Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: Waldi7 on 07 Grudnia 2009, 21:25:49



Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 07 Grudnia 2009, 21:25:49
Cytat: "Kucyk"

Swoją drogą, to ciekawe jakby wyglądał Px na 1435mm? :razz:


Niewątpliwie ... "Formuła 1"  :grin:


Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: gajos on 07 Grudnia 2009, 21:33:05
Wracając do różnic między version 7.5.0 kontra 1.0.0.0mm to czy te szersze były bardziej stabilne i mniej podatne na wykopyrdnięcia np. na łukach przy tej samej prędkości od braci na 750mm? Czy jednak rozstaw kół i ostoi nie miał wpływu na środek ciężkości i stabilność jazdy?


Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 07 Grudnia 2009, 21:59:37
Moim zdaniem stabilność biegu i skłonność do wykolejeń zależy wyłącznie od jakości nawierzchni kolejowej i stanu podwozia, a nie od szerokości toru. Nie słyszałem aby kiedykolwiek się na wąskotorówce jakiś lok przewrócił od siły odśrodkowej na łuku. Musiałby chyba stówą grzać...


Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 08 Grudnia 2009, 12:07:09
No dobrze a z innej beczki. Czy ktoś kiedyś widział zdjęcia Chińskich Pxów :?: Tych na 762mm. To raz. Dwa czy mi się dobrze kojarzy że były one produkowane w fabryce w Charbinie bodajże :?:


Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 09 Grudnia 2009, 00:55:02
Teoretycznie - szerokość toru, znaczy prześwit, ma wpływ na stabilność jazdy - im szerzej tym lepiej, tym większa prędkość może być dopuszczalną na szlaku - ogólnie mówiąc.

Ale uwzględniając doświadczenie Kucyka należy raczej przyjąć, że przy "wąskich" prędkościach czynniki, które wymienił, mają większy wpływ niż prześwit...


Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 09 Grudnia 2009, 09:25:24
Waldi, oczywiście że szerokość ma wpływ na stabilność, ale nie bezpośrednio. Miejscowe zaniżenie jednego toku szynowego o 3mm w torze 1000mm będzie ledwo wyczuwalnym bujnięciem, a na kolejce 600mm pojazdem przy takiej nierówności już ostro machnie. Stąd też prędkości szlakowe w zależności od rozstawu szyn są różne, wszak twórcy przepisów znali polskie realia standardów utrzymania kolejowych nawierzchni wąskotorowych*. Natomiast to, co napisałem odnosi się do pytania Gajosa:
Cytuj
Czy jednak rozstaw kół i ostoi nie miał wpływu na środek ciężkości i stabilność jazdy?


*) W cywilizowanych kolejowo krajach po torze 1000mm jeżdżą lokomotywy o naciskach osi 22T i prędkościach 160km/h, czyli przewyższające parametrami 99% obecnie eksploatowanych lokomotyw na sieci zarządzanej przez PLK.


Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 10 Grudnia 2009, 00:29:39
Cytat: "Kucyk"
Waldi, ... Miejscowe zaniżenie jednego toku szynowego o 3mm w torze 1000mm będzie ledwo wyczuwalnym bujnięciem, a na kolejce 600mm pojazdem przy takiej nierówności już ostro machnie ...


Dokładnie o to mi chodziło; może niezręcznie sformułowałem poprzednią wypowiedź.


Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 10 Grudnia 2009, 01:16:20
Cytat: "Kucyk"
*) W cywilizowanych kolejowo krajach po torze 1000mm jeżdżą lokomotywy o naciskach osi 22T i prędkościach 160km/h, czyli przewyższające parametrami 99% obecnie eksploatowanych lokomotyw na sieci zarządzanej przez PLK.

Widziałem takie bydlę na targach kolejowych. Sześć osi, 100 ton żywej wagi, wewnątrz wc dla maszynisty... Foto do odnalezienia.


Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 10 Grudnia 2009, 01:35:51
[OT]
To może coś takiego:
(http://mccrow.org.uk/EastAfrica/EastAfricanRailways/EARWait/NairobiMPDWait/5912_nrb.jpg)
za: http://mccrow.org.uk/EastAfrica/EastAfricanRailways/NairobiMPD.htm

Ustrojstwo miało kocioł o średnicy 90 cali - czyli 2284 mm na nasze i ważyło 250 ton... Całość na tor 1000 mm.
[/OT]


Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: gajos on 10 Grudnia 2009, 03:31:07
Po jakich szynach to musiało jeżdzić i co wozić?
Troszkę offtopując: Czy Wam to czegoś nie przypomina? Zdjęcie jest z 1962 roku...
(http://mccrow.org.uk/EastAfrica/EastAfricanRailways/EARIainMulligan/MulliganColour/7901NRB31_7_62.jpg)


Tytuł: Stabilość 1000 i podobnych
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 10 Grudnia 2009, 11:21:43
gajos,  S200  :lol: