Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Stacje kolejowe => Wątek zaczęty przez: marekus on 05 Października 2009, 21:30:36



Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: marekus on 05 Października 2009, 21:30:36
Witam. Szukam informacji na temat polskich nastawni wąskotorowych. Ile ich było i gdzie. Wiem tylko, że na pewno była jakaś  Jędrzejowie.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 05 Października 2009, 21:33:54
a


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 05 Października 2009, 21:40:08
Mówimy o scentralizowanych urządzeniach nastawczych umieszczonych w budynkach dworców, czy ona nastawniach wolnostojących typu "grzybek"? Jeśli o tych pierwszych, to polecam Piaseczno Gołków i Tarczyn...


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 05 Października 2009, 21:45:39
Hmm, czy to co mamy na peronie w Piasecznie można nazwać nastawnią? Kucyk mi wytłumaczył co trzeba tam wstawić żeby to była nastawnia :mrgreen:  ale teraz też chyba nią jest .


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 05 Października 2009, 21:53:51
a


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 05 Października 2009, 21:56:26
Zacytuję siebie samego opisującego inną stację:

Cytuj
Stacja Sztokerowo Wąsk. posiadała, jak każda poważna stacja, także nastawnię. Była to nastawnia dysponująca, ponieważ dysponowała czterema beczkami do nastawiania zacieru. Posiadała, jak każda prawdziwa nastawnia, pędnie złożone z rurek miedzianych odpowiednich długości i baniek na mleko z wmontowanymi grzałkami. Pędnie służyły, jak sama nazwa wskazuje, pędzeniu bimbru, na który to produkt zapotrzebowanie wśród kierownictwa i załogi stacji nie słabło. Regulamin Techniczny stacji przewidywał przeprowadzanie odpraw przedzmianowych właśnie w nastawni. Oj, co tam się co rano odprawiało!... Zwrotniczowie, manewrowi, członkowie drużyn pociągowych, dyspozytorzy, wszyscy jak jeden przechylali drżącymi dłońmi musztardówki wlewając mniej, lub bardziej mętną ich zawartość od spragnionych gardeł. Nastawnia dawała energię, spokój wewnętrzny i motywację do jeszcze wydajniejszej pracy dla całego personelu.


Czyli "gołębnik" na stacji Piaseczno Miasto nie klasyfikuje się do rangi nastawni, raczej zadaszonej ławy nastawczej, choć i to określenie jest nad wyraz wybujałe...

EDIT: Qrde, znów Phinek był szybszy...


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 06 Października 2009, 10:32:15
Śmigiel, Werbkowice Wąskotorowe, Nasielsk Wąsk.  W Śmiglu i w Nasielsku były/są pomieszczenia dyżurnego ruchu w budynku stacyjnym, z urządzeniami nastawczymi (dżwignie semaforów) i skrzyniami zależności.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 06 Października 2009, 10:34:06
Cytat: "marcin sds"
Śmigiel, Werbkowice Wąskotorowe, Nasielsk Wąsk.  W Śmiglu i w Nasielsku były/są pomieszczenia dyżurnego ruchu w budynku stacyjnym, z urządzeniami nastawczymi (dżwignie semaforów) i skrzyniami zależności.

Ale de facto scentralizowane zwrotnice były na GKW. I tylko tam de facto mieliśmy nastawnie z prawdziwego zdarzenia...


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 06 Października 2009, 10:50:52
No właśnie, pytanie czy nastawnia to tam gdzie urządzenia scentralizowane?? Według mojej wiedzy, wyniesionej ze szkoły kolejowej nie. Wystarczy porównać ze schematami stacji. Inaczej oznacza się nastawnie z urządzeniami przekaźnikowymi, elektromechanicznymi, mechanicznymi scentralizowanymi i ręcznymi kluczowymi. Rzeczywiście nastawnie na GrKW były takie jak na normalnej kolei z ławą nastawczą i aparatami blokowymi (Maciejkowice) ale słowo "nastawnia" jest bardzo pojemne.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 06 Października 2009, 10:57:33
Cytat: "marcin sds"
ale słowo "nastawnia" jest bardzo pojemne.

Na mój gust "nastawnie" z wąskiego toru z dwiema dźwigniami semaforowymi i rozjazdami kluczowymi bardziej podchodziłyby pod posterunki zwrotniczowskie, ale z drugiej strony pełnił w nich służbę często dyżurny ruchu... Dlatego z nastawnią bardziej kojarzy mi się subiektywnie posterunek ruchu wyposażony w scentralizowane urządzenia nastawcze...


