Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: andrzej2110 on 16 Listopada 2009, 10:10:39



Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 16 Listopada 2009, 10:10:39
Cytat: "Jarek Franczyk"
Samo sprowadzenie motorówki na NKD nie jest niemożliwością

Zwłaszcza ze stoją nieużywane motorówki i niszczeją.
http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50505
http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50506
http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50512
http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50522&foto=1154#opzdj
tylko koszty remontu...


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 16 Listopada 2009, 10:42:56
Cytat: "andrzej2110"
[url]http://www.tabor.wask.pl/...z.php?&id=50505[/url]

Tą, to nawet przebudowano na "letniaka". Jeszcze tylko "cabrio" brakuje (http://bdudar.freehost.pl/emots/zalamany.gif) .


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 16 Listopada 2009, 10:51:02
a


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 16 Listopada 2009, 16:44:27
Cytat: "Phinek"
Nie dość, że "letniak" to jeszcze "maglew" - gdyż unosi się nad transporterem

piiiiii odpowiedz błędna

http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50510&foto=967#opzdj
ten jest maglew.


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 16 Listopada 2009, 19:26:07
a


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 16 Listopada 2009, 20:26:52
Już poprawione ale to nie moja wina była. Jak kliknąłem cytowanie nie było jeszcze postu grzegorz_sykut, i system źle potem podpisał.
Fotek ja nie robiłem ;) ale faktycznie tam nie widać wózków.


A propo wózków. Czy do motorówki pasują wózki od Lxd2??


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 16 Listopada 2009, 20:38:49
a


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 16 Listopada 2009, 20:54:16
Phinek, chyba jednak nie pasuje... Jak wydzielisz temat, to wypowiedź rozwinę, bo ostatnio i wózki w loku wymieniałem i w motowozie naprawiałem.


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 16 Listopada 2009, 21:48:45
a


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 16 Listopada 2009, 22:36:17
Problem leży gdzie indziej, mianowicie w przeniesieniu ciężaru pudła czyli drobnych szczegółach konstrukcyjnych, zatem biorę łyka Tuskiego i zabieram się za tworzenie jednozdaniowego tradycyjnego posta.

I w lokomotywie i w wagonie - czy to doczepnym, czy motorku - usprężyniowanie I stopnia, czyli te, pod którym jest tylko masa nieusprężynowana, w postaci osi i wahaczy, jest takie samo.

He, ale zacząłem, pewnie nikt, oprócz wtajemniczonych, nie zrozumiał o co chodzi.
Napisałem, że same zestawy kołowe mają we wszystkich rumuńskich produktach podobne sprężyny.
Do rzeczy (http://smileys.on-my-web.com/repository/Drinks/drinking-1.gif)

Różnica budowy wózków jest taka, że lokomotywowy posiadają kulisty czop skrętu - w wózku taką misę do której wpasowana jest wystająca z ramy równie sferyczna część "męska". Przez nią cały ciężar pudła jest przenoszony na wózki i dalej, za pomocą owych sprężyn na zestawy kołowe.

Wózek wagonu, czy to napędowy czy toczny, posiada walcowy czop skrętu, gdzie "męski" sworzeń czopu skrętu, poprzez "prezerwatywę" które tworzy baryłkowe łożysko wykonane z brązu (taki plaster który się otrzyma odcinając z kuli górę i dół, z dziurą w środku), zagłębia się w "żeńskim" kadłubie. Łożysko to przenosi wyłącznie siły poziome. Znaczy przyspieszanie, hamowanie i bokacze. Nie przenosi, bo nie może, żadnych sił nacisku, wszak żeńska część trzyma prezerwatywkę w której góra-dół szaleje walcowy sworzeń, bo nic go w tym nie ogranicza. Chciałby on i na boki poszaleć, ale luzy rzędu 0,1mm skutecznie mu to uniemożliwiają.
Za to cały ciężar pudła wagonu przenoszony jest przez boczne ślizgi podparte sprężynami II stopnia i dodatkowo hydraulicznie wytłumione.

Jaki z tego morał?

1. W loku ciężar wali wprost w środek ramy wózka, wprawdzie też są ślizgi boczne, ale służą one tylko do podparcia pudła, gdy się za mocno gibnie, normalnie luz pomiędzy budą a ślizgiem wózka powinien wynosić 2-4mm.

2. W wagonie ślizgi są na stałe dociskane pudłem i nie ma tu żadnych luzów, dodatkowo pracują one w kąpieli olejowej, wszak przenoszą cały ciężar pudła wagonu na sprężyny II stopnia, a te dalej na ramę wózka, a rama na sprężyny I stopnia i dalej jak w loku.

3. Wózki wagonu i lokomotywy ni jak nie dadzą się zamienić, nawet jako technologiczne, z uwagi na konstrukcyjne różnice. No, chyba, ze się na nich klatki z podkładów wybuduje, ale o tym nie mówimy...

Skończyło mi się Tuskie, kończę zatem post.


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: buczek_pkp on 17 Listopada 2009, 21:23:14
Cytat: "Kucyk"
W loku ciężar wali wprost w środek ramy wózka


Czyli w belkę skrętową...

