Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Górnośląskie Koleje Wąskotorowe => Wątek zaczęty przez: Paweł Niemczuk on 19 Maja 2010, 15:29:47



Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 19 Maja 2010, 15:29:47
W związku z zamknięciem szlaku Tarnowskie Góry Wąskotorowe - Miasteczko Śląskie Wąskotorowe spowodowanym podmyciem przez powódź mostu na rzece Stole w Tarnowskich Górach do odwołania zawieszone zostaje kursowanie pociągów planowych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Zachęcamy jednocześnie do korzystania z pociągów czarterowych kursujących w relacji Bytom - Sucha Góra - Tarnowskie Góry. Zamówienia na te pociągi przyjmowane są bez zmian.

Dalsze informacje zostaną podane do publicznej wiadomości po wykonaniu ekspertyzy ww. przepustu oraz sporządzeniu kosztorysu jego naprawy.


Zarząd
Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: MBxc1 on 25 Maja 2010, 15:48:36
Oby się nie okazało, że kolejny odcinek zostanie zamknięty...  :cry:


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 25 Maja 2010, 16:33:57
Cytat: "MBxc1"
Oby się nie okazało, że kolejny odcinek zostanie zamknięty...  :cry:


I co w związku z tym?? Masz jakieś pomysły, żeby chłopakom pomóc??


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 25 Maja 2010, 16:34:37
MBxc1, Szlak Tarnowskie Góry wąsk. - Miasteczko Śl. wąsk został zamknięty dla ruchu 17 maja, a więc już tydzień temu


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: AXEL on 25 Maja 2010, 17:10:14
Jak nie TIR na NKD to woda u Was. Ehh... są jakieś pomysły naprawy uszkodzonego obiektu?


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 25 Maja 2010, 17:16:00
Cytat: "AXEL"
Jak nie TIR na NKD to woda u Was. Ehh... są jakieś pomysły naprawy uszkodzonego obiektu?


Obawiam się, ze może nie być szans na naprawę istniejącego przepustu i zaistnieje konieczność budowy nowego obiektu.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: AXEL on 25 Maja 2010, 17:33:06
Ubezpieczone to jakoś było?


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: kiler021 on 25 Maja 2010, 17:59:12
Cytat: "AXEL"
Ubezpieczone to jakoś było?


To nie jest przede wszystkim nasza własność tylko PKP, która oddała w użytek TG, a oni nam. I jedynie co możemy robić to patrzeć i prosić.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: MBxc1 on 25 Maja 2010, 19:50:22
Cytat: "OczeQ"
MBxc1, Szlak Tarnowskie Góry wąsk. - Miasteczko Śl. wąsk został zamknięty dla ruchu 17 maja, a więc już tydzień temu

Chodziło mi nie o zamknięcie do odwołania tylko ostateczne.
Cytat: "Ariel Ciechański"
Cytat: "MBxc1"
Oby się nie okazało, że kolejny odcinek zostanie zamknięty...  :cry:


I co w związku z tym?? Masz jakieś pomysły, żeby chłopakom pomóc??

A co tu można zrobić ? Nowy most zbudować, bo po zdjęciu to widać wyraźnie, że nie nadaje się do naprawy (chyba, że ktoś chce aby się dalej powoli rozpadał).


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 25 Maja 2010, 20:00:33
Cytat: "MBxc1"
bo po zdjęciu to widać wyraźnie, że nie nadaje się do naprawy


Gdzie masz tu zdjęcie?? U mnie nie ma.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: MBxc1 on 25 Maja 2010, 20:09:43
Cytat: "andrzej2110"
Cytat: "MBxc1"
bo po zdjęciu to widać wyraźnie, że nie nadaje się do naprawy


Gdzie masz tu zdjęcie?? U mnie nie ma.