Tytuł: Re: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 06 Października 2009, 11:03:55
Cytat: "marekus"
Witam. Szukam informacji na temat polskich nastawni wąskotorowych. Ile ich było i gdzie. Wiem tylko, że na pewno była jakaś  Jędrzejowie.

Raczej na sieci JKD w Cudzynowicach.


Tytuł: Re: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 06 Października 2009, 15:43:56
Cytuj
Raczej na sieci JKD w Cudzynowicach.



Na JKD  w drugiej połowie lat 80-tych poczyniono przygotowania do instalacji sygnalizacji kształtowej - na czynnych posterunkach ruchu zainstalowano ławy z pędniami, zwieziono zdemontowane w normalnych torów semafory z osprzętem. Jednak sygnalizacji nigdy nie uruchomiono, zwiezione semafory zostały wywiezione, a urządzenia sterownicze usunięte. Były takowe na stacji Umianowice, niestety nie mamy nawet ich zdjęcia, tylko relacje świadków. Na stacji Cudzynowice można je dostrzec na filmie Andrzeja Mastalerza z 1994 roku. Resztki widoczne są na filmie z obchodu w 2003 roku.
http://video.google.pl/videoplay?docid=-777817489995786064&hl=pl#
http://gdario.republika.pl/filmy/cudzyn-droga/index.html


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 06 Października 2009, 18:14:24
Cytat: "Ariel Ciechański"

Ale de facto scentralizowane zwrotnice były na GKW. I tylko tam de facto mieliśmy nastawnie z prawdziwego zdarzenia...


Tak z pamięci - BKw - 2 szt, Maciejkowice- 2 szt, Bytom Rozbark, Trójkąt Bytom, Trójkat Karb, Sucha Góra, Katowice Wschodnie, Buchacz, Gliwice wąsk itd. W Przemyśle na pewno Giesche, czyli HMN w czsach świetności


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 07 Października 2009, 08:43:32
Cytat: "Ariel Ciechański"
Cytat: "marcin sds"
ale słowo "nastawnia" jest bardzo pojemne.

Na mój gust "nastawnie" z wąskiego toru z dwiema dźwigniami semaforowymi i rozjazdami kluczowymi bardziej podchodziłyby pod posterunki zwrotniczowskie, ale z drugiej strony pełnił w nich służbę często dyżurny ruchu... Dlatego z nastawnią bardziej kojarzy mi się subiektywnie posterunek ruchu wyposażony w scentralizowane urządzenia nastawcze...

Nie, nie i jeszcze raz nie. Po pierwsze posterunek zwrotniczowski w życiu nie jest posterunkiem ruchu. A NASTAWNIĄ nazywamy najczęściej pomiesczenie w którym znaduje się posterunek ruchu. Jako przykład podam, nastawnię na stacji Warszawa Grochów Elektr. która składa się z budki, telefonu i dyżurnego ruchu szt. 1 i po za tym nic w środku nie ma. Nawet przycisków do semaforów. W twoim mniemaniu na takiej stacji jak np Czeremcha gdzie znajdują się posterunki wyposażone tylko w urz. kluczowe i dźwignie do semaforów nie są nastawniami. A w rzeczywistości jest tam ich aż 5 sztuk. Posterunek zwrotniczowski to jest nawiasem mówiąc miejsce gdzie pracuje Zwrotniczy i ustawia drogę przebiegu na polecenie ISDR i zamyka drążkami przebiegowymi, żaden posterunek zwrotniczowski nie ma uprawnień do podawania semaforów.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 14 Października 2009, 15:59:20
Cytat: "Marek Sz"
Cytat: "Ariel Ciechański"

Ale de facto scentralizowane zwrotnice były na GKW. I tylko tam de facto mieliśmy nastawnie z prawdziwego zdarzenia...


Tak z pamięci - BKw - 2 szt, Maciejkowice- 2 szt, Bytom Rozbark, Trójkąt Bytom, Trójkat Karb, Sucha Góra, Katowice Wschodnie, Buchacz, Gliwice wąsk itd. W Przemyśle na pewno Giesche, czyli HMN w czsach świetności


Nastawni wyposazonych w urzadzenia scentralizowane na GKW bylo w sumie okolo 40.
Uzupelnie wypowiedz Marka Sz.:
Na odcinku istniejacym do dzisiaj oraz rozebranych odcinkach od Bytomia Wask. do Rozbarku i Siemianowic Slaskich byly na nastepujacych stacjach:

Rozbark - 2
Pole Pln. - 2
Maciejkowice - 2 (ruiny istnieja do dzis)
Bytkow - 1
Chorzow Przeladownia -2
Trojkat Karb vel Trojkat Bytom - 1 (zachowala sie podmurowka)
Bytom Karb Wask. - 2 (do dzis zachowal sie wybebeszony budynek wykonawczej oraz dysponujaca, w ktorej wlasnie trwa remont urzadzen i przywracanie jej do dzialania)
Nowy Karb - 1 (budynek stoi do dzis)
Sucha Gora - 1 (ruina budynku stoi do dzis, do niedawna byla w nim piwiarnia)
Lazarowka - 1

Dla scislosci na stacji Gliwice Wask. nie bylo urzadzen scentralizowanych - w odleglosci okolo 200 m od stacji znajdowal sie posterunek oslonny Stara Huta oslaniajacy skrzyzowanie szlaku Gliwice Zachodnie (Huta 1 Maja, Gliwice Srodmiescie) - Gliwice Wask z normalnotorowa bocznica do Gliwickich Zakladow Urzadzen Technicznych. Z posterunku tego nastawiano ksztaltowy semafor oslonny ustawiony od strony Gliwic Zachodnich.

Ponadto istnialo wiele nastawni normalnotorowych (PKP i przemysl), ktore podawaly sygnaly dla waskiego lub nastawialy przebiegi - ostatnia czynna byla nieistniejaca juz nastawnia "Łagiewniki Łg" przy ul. Łagiewnickiej w Bytomiu - nastawnia ta byla obslugiwana przez KWK Rozbark i byla calkowitym ewenementem - podawala sygnaly dla kolei piaskowej, waskiego (2 semafory) i TRAMWAJOW (2 semafory), ponadto nastawiala 1 rozjazd waskotorowy.

Pekapowska nastawnia TGB do dzis obsluguje 2 semafory na waskim torze, jeszcze pare lat temu takze 2 semafory waskotorowe obslugiwala nastawnia BP na stacji Bytom Polnoc.

Ciekawostka byla tez nastawnia wykonawcza waskotorowej stacji Buchacz - byla jednoczesnie nastawnia dysponujaca pobliskiej kopalni wegla.

Dosc, bo zanudze :)


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 15 Października 2009, 00:39:07
Cytat: "Paweł Niemczuk"
Pole Pln. - 2

Podmurówka/fundamenty na Polu Pn. to resztki nastawni, czy jakiegoś innego budynku?

Cytat: "Paweł Niemczuk"
Trojkat Karb vel Trojkat Bytom - 1 (zachowala sie podmurowka)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Ecszombierki_1920.jpg
Na tym zdjęciu widać chyba nawet pędnie do semafora wjazdowego? Bo rozjazd jest na bombę... Tor na wprost - na Bobrek, na prawo - na Karb  :)


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Senda on 15 Października 2009, 10:39:43
Cytat: "Paweł Niemczuk"

Trojkat Karb vel Trojkat Bytom - 1 (zachowala sie podmurowka)


Trójkąt Bytom był w okolicach ulicy Łagiewnickiej/Jodłowej, więc to dwa różne posterunki.

Pozdr.
Mariusz


Tytuł: Re: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 25 Października 2009, 11:43:14
Cytat: "Dariusz"
Cytuj
Raczej na sieci JKD w Cudzynowicach.