Wracając do wagonów Bxhpi i Mbxd2.
Wiele osób mówi, że wózki w tych wagonach posiadaja belkę bujakową. Jest to totalny absurd. Wózek zbudowany jest na kształt litery H.
Pierwszy stopień odspręzynowania zrealizowany jest w taki sposób jak to Kucyk opisał czyli jest to odsprężynowanie pomiędzy zestawem kołowym a ramą wózka zrealizowane za pomocą wachaczy. W skład takiego odsprężynowania wchodzą sprężyny śróbowe, dwu zwojowe odwrotnie nawinięte. Odwrotne nawinięcie sprężyn ma na celu zabezpieczenie odpowiedniej amortyzacji wagonu w czasie pęknięcia jednej z nich.
Np. pęka nam wewnętrzna sprężyna. Odłamki jej lecą tu i tam ale nie wbiją się w szczeliny sprężyny 1, przez co mamy ciągłe odsprężynowanie zestawu kołowego. Pomysł łatwy w produkcji a jak skuteczny :mrgreen:

Następnie najciekawszy punkt programu czyli 2 stopień odspręzynowania.
Jeżeli wózek taki miałby posiadać belkę bujakową(jak to niektórzy MK sądzą) to zamiast belki skrętowej, która stanowi integralną część wózka powinna być zamontowana belka bujakowa, która nie byłaby integralną częścią wózka. W naszym przypadku mamy jednak belkę skrętową, a więc nie ma możliwości, że jest to belka bujakowa.
Poprostu w naszym wypadku mamy zastosowany 2 stopień odsprężynowania zbudowany w ten sposób jak to Kucyk opisał. Nie zawsze 2 stopień odsprężynowania musi być wykonany za pomocą belki bujakowej. Ma to być odsprężynowanie pomiędzy ramą wózka a nadwoziem wagonu i tak jest a więc stanowi powyższy stopień uspręzynowania.


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 28 Marca 2010, 16:18:43
Odgrzebuję stary temat, ale właśnie zabrałem się za Mbxd2 do MSTS-a. I pomijając fakt,że właśnie przerabiam w wirtualnej praktyce powyższe posty o wózku - mam pytanie z tzw. głupia frant.
Otóż, czy jest jakoś jednoznacznie ( obojętnie czy w przepisach, instrukcjach czy zwyczajowo) określone gdzie Mbxd2 ma przód? Na lokomotywach na 1435mm z reguły wiadomo która kabina jest A a która B, a jak to wygląda w Mbxd2? Bo nie wiem jak ustawić fotel.. znaczy model.. ;-)


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 28 Marca 2010, 16:53:57
P. Korcz podaje że wagon posiada układ osi B'2' zatem wynikało by że kabiną A jest ta od strony wózka napędowego...


Tytuł: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 29 Marca 2010, 10:01:23
Ok, dzięki Ci, i tej wersji się trzymajmy ;-)


Tytuł: Odp: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: krzysztof jozwiak on 31 Sierpnia 2011, 00:26:02
Niedobrze mi się robi jak patrzę na to co się dzieje z krośniewicką wąskotorówką.
Czy któryś z kolegów posiada nowe zdjęcia tych odstawionych szrotów,czy zostały pocięte na złom lub sprzedane
na przykład Czechom ,którzy potrafią doprowadzić je do porządku i wykorzystać w ruchu na swoich liniach.


Tytuł: Odp: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 31 Sierpnia 2011, 08:10:54
Jeżeli robi Ci się niedobrze od patrzenia, to po co chcesz kolejne zdjęcia jeszcze bardziej zdezelowanych szrotów?
No chyba, że lubisz ten stan kiedy jest Ci niedobrze ;)


Tytuł: Odp: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: krzysztof jozwiak on 31 Sierpnia 2011, 13:59:14
Przepraszam kolegę Grzegorza Sykuta jak i innych kolegów ze Świata kolei wąskotorowych ,któych
mogła urazić moja wypowiedż.Sam przez kilka lat korzystałem z usług krośniewickiej kolei wąskotorowej.
Pamiętam pociągi prowadzone na jej liniach parowozami a póżniej wagonami motorowymi mbxd2.
Interesuje mnie los wszystkich kolei wąskotorowych w Polsce ale także poza granicami,kolei, które
odchodzą powoli do historii.Jeszcze raz przepraszam za swoje słowa,których użyłem na początku
swojego postu.

Przepraszam i pozdrawiam

  Krzysztof Jóżwiak


Tytuł: Odp: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: majk on 31 Sierpnia 2011, 16:17:54

Czy któryś z kolegów posiada nowe zdjęcia tych odstawionych szrotów


19 i 22.08 byłem w Krośniewicach i okolicy, zdjęcia wrzucę wieczorem, a co do motorówek to stoją tak, jak stały...

(http://images41.fotosik.pl/1037/327200328c80e126med.jpg) (http://www.fotosik.pl)
MBxd2 - 215

(http://images41.fotosik.pl/1037/c314c2e08f11fd17med.jpg) (http://www.fotosik.pl)
MBxd2 - 214


Tytuł: Odp: [MBxd2] - odstawione szroty
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 31 Sierpnia 2011, 23:15:09
No tak, Grzegorz zażartował, a Krzysztof nie wyczytał aluzji, elipsy i przenośni  ;) Spokojnie. Mi też się robi niedobrze jak na te zdjęcia patrzę, zwłaszcza że pamiętam jak to jeździło i działało...