Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Wąski tor za granicą => Wątek zaczęty przez: Rogoz on 14 Września 2008, 22:37:02



Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 14 Września 2008, 22:37:02
Zwiedzając tego lata Budapeszt całkiem przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu w tym mieście kolei pionierskiej i oczywiście postanowiłem skorzystać z ich oferty przewozowej. Po przybyciu na stację końcową Széchenyi-hegy muszę szczerze przyznać, że opadła mi kopara :) i ten stan utrzymywał się jeszcze długo po zakończeniu przejazdu. Z przykrością muszę przyznać, że żadna z naszych kolejek nawet w połowie nie umywa się do tego co tu ujrzałem.
Na wstępie kilka ciekawostek:
- długość linii 11.2km
- róznica pozimów - 235m
- rok budowy: 1948 - 1951
- rozstaw 760mm
- stacja początkowa: Huvosvolgy (w przejściem podziemnym)
- stacja końcowa: Széchenyi-hegy
- cena biletu normalengo w jedną stronę 600HUF - ok. 9zł
- liczba tuneli - 1
- dzieci obsługujące ruch mają od 10 do 14 lat
-19 par pociągów w letnie weekendy, z czego 2 pary ciągnie parowóz, 3 pary wagon motorowy a pozostałe Rumuny
Oficjalna strona kolejki: http://www.gyermekvasut.hu/


(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/1.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/2.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/3.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/4.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/5.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/6.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/7.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/8.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/9.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/10.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/11.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/12.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/13.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/14.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/15.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/16.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/17.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/18.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/19.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/20.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/21.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/22.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/23.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/24.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/25.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/26.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/27.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/28.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/29.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/30.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/31.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/32.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/33.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/34.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/35.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/36.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/37.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/38.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/39.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/40.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/41.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/42.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/43.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/44.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/45.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/46.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/47.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/48.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/49.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/50.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/51.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/52.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/53.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/54.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/55.jpg)


Dodatkowo warto wspomnieć o innych środkach transpotru szynowego jakie znajdują w pobliżu stacji początkowej i końcowej. Dzięki nim możliwe jest szybkie i komfortowe dotarcie do obu stacji z centrum Budapesztu.
Na początek mapa z oficjalnej strony:
(http://1.1.1.2/bmi/www.gyermekvasut.hu/img/016-268.png)

Pod numerem 60 kryje się linia kolei zębatej o dł. 15km, funkcjonująca jako element traansportu miejskiego:
(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/56.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/57.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/58.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/59.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/60.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/61.jpg)

Węzeł komunikacyjny Huvosvolgy - stacja końcowa tramwaju 56:

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/62.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/63.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/64.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/65.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/66.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/67.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/68.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/69.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/70.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/71.jpg)

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/72.jpg)

Dzięki dobremu skomunikowaniu obu stacji możliwe jest zrobienie całkiem ciekawego kółeczka:
Z węzła komunkacyjnego na placu Moszkva Ter (stacja metra) wsiadamy w tramwaj 56 i jedziemy do końca. Praktycznie cały czas tramwaj jedzie do góry, przed końcem trasy efektowne serpentyny. Dojeżdżamy do pochodzącej z 1903 stacji końcowej Huvosvolgy. Celowo nie piszę pętla, gdyż tramwaje w Budapeszcie są dwukierunkowe. Idąc schodami do góry docieramy do początkowej stacji kolei pionierskiej. Oczywiście zaliczamy cała trasę, następnie w pobliżu stacji końcowej Széchenyi-hegy lokalizujemy górną stację kolei zębatej. Zjeżdamy nią w dół, gdzie przy dolnej stacji (Fogaskereku Vasut) znajduje się przystanek m.ib. tramawaju 56. Jeszcze tylko kilka przystanków i jesteśmy w punkcie wyjścia czyli na Maszkva Ter


Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie
Wiadomość wysłana przez: konrad on 15 Września 2008, 00:37:45
"- dzieci obsługujące ruch mają od 10 do 14 lat "
 Jak to? Wiesz może na jakiej zasadzie to działa? Czy to forma harcerstwa czy jak?
I drugie pytanie, czy tramwaj też jest wąski? bo "na oko" ciężko mi to ocenić :)
i ten rumun wystający ze ściany, najlepszy motyw, prawie jak cadilac w jednym z Mc'Donaldów :)


Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 15 Września 2008, 09:51:25
Fajny ten rumun w ścianie :wink:


Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 15 Września 2008, 10:13:53
Oj, niejeden dorosły by się chętnie pobawił taką kolejką....


Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie
Wiadomość wysłana przez: kalito on 15 Września 2008, 10:23:49
No i tu jest sedno - oni się nie bawią - oni robią kolej :) Marcin - super zdjęcia :)


Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 20 Września 2008, 09:56:40
A loki też prowadzą dzieci?  :grin:


Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 24 Sierpnia 2009, 21:36:13
Aktualności 2009:
- tramwaj "56" zastąpiono "61", ale stacja końcowa i "zakręty" linii pozostały.
- cena 600 HUF pozostała, ale tylko jak ciągnie "rumun". Jak parowóz - o 200 HUF więcej.
Tłoku nie ma (sierpień) ale klimat jest, zwłaszcza jak rusza "czajnik".


Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 17 Września 2009, 10:56:01
Pełna fotogaleria znajduje się na: http://picasaweb.google.pl/marcirog/BudapesztPionierskaKolejWaskotorowa#


Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 17 Września 2009, 12:54:01
Ciekawa sprawa to to iż wszystkie wagony mają oznaczenia kolei węgierskich MAV. Cóż... chyba tylko w naszym państwie koleje narodowe umywają ręce od wąskotorówek  :roll:


Tytuł: Odp: Kolej pionierska w Budapeszcie
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 10 Lutego 2019, 21:57:38
Jako, że usługa Picassa została zamknięta, zatem nie działają linki w mojej relacji.
Przesyłam zatem linka do galerii zdjęć na Google Photos:
https://photos.app.goo.gl/XLdS1pH22rYiJhLE8 (https://photos.app.goo.gl/XLdS1pH22rYiJhLE8)