Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: marekus on 06 Marca 2010, 17:42:46



Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: marekus on 06 Marca 2010, 17:42:46
Witam. Poszukuję wszelkich danych o zachowanych i złomowanych ostatnio drezynach Wmc. Była już kiedyś na forum próba stworzenia takiego spisu, ale skończyło się na ilości wyprodukowanych egzemplarzy i opisie kilku sztuk. A więc proszę o podawanie numeru drezynki, miejsca stacjonowania (najlepiej też dawnego miejsca stacjonowania) oraz ewentualnie zdjęcie.

P.S Czy rogowska Wmc014 służy jako "dawca" dla Wmc009? (wiem, że mają inne silniki). Czy są wobec tej drezyny jakieś plany?


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 06 Marca 2010, 17:59:02
No to na początek tyle, co wiem:

- Bytom Karb: Wmc106, sprawna, skrzynia biegów wymieniona około roku 2004 na czterobiegową, napęd na jedną oś
- Rudy: Wmc101, niesprawna, oczekuje na remont lub w jego trakcie, niedawno odkupiona od Gieruckiego i wprowadzona ponownie z Karniowa (Krnova) do Rud
- Przeworsk: wrak Wmc016 ex WTC Wiślica - brak jednej osi, szczątki silnika, ogólnie stan zwraczały, przekazana przez DKD Starostwu Powiatowemu w Starachowicach, następnie sprzedana osobie prywatnej. Prócz tej drezyny jeszcze 2 kolejne we władaniu tamtejszego samorządu, jedna sprawna wycacana, druga odstawiona, optycznie stan dobry, numery niestety nieznane.


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 06 Marca 2010, 21:54:55
.


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: marekus on 06 Marca 2010, 22:02:50
Czy 009 dostała silnik diesla jeszcze w Sompolnie? 014 dostała oś od czego?


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 06 Marca 2010, 22:13:02
.


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 07 Marca 2010, 00:30:10
WMC 039 jest w Krośniewicach, na chodzie (przynajmniej niedawno jeszcze działała). Silnik - nie znam się - wiem, że "od traktora", charakterystycznie pyrkocze. Z tego co pamiętam, trzy biegi.


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: adam on 07 Marca 2010, 09:40:28
Masz racje Michale - silnik to Ursus Ferguson  ale skrzynia nie 3 biegowa tylko czterobiegowa  - sprawna jezdziłem ja w lutym na początku , kawałeczek po zimie wiadomo trza było uruchomić zobaczyć co i jak. Biegi siedząc w stronę paki:
1ka w dól w prawo , 2ka do góry w prawo i 3ka lewo dól i 4ka lewo góra. Co do drezyn gdzieś miałem zapisane prawdziwe ich numery z tego względu ,że po koniec funkcjonowania kolejki w 2008r numery zostały przebite w różnych celach  - może w celu udowodnienia ,że ta to nie ta co powinna być - a są ich jeszcze 2 sztuki i jedna mała prywatna DOC-119 , duża 039 i tamte numery ustalę. Oczywiście dwie skasowane jedna z Boniewa i jedna z Krośniewic gdziej jakoś w 2002r.


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 07 Marca 2010, 09:43:49
-Śmigiel Wmc-020 (powinno być Wmd) sprawna- silnik Diesla, niestety nie pamiętam jaki, co ciekawe ma hamulec powietrzny


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 07 Marca 2010, 11:49:37
Cytat: "kamicz"
-Śmigiel Wmc-020 (powinno być Wmd) sprawna- silnik Diesla, niestety nie pamiętam jaki, co ciekawe ma hamulec powietrzny


Silnik ma pochodzenie rolnicze (w sensie ciągnika) i jest cholernie wielki; obudowa silnika+skrzyni sięga 3/4 długości kabiny (a kabuna jest dłuższa o jedno okno od standardowej, co przekłada się na mniejszą pakę). Do tego warto wspomnieć, że posiada napęd na obie osie (żeby było śmieszniej ma 2 nawrotniki i da się osie puścić w różnych kierunkach  :grin: ).


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Romas on 07 Marca 2010, 12:43:22
Cytat: "Paweł Niemczuk"

- Przeworsk: wrak Wmc016 ex WTC Wiślica - brak jednej osi, szczątki silnika, ogólnie stan zwraczały, przekazana przez DKD Starostwu Powiatowemu w Starachowicach, następnie sprzedana osobie prywatnej.


Drezyna o której piszesz to Wmc 011
(http://images43.fotosik.pl/269/c70a206a7bf18f7fmed.jpg) (http://www.fotosik.pl)


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 07 Marca 2010, 13:06:47
Uppsss, czas nabyć coś na poprawę pamięci - kolejny babol z powodu sklerozy..... Dzieki za sprostowanie.


