Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Nadwiślańska Kolej Wąskotorowa => Wątek zaczęty przez: Jarek Franczyk on 15 Lutego 2010, 09:45:54



Tytuł: Węglarki Es na transporterach na NKD
Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 15 Lutego 2010, 09:45:54
Czy ktoś się orientuje, z którego roku mogą pochodzić zdjęcia ukazujące Lxd2-300 z węglarkami typu Es na transporterach, które znajdują się na tej stronie (czarno-białe): :arrow: http://www.koleje.wask.pl/kolejGaleria.php?id=nalkd

(http://www.koleje.wask.pl/nalkd/foto/ps37.jpg)

źródło: http://www.koleje.wask.pl/kolejFoto.php?id=nalkd&foto=ps37

Lxd2-300 na NKD jeździła od 1972 roku (to wiem) ale chodzi mi o dokładniejszą datę, kiedy woziło się węglarki normalnotorowe dwuosiowe typu "Es".
Z góry dzięki.


Tytuł: Węglarki Es na transporterach na NKD
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 15 Lutego 2010, 10:14:23
Wahadło tych węglarek widziałem chyba w roku 1992. Były to wagony przydzielone do NKD. Jak sobie przypominam na ścianach wagonów był napis "Stacja Nałęczów"


Tytuł: Węglarki Es na transporterach na NKD
Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 15 Lutego 2010, 11:45:34
Dzięki za wskazówkę  :wink: . Myślałem, że wcześniej. Szkoda, że dokładnie nie pamiętasz roku. :cry:
A czy ktoś orientuje się, czy w końcówce lat 70-tych (np. w roku 1978) mogły jeździć takowe transportery z Es-ami?


Tytuł: Węglarki Es na transporterach na NKD
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 15 Lutego 2010, 12:22:07
W tej chwili nie pamiętam dokładnie ale w domu sobie przypomnę. W tym czasie to wahadło było przeznaczone do przewozu węgla do Cukrowni Opole i tak jak napisałem poprzednio,  wagony Es /chyba 12 sztuk/ były oznaczone napisem Stacja mac. Nałęczów. Dużo wcześniej przewożono wagony normalnotorowe na transporterach - nie wykluczone, że już w latach siedemdziesiątych.
Coś mi świta, że ten skład objęty był badaniem prowadzonym przez ówczesny COBRiTK czy już CNTK a nawet chyba był własnością Ośrodka.

Po dwóch godzinach:
Teraz dopiero się przyjrzałem - Powyższe zdjęcie najprawdopodobniej pochodzi z lat siedemdziesiątych, weglarki mają drewniane ściany. Te, o których pisałem były stalowe.

Po pięciu godzinach:

Skład złożony chyba z dwunastu próżnych Es na transporterach + brankard widziałem stosunkowo niedawno - 7 sierpnia 1995 r.
Na wagonach były następujące napisy:
Wagon w badaniach eksploatacyjnych CNTK Warszawa
tel. 31-445, 31-330.
Stacja Nałęczów

Można zadzwonić ..... może Ktoś pamięta?


Tytuł: Węglarki Es na transporterach na NKD
Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 15 Lutego 2010, 20:20:28
Dzięki za informacje kolego :wink:

A tak nawiasem mówiąc - jeśli chodzi o zdjęcia - w ogóle z fotkami z kolejki z lat 70-tych czy 80-tych jest jakoś cienko. Nic w necie w zasadzie nie można znaleźć (poza czarno-białymi materiałami na www.wask.pl , które i tak nie mają dat, więc też nie wiadomo czy to nie 90-te lata...).


Tytuł: Węglarki Es na transporterach na NKD
Wiadomość wysłana przez: Poldek on 16 Lutego 2010, 09:33:07
Ja również widywałem te składy w okolicach roku 1996 - 98 na stacji w Nałęczowie. Ale czy one kursowały czy tylko stały to nie wiem


Tytuł: Węglarki Es na transporterach na NKD
Wiadomość wysłana przez: statek on 16 Lutego 2010, 10:25:40
Kursowały jak najbardziej z uwagi na to, że węglarki Eaos zaczęły kursować bodajże dopiero w 98 lub 99 roku, w każdym bądź razie na samą końcówkę czasów PKP.

Pozdrawiam
Michał


Tytuł: Węglarki Es na transporterach na NKD
Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 17 Lutego 2010, 09:48:16
Jeszcze raz dzięki za informacje koledzy.

Michale, a przy okazji mam pytanie z innej mańki - czy orientujesz się (jako stary znawca NKD  :mrgreen: ) czy te studnie, które znajdują się przy torach na stacjach WYMYSŁÓW i NIEZABITÓW służyły do wodowania parowozów (Px48, Px29)?

Inaczej - jeśli studnie te służyły do tego celu - to czy parowozy te (głównie chodzi mi o Px29) same "ciągnęły" wodę ze studni (jakaś pompa w parowozie) bo kranów do wodowania na NKD nigdzie nie widziałem? (poza stacją w Nałęczowie, gdzie przy trójkącie został fundament po kranie).

Kwestia ta mnie zastanawia, bo po pierwsze parowozy te miały na tyle duży tender, by węgla starczyło z Karczmisk do Nałęczowa i z powrotem, ale z tego co wiem, wody już niekoniecznie (więc być może następowało jej uzupełnianie na trasie). Studnie, o których wspomniałem rozmieszczone są mniej więcej w równych odstępach na trasie Karczmiska-Nałęczów (na wspomnianych stacjach bardzo blisko toru):

W Niezabitowie stoi na międzytorzu!?
(http://waskotorowka.pl/stacje/niezabitow_1.JPG)
fotka ze strony: http://waskotorowka.pl/stacje.htm autorstwa statka