Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: marekus on 23 Lutego 2010, 21:50:50



Tytuł: Baziele
Wiadomość wysłana przez: marekus on 23 Lutego 2010, 21:50:50
Witam. Poszukuję wszelkich informacji na temat parowozów typu Baziel. Słyszałem, że były one budowane na tor normalny i 1000mm. Baziel "normalny" zachował się w Zduńskiej Woli. Czy zachowały się inne egzemplarze? Jakie miały parametry?


Tytuł: Baziele
Wiadomość wysłana przez: Gryzon on 23 Lutego 2010, 22:14:40
Parametry cytuję za "Parowozami kolei polskich", Piwowoński Jan, 1978, Warszawa, WKiŁ:

- w latach 1949-50 wyprodukowano 60 sztuk - w  tym 40 wąskotorowych
- moc 200 KM (stara książka :))
- układ osi 0-2-0
- rozstaw osi 2100 mm
- masa służbowa 25 t
- długość - 7300 mm
- szerokość - 2620 mm
- wysokość - 3310 mm
- najmniejszy promień łuku 70m
- prędkość maksymalna 35 km/h
- zdolność trakcyjna - pociąg o masie 1000 t ciągnięty po torze poziomym z szybkością 15 km/h

Trochę zdjęć znajdziesz tutaj (http://www.holdys.pl/tomi/index.php?gal=psmk05) oraz tutaj (http://forum.gkw.katowice.pl/viewtopic.php?p=157661), tamże informacja o losie ichnich Bazieli:


4) Parowóz W/torowy Baziel- 13260 (1) (Chrzanów 2638/53) Kocioł Sosnowieckie Zakłady Budowy Kotłów 13260/52 od 03.06.1953 w Cementowni Saturn ,ostatnia rewizja 1989 Parowóz ten był ostatnim czynnym parowozem tego typu w kraju odsprzedany prywatnej osobie trafił do Rynu koło Giżycka gdzie przestał kilka lat czym trafił do miasteczna westernowego Mrągowille (http://www.mrongoville.pl/index.php?dir=Lokomotywa&p=galeria&lang=pl)
5) Parowóz W/torowy Baziel- 13262 (2) (Chrzanów 2642/53) Kocioł Sosnowieckie Zakłady Budowy Kotłów 13262/52 od 19.07.1955 w Cementowni Saturn ,ostatnia rewizja 1981r.
Parowóz został sprzedany firmie Mietex z Knurowa i ślad po nim zaginoł (możliwe złomowanie lub sprzedaż za granice)
6) Parowóz W/torowy Baziel- 14998 (Cool (Chrzanów 2892/57) Kocioł Sosnowieckie Zakłady Budowy Kotłów 14998/56 ,ostatnia rewizja 1986r Parowóz ten zajduje się w firmie naprawiajacej tabor kolejowy w Strzybnicy http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=8b14998
Pozatym na terenie parowozowni znajdowały się jeszcze (zanim trafiły na złom)
- Parowóz W/torowy Baziel- 14997 (4)
- Parowóz W/torowy Baziel- 14989 (6)
- Podwozie parowozu wąskotorowego Baziel z nr 14998(Cool (podwójny numer)
- Podwozie parowozu wąskotorowego Baziel z nr 13262(2)(podwójny numer)
- Kocioł parowozu wąskotorowego Baziel nr 14996/56 z numeru 14996 (5)
Kotły parowozów waskotorowych były zamieniane i zabudowywany na róznych maszynach skad przypadki podwójnych numerów .gdyż bocznym numerem parowozu był w tym przypadku numer fabryczny kotła.


.

Pozdrawiam!


Tytuł: Baziele
Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 23 Lutego 2010, 22:43:39
Kilka kiepskich "pstryczków" z Karsznic wrzuciłem na serwer.
Możesz go ściągnąć z adresu:
http://wyslijto.pl/plik/uw72kweece (4,62MB)
Jest zbliżenie na tabliczkę informacyjną, reszta mizerna bardzo.


Tytuł: Baziele
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 24 Lutego 2010, 08:06:33
Jeden zachowany (ex. Cementowania Saturn) i zabezpieczony w Strzybnicy :wink: