Tytuł: Zmiana ustawy o transporcie kolejowym Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 24 Października 2009, 21:12:52 Witam, nikt o tym nie pisał więc ja pisze. Rada ministrów przyjeła 10 lutego 2009 projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym z dn 23 marca 2003. Ustawa zmieniona bdzie tak aby dostosować ją do przepisów UE. Obecnie ustawa przeszła przez Sejm i Senat i czeka na podpisanie przez Prezydenta RP. Najciekawsze są zapisy dotyczące maszynistów. Z projektem zmiany ustawy zapoznać się można tutaj:
http://bip.kprm.gov.pl/g2/2009_03/638_fileot.pdf (http://bip.kprm.gov.pl/g2/2009_03/638_fileot.pdf) Prezydent podpisac ma ustawę na dniach, co oznaczało by jej obowiązywanie w ciagu 3-mcy od dnia podpisania. Najważniejsze jest to że po wejściu w zycie minister będzie musiał wydać nowe rozporządzenie w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe. Tym samym rozporzązdenie z dnia 16 sierpnia 2004 r. ( Dz. U. Nr 212 poz. 2152 z dn 29.09.2004 ). Rozporządzenie to bęzdie wymagało aby było zgodne z dyrektywą 2007/59/WE. W/g niej maszyniści będą uzyskiwać licencję ważną 10 lat. Obecne uprawnienia ważne będą tylko do 1 grudnia 2017. Najbardziej interesujące zapisy dotyczące zdrowia jakie owa dyrektywa reguluje pozwoliłem sobie przytoczyć: WYMOGI ZDROWOTNE 1. WYMOGI OGÓLNE 1.1. Maszyniści nie mogą cierpieć na jakiekolwiek dolegliwości lub przyjmować jakichkolwiek leków lub substancji, które mogą powodować: — nagłą utratę świadomości, — osłabienie uwagi lub zmniejszenie zdolności koncentracji, — nagłą utratę sprawności, — utratę równowagi lub koordynacji, — znaczące ograniczenie możliwości poruszania się. 1.2. Wzrok Konieczne jest spełnienie następujących wymogów dotyczących wzroku: — ostrość wzroku z korekcją lub bez: 1,0; nie mniej niż 0,5 dla oka gorzej widzącego, — dopuszczalna maksymalna korekcja soczewkami kontaktowymi: nadwzroczność +5/krótkowzroczność –8. Na odstępstwa zgoda wydawana jest w wyjątkowych przypadkach i po uzyskaniu opinii lekarza okulisty. Lekarz me- dycyny podejmuje na tej podstawie decyzję, — widzenie na odległości bliskie i pośrednie: wystarczające, z korekcją lub bez, — soczewki kontaktowe i szkła są dopuszczone, jeżeli są okresowo sprawdzane przez specjalistę, — normalne widzenie kolorów: wykorzystanie uznanego badania, takiego jak test Ishihary, a także innego uznane- go badania, jeżeli jest to wymagane, — pole widzenia: pełne, — widzenie okiem lewym i prawym: efektywne; nie jest wymagane, jeśli dana osoba ma odpowiednią adaptację i wy- starczającą kompensację. Jedynie w przypadku utraty widzenia obuocznego po rozpoczęciu pracy, — widzenie obuoczne: efektywne, — rozpoznawanie sygnałów barwnych: test opiera się na rozpoznawaniu pojedynczych barw, a nie na różnicach względnych, — wrażliwość na kontrast: dobra, — brak postępujących chorób oczu, — implanty soczewek oraz zabiegi keratotomii i keratektomii są dopuszczalne jedynie pod warunkiem kontroli przeprowadzanych corocznie lub w odstępach ustalonych przez lekarza medycyny, — odporność na oślepienie błyskiem, — kolorowe soczewki kontaktowe i soczewki fotochromatyczne nie są dozwolone. Szkła z filtrem UV są dozwolone. 1.3. Wymogi dotyczące słuchu i mowy Wystarczająco dobry słuch potwierdzony audiogramem, tj.: — słuch wystarczający do prowadzenia rozmowy telefonicznej i do usłyszenia sygnałów ostrzegawczych i komu- nikatów radiowych. Następujące wartości powinny być przyjęte jako wytyczne: — niedosłuch na poziomie nie wyższym niż 40 dB przy częstotliwościach 500 i 1 000 Hz, — niedosłuch na poziomie nie wyższym niż 45 dB przy częstotliwości 2 000 Hz dla ucha najgorzej przewodzące- go falę dźwiękową, — brak anomalii układu przedsionkowego, — brak chronicznych zaburzeń mowy (przy uwzględnieniu konieczności przekazywania wiadomości w sposób głośny i wyraźny), — w szczególnych przypadkach dozwolone jest korzystanie z aparatu słuchowego. 1.4. Ciąża W przypadku złej tolerancji lub występowania stanów patologicznych ciążę należy uznać za powód tymczasowego odsunięcia maszynisty od obowiązków służbowych. Należy stosować przepisy prawne chroniące ciężarnych maszynistów Tytuł: Re: Zmiana ustawy o transporcie kolejowym Wiadomość wysłana przez: Phinek on 24 Października 2009, 21:21:44 a
Tytuł: Re: Zmiana ustawy o transporcie kolejowym Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 03 Listopada 2009, 15:25:20 Cytuj Obecnie ustawa przeszła przez Sejm i Senat i czeka na podpisanie przez Prezydenta RP. No i po zawodach, prezydent skierował ustawę do Trybunału Konst. data rozpoznania sprawy przez TK nie jest jeszcze znana. W praktyce oznacza to mniej więcej roczny poślizg Tytuł: Re: Zmiana ustawy o transporcie kolejowym Wiadomość wysłana przez: maciej96 on 03 Listopada 2009, 19:13:50 Cytat: "Grzegorz Fidler" Cytuj Obecnie ustawa przeszła przez Sejm i Senat i czeka na podpisanie przez Prezydenta RP. No i po zawodach, prezydent skierował ustawę do Trybunału Konst. data rozpoznania sprawy przez TK nie jest jeszcze znana. W praktyce oznacza to mniej więcej roczny poślizg a Prezydent wnioskuje o zbadanie zgodności: I. art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym w części dotyczącej art. 22 ust. 15 z art. 87 ust. 1 Konstytucji RP w zakresie, w jakim narusza zasadę skończonego zbioru źródeł prawa wymienionego w art. 87 ust. 1 Konstytucji RP; II.art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym w części dotyczącej art. 29a ust. 1 z art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP w zakresie, w jakim narusza zasadę równego traktowania i zasadę niedyskryminacji w życiu gospodarczym; III. art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym w części dotyczącej dodanego art. 14a ust. 2 z art. 2 Konstytucji RP w zakresie, w jakim narusza nakaz określoności przepisów prawa; Tytuł: Zmiana ustawy o transporcie kolejowym Wiadomość wysłana przez: Phinek on 03 Listopada 2009, 20:30:34 a
Tytuł: Zmiana ustawy o transporcie kolejowym Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 03 Listopada 2009, 20:36:14 Oj, nie jest tak różowo - żaden przepis nie określa ani terminu, ani kolejności rozpatrywania spraw przez TK - jest on samo sobie sterem, żeglarzem i okrętem.
Tytuł: Zmiana ustawy o transporcie kolejowym Wiadomość wysłana przez: maciej96 on 03 Listopada 2009, 20:56:17 Cytat: "Paweł Niemczuk" Oj, nie jest tak różowo - żaden przepis nie określa ani terminu, ani kolejności rozpatrywania spraw przez TK - jest on samo sobie sterem, żeglarzem i okrętem. Czarno też nie jest ;) Czy kolega nie zapomniał o ustawie z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym? Stwierdzenie, że TJ jest sobie sterem, żeglarzem i okrętem jest delikatnie mówiąc na wyrost. Jak dla mnie TK i SN to jedne z niewielu sensownych organów w tym kraju, tzn. że jeżeli już do czegoś się zabierają to z sensem lub efekt jest sensowny :) Tytuł: Zmiana ustawy o transporcie kolejowym Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 03 Listopada 2009, 21:14:10 Cytat: "maciej96" a Prezydent wnioskuje o zbadanie zgodności: I. art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym w części dotyczącej art. 22 ust. 15 z art. 87 ust. 1 Konstytucji RP w zakresie, w jakim narusza zasadę skończonego zbioru źródeł prawa wymienionego w art. 87 ust. 1 Konstytucji RP; II.art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym w części dotyczącej art. 29a ust. 1 z art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP w zakresie, w jakim narusza zasadę równego traktowania i zasadę niedyskryminacji w życiu gospodarczym; III. art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym w części dotyczącej dodanego art. 14a ust. 2 z art. 2 Konstytucji RP w zakresie, w jakim narusza nakaz określoności przepisów prawa; Trochę jaśniej: http://www.rynek-kolejowy.pl/13277/Kolejowa%2Bustawa%2Bw%2BTrybunale%2BKonstytucyjnym.htm Tytuł: Zmiana ustawy o transporcie kolejowym Wiadomość wysłana przez: Phinek on 03 Listopada 2009, 21:26:47 a
|