Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 06 Marca 2010, 18:58:07 Witam
Chciałem się dowiedzieć jak na rożnych kolejkach podchodzono do garażowania drezyn służby drogowej. Wiem że czasami były to "duże" drezyniarnie na 2 drezyny Wmc a czasami były to malutkie garaże na jedną drezynę ręczną (2-3m). Ciekawi mnie gdzie jeszcze są takie drezyniarnie/garaże i do jakich celów są obecnie wykorzystywane. Oto lista tych drezyniarni które znam: Piaseczno - Duża drezyniarnia, wykorzystywana przez sekcję drezynową PTKW. (własna obrotnica) Rogów - Duża drezyniarnia, wykorzystywana jako magazyn elementów torowych. Rogów 2 - Mała drezyniarnia, w pomieszczeniu pod nastawnią, adoptowana na pomieszczenie gospodarcze. Rawa Mazowiecka - Mała drezyniarnia, wrota zamurowane. Krośniewice - Duża drezyniarnia, funkcja nieznana. (3 stanowiska) Mława - Duża drezyniarnia, funkcja nieznana Ełk - Mały garaż, funkcja nieznana Trzebiatów - Mały garaż, funkcja nieznana Czy ktoś może dodać pozycje do tej listy? Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 06 Marca 2010, 20:21:32 Bytom Karb Wąskotorowy - garaż w budynku drogówki, przy nastawini dysponującej. Obecnie zamurowany, nieuzywany.
W Rudach Raciborskich, choć był odcinek drogowy, drezynowni jako takiej nie było - pewnie stacjonowała w hali lokomotywowni. Co do pozostałych (licznych) odcinków drogowych na sieci GKW - z głowy trudno cokolwiek pisać. Po większości stacji śladu juz na gruncie nie ma i trzeba by sprawdzać na planach. Starachowice - w Iłży i Starachowicach drezynowni brak. Drezyny z resztą też. Tytuł: Re: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: bradko on 06 Marca 2010, 21:24:59 Wiele do sprawy nie wniosę (bo nie znam stanu obecnego), ale znam dwa miejsca, w których trzymali drezyny drogowcy z Gryfic w 1992 roku.
Pierwszym jest Paprotno. Jest jakaś szansa na to, że drezyna nadal tam stoi, bo na własne uszy słyszałem wówczas, jak człowiek mieszkający w budynku stacyjnym przywitał szefa drogowców słowami: "ooo, dobrze, że pana widzę, bo pana ludzie jeździli parę miesięcy temu drezyną, zamknęli garaż, klucza nie oddali, a tam jest moja pompka od roweru". Szef klucza nie miał i nie wiedział, gdzie jest. Drugim miejscem jest Łabuń Mały. Była tam drewniana szopka (nie, nie WMD. szopka) mieszcząca zaplecze gospodarstwa torowców, kalendarz z gołą panią i drezynkę. Drezynką tą 22 lipca 1992 pojechałem do Rymania, a następnie odstawiłem ją na terenie warsztatów w Resku. Dalsze losy drezyny i szopki nieznane. Tytuł: Re: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Phinek on 06 Marca 2010, 22:08:40 a
Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 06 Marca 2010, 22:38:05 Noo, dziękuje wszystkim za informacje, w wolnej chwili postaram się zebrać do kupy wszelkie inne szczątkowe informacje i wtedy opublikuje zebrane przeze mnie dane.
Czy ktoś orientuje się jak wyglądała sprawa drezyn i garaży na nie na kolejkach cukrowniczych? Cytat: "Phinek" Ślady własnej obrotnicy - konieczna rekonstrukcja No nie przesadzaj, obrotnica jest na swoim miejscu. Owszem jest niesprawna i częściowo niekompletna ale żeby wyjechać z drezyniarni trzeba po niej przejechać a to trochę więcej niż ślad. :razz: Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 07 Marca 2010, 00:24:03 Był coś takiego (na 90%, z tego co pamiętam z obserwacji) na wąskiej Opalenicy. No ale jak to teraz wygląda to wszyscy wiemy.
A w Sompolnie obok hali nie mieściło się pomieszczenie na pojazdy gospodarcze? Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: adam on 07 Marca 2010, 09:23:16 Witam wszystkich - pisał kolega o krośniewickiej drezynowni. Wiec nie 3 stanowiskowa tylko 2-u stanowiskowa.
