Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: marekus on 20 Września 2009, 20:55:36



Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: marekus on 20 Września 2009, 20:55:36
Witam. Czy ktoś  dysponuje zdjęciami tego parowozu? Informacjami? W goglach niewiele o nim jest. Czy można tai spotkac jeszcze w Polsce, jak tak to gdzie? Za wszelkie informacje z góry dziękuję.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 20 Września 2009, 21:03:09
O ile wiem to parowozy Pxu były produkowane w USA i dostarczone do polski w ramach dostaw UNRRA. http://www.gkw.pl/pl-tabor.htm tutaj można zobaczyć jak ta maszyna wyglądała. O ile wiem to nie zachowała się żadna z tych maszyn.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 20 Września 2009, 21:10:50
I Kuc się do prośby MarkaUsa przyłącza. Gdzie takowe cuda jeździły i dlaczego tak mało się o nich słyszało???


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 20 Września 2009, 23:25:53
Cosik kiedyś szperałem w tej materii i w sumie też niewiele znalazłem.

Parę podstawowych danych i fotografii było w książce Soidy o kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz.

Wiem mało, ale dla tych, którzy wiedzą jeszcze mniej:

-Do Polski trafiło kilkadziesiąt egzemplarzy. Jeździły do przełomu lat 60/70. Były na pewno na kolejkach: Przeworskiej, Starachowickiej, GKW, Kujawskiej

-Tender od Pxu posłużył do budowy parowozu Pw53

-kilkadziesiąt trafiło do ZSRR
(http://narrow.parovoz.com/images/MISC/porter-7785-b.jpg)
Link po rosyjsku: http://narrow.parovoz.com/porter.html

-Trochę trafiło też do Jugosławii:
(http://www.penmorfa.com/JZ/steinbeis10.jpg)
(http://www.penmorfa.com/JZ/steinbeis7.jpg)
(http://www.penmorfa.com/JZ/steinbeis8.jpg)
link: http://www.penmorfa.com/JZ/steinbeis1.html oraz http://www.penmorfa.com/JZ/steinbeis2.html

-Niektóre z Jugosłowiańskich, na torze 900 mm służą do dziś (a w każdym razie do niedawna) w kopalni węgla brunatnego w Kostolac.
(http://www.internationalsteam.co.uk/trains/oldpics/serbia8.jpg)
(http://www.internationalsteam.co.uk/trains/oldpics/kostolac.jpg)


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 21 Września 2009, 00:54:31
Czytałem, że likwidacja serii "burżuazyjnych" Ty246, Tr201/203 była decyzją polityczną KC PZPR nie popartą ekonomią ani oceną eksploatacji tych maszyn. Zatem Pxu mogły podzielić podobny los. Dlatego nie zachował się żaden egzemplarz.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 21 Września 2009, 01:30:22
Cytat: "Piottr_tt"
Czytałem, że likwidacja serii "burżuazyjnych" Ty246, Tr201/203 była decyzją polityczną KC PZPR nie popartą ekonomią ani oceną eksploatacji tych maszyn.

Zdaje się, że kotły tych parowozów były źródłem sporych problemów.

No cóż, zapodaliśmy parę fotek, narobiliśmy apetytu i... ?
Są jeszcze na sieci ze dwa zdjęcia z Przeworska (nie mogę znaleźć - jakaś impreza z przodownikami pracy)


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 21 Września 2009, 07:54:11
W temacie mamy jeszcze jedną kwestię odpowiadającą duchowi tamtych czasów. Pxu jako duże maszyny prezentowały spory apetyt na węgiel podczas eksploatacji. Jeden ze starych maszynistów JKD, który miał okazje zetknąć się z nimi opowiadała o sprawie tzw "oszczędności", wtedy sztandarowym temacie kolejowej rzeczywistości (vide casus mechanika Orzechowskiego:-) Parowozy te robiły duże przepały, co praktycznie eliminowało drużyny z premii za oszczędność, a także prowadziło do już mocno niebezpiecznych zarzutów o sabotaż.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 21 Września 2009, 13:28:50
Cytat: "Piottr_tt"
Czytałem, że likwidacja serii "burżuazyjnych" Ty246, Tr201/203 była decyzją polityczną KC PZPR nie popartą ekonomią ani oceną eksploatacji tych maszyn. Zatem Pxu mogły podzielić podobny los. Dlatego nie zachował się żaden egzemplarz.


