Świat kolejek wąskotorowych

POZOSTAŁE => Hyde Park => Wątek zaczęty przez: adam on 24 Października 2009, 10:44:35



Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: adam on 24 Października 2009, 10:44:35
Spółka Hipolit Cegielski Poznań nie wejdzie na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. Zamiast trafić na parkiet, firma ma zostać sprzedana inwestorowi branżowemu. Z naszych informacji wynika, że największe szanse na jej przejęcie mają: ISD Polska - spółka zależna od ukraińskiego Donbasu oraz Złomrex, producent maszyn ciężkich i wyrobów hutniczych.
Do najbliższego czwartku kierownictwo Cegielskiego musi przedstawić koncepcję prywatyzacji zakładu. W dokumencie, który trafi do Ministerstwa Skarbu Państwa, znajdzie się zapis o sprzedaniu HCP inwestorowi branżowemu.
- Dopiero po analizie strategii prywatyzacji podejmiemy ostateczne decyzje co do przekształceń własnościowych w grupie Hipolit Cegielski Poznań - podkreśla Agnieszka Żukowska z Ministerstwa Skarbu, które jest właścicielem Cegielskiego. Z naszych informacji wynika, że władze Cegielskiego prowadzą rozmowy z dwoma potencjalnymi inwestorami: ISD Polska (posiada m.in. większościowy pakiet akcji stoczni w Gdańsku) i Złomreksem.Te rewelacje potwierdziła nam osoba związana z firmą. - Za wcześnie jest, aby komentować te doniesienia - mówi Ilona Błaszczyk z firmy Złomrex. Znacznie bardziej rozmowni są przedstawiciele ISD Polska.
- Jesteśmy zainteresowani przejęciem Cegielskiego - potwierdza Jacek Łęski, rzecznik ISD Polska. - Czekamy tylko na ostateczny wybór koncepcji prywatyzacji poznańskiego zakładu.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 24 Października 2009, 17:24:55
a


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 24 Października 2009, 18:07:39
W całości to chyba jedynie za pomocą barki. Tylko jak takiego kloca nad rzekę dowieść??

Ewentualnie częściowo zdemontować i w częściach zawieść pociągiem


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 24 Października 2009, 19:25:47
Widziałem przewóz ładunków wielkogabarytowych barkami. Tyle, że w przypadku Poznania w grę wchodzi jedynie transport:
- do Szczecina Wartą i Odrą
- do Gdańska Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Wisłą
W przypadku drugiej drogi infrastruktura na Kanale Bydgoskim jest dostosowana do przewozów w XIX wieku i tego rodzaju wielkości też są problemem.

Prawdopodobnie jedynie pociąg wchodzi tu w grę...

...ale prawdą jest stwierdzenie: Kto przy zdrowych zmysłach buduje fabrykę silników okrętowych z dala od morza (już fabryki osprzętu okrętowego w Toruniu i Bydgoszczy mają więcej sensu).

Chociaż takich przypadków mamy więcej i w innych dziedzinach - np. Huta Warszawa.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 24 Października 2009, 19:31:04
Do Gdańska można przez Szczecin a potem przez Bałtyk.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 24 Października 2009, 21:10:40
a


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: konrad on 24 Października 2009, 21:18:50
phi... a ja myślałem że w silniku rumuna są duże części :)


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 24 Października 2009, 21:33:25
Aaaaaaaa... przypomniałem sobie, że widziałem taki transport. 3 lata temu w Bydgoszczy, w samym środku nocy. Ruch wstrzymany na głównych drogach i powolnie toczący się "gabaryt". Widok był dosyć ciekawy, nie ma co ;)

Właśnie z tym transportem wodnym to się zastanawiam, bo z Poznania pamiętam, że okazjonalnie coś pływało. Nie wiem jednak jak ich zaplecze portowe się trzyma. Podobnie w Gdańsku. Ostatnie transporty jakie widziałem to silosy zbożowe (na Kanale Bydgoskim) - w sumie też spore.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 24 Października 2009, 21:40:28
a


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 24 Października 2009, 22:42:48
Nie wiem czy to za PRL(za młody jestem  :mrgreen: ) ale w warszawie jest skocznia narciarska. Tylko ze kto słyszał o skoczni na równinach a nie w górach??


