Tytuł: Wąski Egipt Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 18 Października 2008, 16:31:11 W trakcie ostatnich wakacji przypadkiem w trakcie wycieczki wypatrzyłem przez okno autobusu miłe dla oka widoki. Na szczęście był również pod ręką aparat więc utrwaliłem odrobinę egipskiej odmiany wąskich klimatów. Zdaje sobie sprawę, że jakość zdjęć pozostawia trochę do życzenia, niestety były robione wprost z autobusu i nie było czasu na ustawienia itd. Dodatkowo odbił się kilkakrotnie bysk flesza w szybie. Mam jednak nadzieje że mimo wszystko zainteresują one oglądających. Dla zainteresowanych mam oczywiście zdjęcia w większej rozdzielczości.
Kolejka biegnie w okolicy Luxoru. Jej głównym przeznaczeniem to obsługa znajdujących się przy niej plantacji trzciny cukrowej. Czyli jak u nas - kolejka cukrownicza. Trudno powiedzieć czy nadal działa. Układ torowy niezwykle rozbudowany, dużo rozjazdów, torów, ciągle przejazdy, rozjazdy, bocznice, mijanki. Prześwit to na oko 600 mm ale mogę się mylić. W zasadzie widziałem tory po obu stronach Nil-u w Luxorze. Nie wiem czy mają one ze sobą połączenie, czy są to dwa oddzielne kolejowe organizmy. Na początek coś o taborze. Wyczytałem o nim właściwie dopiero po przyjeździe. Na wykonanym przeze mnie zdjęciu tabor jest słabo widoczny, niemniej jednak widziałem go w zasadzie jedynie przez klikadziesiąt sekund zza okna autobusu więc trudno o jakieś bardziej dopracowane zdjęcie. Lokomotywa będąca czymś pomiędzy naszą Lyd2, a V10C a może czymś jeszcze pośrednim (tutaj pytanie do znawców taboru, co to może być?). Za lokomotywą stało coś na styl platformy. Zerknijcie sami (http://img413.imageshack.us/img413/5244/egipt1taborrt5.th.jpg) Zasadniczo większość lini które widziałem biegła wzdłuż kanałów nawadniających pola oraz głównej drogi. Co jakiś czas linia przebiegała na drugą stronę głównej drogi, znikała pomiędzy polami i prowizorycznymi zabudowaniami, potem znowu wracała. Z okna autobusu wyglądało to mniej więcej tak (http://img136.imageshack.us/img136/4424/egipt2toryprzydrodzevq8.th.jpg) Były również obiekty inżynieryjne :D tory po przejściu przez drogę biegły dalej mostkiem a następnie pomiędzy domami. (http://img171.imageshack.us/img171/2697/egipt4przejazd2tc0.th.jpg) Ta częśc kolejki zlokalizowana była po drugiej stronie Nil-u, można powiedzieć tej mniej cywilizowanej. Nie wiem czy miała połączenie z tą pierwszą i czy wogóle była używana. Ten odcinek miał bardziej charakter miejsko rolniczy, gospodarczy, może kiedyś także pasażerski, zaś ten po przeciwległej stronie rzeki typowo rolniczo-transportowy. Na koniec przejazd kolejowy przez drogę. (http://img171.imageshack.us/img171/7020/egipt6przejazd2gj8.th.jpg) Ciekawy jest sposob zabezpieczania przestrzeni między szynami na odcinku przecięcia jezdni. Po lewej stronie znajduje się budka strażnicza. W Egipcie najlepsza praca to praca w policji, a głównym zadaniem pracy w policji jest praca na takich właśnie posterunkach kontrolnych wzdłuż drogi. Chociaż równie dobrze mogła to być budka dróżnika :) Miłego oglądania Tytuł: Wąski Egipt Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 18 Października 2008, 17:11:38 Popraw linki bo nie da się powiększyć fotki :(
Tytuł: Wąski Egipt Wiadomość wysłana przez: emibe on 18 Października 2008, 21:18:15 Wystarczy wywalić .th z nazwy pliku zdjęcia
zdjęcie 1 (http://img413.imageshack.us/img413/5244/egipt1taborrt5.jpg) zdjęcie 2 (http://img136.imageshack.us/img136/4424/egipt2toryprzydrodzevq8.jpg) zdjęcie 3 (http://img171.imageshack.us/img171/2697/egipt4przejazd2tc0.jpg) zdjęcie 4 (http://img171.imageshack.us/img171/7020/egipt6przejazd2gj8.jpg) Tytuł: Wąski Egipt Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 18 Października 2008, 21:59:48 Tu są jeszcze dwa fajne zdjęcia. Typowy rozstaw dla takich kolejek w Imperium Brytyjskim to dwie stopy czyli 610 mm
(http://www.narrow-gauge.co.uk/gallery/images/311/1646.jpeg) (http://www.narrow-gauge.co.uk/gallery/images/311/1647.jpeg) źródełko: http://www.narrow-gauge.co.uk/gallery/186 W "niedalekim" Sudanie, na południe od Chartumu w prowincji Gezira istnieje (istniała?) duża sieć kolejek dwustopowych używanych na plantacjach bawełny. Łączna długość sieci dochodziła do półtora tysiąca kilometrów. Niestety nijak nie mogę wygooglać żadnych zdjęć. Dodam że tor normalny w Sudanie to trzy i pół stopy to jest 1067 mm. Tytuł: Wąski Egipt Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 19 Października 2008, 11:35:20 W Egipcie też nie miałem okazji z bliska przyjrzeć się dokładnie i z bliska rzeczonej kolejce. Autobus przemknął szybko i w zasadzie nie było możliwości zatrzymania. Rejon podobno niezbyt spokojny, szczególnie na prowincji dla "zachodnich" turystów. Autokar jechał w konwoju i w zasadzie nie było możliwości zatrzymać się i dotknąć kolejkę z bliska.
Kolej normalną też przez chwile widzieliśmy jednak jeszcze mniej była ona możliwa do sfotografowania. Mam raptem jedno zdjęcie torów i semaforów. I tutaj też widać wpływy brytyjskie, egipskie semafory wyglądają identycznie jak te które widziałem w Irlandii czy w UK. Tytuł: Wąski Egipt Wiadomość wysłana przez: Kristofor_z_domu on 26 Kwietnia 2009, 21:47:38 Z tego co wiem, to egipska sieć kolejowa też ma rozstaw "przylądkowy" a przed budową zbiornika Nasera istniało bezpośrednie połączenie Kair - Asuan - Wadi Halfa - Chartum, o czym jako pierwszy donosił niejaki H. Sienkiewicz na końcu książki "W pustyni i puszczy".
Co do kolei w Sudanie oraz sieci wąskotorówek - jest 20 % szans że we wrześniu będę w posiadaniu dalszych informacji, ale nie chcę zapeszać. Tytuł: Wąski Egipt Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 26 Kwietnia 2009, 22:23:54 Cytuj Z tego co wiem, to egipska sieć kolejowa też ma rozstaw "przylądkowy" 1435 mm. http://mikes.railhistory.railfan.net/r050.html Połączenie z Chartumem było częściowo rzeczne. O kolei w Sudanie jest ciekawy artykuł w angielskiej Wikipedii. |