Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: E583.002 on 05 Grudnia 2009, 08:18:46



Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 05 Grudnia 2009, 08:18:46
Cytat: "Phinek"
A gdzie na kole znajduje się punkt 10 mm poniżej główki szyny?


14 mm dokładnie poniżej główki szyny


Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 06 Grudnia 2009, 12:37:25
Cytat: "Grzegorz Fidler"
Cytat: "Phinek"
A gdzie na kole znajduje się punkt 10 mm poniżej główki szyny?

14 mm dokładnie poniżej główki szyny


Nie wiem, czy mam aktualne dane, ale obiło mi się o oczy, że pomiar szerokości toru 14 mm poniżej powierzchni tocznej główki szyny obowiązuje na kolejach normalnotorowych, a na wąskotorowych - właśnie 10 mm poniżej powierzchni tocznej. Ale tu i tak mowa nie o torze, a o zestawach kołowych.
§ 32 ust. 3 Przepisów W1 (nie wiem jak z aktualnością) mówi:
Cytuj
Szerokość obręczy kół powinna odpowiadać konstrukcji taboru i poszerzeniu toru, przyjętemu w łukach o najmniejszym promieniu. Luz między jednym obrzeżem a szyną, mierzony o 10 mm niżej poziomu powierzchni tocznej szyn, po przesunięciu zestawu kół aż do zetknięcia się drugiego obrzeża z szyną, powinien być utrzymany w granicach 5-20 mm.

Zatem przy dopuszczalnym zużyciu obrzeży zestaw na 785 mm nie powinien pasować na 750 mm. Inna rzecz rzeczywista szerokość toru i rzeczywiste zużycie obrzeży, ale biorąc pod uwagę normalną szerokość obrzeży, musiałyby się zetrzeć co najmniej o połowę  :lol:


Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 06 Grudnia 2009, 17:10:42
Cytuj
Luz między jednym obrzeżem a szyną
Cytuj
w granicach 5-20 mm.

Czyli matematycznie licząc przy drugim też max 20 mm - suma to 40 mm.
Teraz od 785 mm odejmujemy 40 mm. to z powodzeniem ustawiamy (!) tabor na torze 750 mm


Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 06 Grudnia 2009, 17:41:31
Cytuj
Luz między jednym obrzeżem a szyną (...) po przesunięciu zestawu kół aż do zetknięcia się drugiego obrzeża z szyną, powinien być utrzymany w granicach 5-20 mm.

Czyli max może byc w sumie tylko 2 cm.


Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 06 Grudnia 2009, 17:48:51
Dzięki za uważne przeczytanie - moje przeoczenie.


Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: marekus on 06 Grudnia 2009, 18:47:44
A propos - w takim razie jaki sens miało przekuwanie Przeworskiej czy Hrubieszowskiej z 760mm na 750mm?


Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 06 Grudnia 2009, 18:58:57
To tylko na papierku było przekute.
Tak jak w Rosi ;)


Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: marekus on 06 Grudnia 2009, 19:08:24
Czyli w takim razie Przeworska, czy resztki Hrubieszowskiej nadal maja tor o rozstawie 760mm?


Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 06 Grudnia 2009, 19:13:07
W czasie napraw torowiska szyny były przymocowywane na 750 mm.
Hrubieszowska??? Tam prawie nic nie  ma przecież.


Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: marekus on 06 Grudnia 2009, 19:15:03
Prawie nic. Przecież kawałki się zachowały.


Tytuł: Przekucia 785->760->750 i odwrotnie
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 06 Grudnia 2009, 19:19:18
Dlatego napisałem prawie ;)
Dobra starczy tego OT ;)