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 24 Października 2009, 22:47:24
Cytat: "andrzej2110"
w warszawie jest skocznia narciarska. Tylko ze kto słyszał o skoczni na równinach a nie w górach??


Dlatego trzecie słowo obecnie brzmi "była"....


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 24 Października 2009, 22:50:43
a


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: konrad on 24 Października 2009, 22:54:52
a wzorcowe miasto PRL - Nowa Huta, zbudowane obok pięknego Krakowa jakby na złość krakowskiemu społeczeństwu... Rozumiem że była zbudowana, bo w Krakowie dużo złomu się produkuje? :)


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 25 Października 2009, 00:28:33
Chciałem też o Hucie Szczecin wspomnieć, ale stwierdziłem, że mają bliżej do Kiruny ;)

Huta Aluminium w Koninie. Osiedle w Skarżysku gdzie bloki miały układać się w napis Lenin. Generalnie większość zakładów powstałych w okresie socjalizmu realnego była lokalizowana mam wrażenie na chybił trafił. Absurdem był też rozdział typów produkowanego sprzętu na państwa UW (tak aby żadne samowystarczalne nie było). Stąd Polska miała produkować np. samoloty jedynie rolnicze - i tak doczekaliśmy się jedynego na świecie rolniczego odrzutowca.

Absurdów było dużo, za dużo... ale skoczni narciarskich bym tu nie wskazywał. W okresie dwudziestolecia międzywojennego sporty narciarskie były niezwykle popularne. Stąd takie skocznie można znaleźć w wielu miejscach w kraju. Dla przykładu podam tutaj mazurski Pasym gdzie resztki takowej skoczni są wciąż widoczne.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 25 Października 2009, 00:54:11
a


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 25 Października 2009, 02:23:40
Trzeba było epoki Gierka, żeby wpaść na coś takiego. To cudo było nawet produkowane seryjnie. Ale radzieckie kołchozy nie bardzo chciały brać ten towar (mimo że to nawet latało). Powody były dwa:
1) An-2 potrzebował dwóch pilotów, podczas gdy to "coś" tylko jednego -> problemy z etatami.
2) An-2 palił zwykłą benzynę zaś M-15 naftę. Której to nafty nie dało się wlać do samochodu. Oczywistą oczywistością jest że większość samolotów rolniczych w ZSRR służyła jedynie generowaniu talonów na paliwo.

A w efekcie niewydolności kołchozów olbrzymi Sojuz musiał importować zboże aż ze zgniłej Ameryki...

Cytat: "Atterdag"
Huta Aluminium w Koninie.

A tu akurat bym się nie zgodził - blisko było do odkrywki węgla brunatnego i elektrowni. Wytop aluminium jest bardzo prądożerny.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 25 Października 2009, 06:43:11
a


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 25 Października 2009, 14:11:30
Cytat: "Phinek"
Jeszcze inna inszość to bezsensowne rozproszenie produkcji silników - ale to jest już dłuższy wątek.

Zależy z jakiego punktu widzenia. Pamiętajmy, że cały PRL był budowany "na wypadek wojny" i większość zakładów miała swoje drugie, zbrojeniowe oblicze. Takie rozproszenie miało sens z punktu widzenia przetrwania bombardowań. A przynajmniej przetrwania ileś tam dni dłużej.
Z tego samego powodu budowę metra w Warszawie rozpoczęto od drążenia tunelu pod Wisłą (przerzut wojsk na zachód przez zbombardowane miasto), czy też budowano w kraju nowe linie kolejowe wschód-zachód (jakoś północ-południe budowano mniej, nie licząc CMK).
Temu samemu celowi służyły gigantyczne bazy materiałowe na dużych stacjach węzłowych. Spójrzmy na  przykład na Skierniewice: kawał placu ogrodzonego podwójnym drutem kolczastym z wieżami strażniczymi. A wszystko na środku stacji, między torami. Po co? Obóz jeniecki zapewniający stacji kolejne 48h przetrwania...


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 25 Października 2009, 15:52:19
Wszak powszechnie było wiadomo, że uboczną produkcję Fabryki Pogrzebaczy stanowiły .... czołgi.
A ta baza w Skierniewicach - wieżyczki i druty ..... większość zatrudnionych tam stanowili pensjonariusze ZK Łowicz, dojeżdzający z Łowicza trzema wycofanymi z normalnej eksploatacji więźniarkami prowadzonymi Ty51 lub Ty2.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 25 Października 2009, 15:56:40
Cytat: "janeczek"
A ta baza w Skierniewicach - wieżyczki i druty ..... większość zatrudnionych tam stanowili pensjonariusze ZK Łowicz, dojeżdzający z Łowicza trzema wycofanymi z normalnej eksploatacji więźniarkami prowadzonymi Ty51 lub Ty2.

Tylko pytanie, czy był to "pierwszy" czy też "drugi" cel istnienia tegoż obiektu...


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 25 Października 2009, 16:13:32
Oczywiście, wtedy większość obiektów miała zaplanowane inne  przeznaczenie. Nawet niektóre szosy, które w razie potrzeby stawały się lotniskami.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 25 Października 2009, 19:45:46
a


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: adam on 27 Października 2009, 16:46:31
Witajcie - nie wiem ,może człowiek się nie interesuje ,ale dzisiaj przyszedł człowiek i pytał sie o pracę i był z zakładów PZL Wola Nowotko , ,że zlikwidowane - jak grom z nieba mnie grzmotnął , czyżby faktycznie wygasili produkcję , co to sie stało , a teraz jak z częściami  zamiennymi , kto teraz , ja do Mbxd1 jeszcze kupiłem ale...... o rany  gość mówił ,ze produkcję przejmnie PZL-Wola Siedlce i PZL-Wola Gliwice - Łabędy jakoś tak - napiszcie proszę czy coś wiecie więcej na ten temat , a bym zapomniał , to są linki do tematu PZL:
http://www.tvnwarszawa.pl/-1,1587659,wiadomosc.html
http://www.tvnwarszawa.pl/28415,1577557,0,1,pol_tysiaca_osob_na_bruk,wiadomosc.html


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: keylan on 01 Listopada 2009, 18:34:46
Cytat: "Atterdag"
Widziałem przewóz ładunków wielkogabarytowych barkami. Tyle, że w przypadku Poznania w grę wchodzi jedynie transport:
- do Szczecina Wartą i Odrą
- do Gdańska Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Wisłą
W przypadku drugiej drogi infrastruktura na Kanale Bydgoskim jest dostosowana do przewozów w XIX wieku i tego rodzaju wielkości też są problemem.

Prawdopodobnie jedynie pociąg wchodzi tu w grę...

...ale prawdą jest stwierdzenie: Kto przy zdrowych zmysłach buduje fabrykę silników okrętowych z dala od morza (już fabryki osprzętu okrętowego w Toruniu i Bydgoszczy mają więcej sensu).

Chociaż takich przypadków mamy więcej i w innych dziedzinach - np. Huta Warszawa.

Tak właśnie jest to robione, ztcw to HCP wybudowało port nad Wartą, silniki są tam dostarczane na ciężarówkach a potem ładowane na barkę i tą wiezione gdzieś dalej. Ostatnio był jakis protest w Poznaniu właściciela tej barki i kilku innych przeciwko katastrofalnemu stanowi dróg wodnych.
http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=198
Cytat: "Kajetan"
Trzeba było epoki Gierka, żeby wpaść na coś takiego. To cudo było nawet produkowane seryjnie. Ale radzieckie kołchozy nie bardzo chciały brać ten towar (mimo że to nawet latało). Powody były dwa:
1) An-2 potrzebował dwóch pilotów, podczas gdy to "coś" tylko jednego -> problemy z etatami.
2) An-2 palił zwykłą benzynę zaś M-15 naftę. Której to nafty nie dało się wlać do samochodu. Oczywistą oczywistością jest że większość samolotów rolniczych w ZSRR służyła jedynie generowaniu talonów na paliwo.

