Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: marekus on 07 Stycznia 2010, 21:46:35



Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marekus on 07 Stycznia 2010, 21:46:35
Witam. Ostatnio zaintrygowała mnie pewna rzecz, a mianowicie przejścia międzywagonowe w wagonach motorowych. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby były one w wagonach jednokierunkowych z tyłu. Ale na tym (http://www.tabor.wask.pl/Zdjecia/Dkd-601,%20Lisewo%20Wask,%2008.05.1992,%20foto%20Marek%20Malczewski.JPG)  zdjęciu wyraźnie widać przejście międzywagonowe, które znajduje się na miejscu dawnej kabiny sterowniczej (niewykluczone, że było ono już tam wtedy, kiedy kabina sterownicza jeszcze działała). Jak więc to pogodzono?
http://750mm.pl/dload.php?action=file&id=10 (http://750mm.pl/dload.php?action=file&id=10)
Jak widać na planach, takie rozwiązanie było też w MBxd1. Czy pozostało to w sferze planów, czy może przejścia polikwidowano? Jak pogodzono to z kabina sterowniczą?
Czy na wagonach wąskotorowych stosowano wałki gumowe/harmonie brezentowe?


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 07 Stycznia 2010, 21:50:24
Były te przejścia. Gdzieś było o tym już pisane.


http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=51418


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marekus on 07 Stycznia 2010, 21:53:48
Na forum nigdzie nie znalazłem.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 07 Stycznia 2010, 22:15:54
a


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marekus on 07 Stycznia 2010, 22:18:07
Czy planowane jest ich przywrócenie?


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 07 Stycznia 2010, 22:18:22
Te przejścia były wykorzystywane w taki sposób że drzwi do kabiny można było zamknąć tak że dzieliły ją na pół. Do dzisiaj w zachowanych wagonach (203 i 204) można zobaczyć futrynę w przedziałach czołowych. Niestety drzwi czołowe zostały zaspawane a pulpit maszynisty przedłużony na całą szerokość wagonu.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 07 Stycznia 2010, 22:20:54
a


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 07 Stycznia 2010, 22:20:59
201 chyba nie ma zaspawanych.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marekus on 07 Stycznia 2010, 22:30:26
http://www.tabor.wask.pl/Zdjecia/MBxd1-201,%20Krosniewice,%2015.09.1997,%20foto%20Sven%20Hoyer.jpg

Tu widać te przejście.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 07 Stycznia 2010, 22:40:44
a


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 07 Stycznia 2010, 22:45:58
Dkd-601 to ex MBd1-136. Był wyprodukowany jako wagon jednokierunkowy (wg. R. Witkowskiego "Koleje Wąskotorowe na Żuławach"). Jak było po zmianie oznaczenia tego nie wiem.
Natomiast w wagonach MBxd1 produkcji "Konstalu" oprócz przejścia międzywagonowego umieszczonego niesymetrycznie, były jeszcze drzwi do kabin sterowniczych dziś tez juz nieistniejące.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marekus on 07 Stycznia 2010, 22:50:55
Skoro MBd1-136 był jednokierunkowy, to czemu ma osłonki reflektorów z tyłu?


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: 102N on 08 Stycznia 2010, 16:56:39
Cytat: "andrzej2110"
201 chyba nie ma zaspawanych.

O ile się nie mylę,to ma.Zobaczę w niedzielę.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marekus on 08 Stycznia 2010, 16:59:48
102N,

Ale jak ma zaspawane, to chyba od niedawna (~2000). Być może nie przebudowano też kabiny sterowniczej.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: 102N on 08 Stycznia 2010, 17:05:16
Marku,kabina jest przebudowana.W miejscu drzwi są jakieś bezpieczniki(nie orientuję się jakie,do czego,co i jak.)Wiem,że są powiedzmy,że "nowawe".


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 08 Stycznia 2010, 17:10:10
A co z zimowym remontem 201??


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 08 Stycznia 2010, 17:38:28
Cytat: "marekus"
Skoro MBd1-136 był jednokierunkowy, to czemu ma osłonki reflektorów z tyłu?