Patrząc od przodu pierwsze i drugie drzwi od licząc od prawej dwa stanowiska do dziś są tam dwie drezyny Wmc ,ale jedna i druga bez osi napędowej z tyłu.Jedna posiada silnik od Żuka druga od Warszawy dolnozaworowa.Miejsca jest prawie sporo gdyż przed jedna drezyną stoi ręczna moja a przed drugą drezyna motorowa jak coś w stylu ta z nałęczowskiej niebieska mała.Trzecie stanowisko nie posiadało szyn , w środku stały wózki akumulatorowe , a potem Multikar , a dzisiaj garaż prywatny , w środku stoi samochód. Teren zadbany gdyż podpisałem z gminą umowę wynajmu pomieszczeń na te pojazdy , wiec jak jest po koszone , odnowione coś to nawet miejscowe żuliki wiadomo nie kręcą sie tam. Wracając do drezyniarni to oprócz tej 2 stanowiskowej z dodatkowym garażem jest jeszcze jedna z torem do środka połączona z torem do montowni , w środku znajdują się drezyny ręczne uszkodzone niekompletne i fiacik mały 126p jakiegoś gościa , gdzie drezyna sprawna stoi na lokomotywowni , a powinna stać tam gdzie zawsze , ale to już inny temat - pozdrawiam Was Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 07 Marca 2010, 09:24:13 Na stacji Środa Miasto garaż i na terenie warsztatów w Trzebnicy Gaj - budynek murowany, zachowany do dziś.
Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Senda on 07 Marca 2010, 10:07:39 W Boniewie był garaż dla drezyny. W roku 2000 jak mnie pamięć nie myli stała w nim Wmc z urządzeniem do oprysku toru.
Pozdr. Mariusz Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: adam on 07 Marca 2010, 10:18:46 Masz całkowitą rację - stała i była zabrana i była skasowana jakoś razem z tą drugą - właśnie jakos w 2002 góra 2003r na początku.
Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 07 Marca 2010, 10:52:19 Cytat: "Paweł Niemczuk" Co do pozostałych (licznych) odcinków drogowych na sieci GKW - z głowy trudno cokolwiek pisać. Po większości stacji śladu juz na gruncie nie ma i trzeba by sprawdzać na planach. Tak z pamieci: Repty - budynek dawnej lokomotywowni, 2 tory. Poręba - budynek dawnej lokomotywowni, 2 albo 3 tory, obrotnica zlikwidowana Siemianowice wąsk - jakas szopka na drezyny, chyba bez połączenia z torem stacyjnym, wiec pewnie trzymali tam cos wielkości Doc/Dm Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: buczek_pkp on 07 Marca 2010, 14:03:49 Na Grkd garaż na drezynę był w Tarczynie na przeciwko budynku stacyjnego. Obecnie obiekt ten przekształcony jest na dom mieszkalny.
Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 07 Marca 2010, 14:32:03 Michał, w Tarczynie był magazyn i kancelaria WDZ, natomiast drezyniarki nie było. I rzeczywiście obecnie w kancelarii mieści się mieszkanie jednej kolejarskiej rodziny.
Natomiast WDZ Mogielnica posiadała garaż na drezynę, obecnie wykorzystywany jako komórka. Sam garaż ma w swym wnętrzu tor i kanał rewizyjny. Przestał być używany w momencie likwidacji odcinka drogowego w Mogielnicy bodajże w 1992r. Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Romas on 07 Marca 2010, 16:17:07 Nikt nie wspomina o kolejce Hrubieszowskiej.
Szopa na drezynę w samym Hrubieszowie wyglądała tak (http://images48.fotosik.pl/269/ad7b106b9d3aba8bm.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ad7b106b9d3aba8b.html) Natomiast w Łaszczowie (tym od żurawia) nad drzwiami drezynowni zachował się (w 2007r. jeszcze był) napis "Garaż". (http://images41.fotosik.pl/264/5cd31d5cc02a2d72m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5cd31d5cc02a2d72.html) Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: 102N on 07 Marca 2010, 17:37:53 Gniezno: w budynku dawnej parowozowni,będącej za czasów PKP "Halą Napraw Wagonów" garażowana jest do dziś drezyna.
Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 07 Marca 2010, 17:46:49 Cytat: "Marek Sz" Repty - budynek dawnej lokomotywowni, 2 tory. Poręba - budynek dawnej lokomotywowni, 2 albo 3 tory, obrotnica zlikwidowana Cytat: "102N" Gniezno: w budynku dawnej parowozowni, Tylko czy to są typowe drezyniarnie/garaże czy duże normalne lokomotywownie wykorzystywane jako garaż? Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: 102N on 07 Marca 2010, 17:55:35 W Gnieźnie budynek ten był pierwotnie przeznaczony jako parowozownia dwustanowiskowa z zapleczem technicznym-przed nią była obrotnica,po przekuciu torowiska parowozy przestały się tam mieścić(Px48 musiałby mieć zdejmowany komin),więc "wepchnięto tam drezynę,wyciągano ją na czas ,gdy wagon remontowany był wewnątrz.
Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 07 Marca 2010, 18:45:01 Cytat: "Marcin117" Cytat: "Marek Sz" Poręba - budynek dawnej lokomotywowni, 2 albo 3 tory, obrotnica zlikwidowana Tylko czy to są typowe drezyniarnie/garaże czy duże normalne lokomotywownie wykorzystywane jako garaż? Lokomotywownia w Porębie jest (bo nadal stoi) pięciostanowiskowa wachlarzowa. Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 07 Marca 2010, 18:56:51 Cytat: "Łowca do mnie na mejla" Koszalin - 1 brama z kanałem, długość półtorej drezyny Wmc - aktualnie stoi tam odstawiona węglarka bez kół, oraz drezyna samoróbka z silnikiem PF 126p Białogard - obrotnica i 4 bramy z szynami. Nie wiem czy budynek jeszcze istnieje. Obrotnica "w kawałkach" ale się zachowała. Mława - 1 brama z kanałem, długość drezyny Wmc - aktualnie stoi tam odstawiona pekapowska drezyna Wmc028. Obok 2 brama bez szyn długość pół drezyny Wmc bez kanału - stoi tam 1 osiowa doczepka do drezyny lub coś w tym rodzaju. Opole Lubelskie - 2 blaszane garaże długość półtorej drezyny Doc - w jednym stoi drezyna Dm615 w drugim drezyna ręczna rower szynowy i komar - Romet szynowy Usunałęm pewne dane z posta - nie informujmy ewentualnych intruzów o potencjalnych fantach // PN Karczmiska - 1 brama z kanałem, długość półtorej drezyny Wmc - stoi tam sprawna drezyna Wmc zresztą jedyna. Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 07 Marca 2010, 18:56:53 Cytat: "OczeQ" pięciostanowiskowa wachlarzowa No takiej drezyniarni jeszcze nie widziałem. Chłopaki z drogówki mieli pewnie dość dużo miejsca pod dachem jeżeli cała lokomotywownia była do ich dyspozycji. Są jakieś fotki tego budynku? Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 07 Marca 2010, 19:25:59 Markowi raczej chodziło o to, że drogowcy trzymali swoje zabawki w szopie, a nie w drezynowni.
A fotki szopy są np tutaj: http://www.koleje.webd.pl/forum/album_cat.php?cat_id=66 no chyba, ze jakieś farmazony rozpowiadam bo minąłem się z tokiem myslowym Marka Sz. :wink: Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 07 Marca 2010, 20:05:52 Aaa, czyli to nie jest tak że cała lokomotywownia była dla drogowców? Bo mi chodzi o autonomiczne budynki sekcji drogowych, takie które nie były częściami lokomotywowni.
Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: lisiogonek on 07 Marca 2010, 20:57:23 W Białośliwiu pomieszczenie "Drezynownia" było - a właściwie jest to pomieszczenie w budynku Parowozowni, dojazd do niego jest z obrotnicy. Ponadto w Czajczu jest budynek w którym stała drezyna i miał tor ustawiony w poprzek który dochodził pod tor główny szlakowy. Na nieistniejącej części BWKD wiem o conajmniej kilku takich budynkach z drezynami min w Radziczu, Sadkach, Koronowie. Może było ich więcej - ja wiem tyle. W dawnych czasach drezynownia w Białośliwiu umiejscowiona była we Wagonowni na 3 nieistniejącym obecnie torze - teraz jest tam portiernia.
Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: marekus on 07 Marca 2010, 21:22:31 http://www.youtube.com/watch?v=nVRcIGn4wo4
Tor dochodzący w poprzek pod tor szlakowy? Chodzi o takie coś jak w 02:00 tego filmu po lewej? Jakie to mogło mieć zastosowanie na normalnym? (to stacja Sierpc). Swoją drogą, w Sierpcu Ol49-50 wycofano dopiero w 1999 roku, czyli był to chyba ostatni czynny parowóz poza skansenami w Polsce. Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 07 Marca 2010, 21:36:33 Kiedyś przez ten przejazd często przejeżdżałem (straszne dziury ;/) Nigdy nie zauważyłem tego prostopadłego torowiska.
Ol49 kilka razy spotkałem na tym przejeździe. Dziadek miał brata w Sierpcu. Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: lisiogonek on 07 Marca 2010, 22:23:33 nie wiem jak na 1435 torze było, ale na wąskim po prostu małe drezynki ręcznie przestawiali z tego toru prostopadłego na szlakowy. Ten prostopadły ułatwiał tor ułatwiał manewry związane z parkowaniem maszyny...
Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 08 Marca 2010, 00:53:41 W Gąsawie drezyna "parkowała" na prostopadłym odcinku toru. Aby wstawić ją na szlak należało... przenieść lub przepchać ją przez "peron".
Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: majk on 12 Marca 2010, 14:27:50 Cytat: "lisiogonek" nie wiem jak na 1435 torze było, ale na wąskim po prostu małe drezynki ręcznie przestawiali z tego toru prostopadłego na szlakowy. Na normalnym też takie się spotyka m.in Kożuchów koło Nowej Soli (lubuskie). Tytuł: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 13 Marca 2010, 00:09:21 Witam
Choć temat wątku jest o drezyniarniach należałoby także wspomnieć o pojazdach w nich stacjonujących, często o dość ciekawej konstrukcji jak i historii. Na dawnej kolejce leśnej w Płocicznie znajdowały się z tego co mi wiadomo trzy drezyniarnie. Chociaż w tym przypadku jest to nazwa dużo przesadzona, gdyż były to drewniane budyneczki/szopy drogowców usytuowane tuż przy torze, niejednokrotnie zagubione gdzieś w gęstwinie lasu. Wyposażone czasem w mały magazyn narzędzi do napraw torowiska jak i samej drezyny, małe biuro. Posiadające jak na kolej leśną przystało ogrzewanie w postaci pieca na drewno tzw kozę, niejednokrotnie wyposażoną w fajerki. Zaopatrzone w dwuskrzydłowe wrota garażowe, oraz kawałek toru z lekkiej szyny dochodzonego stycznie pod kątem prostym do jednej z szyn toru szlakowego/stacyjnego. W miejscu tym w celu łatwiejszego wstawiania pojazdu na tor, przestrzeń pomiędzy szynami wyłożona była podkładami w ilości dwóch sztuk do wysokości ich główki. Wszystkie pojazdy były wykonane sposobem gospodarczym we własnych warsztatach. Napęd stanowiły silniki motocyklowe z popularnych jaw, wuesek itp. Każda z nich posiadała także przednią szybę a kilka zadaszenie. Pierwszy tego typu budynek zachował się do dzisiaj i znajduje się na poczatku linii w Płocicznie, choć obecnie ma on inne przeznaczenie. Stacjonowała tam bardzo zgrabna drezynka zwana dyrektorską z miejscem dla dwóch osób, a wyglądem przypominająca małego gazika. Przetrwała ona do dnia dzisiejszego niestety w znacznie zmienionej formie. Foto poniżej. (http://img294.imageshack.us/img294/6791/drezynkamala.th.jpg) (http://img294.imageshack.us/i/drezynkamala.jpg/) Następny pojazd stacjonował na km 20 szlaku w sporym budynku II odcinka drogowego który znajdował się dosłownie w samym środku lasu na polanie przy ładowni. Był on bogato wyposażony, posiadający oprócz garażu na drezynę magazyn części oraz narzędzi, a nawet małe zaplecze kuchenne... Obiekt ten obecnie już nie istnieje. Drezyna natomiast była już dużo większa od swojej "koleżanki" z Płociczna. Zadaszona oraz posiadająca dwa rzędy siedzeń. Pojazd ten skończył niestety jako wózek tartaczny... (http://img231.imageshack.us/img231/5329/drezynkakm20.th.jpg) (http://img231.imageshack.us/i/drezynkakm20.jpg/) Trzeci z garaży znajdował się w miejscowości Tartaczysko na skraju lasu, tuż za mostem nad rzeką Czarna Hańcza w budynku następnego odcinka drogowców na km 23 szlaku. Był on bardzo podobny do obiektu z km 20-tego. Obecnie także niema po nim śladu. Drezyna tu stacjonująca była czteroosobowa bez zadaszenia, wyposażona tak jak poprzednie w przednią szybę dla ochrony przed wiatrem. Skończyła ona swój żywot jako wsad hutniczy do pieca wraz z całym taborem leśnym... W chwili obecnej w Płocicznie na dzisiejszej Wigierskiej Kolei Wąskotorowej drezyny garażują w jednej z hal lokomotywowni. Pozdrawiam. Tytuł: Odp: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Pt47-106 on 11 Lutego 2012, 21:12:23 tu cos z szerokiego toru
http://www.garnek.pl/petucha/14418755/trzemeszno (http://www.garnek.pl/petucha/14418755/trzemeszno) Tytuł: Odp: Drezyniarnie i garaże drezynowe Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 11 Lutego 2012, 21:45:49 Ad Mława- z tego co pamiętam to jakiś czas (ok 2006-7 roku)temu stał w drezynowni wózek do Wmc + chyba(!!!) nawet Wmc.Ale czy teraz tam to jest...
|