A Tr20 i Tr202 też? Dlaczego w takim razie nie wyrżnięto EU06? A pozostawiono "faszystowskie" Ty2.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 21 Września 2009, 14:15:33
Cytat: "janeczek"
Piottr_tt napisał/a:   
Czytałem, że likwidacja serii "burżuazyjnych" Ty246, Tr201/203 była decyzją polityczną KC PZPR nie popartą ekonomią ani oceną eksploatacji tych maszyn. Zatem Pxu mogły podzielić podobny los. Dlatego nie zachował się żaden egzemplarz.   


A Tr20 i Tr202 też? Dlaczego w takim razie nie wyrżnięto EU06? A pozostawiono "faszystowskie" Ty2.

Zapewne o likwidacji wspomnianych serii zadecydowała faktyczne polityka, tyle że gospodarcza...
Konstrukcje amerykańskie różniły się od krajowych i wydaje mi się, że problemem mogły być części zamienne. Dopóki wszystko jakoś jeździło, to pojedyncze elementy można było dorobić systemem gospodarczym, ale gdy parowozy zaczęły wymagać większych remontów... no cóż, kupowanie "burżuazyjnych" części za dolary nijak się nie kalkulowało a wdrożenie do produkcji zamienników było nie na miarę naszej centralnie sterowanej gospodarki.
Ty2 pomimo że "faszystowskiego" pochodzenia były produkowane również w polskich zakładach (zarówno w czasie okupacji jak i w okresie powojennym). Dodatkowo było ich dużo (co ułatwia utrzymanie), były solidne i proste w budowie (czyli takie, jakie Polacy najbardziej lubią). Inne, bardziej wyrafinowane konstrukcje (mimo że lepsze) nie okazały się tak długowieczne.
Z podobnych przyczyn nikt nie kasował EU06 - części były produkowane w Polsce.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 21 Września 2009, 14:29:47
Napisałem tego posta trochę sarkastycznie, gdyż wydaje mi się, że przyczyną kasacji starszych i mniej licznych serii parowozów był rozwój w tamtym okresie trakcji elektrycznej i spalinowej..... i to wszystko.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 21 Września 2009, 14:52:00
Cytat: "janeczek"
Napisałem tego posta trochę sarkastycznie, gdyż wydaje mi się, że przyczyną kasacji starszych i mniej licznych serii parowozów był rozwój w tamtym okresie trakcji elektrycznej i spalinowej..... i to wszystko.

Domyślałem się  :wink: , ale do Twojej wypowiedzi łatwiej było ładnie nawiązać.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 21 Września 2009, 18:23:36
Cytat: "Kajetan"

-Do Polski trafiło kilkadziesiąt egzemplarzy. Jeździły do przełomu lat 60/70. Były na pewno na kolejkach: Przeworskiej, Starachowickiej, GKW, Kujawskiej


A także na kolejach hrubieszowskich i jędrzejowskich. W przemyśle były na KWK Kazimierz-Juliusz.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 21 Września 2009, 19:45:17
Cytat: "janeczek"
W przemyśle były na KWK Kazimierz-Juliusz.

Ex PKP czy od początku?

Phinkowa fotka dla zaostrzenia apetytu:
(http://kolejrogowska.pl/obrazki/2009/09/UNRRA_Gdynia.jpg)


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 21 Września 2009, 19:46:25
Jestem zachwycony sylwetką tej maszyny! Wstyd się przyznać, ale pomimo trwającego 20 lat kontaktu z parowozami widzę te czajniory pierwszy raz. Dzięki wielkie za zdjęciówki!!!