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 07 Marca 2010, 14:45:10
Cytat: "Łowca"
LISTA ZACHOWANYCH W POLSCE DREZYN Wmc:

Wmc 003   750 mm   050/1975 r.            Środa Wielkopolska   Sprawna
Wmc 004   750 mm   054/1978 r.      Mercedes   Nowy Dwór Gdański   Sprawna
Wmc 009   750 mm            Andoria   Rogów         Sprawna
Wmc 010   750 mm                  Przeworsk      Odstawiona
Wmc 011   750 mm            brak silnika   Przeworsk      Zdewastowana, brak osi i silnika
Wmc 014   750 mm            S-21      Rogów         Odstawiona, złamana oś
Wmd 015   750 mm                  Ełk         Sprawna
Wmc 016   750 mm                  Sochaczew      Eksponat
Wmc 017   600 mm   001/1969 r.            Białośliwie      Sprawna, ex 750mm
Wmc 017   750 mm                  Sochaczew      Eksponat, fałszywy numer podmieniony w muzeum
Wmc 020   750 mm            Perkins   Śmigiel      Sprawna
Wmc 025   750 mm                  Ełk         Sprawna
Wmc 028   750 mm            brak silnika   Mława         Odstawiona, obie osie toczne
Wmc 029   750 mm            Andoria   Mława         Odstawiona, oznaczona Wmc 038
Wmc 035   750 mm                  Przeworsk      Sprawna
Wmc 038   750 mm            brak silnika   Mława         Zdewastowana, oznaczona Wmc 029
Wmc 039   750 mm            Andoria   Karczmiska      Sprawna
Wmc 039   750 mm            Perkins   Krośniewice      Sprawna, numer zdublowany
Dm 101   750 mm   ZNTK Wrocław 1956         Majdan      Sprawna   
Dkc 101   750 mm   Przeworsk 1972   S-47A      Sochaczew      Eksponat   
Wmc 101   785 mm            Mercedes   Rudy         W trakcie remontu
Wmc 106   785 mm   018/19?? r.      S-21      Bytom Karb      Sprawna
Ws 152   1000 mm                  Gryfice      Eksponat
Wmc 153   1000 mm            Mercedes   Koszalin      Odstawiona
Wmc 158   1000 mm            brak silnika   Piaseczno      Zdewastowana, wybebeszona, brak osi
Wmc 159   1000 mm            S-21      Piaseczno      Sprawna
Wmc 201   600 mm                  Wenecja      Eksponat
Wmc 204   750 mm   054/1977 r.      brak silnika   Białośliwie      Używana jako wagon, bez silnika, ozn. serią S 00-00912 4018-1
Wmc 204   600 mm                  Wenecja      Eksponat, prawdopodobnie prawdziwy numer to Wmc 206
Wmc 206   600 mm            Perkins   Żnin         Sprawna, prawdopodobnie prawdziwy numer to zdublowany Wmc 204
Wmc 205   600 mm                  Poznań         Zdewastowana
Wmc 307   1000 mm                  Dobra Nowogardzkie Odstawiona
Wmc 309   1000 mm                  Gryfice      Sprawna
Wmc ???   750 mm                  Krośniewice      Zdewastowana, prawdopodobnie Wmc 023
Wmc ???   750 mm                  Zbiersk      Sprawna, prawdopodobnie Wmc 018
Wmc ???   750 mm                  Zbiersk      Zdewastowana



Dodam od siebie:
Wmc158, nr fabr. 27, rok prod. 1971, własność starostwa piaseczyńskiego - wrak totalny.
Wmc159, nr fabr. 28, rok prod. 1972, własność prywatna Jerzego Ch. - sprawna, napęd na tył, silnik "Żuk".

Gryfice - napęd na dwie osie.


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 07 Marca 2010, 16:51:59
.


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 07 Marca 2010, 17:12:00
Właściwie to niektóre z tych wózków powinny nosić oznaczenie Wmd...


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: 102N on 07 Marca 2010, 17:35:00
W Gnieźnie Jest Wmd 023-będąca kiedyś Wmc-etką...


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 07 Marca 2010, 18:12:07
A ta "Wmc 205 600 mm Poznań Zdewastowana" o której pisał Łowca wpierw, a Kucyk później, to jest ta z rupieciarni przy Maltance?

(http://iv.pl/images/73713358638901490679_thumb.jpg) (http://iv.pl/viewer.php?file=73713358638901490679.jpg)

Czyli wylądowała w Białośliwiu razem z resztą tego, co tam stało?


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 07 Marca 2010, 18:37:33
Nieeeee, to jest Wm5 która obecnie jest na Grodziskiej kolei drezynowej. Normalnotorowej rzecz jasna.


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: marekus on 07 Marca 2010, 18:41:29
Odnośnie białośliwskiej Wmc204 czytałem, że zakłady w Koronowie planowały ich produkcję na inne rozstawy, zarówno w opcji umożliwiającej ciągnięcie wagonu, jak i w opcji z silnikiem S-21 lub podobnym, na 10-15 osób. Szkoda, że nie wypaliło, bo toto byłoby bardzo ekonomiczne...