Spróbowałem trochę poszperać w temacie. W "Świecie Kolei" 12/2007 jest artykuł p. Witkowskiego o Kolejach Żuławskich (jeden z całej serii). W części poświęconej trakcji spalinowej szczegółów przebudowy nie podano, natomiast w tabelce można wyczytać że wagon MBd1-136 został przebudowany w 1968r. z wagonu MBxd1-112. We wspomnianym artykule jest wzmianka o przebudowie wagonów motorowych czteroosiowych na dwuosiowe. Przypuszczam że te zaślepione reflektory to pozostałość z czteroosiowej przeszłości tych wagonów.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marekus on 08 Stycznia 2010, 18:03:28
Niekoniecznie. Zdjęcie które opisywałem przedstawia już wagon jako drezynę, a podczas przebudowy na drezyny często wymontowywano jedną z kabin w celu powiększenia powierzchni ładunkowej. Zdemontowano pewnie więc reflektory, a o osłonkach po prostu zapomniano. Wątpię, aby osłonki pochodziły jeszcze z czasów "czteroosiowości" wagonu. Zmiana ilości osi musiała być skomplikowaną przebudową, dziwne więc, aby wówczas zapomniano a takim detalu.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 08 Stycznia 2010, 18:22:32
No niestety wiedza którą posiadam opiera się tylko na publikacjach. W tych które mam jasno stoi że ten wagon był jednokierunkowy. Z całej serii tych wagonów czyli Mz108 MBd1 -123,130,136,137,138 i 139 tylko 130 został przebudowany na dwukierunkowy. Ale wszyscy wiemy ze na kolei często panował, oględnie mówiąc, bałagan (choć mniejszy chyba niż dziś). Więc moze po prostu jakieś szczegóły gdzieś historii umknęły. Tak czy inaczej kwestia zostaje otwarta. Może jakiś fachowiec-taborowiec-wąskotorowiec się wypowie.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 09 Stycznia 2010, 15:38:30
W Lisewie budowano zupełnie nowe wagony. "modernizacje" robiono czysto statystycznie... Bo PKP samo nie mogło budować nowego taboru.  Więc wątpię żeby MBd1-136 miał coś wspólnego z wagonem MBxd1-112. Podobnie jak reszta MBd1 z wagonami Bh...


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marekus on 09 Stycznia 2010, 16:12:38
No tak, przecież czytałem gdzieś o tym, że różne przebudowy były przykrywką pod budowę od podstaw. Tak było też n.p przy Wmc. Formalnie była to przebudowa z serii WWM5, a w rzeczywistości drezyny WWM5 przebudowywano na doczepki, a same drezyny budowano od podstaw.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 11 Stycznia 2010, 01:12:55
a


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 11 Stycznia 2010, 15:31:20
O tym właśnie myślałem Jacku  :wink:


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 11 Stycznia 2010, 15:44:17
Cytat: "dobrzyn"
W Lisewie budowano zupełnie nowe wagony. "modernizacje" robiono czysto statystycznie...
Warto jeszcze przy tym pamiętać o dość luźnym podejściu do dokumentacji w trakcie tego procederu  :wink: . Działano zazwyczaj "na żywioł". a potem ewentualnie dorabiano jakąś dokumentację powykonawczą, żeby się "góra" nie czepiała. W efekcie wszelkie rysunki i oficjalne informacje niekoniecznie odzwierciedlają stan faktyczny. W praktyce każdy pojazd był inny i opierał się na doświadczeniach wyciągniętych podczas budowy poprzednich.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marekus on 11 Stycznia 2010, 18:10:58
Może mały offtopic, ale tyczy się wagonów motorowych. Czy rogowski Mx203 (ex MBxd1) od początku miał półmiękkie siedzenia? Bo 204 z tego co pamiętam ma ławki z listewek.


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 12 Stycznia 2010, 08:51:07
Bo jest tak po dziadowski "zmodernizowany". 1Mw miały ławki półmiękkie


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: marekus on 12 Stycznia 2010, 17:04:19
A jak wygląda sytuacja w 201?


Tytuł: Przejścia międzywagonowe
Wiadomość wysłana przez: 102N on 13 Stycznia 2010, 15:43:17
Półmiękkie.