskotorowy może mieć II kategorię wzroku, a nawet w przypadku braku sygnalizacji (semaforów) na linii dopuszczony jest daltonizm. Ale zaznaczam, to tylko na wąskim torze. Także wymagania zostały już pewien czas temu złagodzone.
Pozdrawiam
Tadeusz.


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: tomaszpuławy on 07 Września 2008, 00:12:19
jeszcze kilka lat i wprowadza takie badania i szkolenia jak dla pilotow :grin:  a konduktor bedzie musial porozumiewac sie w 20 jezykach,słyszec pierdniecie komara z kilometra i widziec rzeczy niestwozone :lol:


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 07 Września 2008, 00:51:38
.


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: mch on 07 Września 2008, 12:54:19
Po takim wzmacniaczu to może się nagle okazać, że nawet te 20 języków zna. Pamiętam, że podczas degustacji wina dogadywałem się i z Niemcami i Czechami i z Chorwatami.  :lol:


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: tomaszpuławy on 07 Września 2008, 18:46:47
tylko zapewne po tym dogadywaniu sie glowa niezle bolała :lol:


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 07 Września 2008, 19:27:14
Cytat: "CX MANIAK"
Już od dłuższego czasu maszynista wąskotorowy może mieć II kategorię wzroku, a nawet w przypadku braku sygnalizacji (semaforów) na linii dopuszczony jest daltonizm. Ale zaznaczam, to tylko na wąskim torze.


Podaj źródło, proszę?


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 07 Września 2008, 21:30:25
Witam.
  Jest to wyraźnie napisane w Dzienniku Ustaw, dotyczącego wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe.
 Na dole strony w pkt. 14 czytamy:
   "Maszynista pojazdów trakcyjnych- Prowadzenie i obsługa elektrycznego, spalinowego lub parowego pojazdu trakcyjnego. Przygotowanie pojazdu do pracy, usuwanie typowych uszkodzeń. Praca odpowiedzialna, wymagająca szczególnej sprawności psychofizycznej. Narażenie na stres, hałas, wibrację i niekorzystne warunki mikroklimatyczne. Praca wykonywana w różnych porach doby".
Następnie o wymaganej kategorii wzroku dla tego stanowiska napisano- wymagana kategoria I, z tym że dla maszynisty kolei wąskotorowych - kat. II  Dokładne źródło- LINK DO STRONY (http://www.lex.com.pl/serwis/du/2004/2152.htm)
O możliwości pracy osoby cierpiącej na daltonizm, dowiedziałem się podczas zdawania egzaminu na maszynistę, od członka komisji egzaminacyjnej.

Pozdrawiam.
Tadeusz.


Tytuł: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 08 Września 2008, 11:30:23
Cytat: "Phinek"


wielu maszynistów aby dostrzec rzeczy niestworzone siega po stosowny wzmacniacz w płynie  :wink:

"Młody, masz tu 5 zł idź do sklepu na roku i poproś o cytrynówkę" - jak to mawiał przed wielu, wielu laty maszynista Janek G. :-D


Tytuł: Odp: Dyrektywa unijna nadzieją dla okularników?
Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 02 Lutego 2011, 21:48:38
W BIP-ie Ministerstwa Infrastruktury pojawiły się projekty rozporządzeń dostosowujących polskie prawo do unijnego. Polecam lekturę:
http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_rozporzadzen/rozp_transport_kolejowy (http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_rozporzadzen/rozp_transport_kolejowy)