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 07 Marca 2010, 19:00:19
Cytat: "Łowca się machnął, więc sprostowanie"
Wmd023 została na pewno sprowadzona do Gniezna z WDZ Sompolno już po 2001 roku
Ta drezyna ma silnik Perkins - to jest właśnie takie coś rolnicze od Ursus-Fergusson pisali o tym na forum.

Myślałem, że to ta co jest w Krośniewicach - a tu skucha, czyli ta odstawiona w Krośniewicach ma inny numer.

Prawdopodobnie też pomyliłem się przy 025 - w Ełku chyba jest tylko jedna 015 - już nie pamiętam jakie mam źródło z tym, że ona jest w Ełku. Ale wedle ostatniego artykułu Zbycha 025 została przekuta na tor 600 dawno temu już. Kwestia sporna.


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: lisiogonek on 07 Marca 2010, 22:03:01
nasza białosliwska Wmc jest w trakcie wymiany silnika benzynowego na diesla i na razie jest niesprawna. Wymiana silnika pociągła za sobą wiele modyfikacji różnych elementów i na razie nie wiadomo co dalej będzie  i kiedy wyjedzie na szlak. :?:


Tytuł: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: marekus on 23 Marca 2010, 19:58:23
Poszukuję zdjęcia Wmc od boku.


Tytuł: Odp: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: stoker on 01 Października 2014, 16:23:42
Ostatnio odkryliśmy przypadkiem, że jedna z drezyn koronowskich - konkretnie Wmc 203 (nr fab. 32 / 1973 r.) została sprzedana w latach 90-tych z Białośliwia na Waldbahn Bad Muskau (Niemcy). Informuje o tym link na stronie tej kolei http://www.waldeisenbahn.de/de/eisenbahn/fahrzeuge/dieselloks (http://www.waldeisenbahn.de/de/eisenbahn/fahrzeuge/dieselloks) (na końcu strony). Na stronie nie znalazłem nigdzie zdjęcia Wmc 203 - być może nie jest ona odremontowana i czeka na lepsze czasy. Ktoś może był kiedyś na tej kolei i widział może Wmc ?

stokerpk


Tytuł: Odp: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 04 Września 2016, 02:55:02
Czy ktoś orientacyjnie jest w stanie powiedzieć ile pali drezyna Wmc z oryginalnym silnikiem? Podobno bardzo, bardzo dużo, ale czy to prawda? Nasza koszalińska silnie eksploatowana 153 ma wstawiony przez nas silnik diesla od żuka i podobno ten wychodzi znacznie taniej. Nasza druga 310 została niedawno uruchomiona, lecz podobno nie opłaca się jej używać. Aż tak drastyczne to różnice?


Tytuł: Odp: Drezyny Wmc
Wiadomość wysłana przez: lisiogonek on 04 Września 2016, 22:23:55
Trudno mi jednoznacznie ocenić ile to paliły oryginalne silniki. Mam kontakt z byłym kierowcą naszej byłej białośliwskiej maszyny Wmc-203 który nie powiedział mi jakieś konkretnej wartości wyrażonej na przykład w litrach na 100km. Ocenił to raczej jako wypadkową obciążenia, prędkości i stanu technicznego - zresztą kiedyś nie martwiono się każdym litrem benzyny. Za czasów Towarzystwa (15 lat to jednak jest dość dużo w skali 121 lat istnienia WKP) jeżdżono drezyną Wmc z silnikiem benzynowym na odbudowę ubytku za Kocikiem . Podobno ten silnik był bardzo mocny, szybki i lubił dużo palić pod obciążeniem. Podczas jazdy na biegu wstecznym (z nieznanych przyczyn kierowca rewersu nie mógł przełożyć) 5 litrów nie wystarczyło na niespełna 8km (niecałe 4km w jedną stronę). Osobiście opowieść tą traktuję w kategoriach "legend kolejkowych" ale faktem jest że niedługo potem zaczęto rozglądać za jakimś dieslem wzorem innych. Parę lat musiało minąć żeby w 2012 roku Wmc  zaczęła jeździć z silnikiem MB 2,2. Silnik sprawuje się dobrze jest mocny, szybki (ośmieliłbym się stwierdzić że nawet zbyt szybki ) no może technika uruchamiania jest trudna do opanowania dla niektórych ;) czasem również dla mnie . Zapotrzebowanie na paliwo - niewielkie, stosunkowo niewielkie - powiedzmy że 20l wystarczy na znacznie więcej niż dzień jeżdżenia ... może nawet ponad dwa razy objechałaby całą sieć...Nikt dokładnie tego nie liczy ale tak na tzw "oko" widać że nie jest łakoma na olej napędowy :)