Na JKD  w drugiej połowie lat 80-tych poczyniono przygotowania do instalacji sygnalizacji kształtowej - na czynnych posterunkach ruchu zainstalowano ławy z pędniami, zwieziono zdemontowane w normalnych torów semafory z osprzętem. Jednak sygnalizacji nigdy nie uruchomiono, zwiezione semafory zostały wywiezione, a urządzenia sterownicze usunięte. Były takowe na stacji Umianowice, niestety nie mamy nawet ich zdjęcia, tylko relacje świadków. Na stacji Cudzynowice można je dostrzec na filmie Andrzeja Mastalerza z 1994 roku. Resztki widoczne są na filmie z obchodu w 2003 roku.
[url]http://video.google.pl/videoplay?docid=-777817489995786064&hl=pl#[/url]
[url]http://gdario.republika.pl/filmy/cudzyn-droga/index.html[/url]

http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/galeria/oktawian/cupi/07.jpg wrogu słabo widać ale chyba innej fotki lepszej nie ma.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 25 Października 2009, 22:06:46
Nastawnia normalnotorowa na st. Warszawa Wileńska Marki obsługiwała także Kolej Radzymińską a konkretnie skrzyżowanie łącznicy z torem waskotorowym.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 26 Października 2009, 14:45:18
Jak mozna wyczytac tu:

http://750mm.pl/viewtopic.php?t=1963&start=30

dwie nastawinie ze scentralizowanymi urzadzeniami znajduja sie na Maltance. Musze przyznac, ze jak to wyczytalem, to bardzo sie zdziwilem.

Tak a propos kolei parkowych - polsamoczynna blokada liniowa swego czasu funkcjonowala tez na Kolei Parkowej w Wojewodzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie. Do dzis na peronach widoczne sa podstawy semaforow swietlnych.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Manuel on 14 Stycznia 2010, 19:52:04
Ciekawy temat tu został podjęty, mam w związku z nim pytanie- czy na któryś wąskotorówkach znajdowały się urządzenia blokady liniowej? :?:


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: marekus on 14 Stycznia 2010, 21:30:39
Na Maltance (zachowane, używane) i niegdyś na kolejce parkowej w Chorzowie.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: lisiogonek on 14 Stycznia 2010, 23:45:49
Czytałem niedawno książkę o przepisach dotyczących właśnie min. nastawni wąskotorowych. Wynika z niej że w świetle przepisów "nastawnia" była na właściwie każdej większej stacji...Czyli odnosząc to na przykład do WKP w Białośliwiu była nastawnia kluczowa :roll:  i choć wcale niepodobna do nastawni z toru 1435mm funkcjonalnie była jej odpowiednikiem  :wink: i była w niej tablica zależności a jakże by inaczej...


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 01 Lutego 2010, 20:22:46
No ok, kluczowa to też nastawnia, tyle tylko, że w paru poprzednich wątkach wałkowaliśmy temat nastawni i stacji ze scentralizowanymi urządzeniami mechanicznymi.

A co do pytania o blokadę liniową - swego czasu sporządzono projekt (wstępny) zaprowadzenia samoczynnej blokady liniowej na dwutorowym szlaku GKW Maciejkowice - Rozbark. Na planach i pękatej teczce z korespondencją między różnej maści urzędasami się skończyło.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: marekus on 19 Lutego 2010, 21:32:16
Czy nastawnia w Rogowie nie była nigdy wykorzystywana do nastawiania rozjazdów/semaforów? Co zostało wewnątrz do dziś? Czy w dalszej przyszłości planowane jest jej wykorzystanie?


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 19 Lutego 2010, 22:21:42
To zależy która.

Ta "duża" posiada wewnątrz skrzynię Zazulaka wraz z tablicą sygnalizującą zajęte przebiegi. Całość prac opierała się jednak na zdrowych nogach zwrotniczego. Podobno, żeby nie musiał biegać ciągle po schodach, klucze były mu podawane przez dyżurnego w koszyczku spuszczanym przez okno na sznurku. Całość wyposażenia uzupełniała ręczna centrala telefoniczna.
Całe wyposażenie (może za wyjątkiem koszyka) zachowało się do dziś. Nie ma planów wykorzystania budynku jako nastawni w najbliższym czasie. Co najwyżej doczeka się nowej farby we wnętrzu, bo stara odchodzi płatami.

Ta "mała", czyli posterunek osłonowy na skrzyżowaniu z bocznicą, nastawiała semafory na torze wąskim i tarcze zaporowe na normalnym. Początkowo i jedne i drugie były kształtowe - zachowały się nawet tu i ówdzie słupki pędniowe. Jak było ze zwrotnicami na żeberka ochronne - nie pamiętam. W tej chwili są tam zamki.
Mała nastawnia popadła w ruinę za sprawą miejscowego estabilishmentu i w tej chwili próżno w niej szukać jakichś śladów wyposażenia. Był tam mały Zazulak, dźwignie do pędni no i rzecz jasna telefon.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: marekus on 19 Lutego 2010, 22:45:19
A odnośnie wykorzystania do nastawiania rozjazdów nastawni "dużej" - są takie plany (na przyszłość)?


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 22 Lutego 2010, 00:22:27
a


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Adam W on 22 Lutego 2010, 14:37:42
Cytat: "marekus"
A odnośnie wykorzystania do nastawiania rozjazdów nastawni "dużej" - są takie plany (na przyszłość)?


Nie, bo byłoby to robienie sobie nowych problemów. Jak wyobrażasz sobie np. robienie oblotu składu po przyjeździe pociągu na Rogów Towarowy? Teraz robią to dwie osoby - maszynista i manewrowy. W przypadku nastawni potrzebny byłby jeszcze trzeci - dyżurny ruchu i sygnalizatory lub radiotelefon dla zapewnienia łączności nastawni z manewrującym składem.

Pomijam fakt że scentralizowane zwrotnice to dość mało wąskotorowe rozwiązanie.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 22 Lutego 2010, 17:44:03
Cytat: "Adam W"

Pomijam fakt że scentralizowane zwrotnice to dość mało wąskotorowe rozwiązanie.


Eee, polemizowałbym - vide GKW :)


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: marekus on 22 Lutego 2010, 18:23:22
A Werbkowice? Chyba jedyna nastawnia "z prawdziwego zdarzenia" poza GKW.


Tytuł: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Adam W on 22 Lutego 2010, 18:31:08
Cytat: "Paweł Niemczuk"
Eee, polemizowałbym - vide GKW :)

Podziel liczbę wąskotorowych nastawni ze scentralizowanym nastawianiem zwrotnic przez całość obsadzonych posterunków ruchu na kolejach wąskotorowych.
Wynik pomnóż przez 100%. To nawet nie będą pełne procenty, prędzej promile :)
Nie mówię o semaforach - to co innego. Choć w porównaniu z normalnym torem semafory na wąskim też należały do rzadkości.

S pozdravem Adam


Tytuł: Odp: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Referee on 08 Marca 2011, 17:42:56
Nie jest to co prawda nastawnia, ale również związane z układaniem przebiegów:
(https://lh6.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/S6-5jQ_lTuI/AAAAAAAAC1A/jH_Y_BX4Y5w/s640/DSC00040.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/S6-6Qzvj6gI/AAAAAAAAC14/R5ua5l1p37c/s640/DSC00055.JPG)

fot: własne

Odnośnie semaforów, do 2004 roku w Ełku istniały dwa świetlne semafory osłonne na skrzyżowaniu z normalnotorową bocznicą do zakładów mięsnych. Już wcześniej były wygaszone - nie unieważnione, najprawdopodobniej obsługiwane ze stacji Ełk Towarowy.

(http://www.kolejewask.transport.pwr.wroc.pl/podstrony_koleje/POLSKA/Uzytku%20Publicznego/PL_ElckaKD/EKD19.jpg)

fot: http://www.kolejewask.transport.pwr.wroc.pl (http://www.kolejewask.transport.pwr.wroc.pl)




Tytuł: Odp: Nastawnie wąskotorowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 09 Marca 2011, 17:31:05
Cytat: Paweł Niemczuk
Eee, polemizowałbym - vide GKW :)
Podziel liczbę wąskotorowych nastawni ze scentralizowanym nastawianiem zwrotnic przez całość obsadzonych posterunków ruchu na kolejach wąskotorowych.
Wynik pomnóż przez 100%. To nawet nie będą pełne procenty, prędzej promile :)
Nie mówię o semaforach - to co innego. Choć w porównaniu z normalnym torem semafory na wąskim też należały do rzadkości.

Jeśli weźmiemy pod uwagę czasy obecne, to, fakt, masz rację. Jeśli spojrzymy na czasy historyczne, to niekoniecznie. Na GKW nastawni wyposażonych w scentralizowane mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym było kilkadziesiąt - trudno mi teraz zliczyć ile.
Na odcinku, który przetrwał do roku 2002 jeszcze w czasach, które pamiętam, nastawni było bodaj 15.
Oczywiście jest to specyfika GKW i nie zmiena to faktu, że na pozostałych kolejach wąskotorowych urządzenia scentralizowane to rzadkość. Z drugiej strony jednak znacząco podwyżśza średnią :)