Coś o amerykańskich parowozach serii S160 dodam.
Maszyny budowane w czasie wojny i tuż po niej, zaś rozdysponowane przez UNRRA charakteryzowały się prostotą konstrukcji, wszak miały być użyte wyłącznie w celach wojennych. Bardzo dobrze określił je Adam Gerstmann jako "jednorazówki". Zaczynał on praktyki maszynistowskie na początku lat '60 ubiegłego wieku właśnie na Tr201/3. Maszyniści określali je "klekoty pier..." z racji wydawanych odgłosów. Otóż kliny regulacyjne bloków maźniczych były wielkości mocno symbolicznej, takiej aby przetrwać natarcie frontu, wyprawę wgłąb zajmowanego obszaru, a potem jeszcze odwrót, o ile wróg nie był szybszy. Normalna eksploatacja szybko zużywała zapas regulacyjny i cały napęd walił niemiłosiernie. Ponadto kotły były też jednorazowe, niczym trupięgi czyli buty dla nieboszczka do trumny. Nic więc dziwnego, że na fali kasacji w latach '70 i ta seria musiała się poddać.
Jako ciekawostkę dodam, że jeden z przedstawicieli serii S160 prawie do końca lat '80 kopcił w stolicy kraju nad Wisłą. Jako kocioł stacjonarny.

Co do Ty246 to ich wycofanie nastąpiło w latach '70 gdzie już raczej nie można upatrywać "zgniłozachodniej propagandy" a przejście na bardziej nowoczesne rodzaje trakcji w ciężkim ruchu towarowym. Polskie maszyny serii Ty51 też w owych czasach straciły swoje zatrudnienie w ciężkich pociągach węglowych, wprawdzie były zachowane na wypadek "godziny W" ale to już inna historia...

Bardzo prosił bym szanownych userów o zapodanie jeszcze jakichś zdjęć i może parametrów tych pięknych lokomotyw. Może historii trochę. Za wszelkie info będę bardzo wdzięczny.

Pozdrawiam.

Kuc.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 21 Września 2009, 19:59:43
Zdjęć jest sporo, ale tych jugolskich (w międzyczasie doczytałem, że było ich 34):

Tu trzeba pogrzebać:
http://www.penmorfa.com/JZ

Też uważam, że to były piękne parowozy. Do dziś ocalał nam jeden tender - doczepiony do Pw53 w Sochaczewie.

PS. Jeszcze jedna, portretowa fotka:
(http://www.zoo.ekol.lu.se/jon/taag/a30big.jpg)
http://www.zoo.ekol.lu.se/jon/taag/steam_eu.htm


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 21 Września 2009, 20:14:33
Cytat: "Kucyk"
 Ponadto kotły były też jednorazowe,


Nie ..... w polskich warunkach. Biorąc pod uwagę około trzydziestoletni okres eksploatacji musiały przejść około 5 NG. I jeszcze zastosowano na Ok203.

I jeszcze ciekawostka zapewne dziś nie do rozwikłania. Na zdjęciu przedstawiającym rozładunek w Gdyni widzimy par. Nr 19 i w Jugosławiii też jest par.z Nr 19. Takich podwójnych numeracji było więcej.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 21 Września 2009, 20:18:32
He, Polak, jak się go przyciśnie, to i z rzepy krew wyciśnie.
Vide loki serii 52 - również wojenne, a przeżyły wszystkie inne, nawet później budowane serie, oprócz Ol49.
Polak potrafi... :mrgreen:


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 21 Września 2009, 20:23:15
Jest też rysunek autorstwa BP. Oczywiście proporcje są "kopnięte". A jest w 1:00 tego filmu:
http://www.youtube.com/watch?v=TOtSuFs6dNw


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 21 Września 2009, 20:27:47
Wspaniałe! Po prostu wspaniałe! Słów mi brak...

Wiem, że mój post to spam, ale nie mogłem się powstrzymać z zachwytu.

P.S. Czy ktoś byłby w stanie jakieś parametry techniczne zorganizować?


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 21 Września 2009, 20:30:17
Serie Ty2/42 i Tr201/203 były najlicznieszymi w PKP B seriami parowozów towarowych a właściwie najlicznieszymi seriami parowozów. W sumie ponad 2100 sztuk. Wojenne konstrukcje   :wink:


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 21 Września 2009, 20:34:50
Cytat: "Kucyk"
P.S. Czy ktoś byłby w stanie jakieś parametry techniczne zorganizować?

na samym dole tej, wymienianej tu już strony są jakieś parametry:
http://www.gkw.pl/pl-tabor.htm


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Drezyniarz on 21 Września 2009, 21:25:27
Nikt z panów nie nie zauważył jednego małego drobiazgu otóż amerykanie stosują gwinty i wszelkie wymiary w CALACH !!!! i to jest najpoważniejszy problem serwisowania tych maszyn, oraz późniejszej ich kasacji.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 21 Września 2009, 21:37:38
a


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 22 Września 2009, 03:18:49
Cytat: "Drezyniarz"
Nikt z panów nie nie zauważył jednego małego drobiazgu otóż amerykanie stosują gwinty i wszelkie wymiary w CALACH !!!!

Dzisiaj owszem jest to problem, ale jeszcze jakiś czas temu system calowy był w naszych warsztatach zupełnie równoprawny.

A wracając do Pxu i ich parametrów:

Rosjanie podają u siebie następujące (w nawiasie przeliczone na stopy i cale):

Średnica kół: 784 mm (31");
Nadciśnienie w kotle: 12 atm (180PSI);
Uciąg: 5 ton;
Masa: 24 tony;
Rozstaw osi: 2946 mm (9'-8");
Szerokość: 2540 mm (8'-4");
Wysokość: 2794 mm (9'-2");
Długość: 14091 mm (46'-3");
Zapas wody 10410 litrów (2750 galonów);
Zapas węgla 4,1 tony;

Prawdopodobnie był to jakiś projekt "typowy", skoro trafił do co najmniej trzech krajów europejskich.
Tak się składa, że zachował się na sieci katalog Portera z 1943 roku:
http://www.rr-fallenflags.org/porter/porter-ind.html
Można w nim znaleźć parametry parowozu określonego jako "0-8-0 Light", opatrzone zdjęciem:
(http://www.rr-fallenflags.org/porter/page14.jpg)

Wiem, że to nie to samo, ale jeżeli wrócimy do podlinkowanej n postów wyżej rosyjskiej strony, to tam znajdziemy:

(http://narrow.parovoz.com/images/MISC/porter-7304-b.jpg)
Fabryczną fotkę jednego z 10 parowozów (nry 7300-7309) dostarczonych do ZSRR w 1941 roku
Niestety UNRRY budowano nieco później. Te dostarczone do ZSRR w 1945 miały numery 7770-7785. Przypuszczalnie typ ten wywodził się z budowanego nieco wcześniej "cosia" pokazanego na dwóch powyższych fotografiach.

Czy znamy numery fabryczne polskich UNRR? Jeżeli tak, to można by pokusić się o wysłanie zapytania do biblioteki NMRA, która ma jakieś papiery z fabryki Portera (w tym podobno 700 fotografii fabrycznych).


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 22 Września 2009, 11:11:43
Znamy kilka numerów parowozów i kilka numerów kotłów ....... ale znamy je w domu  :wink:


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 22 Września 2009, 11:19:07
Cytat: "Kajetan"
 Phinkowa fotka dla zaostrzenia apetytu:


A jak brzmi / jeśli w ogóle brzmi/ podpis pod tą fotką?
Pytam gdyż ciekawią mnie te dwie "dziewiętnastki". Może parowozy dla Józia Tito też przeładowywano w Gdyni? Albo popuszczając wodze fantazji ... może np po tragedii w Skopje tow. Wiesław wysłał kumplowi kilka parowozów Pxu?  :wink:
A swoją drogą - oznaczenie serii jest delikatnie mówiąc kretyńskie. Przyjmując tą zasadę należało by nazwać Tr201 np Tru ale chyba lepiej brzmiało by Px201.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 22 Września 2009, 11:31:39
Cytat: "Kajetan"
 
Phinkowa fotka dla zaostrzenia apetytu:


A jak brzmi podpis pod tą fotką? /jeśli w ogóle brzmi/ Pytam gdyż nurtują mnie te dwie "dziewiętnastki"
Zaznaczam - tylko moje przypuszczenia:
- parowozy dla Józia Tito przeładowywano w Gdyni?
- po zakończeniu eksploatacji par. Pxu na PKP  tow. Wiesław przekazał tow. Ziutkowi kilka sztuk. Mogło to być np po tragedii w Skopje i bratniej pomocy udzielanej wówczas. Wcześniej przecież nie wiadomo po jaką cholerę wysłaliśmy Skodę z Piaseczna do Wietnamu.  

  A u nas Pxu co chwilkę przystosowywano  do innej szerokości toru więc chyba nic nie przeszkadzało w następnej przebudowie. Darowanemu koniowi .....  :wink:

Niestety ostatni post wyedytował mi się niechcący podwójnie ...  z ciut inną treścią.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 22 Września 2009, 14:07:28
Bierzemy?
(http://img201.imageshack.us/img201/8056/imm014xz4.jpg)


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 22 Września 2009, 21:39:55
a


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 23 Września 2009, 11:05:08
Cytat: "Kajetan"
Bierzemy?

Ostatnio doszły mnie słuchy o likwidacji kolejki w Kostolac (http://www.kolejewask.transport.pwr.wroc.pl/podstrony_koleje/SERBIA/Przemyslowe/SE_REIK%20Kostolac/SE_REIK%20Kostolac.htm)  , gdzie ostatnio kilka tych maszyn jeździło. Jeżeli te informacje okażą się prawdziwe, może być do kupienia parę sztuk ;).


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 23 Września 2009, 11:49:08
a


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 23 Września 2009, 13:11:14
Cytat: "Michał Izydorczak"
Ostatnio doszły mnie słuchy o likwidacji kolejki w Kostolac

Kolejka w Kostolac była chyba na 900 mm. Ale jeżeli dokonano przekucia tych parowozów z 750 mm, to znaczy, że ten proces jest odwracalny :)
A to, co podlinkowałem, było zdaje się na 760 mm, czyli już znacznie blizej :) Tylko pytanie, czy to tam jeszcze stoi...


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 23 Września 2009, 14:42:00
Cytat: "Kajetan"
Kolejka w Kostolac była chyba na 900 mm

Idealnie, dawaj do Chorzowa :grin:


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Michał Izydorczak on 23 Września 2009, 20:18:03
Cytat: "Kajetan"
Kolejka w Kostolac była chyba na 900 mm.

Tak, miała/ma (?) prześwit toru na 900mm, podobnie jak cała sieć okolicznych kolei wąskotorowych używanych do transportu węgla brunatnego. Sądzę jednak, że w naszym przypadku to i tak bez różnicy - obecnie w polskich warunkach ściągnięcie nowego parowozu wąskotorowego z zagranicy brzmi równie nieprawdopodobnie jak elektryfikacja na czeskim JHMD ;).


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 25 Września 2009, 08:11:45
W ŚK przy okazji artykułu o Tr202 była ciekawa teza dotyczące szybkich skreśleń: Przeciążanie parowozów. W wyniku tego nadmiernie szybko zużywały się podwozia, układy napędowe etc. Kotły były chyba ok, skoro chciano je zastosować w Ok203. Chociaż z drugiej strony te zużyte podwozia planowano wstawiać pod TKr55. Prawda pewnie leży gdzieś w środku


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: 102N on 16 Listopada 2009, 15:56:09
http://www.helgeharling.de/Osteuropa/

Zakładka

Serbien/Industriebahnen

Na dole kilka fotek tych maszyn.
Człowiek jak się dobrze rozejrzy na tej stronce,to znadize dużo polskich akcentów,na przykład parowozy Kp4,Px49 czy wagony 3Aw...


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: 102N on 27 Listopada 2009, 15:14:41
Tender bardzo podobny to tych,które miały parowozy Pxu.Nie mam pewności czy ten też należał do parowozu tej serii,m.in.dlatego,że ma wcięcia w blaszy nad belką na samym dole.Może ktoś,kto jest bardziej obeznany bardziej się zorientuje do jakiego pieca należał ten tender?

KLIK! (http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=tx26-423)


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 27 Listopada 2009, 15:52:35
Mi ten tender wygląda jak taki od parowozów Hf. Jest na 600mm - na ten rozstaw Pxu chyba raczej nie były budowane...


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: 102N on 27 Listopada 2009, 18:29:21
Moje podejrzenia też padają na HF-ki.
Kiedyś widziałem jakieś zdjęcie i feldbahna właśnie taki tender miała(lub podobny),lecz teraz nie mogę odnaleść tej fotki.
Podejrzliwe jest równierz to,że tender jest nitowany,a nie spawany.

EDIT:
Jak zwykle narobiłem bałaganu,dokładniej się przyjrzałem zdjęciom Pxu,i tendry mają nieco inny kształt.
Aczkolwiek ten tender też jest ciekawy... :mrgreen:


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 27 Listopada 2009, 22:34:22
Cytat: "Ptr"
Mi ten tender wygląda jak taki od parowozów Hf. Jest na 600mm - na ten rozstaw Pxu chyba raczej nie były budowane...

Moim zdaniem ten tender zdecydowanie jest typu "do Hf".
Co się teraz z nim dzieje?


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 01 Grudnia 2009, 08:20:20
Gdzieś widziałem jego zdjęcie w poznańskich krzakach... W tle były chyba tory maltanki nawet


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 01 Grudnia 2009, 15:39:09
O tą fote chodzi?

(http://www.psk-poznan.cba.pl/kolej/wask/tender-01.jpg)
11.04.2008, ulica Wileńska

Teraz pewnie wygląda jeszcze gorzej...


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 01 Grudnia 2009, 17:07:19
http://www.psk-poznan.cba.pl/kolej/wask/tender-01.jpg link skopiować i wkleić do przeglądarki. Inaczej się nie otworzy.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 01 Grudnia 2009, 17:34:10
Mnie w operze wszystko działa: obrazek w moim poście jak i twój link.

A tu można zobaczyc stronkę z której obrazek został wzięty:
http://www.psk-poznan.cba.pl/index.php?s=kolej/wask-rozne

P.S.
Niezły offtop się dzieje :wink: Może by wydzielic częśc postów do tematu np o tendrach Hf'ek...


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 01 Grudnia 2009, 20:22:29
a


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 01 Grudnia 2009, 20:43:38
Ale przyznajcie rację Koledzy, że gdyby nie latarnie i resztówki sprzęgu to ciężko było by stwierdzić (oprócz tego co to w ogóle jest) czy ów tender jest we właściwą stronę odwrócony. Myślę stronę niebo-ziemia...


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 03 Grudnia 2009, 08:23:23
Nie no nie przesadzajmy. Wuraźnie widać ramę i wycięcia w skrzyni wodnej na zestawy kołowe. Jak się raz widziało tender HF to stwierdzić to łatwo


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: 102N on 13 Grudnia 2009, 17:35:16
Może i kuche przy poprzednim zdjęciu zaliczyłem,ale teraz to napewno tender od Pxu  :mrgreen:
KILK! (http://www.holdys.pl/tomi/galerie/tomasz_wach/tw064.jpg)
Podpis brzmi:
"Mławska KD i Pw53-1980 z pociągiem do Przasnysza."
Rok 1978


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 13 Grudnia 2009, 18:26:33
Wielki ten tender jak stodoła! I zdjęcie też niesamowite. Ciekawe co to za dziwaczny czajnik ciągnie ten cały wachlarz typów wagonów towarowych? Czy to nie jest taka nieudana przeróbka tendrzaka z GKW?

EDTYA: no tak, szybko oglądałem, nieuważnie post czytałem. Pw53. Kolega Mintowski z Mławy opowiadał mi jak niewesoło się na nim jeździło.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: 102N on 13 Grudnia 2009, 21:20:59
Ale musisz przyznać,że maszynka tak jak zdjęcie-niesamowita....


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: marekus on 14 Grudnia 2009, 12:35:37
Odnośnie tendra, maszynka stoi przecież w Sochaczewie - można się przyjrzeć, jaką tabliczkę znamionową ma tender, jakie cechy szczególne, itp. A sama maszynka to hybryda Tw53 i Pxu.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 14 Grudnia 2009, 12:49:12
Cytat: "Kucyk"
Kolega Mintowski z Mławy opowiadał mi jak niewesoło się na nim jeździło.

A szczegóły można prosić? Dziwi mnie, dlaczego udany parowóz (Tw53) po dodaniu tendra stał się "nieudany".
Gdzieś czytałem o problemach z poślizgiem. Zastanawia mnie tylko, co miały one wspólnego z tendrem - jedyna odpowiedź jaka się nasuwa, to to że przenosząc zapas wody i węgla na tender odchudzono parowóz, zmniejszając jednocześnie nacisk osiowy.
No ale jeżeli tak, to chyba dodanie jakiegoś balastu powinno rozwiązać problem... A może raczej szło o to, że na horyzoncie były już Lxd2 i nikomu nie chciało się kombinować nad parowozem mającym problemy wieku dziecięcego?


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 14 Grudnia 2009, 14:05:41
Cytat: "marekus"
 można się przyjrzeć, jaką tabliczkę znamionową ma tender,


Marzyciel.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 14 Grudnia 2009, 14:17:06
Cytat: "Kajetan"

A szczegóły można prosić? Dziwi mnie, dlaczego udany parowóz (Tw53) po dodaniu tendra stał się "nieudany".
Gdzieś czytałem o problemach z poślizgiem. Zastanawia mnie tylko, co miały one wspólnego z tendrem - jedyna odpowiedź jaka się nasuwa, to to że przenosząc zapas wody i węgla na tender odchudzono parowóz, zmniejszając jednocześnie nacisk osiowy.


Dokładnie ! Przez zdjęcie skrzyń wodnych i trzymanie wody i węgla w tendrze przesunięto środek ciężkości przez co parowóz miał niespokojny bieg oraz miał problemy z ciągnięciem kilku wagonów pod górkę (Rudzki Pw).


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Adam W on 14 Grudnia 2009, 16:43:55
Cytat: "kamicz"
Dokładnie ! Przez zdjęcie skrzyń wodnych i trzymanie wody i węgla w tendrze przesunięto środek ciężkości przez co parowóz miał niespokojny bieg oraz miał problemy z ciągnięciem kilku wagonów pod górkę (Rudzki Pw).

Akurat przesunięcie środka ciężkości niżej poprawia spokojność biegu.
Problem w tym że nacisk zestawów napędowych się zmniejszył. Wobec czego maksymalna możliwa do przeniesienia siła na styku koło-szyna także zmalała.


S pozdravem Adam


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 14 Grudnia 2009, 17:29:14
Cytat: "Adam W"

Akurat przesunięcie środka ciężkości niżej poprawia spokojność biegu.
Tyle, że przy okazji przesunął się zapewne do przodu i w efekcie pojawiły się znaczne różnice w nacisku poszczególnych osi. W przypadku przednich osi różnica była niewielka, podczas gdy z tyłu naciski bardzo mocno zmalały. W efekcie oczywiście siła pociągowa również siadła.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 14 Grudnia 2009, 17:31:53
ZTCW to w Rudzki popielowóz bardzo nie lubił łuków i często wbrew woli obsługi miast skręcić, jeździł prosto...


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 14 Grudnia 2009, 17:58:18
Dobra, wróćmy do Mławskich Pw53. Rozmawiałem z Mintowskim który na nich jeździł i dowiedziałem się co następuje:

Cytat: "Mintowski Jan"
Jeździłem na obu Pw53. Parowóz był cholernie mocny do towarów. Dawało się na niego 330-350T i jechał bez problemu. Pod każdą największą górę jak się zatrzymałeś to aby tylko piasku nasypać na jedną szynę, na drugą szynę, to ruszał jak lokomotywa. Ale wadą była obsługa. Był on długi i rozpychał tory, na boki robił. Na grubej szynie u nas po remoncie to nic, ale tam gdzie stara cienka, to tor niszczył okropnie. Dwa to palenisko. Drzwiczki duże i takie jak elipsa, ale tuż, może 15, 20cm nad podłogą. Przy szlakowaniu i sypaniu niewygodnie i ubrania się od żaru z pieca zapalały. Na peiksach były wyżej i problemu nie było, a tu ani nie widać co w piecu, i schylonym trzeba być przy gracowaniu. Jeszcze jedna wada była. Krótki komin. Jak tender był pełen, to dobrze, ale jak węgla ubyło, to dym szedł nad parowozem, nad budką i zawijał w tender. Strasznie kopciło do środka. Jakby te 20cm wyższy komin był tu by tak nie było. Ale do jazdy to mocne maszyny były.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: marekus on 14 Grudnia 2009, 18:00:31
Można gdybać, że gdyby zostawiono skrzynie wodne, a w tendrze byłoby miejsce tylko na węgiel, to wtedy parowóz może miałby lepsze cechy trakcyjne.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 14 Grudnia 2009, 18:40:49
Cytat: "Mintowski Jan"
Jeździłem na obu Pw53.


A tu chyba drobna nieścisłość. Faktycznie dwa górnośląskie tendrzaki zostały przekute na tor 785 mm. Jeden to opisywany wyżej Tw53 natomiast drugi to Tw9. Ten drugi po dodaniu tendra otrzymał serię Pw9 i nr 1971. Był to przedwojenny parowóz T40 berlińskiej f-my Schwartzkopff. Dlaczego akurat ten stary parowóz wraz z Tw53 poddano przeróbce? Przypuszczam, że powodem zakwalifikowania do przebudowy było przeprowadzenie doświadczenia ze starszym typem parowozu posiadającym jednak stosunkowo nowy kocioł, zamontowany w 1947 r.
Patrząc na losy tej maszyny mogę wysnuć wniosek, że po odejściu z Górnośląskich Kolei i przekuciu na 750 mm początkowo jeździł jako tendrzak  Tw9 1451 a później po przeróbce i dodaniu tendra zmieniono mu serię i nr na Pw9 1971.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: marekus on 14 Grudnia 2009, 21:03:46
Tylko gdzie jeździł i do kiedy?


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 21 Lutego 2010, 20:10:26
Witam!
Chyba jestem pierwszy:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/8ad2de8d8ea9980a.html
Zrobiłem co mogłem, szkoda że wymiarów nie da się odczytać.


Tytuł: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 22 Lutego 2010, 15:50:10
He he B.P. Wymiary i tak sobie można darować w tym przypadku :P


Tytuł: Odp: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 24 Lipca 2011, 18:41:29
Pozwolę sobie odświeżyć wątek gdyż wpadła mi w ręce nowa fotografia:

(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=275)

Na zdjęciu powyżej widzimy dostawę parowozów UNRRA (ale gdzie - tego nie wiem). Źródełko: http://img135.imageshack.us/img135/2136/jzcirounrragr9.jpg (http://img135.imageshack.us/img135/2136/jzcirounrragr9.jpg)


Tytuł: Odp: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 24 Lipca 2011, 19:00:32
Bardzo ładne zdjęcie. Wyglądają jak " z pod igły".


Tytuł: Odp: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 28 Lipca 2011, 10:36:49
Czy to aby nie jakaś dostawa dla Jugosawii? Jakieś znajome to logo na tabliczkach


Tytuł: Odp: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 28 Lipca 2011, 13:41:25
Tak tak, to najpewniej jugolskie jest.


Tytuł: Odp: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 15 Października 2015, 14:37:58
http://www.tog-billeder.dk/polen_smalspor_plan%20623_Markow-Mlawa.htm (http://www.tog-billeder.dk/polen_smalspor_plan%20623_Markow-Mlawa.htm)
Stare zdjęcia z Mławy i! PW9 I PW53
dziwi mnie napis na Pw9 "dla muzeum " jak wiadomo niestety trafił do huty. .... >:(


Tytuł: Odp: [Pxu] - Parowozy serii Pxu
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 15 Października 2015, 14:39:15
(http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/11%20april_Makow-Mlawa/3270-4-18_PW9%201971%20i%20Mlawa_110477.jpg)
I zdjęcie Pw9