Nie jest to prawdą An-2 spala benzynę ale lotniczą -obecnie w Polsce to AVGAS 100LL. Odrzutowe spalają paliwo o nazwie JET-A. Benzyna lotnicza ma inny skład niż samochodowa.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 02 Listopada 2009, 01:49:37
a


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 02 Listopada 2009, 08:09:54
Z wodą tak źle nie jest. Owszem, dno Noteci się podniosło, ale istniejące urządzenia hydro mają jeszcze możliwość piętrzenia. Tylko na Warcie mógłby być teoretyczny problem. Fakt jednak, że potrzebowałyby one udrożnienia, z czym teraz może być duży kłopot.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: keylan on 07 Listopada 2009, 14:05:32
Cytat: "Phinek"
@ paliwo: Wartburg to i na denacie pojedzie... a znając zaawansowanie techniki motoryzacyjnej rosjan, to benzyna lotnicza nie stanowi problemów  :wink:

@ barki: Tyle tylko, że drogi wodne są okrótnie zapuszczone co przekłada się na brak gwaracji na całoroczną żeglowność. Biorąc pod uwagę niebezpieczeństwo, że 3/4 drogi okaże się, że trzbea czekać tydzień na przybór wód... do tego dochodzi prędkość transportu wodnego... stąd gdy tylko transport samochodowy daje rady - toteż się go zatrudnia.

@paliwo, silnik diesla jeszcze na lotniczym F1 (wojskowe natowskie do silników odrzutowych) pojedzie ale czy benzyniak na benzynie lotniczej bałbym się że mi silnik rozsadzi.
@barki, wiem że są zapuszczone ale wiem też że właśnie dla silników okrętowych z Cegielskiego wybudowano specjalnie w latach 90 albo na początku 2000nych specjalną przystań i sprowadzono specjalną barkę i w ten sposób je właśnie wozili.


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 07 Listopada 2009, 16:16:03
Cytuj
@paliwo, silnik diesla jeszcze na lotniczym F1 (wojskowe natowskie do silników odrzutowych) pojedzie ale czy benzyniak na benzynie lotniczej bałbym się że mi silnik rozsadzi.

znajomy kiedyś malucha zatankował i silnik długo nie wytrzymał...


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 30 Stycznia 2010, 12:42:12
Cytat: "Atterdag"
Z wodą tak źle nie jest. Owszem, dno Noteci się podniosło, ale istniejące urządzenia hydro mają jeszcze możliwość piętrzenia. Tylko na Warcie mógłby być teoretyczny problem. Fakt jednak, że potrzebowałyby one udrożnienia, z czym teraz może być duży kłopot.


Z Wartą i, ogólnie, polskimi drogami wodnymi sprawa wygląda podobnie - małe głębokości tranzytowe (zamulenie) ograniczające ładowność barek, krótkie śluzy uniemożliwiające przejście większych jednostek, kiepskie zaopatrzenie dróg wodnych w wode (brak zbiorników retencyjnych). Aktualnie w Polsce transportem śródlądowym przewozi się około 0,7% wszystkich ładunków... Co gorsza - państwo nie ma żadnych planów poprawy sytuacji (no, co nieco, odrobinkę na Odrze w ramach programu Odra 2006).


Tytuł: Najpierw stocznie teraz Cegielski
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 31 Stycznia 2010, 01:29:11
Program renowacji drogi wodnej W-Z też od kilku...nastu lat leży w szafie i czeka na lepsze czasy. A to jedyny łącznik dorzecza Odry i Wisły. Co do zbiorników retencyjnych masz absolutną rację. Podobnie jak do śluz pamiętających XIX wiek... i wcześniejsze lata.