Świat kolejek wąskotorowych

POZOSTAŁE => Hyde Park => Wątek zaczęty przez: TW Kolejofil on 14 Lutego 2009, 20:00:57



Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 14 Lutego 2009, 20:00:57
Odkryłem dzisiaj obowiązujące obecnie

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 18 lipca 2005 r.
w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji
(Dz. U. z dnia 9 września 2005 r.) (http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU20051721444)

(tu czytelniejsza wersja html) (http://kolej.krb.com.pl/r1444/r1444.html)

Jest to akt prawny zawierający wszystko, co dotychczas znajdowało się w przepisach sygnalizacji i ruchu na liniach kolejowych wszelkich szerokości i metra w Polsce, do którego powinny zostać dostosowane przepisy wewnętrzne zarządców infrastruktury, przewoźników i użytkowników bocznic kolejowych.

Szykują się zatem pewne zmiany m.in. w sygnalizacji na wąskotorówkach, bo już nie będzie "sierżantów" przy ograniczeniach... ale to pozostawiam do samodzielnej lektury, którą ja dopiero zaczynam  :mrgreen:

(Mam nadzieję, że nie jest to odkrycie ogólnie znanego faktu, jeśli tak, proszę o usunięcie tego tematu)


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 15 Lutego 2009, 13:08:49
Zdaje się że to już weszło w życie pół roku temu (miało 23 września 2006 ale później co roku odkładali to o rok :) )

Natomiast ja mam dla Was zagadkę:
Czy jazda pociągiem w składzie: drezyna WMc + doczepka jest legalna w świetle wspomnianego rozporządzenia  :?:

Odpowiedź brzmi: NIE  :!:
Czekam na uzasadnienie  :razz:


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 15 Lutego 2009, 13:42:51
Strzelam. Doczepa nie ma hamulca??


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 15 Lutego 2009, 14:19:16
Nie ma co strzelać. Tak, o hamulce chodzi, albowiem:

§120.3. Rzeczywista masa hamująca pociągu jest sumą mas hamujących wszystkich pojazdów kolejowych z czynnymi hamulcami znajdujących się w pociągu, oprócz czynnych pojazdów trakcyjnych.
Czyli w naszym przypadku rzeczywista masa hamująca wynosi ZERO(!) i, co za tym idzie, procent masy hamującej pociągu także wynosi zero. Nie jest także dopuszczalne ciągnięcie samej tej doczepki rumunem, Px-em i czym by tam jeszcze chcieć. Jestem w stanie zrozumieć to wymaganie ze względu na wspomnianą już gdzie indziej możliwość rozerwania.

Czytajmy dalej:

§120.1. Pociągi powinny być hamowane hamulcem zespolonym.
I to jest powód drugi.
 
Powyższy punkt nie stanowił dla prawodawcy przeszkody w:
§120.2. Czynnym hamulcem jest urządzenie służące do hamowania wagonu, które w danej chwili może być obsłużone zespołowo przez maszynistę albo indywidualnie przez pracownika znajdującego się na wagonie.
Niby sprzeczności tu nie ma ale coś jest nie tak...

Całe to rozporządzenie przynajmniej w części wąskotorowej jest na kolanie pisane.

Na przykład w rozdziale o sygnalizacji nie znalazłem słowa o sygnałach akustycznych...


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 16 Lutego 2009, 00:27:20
 .


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 16 Lutego 2009, 10:32:44
Ciekawe jak jest z doczepami do WM10? Może kto sie orientuje czy też mają hamulec (jaki)??


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 17 Lutego 2009, 14:34:47
Rzeczywiście, część "wąskotorowa" to kompletny bubel prawny - w części "normalno- i szerokotorowej" jest przynajmniej rozróżnienie na tabor kolejowy i pojazdy pomocnicze, a tu nie ma mowy o czymś takim jak pojazd pomocniczy, ba - nie ma mowy, co należy rozumieć pod pojęciem pociągu :!: No chyba żeby stosować tu zapisy części "normalnotorowej", ale przecież tor wąski to nie normalny...

Wszystko wskazuje na to, że w związku z przełamaniem monopolu PKP na przewozy kolejowe trzeba było stworzyć prawo obowiązujące wszystkich przewoźników. Ponieważ koleje wąskotorowe ("nie wiadomo po co i dlaczego, przecież to przeżytek") jeszcze istnieją, trzeba było coś o nich napisać, a co konkretnie :?: Co to kogo jeszcze obchodzi... Równie dobrze mogliby napisać, że wszystkie pociągi wąskotorowe należy kierować bezzwłocznie do punktów złomowania... I tak mało kto by to przeczytał w obecnej sytuacji prawnej, kiedy jedną sprawę reguluje co najmniej kilkanaście mniej lub bardziej aktualnych dokumentów... Ale cóż - żyjemy w III, IV, a może już nawet V RP... Przypomina się jeden z komiksów o Tytusie, Romku i A'Tomku i dziwna wyspa, na której wszyscy mieli głowy w kształcie pieczątek...

No dobra, koniec mojej bezsensownej twórczości ludowej :lol:


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: peter_U18 on 25 Czerwca 2009, 20:14:05
§ 119, 5. wagony powinny być równomiernie załadowane, a ładunek właściwie zamocowany
Porozmieszczać równomiernie pasażerów - trudna robota :mrgreen:


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 25 Czerwca 2009, 20:19:08
rozmieścić jak rozmieścić ale zabezpieczyć??:D


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 26 Czerwca 2009, 01:11:58
a


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 26 Czerwca 2009, 11:14:20
Trzeba zamontować fotele kubełkowe i pasy 5 punktowe :D  :cool:


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 26 Czerwca 2009, 12:42:15
A przepraszam.
To kolejka wąskotorowa czy jakiś rollercoaster?  :razz:


Tytuł: Zmiany w przepisach ruchu i sygnalizacji ???
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 26 Czerwca 2009, 13:06:55
2 w 1  :lol:  :lol:  :cool: