Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 14 Września 2008, 22:37:02 Zwiedzając tego lata Budapeszt całkiem przypadkiem dowiedziałem się o istnieniu w tym mieście kolei pionierskiej i oczywiście postanowiłem skorzystać z ich oferty przewozowej. Po przybyciu na stację końcową Széchenyi-hegy muszę szczerze przyznać, że opadła mi kopara :) i ten stan utrzymywał się jeszcze długo po zakończeniu przejazdu. Z przykrością muszę przyznać, że żadna z naszych kolejek nawet w połowie nie umywa się do tego co tu ujrzałem.
Na wstępie kilka ciekawostek: - długość linii 11.2km - róznica pozimów - 235m - rok budowy: 1948 - 1951 - rozstaw 760mm - stacja początkowa: Huvosvolgy (w przejściem podziemnym) - stacja końcowa: Széchenyi-hegy - cena biletu normalengo w jedną stronę 600HUF - ok. 9zł - liczba tuneli - 1 - dzieci obsługujące ruch mają od 10 do 14 lat -19 par pociągów w letnie weekendy, z czego 2 pary ciągnie parowóz, 3 pary wagon motorowy a pozostałe Rumuny Oficjalna strona kolejki: http://www.gyermekvasut.hu/ (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/1.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/2.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/3.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/4.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/5.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/6.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/7.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/8.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/9.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/10.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/11.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/12.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/13.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/14.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/15.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/16.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/17.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/18.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/19.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/20.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/21.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/22.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/23.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/24.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/25.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/26.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/27.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/28.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/29.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/30.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/31.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/32.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/33.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/34.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/35.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/36.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/37.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/38.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/39.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/40.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/41.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/42.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/43.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/44.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/45.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/46.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/47.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/48.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/49.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/50.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/51.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/52.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/53.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/54.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/55.jpg) Dodatkowo warto wspomnieć o innych środkach transpotru szynowego jakie znajdują w pobliżu stacji początkowej i końcowej. Dzięki nim możliwe jest szybkie i komfortowe dotarcie do obu stacji z centrum Budapesztu. Na początek mapa z oficjalnej strony: (http://1.1.1.2/bmi/www.gyermekvasut.hu/img/016-268.png) Pod numerem 60 kryje się linia kolei zębatej o dł. 15km, funkcjonująca jako element traansportu miejskiego: (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/56.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/57.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/58.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/59.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/60.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/61.jpg) Węzeł komunikacyjny Huvosvolgy - stacja końcowa tramwaju 56: (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/62.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/63.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/64.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/65.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/66.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/67.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/68.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/69.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/70.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/71.jpg) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/2008_budapest/72.jpg) Dzięki dobremu skomunikowaniu obu stacji możliwe jest zrobienie całkiem ciekawego kółeczka: Z węzła komunkacyjnego na placu Moszkva Ter (stacja metra) wsiadamy w tramwaj 56 i jedziemy do końca. Praktycznie cały czas tramwaj jedzie do góry, przed końcem trasy efektowne serpentyny. Dojeżdżamy do pochodzącej z 1903 stacji końcowej Huvosvolgy. Celowo nie piszę pętla, gdyż tramwaje w Budapeszcie są dwukierunkowe. Idąc schodami do góry docieramy do początkowej stacji kolei pionierskiej. Oczywiście zaliczamy cała trasę, następnie w pobliżu stacji końcowej Széchenyi-hegy lokalizujemy górną stację kolei zębatej. Zjeżdamy nią w dół, gdzie przy dolnej stacji (Fogaskereku Vasut) znajduje się przystanek m.ib. tramawaju 56. Jeszcze tylko kilka przystanków i jesteśmy w punkcie wyjścia czyli na Maszkva Ter Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie Wiadomość wysłana przez: konrad on 15 Września 2008, 00:37:45 "- dzieci obsługujące ruch mają od 10 do 14 lat "
Jak to? Wiesz może na jakiej zasadzie to działa? Czy to forma harcerstwa czy jak? I drugie pytanie, czy tramwaj też jest wąski? bo "na oko" ciężko mi to ocenić :) i ten rumun wystający ze ściany, najlepszy motyw, prawie jak cadilac w jednym z Mc'Donaldów :) Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 15 Września 2008, 09:51:25 Fajny ten rumun w ścianie :wink:
Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 15 Września 2008, 10:13:53 Oj, niejeden dorosły by się chętnie pobawił taką kolejką....
Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie Wiadomość wysłana przez: kalito on 15 Września 2008, 10:23:49 No i tu jest sedno - oni się nie bawią - oni robią kolej :) Marcin - super zdjęcia :)
Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 20 Września 2008, 09:56:40 A loki też prowadzą dzieci? :grin:
Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie Wiadomość wysłana przez: a cygan on 24 Sierpnia 2009, 21:36:13 Aktualności 2009:
- tramwaj "56" zastąpiono "61", ale stacja końcowa i "zakręty" linii pozostały. - cena 600 HUF pozostała, ale tylko jak ciągnie "rumun". Jak parowóz - o 200 HUF więcej. Tłoku nie ma (sierpień) ale klimat jest, zwłaszcza jak rusza "czajnik". Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 17 Września 2009, 10:56:01 Pełna fotogaleria znajduje się na: http://picasaweb.google.pl/marcirog/BudapesztPionierskaKolejWaskotorowa#
Tytuł: Kolej pionierska w Budapeszcie Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 17 Września 2009, 12:54:01 Ciekawa sprawa to to iż wszystkie wagony mają oznaczenia kolei węgierskich MAV. Cóż... chyba tylko w naszym państwie koleje narodowe umywają ręce od wąskotorówek :roll:
Tytuł: Odp: Kolej pionierska w Budapeszcie Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 10 Lutego 2019, 21:57:38 Jako, że usługa Picassa została zamknięta, zatem nie działają linki w mojej relacji.
Przesyłam zatem linka do galerii zdjęć na Google Photos: https://photos.app.goo.gl/XLdS1pH22rYiJhLE8 (https://photos.app.goo.gl/XLdS1pH22rYiJhLE8) |