Na stronie SGKW.
SGKW Przepust (http://www.sgkw.eu/gfx/przepust.jpg)


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 25 Maja 2010, 20:32:30
I wlaśnie takie dyskusje osób,które nigdy nie jechały  kolejką wąskotorową , ( PODEJRZEWAM,ŻE ŻADNĄ!) które to osoby mają najwięszy zasób rad fachowych!  :mad: powoduje, przy każdej udokumentowanej przez foto. awarii torowiska,sprzętu,lub innych, od razu pojawia się dyskusja! Nie tędy droga panowie MBxc1 i Andrzeju 2110. Oczywiście ,każdy może klepnąć po klawiszach,ale chociaż 2 godziny pracy przy torowisku kolei wąskotorowej , powoduje nabrania szacunku do wszelkich prac na KD ! Przepraszam,Ale się wq.....łem  :twisted: Pozdrawiam! Bogdan


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 25 Maja 2010, 20:40:53
Cytat: "AXEL"
Ubezpieczone to jakoś było?

Nie było.

Cytat: "MBxc1"
A co tu można zrobić ? Nowy most zbudować, bo po zdjęciu to widać wyraźnie, że nie nadaje się do naprawy (chyba, że ktoś chce aby się dalej powoli rozpadał).

Świetnie, że kolega potrafi na odległość dokonywać przeglądu awaryjnego obiektów inżynierskich. Nic, tylko wykorzystywać takie zdolności i jak najszybciej skończyć studia na wydziale budownictwa. Kariera murowana.

Mostu faktycznie raczej nie należy naprawiać*): po pierwsze, prawdopodobnie będzie to dosyć drogie, za drogie w stosunku do kosztów budowy nowego obiektu od podstaw. A zatem nie będzie to miało sensu ekonomicznego: bo za niewiele mniejszą kwotę odwali się prowizorkę, która nie wytrzyma "100 lat" jak nowy obiekt, ale o wiele krócej. Po drugie naprawa uszkodzeń (2x osunięte skrzydło + 1 przechylone) niekoniecznie może zagwarantować dobrej pracy całego obiektu ze względu na drgania pod ruchem pociągów.  Takie wnioski wychodzą po wstępnych oględzinach tego obiektu przez niezależnych od siebie mostowców. Obecnie czekamy na ostateczne zaproponowanie rozwiązania i jego skosztorysowanie przez uprawnionego projektanta. Jednak wstępne szacunki mówią o całkowitym koszcie (projekt+budowa) na poziomie 200 - 400 tysięcy złotych w zależności od zastosowanej technologii.

*) kolega MBxc1 trafił cufalem, gdyby widoczne na zdjęciu uszkodzenie było jedynym to można byłoby ryzykować i próbować coś kombinować. Ale niestety, czego na tej fotce nie widać, po przeciwległej stronie osunęło się drugie skrzydło, co najprawdopodobniej podważa sens ekonomiczny naprawy jak napisałem powyżej.

Jeśli ktoś (niezależnie od powyższego, wszak im więcej opinii tym lepiej...) mógłby polecić fachowego i taniego mostowca (z uprawnieniami projektowymi) - będziemy zobowiązani!

Pozdrawiam serdecznie :)


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 25 Maja 2010, 20:44:03
Cytat: "Bogdan_KRK"
Oczywiście ,każdy może klepnąć po klawiszach,ale chociaż 2 godziny pracy przy torowisku kolei wąskotorowej , powoduje nabrania szacunku do wszelkich prac na KD !


Równie dobrze mogę odbić piłeczkę i powiedzieć, że nikt kto nie zarządzał nigdy majątkiem kolejowym nie ma prawa wypowiadać się o prowadzeniu kolei.

Nie licytujmy się kto ile godzin ze szlifierką przepracował, czy ile krzaków wyciął. O kolei dyskutować może każdy, pod warunkiem że nikogo nie obraża. Co najwyżej rolą tych wiedzących więcej jest wyprowadzić go z błędu za pomocą sensownej dyskusji.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: MBxc1 on 26 Maja 2010, 19:59:22
Cytat: "grzegorz_sykut"
Cytat: "Bogdan_KRK"
Oczywiście ,każdy może klepnąć po klawiszach,ale chociaż 2 godziny pracy przy torowisku kolei wąskotorowej , powoduje nabrania szacunku do wszelkich prac na KD !


Równie dobrze mogę odbić piłeczkę i powiedzieć, że nikt kto nie zarządzał nigdy majątkiem kolejowym nie ma prawa wypowiadać się o prowadzeniu kolei.

Nie licytujmy się kto ile godzin ze szlifierką przepracował, czy ile krzaków wyciął. O kolei dyskutować może każdy, pod warunkiem że nikogo nie obraża. Co najwyżej rolą tych wiedzących więcej jest wyprowadzić go z błędu za pomocą sensownej dyskusji.

Głos rozsądku...
A wracając do tematu to może dało by się zamiast mostu dać kilka dużych dren.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 26 Maja 2010, 20:35:28
Stoła, rzeczka, która płynie pod w/w mostem jest rzeką nizinną o małej zlewni. Rzeki takie charakteryzują się krótkotrwałymi, ale szybkimi i znacznymi przyborami. Taki a nie inny prześwit obiektu nie jest efektem przypadku czy też nieuzasadnionego widzimisię projektanta. Uzyskanie zgody zarządcy cieku wodnego na jakiekolwiek zmniejszenie prześwitu obiektu jest raczej wykluczone.
Z resztą teraz temat jest czysto teoretyczny - będzie ekspertyza, to będzie można zabrać się za projekt. Wydaje mi się oczywistością, że nikt nie będzie projektował obiektu / zakresu naprawy większych niż to niezbędnie konienczne, a co za tym idzie - wydawal kasy z powodu jakiegos kaprysu czy próżnej gigantomanii.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 26 Maja 2010, 22:42:34
Cytat: "Paweł Niemczuk"
Taki a nie inny prześwit obiektu nie jest efektem przypadku czy też nieuzasadnionego widzimisię projektanta. Uzyskanie zgody zarządcy cieku wodnego na jakiekolwiek zmniejszenie prześwitu obiektu jest raczej wykluczone.

Aby majstrować coś przy przepustowości mostu (przy odbudowie, budowie nowego obiektu itp.) należy uzyskać pozwolenie wodno-prawne. Pozwolenie to wydaje (bądź nie :) ) właściwy organ administracji wodnej po złożeniu przez osobę zainteresowaną inwestycją tzw. operatu wodno-prawnego, w którym m.in. zawarta jest analiza cieku wodnego. W przypadku mostu chodzi o obliczenie maksymalnego natężenia wody z jakimś tam prawdopodobieństwem potencjalnie może płynąć na danym cieku wodnym. ZTCW obliczenia takie sporządza się na podstawie danych statystycznych z ostatnich 100 lat (albo 50, nie pamiętam).

Cytat: "Paweł Niemczuk"
Wydaje mi się oczywistością, że nikt nie będzie projektował obiektu / zakresu naprawy większych niż to niezbędnie konienczne, a co za tym idzie - wydawal kasy z powodu jakiegos kaprysu czy próżnej gigantomanii.

Niestety w tym wypadku nie chodzi o wyciągnięcie od gminy jak największych pieniędzy (jak robią to niektórzy zarządcy infrastruktury :) ), tylko w ogóle o wyciągnięcie jakichkolwiek pieniędzy pozwalające na odbudowę/budowę obiektu.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 26 Maja 2010, 23:08:37
> Protest przeciw cenzurze <


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Janusz on 26 Maja 2010, 23:16:51
Cytat: "Paweł Niemczuk"
Stoła, rzeczka, która płynie pod w/w mostem jest rzeką nizinną o małej zlewni. Rzeki takie charakteryzują się krótkotrwałymi, ale szybkimi i znacznymi przyborami.

W sobotę ub. tygodnia można było to zjawisko dobrze zaobserwować. Jakiś czas po stosunkowo krótkiej ale intensywnej ulewie poziom wody szybko podniósł się o dobre 10cm.
W przypadku Stoły sytuację pogarsza fakt, że jest odprowadzana do niej woda z miejskiej oczyszczalni ścieków i kanalizacji burzowej.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 28 Maja 2010, 10:23:19
Lepszy pogląd i ogląd na obiekt dostarczył Janusz:
http://www.koleje.webd.pl/forum/album_cat.php?cat_id=42


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: wojtek on 03 Czerwca 2010, 22:29:28
Może zaproponujcie jak już będziecie znali koszt naprawy, żeby pozbierać pieniądze na odbudowę wiaduktu. Myślę, że odzew byłby duży...
Pozdrawiam wszystkich MK.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 04 Czerwca 2010, 01:17:41
Wg jednego z kosztorysów odbudowa mostu wyniesie 180 tysięcy (+VAT, +projekt). Wg innego kosztorysu natomiast... 260 tysięcy (+VAT +projekt). Jak widać różnice są znaczne, ale rząd wielkości jest ten sam. W chwili obecnej bez projektu trudno wykonać rzetelny kosztorys, więc pewne rzeczy muszą być brane na zasadzie czapka-sufit.

Rozumiem Wojtek, że sądzisz, że gdybyśmy uruchomili wysyłanie SMSów o treści "MOST" na numer 79785* to znalazło by się te 20 tysięcy chętnych?

* - numery 79xxx - koszt wysłania 9 zł + VAT.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: wojtek on 04 Czerwca 2010, 15:20:11
Myślę, że nawet jeśli by się nie znalazło 20 tys. chętnych to i tak w jakimś stopniu można pomóc finansowo w odbudowie.
Poza tym mozliwe są środki unijne...


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 04 Czerwca 2010, 16:14:33
Cytat: "wojtek"
Poza tym mozliwe są środki unijne...


O jakich pieniądzach mówisz Wojtku? Bo UE to bardzo rozległe pojęcie, masz na myśli jakiś fundusz? W jaki sposób kolejka miałaby takie środki pozyskać??


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 04 Czerwca 2010, 20:08:41
Cytat: "wojtek"

Poza tym mozliwe są środki unijne...


Jaki program? Jaki wkład własny jest wymagany? Skąd wziąść ewentualny wkład własny?


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 04 Czerwca 2010, 20:28:12
A do tego procedury, procedury, procedury... czyli przepust ma szansę na EURO 2012 przy dobrych wiatrach... a tu trzeba działać szybko zdecydowanie.


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 11 Czerwca 2010, 15:35:47
Ile razy jeszcze trzeba powtarzać, że nie istnieją żadne fundusze unijne "na bieżącą eksploatację i łatanie dziur"....


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 11 Czerwca 2010, 15:42:01
Cytat: "Piottr_tt"
Ile razy jeszcze trzeba powtarzać, że nie istnieją żadne fundusze unijne "na bieżącą eksploatację i łatanie dziur"....


Policz ile razy to już powtórzyłeś, pomnóż x3 i podnieś do trzeciej potęgi  :mrgreen:


Tytuł: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 16 Czerwca 2010, 14:34:42
Dobra informacja! Najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu zacznie się postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na tymczasowe zabezpieczenie mostu. Zabezpieczenie ma zostać wykonane w taki sposób, aby umożliwić bezpieczny ruch pociągów. Dalsze informacje będą się pojawiać w miarę napływu konkretów.


Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 03 Lipca 2010, 00:41:07
Informujemy, że rozpoczęły się prace przy naprawie uszkodzonego przez powódź mostu w Tarnowskich Górach. Jeśli prace przebiegną zgodnie z harmonogramem, to 10 lipca zostaną one zakończone.
Remont jest możliwy dzięki zaangażowaniu i determinacji władz Tarnowskich Gór.


Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 03 Lipca 2010, 00:53:35
Paweł już się doczekać nie może :D

Istotnie, prace na obiekcie rozpoczęły się 1 lipca 2010 roku. W chwili obecnej trwa zabudowa ścianek Larsena. Właściwe roboty mostowe mają zakończyć się w środę 7 lipca. Potem konieczna będzie regulacja niwelety toru (w zasadzie jednego przęsła), gdyż w wyniku osunięcia nasypu powstały wyboje.

Kilka zdjęć z dzisiaj:

Trwa wbijanie "panelu"
(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=905)

Po lewej stronie powstająca ścianka. Po prawej stronie podręczny magazyn paneli do zabudowy.
(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=904)

Stawianie kolejnego panelu.
(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=903)

Widok ogólny mostu.
(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=902)


Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 07 Lipca 2010, 21:29:40
http://www.rynek-kolejowy.pl/16816/Szkody_powodziowe_na_sieci_GKW.htm

Kategoria: Infrastruktura
Data dodania: 2010-07-07 07:40:09

Szkody powodziowe na sieci GKW

W zeszłym tygodniu informowaliśmy o szkodach powodziowych na Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej. Okazuje się jednak, że to nie jedyna sieć wąskotorowa, która ucierpiała w wyniku wezbranej wody. Jak mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Bartosz Uryga, prezes SGKW w Bytomiu, uszkodzenie jednego z mostów w Tarnowskich Górach spowodowało poważne utrudnienia w funkcjonowaniu kolejki.
Fot. archiwum SGKW

Krzysztof Kuś, „Rynek Kolejowy”: Co dokładnie stało się na trasie z Bytomia do Miasteczka Śląskiego?

Bartosz Uryga, prezes Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu: 17 maja br. dostaliśmy informację, iż w Tarnowskich Górach nastąpiło uszkodzenie jednego z obiektów GKW. Wysłani na miejsce przedstawiciele SGKW stwierdzili zawalenie się 2 ścian przyporowych przytrzymujących nasyp oraz fragmentu parapetu nad konstrukcją nośną, co w konsekwencji spowodowało osunięcie się nasypu. Uszkodzenia spowodowane zostały podmyciem ścianek przyporowych przez nurt Stoły, który wezbrał z powodu intensywnych opadów deszczu. Do Stoły odprowadzana jest też kanalizacja burzowa z Tarnowskich Gór, co miało duży wpływ na intensywność rzeki. Wezwani na miejsce uprawnieni inspektorzy mostowi potwierdzili nasze przypuszczenia, że ruch na moście musi zostać wstrzymany.

I tym samym Wasi pasażerowie zostali pozbawieni możliwości dojazdu nad zalew…

Dokładnie. Zostało przecież przerwane połączenie Bytomia i Tarnowskich Gór z zalewem Nakło-Chechło, a więc celem podróży prawie wszystkich naszych pasażerów. A że nasza kolej utrzymuje się głównie z przejazdów nad zalew (ponad 90% przychodu), stanęliśmy przed widmem bankructwa. Pojawiły się obawy przed odzwyczajeniem się naszych klientów od GKW, a nawet przejęciem części rynku przez prywatnego przewoźnika drogowego. Niestety uruchomienie KKA po przeliczeniu przerosło nasze możliwości (dodatkowe koszty przy spadku frekwencji, a więc przychodu).

Ile będzie kosztowała naprawa mostu?

Wstępne kosztorysy naprawy uszkodzeń opiewały na kwoty od 200 do 500 tys. zł.

A jak wygląda struktura własnościowa obiektu?

Most nadal jest własnością PKP SA, które nie przekazało go jeszcze gminie Tarnowskie Góry na własność. Urząd użytkuje go na podstawie umowy użyczenia. W analogiczny sposób jest on oddany pod pieczę SGKW. PKP SA oczywiście nie wyraziło chęci partycypowania w kosztach, nas na to nie stać (kilka razy przewyższa to nasz roczny obrót z tytułu eksploatacji GKW). Gmina nie znalazła pieniędzy, a jeśli nawet by tak się stało - pojawiły się obawy, czy może finansować naprawę nie swojego obiektu.

Czyli w te wakacje nie dojedziemy już do Miasteczka Śląskiego?

Na szczęście znaleziono pewne wyjście z sytuacji. Gmina uruchomiła środki na usuwanie szkód powodziowych i finansuje "tymczasowe zabezpieczenie nasypu przed dalszą degradacją". W praktyce polega to na wbiciu długich na 7 metrów tzw. ścianek Larsena, które mają utrzymać ustrój nasypu. Ścianki te odpowiednio połączone pozwolą na prowadzenie ruchu pociągów. Nie jest to rozwiązanie docelowe, ale pozwoli wznowić ruch pociągów już w pierwszej połowie lipca. Koszt naprawy wynosi ok. 160 tys. złotych. Należą się naprawdę duże podziękowania dla panów burmistrzów: Czecha i Skrabaczewskiego za wolę działania! Nawet urzędnicy gminni są zaskoczeni takim obrotem sprawy.

Kiedy więc wznowicie kursy?

Dokładny termin wznowienia przewozów trudno oszacować - zależy to od ukończenia robót mostowych, które rozpoczęły się 1 lipca. A także od tego, kiedy poprawimy geometrię toru, która niestety uległa pogorszeniu (niweleta oraz położenie w planie). Ale najprawdopodobniej odwieszenie przewozów nastąpi w przyszłym tygodniu. Sprawa nie będzie jednak do końca rozwiązana. Zabezpieczony w ten sposób most wytrzyma kilka lat, ale nie dłużej. Należy zmotywować gminę do wykonania rozwiązania docelowego. Będą to wysokie koszty, ale tylko one pozwolą na długoterminową eksploatację GKW. Warto podkreślić, że GKW są najstarszą nieprzerwanie czynną koleją wąskotorową na świecie. Jeden z odcinków naszej linii, eksploatowany do dziś, powstał w 1853 roku.

(źródło: Krzysztof Kuś, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010)


Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Senda on 10 Lipca 2010, 23:08:05
Dzisiaj udało się wykonać ok. 80% robót związanych z regulacją toru na moście nad rzeką Stołą w Tarnowskich Górach. Krótki filmik z prac http://www.youtube.com/watch?v=zO0mFm37Q0g (http://www.youtube.com/watch?v=zO0mFm37Q0g)

Pozdr.
Mariusz


Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 10 Lipca 2010, 23:24:45
Wg informacji uzyskanych przed paroma chwilami od ekipy działającej na miejscu jutro roboty zostaną ukończone i od poniedziałku tor będzie przejezdny.
Żeby było ciekawiej pociąg roboczy w składzie:
Kdxh (brankard) + Bxhp (bytomka) + Wddxhs (placiok) został przeciągnięty do stacji Tarnowskie Góry w składzie pociągu pasażerskiego, którego skład został następnie odstawiony na jednym z torów stacji TG, zaś poc. roboczy został przepchnięty na miejsce robót i został tam do jutra (tzn. niedzieli).



Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 11 Lipca 2010, 13:23:13
Najnowsze wieści z frontu robót na moście w Tarnowskich Górach: szlak znów przejezdny, pociąg roboczy dotarł do Miasteczka Śląskiego.


Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: kiler021 on 11 Lipca 2010, 16:14:30
Wszelkie przejazdy odkute, tor poprawiony, drzewka powycinane, tylko czekamy na odbiór przepustu przez UMTG  ;D


Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Senda on 11 Lipca 2010, 17:54:11
Kilka zdjęć ze wczorajszych prac.

(http://i35.photobucket.com/albums/d164/Senda70/IMG_2755.jpg)

(http://i35.photobucket.com/albums/d164/Senda70/IMG_2757.jpg)

(http://i35.photobucket.com/albums/d164/Senda70/IMG_2758.jpg)

(http://i35.photobucket.com/albums/d164/Senda70/IMG_2759.jpg)

(http://i35.photobucket.com/albums/d164/Senda70/IMG_2767.jpg)

(http://i35.photobucket.com/albums/d164/Senda70/IMG_2771.jpg)

Pozdr.
Mariusz


Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 11 Lipca 2010, 21:32:55
W sobotę rano w składzie BTxhpi+BTxhpi+Bxi..., ops, to nie o to chodziło... w składzie: OczeQ, Bu, Bartek Em, djsv, Kiler, Radek, Mastif wyjechaliśmy podczepieni do pociągu planowego w kierunku Tarnowskich Gór:

(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=926)

W Tarnowskich Górach odłączono grupę wagonów bezpośrednich do Lasowic i potoczyliśmy się w stronę feralnego mostu. Jako, że było południe, hica na maksa, więc toru nie chcielismy ruszać, żeby nie zrobić sobie dodatkowej roboty w postaci postaci powiększenia się usterki z powodu rozprężęń szyn. Pogoda w sam raz na maskowanie platformy:

(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=927)

Po odstawieniu naszych roboczych i socjalnych wagonów na miejscu, lokomotywa wróciła do pociągu planowego, zostawiając nas samych do niedzieli. Jako, że roboty torowe miały się rozpocząć o 16-17, pojechaliśmy nad Chechło. Ale nie kąpać się, tylko dalej stosować terapię poprzez krzaki. Na dwie piły :) Thx Radek i Mastif! Równolegle Bartek Em walczył kosiarą z trawą na torach w okolicy Tagoru.

(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=928)

Jednak 17 wybiła i musieliśmy zmierzyć się z usterką. W tak zwanym międzyczasie dołączyli do nas: Janusz, Senda, KIEROWNIK POC. oraz na chwilę Brzezinek. Zdjęć stanu sprzed powielał nie będę, Senda ma lepszy aparat niż moja komórka :D Kilka fotek z regulacji toru w profilu:

(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=929)
(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=930)

Do godziny 21.15 udało się nasunąć w planie i wyregulować w profilu tor od strony TGB, oraz podnieść 1 tok szynowy od strony podg Lasowice. Po myciu pod prysznicem zorganizowanym z 1000-litrowego zbiornika ustawionego na platformie przystąpiono do części nieoficjalnej imprezy, czyli grilla. Nie był za długi z powodu ogólnego zmęczenia, więc przed północą udaliśmy na nocleg do Bytomki lub auta :) Materace sprawiły, że Bytomka stała się całkiem zacnym wagonem socjlanym. Od 7 w niedzielę znowu zaczęło się dziać. Nawiązano wysokość na 2 toku i wyrównano ławy torowiska:

(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=931)

Efekt:

(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=932)

Gratulacje dla OczeQa, który dowodził tą robotą :D

Potem mogliśmy zagrać w bierki:

(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=933)

i przejechać przez most (z zamkniętymi oczami) by zdobyć stację Miasteczko Śląskie:

(http://koleje.webd.pl/forum/album_pic.php?pic_id=934)

Gościła pociąg po 56-dniowej przerwie... Mam nadzieję, że w poniedziałek dokonany zostanie odbiór robót mostowych i od wtorku ruszamy pełną parą :)


Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 12 Lipca 2010, 20:20:53
Niestety planowany na dziś odbiór robót wykonanych przy zabezpieczeniu mostu nie doszedł do skutku. Ma być jutro, tj. 13.07. W związku z tym planowany termin wznowienia przewozów do Miasteczka Śląskiego ulega przesunięciu.


Tytuł: Odp: Zawieszenie kursowania pociągów planowych GKW
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 14 Lipca 2010, 15:29:11
Za http://www.sgkw.eu/index.php?page=aktualnosci#wznowienie

Wznawiamy pociągi do Miasteczka Śląskiego!

(http://www.sgkw.eu/gfx/nad_mostem.jpg)
Foto: Jakub Stefanik

Miło nam poinformować, że od dnia 15 czerwca 2010 wznawiamy kursowanie pociągów GKW do Miasteczka śląskiego! Prawie dwumiesięczna przerwa wywołana była podmyciem mostu na rzece Stole w Tarnowskich Górach. Wezbrana woda spowodowała zawalenie się 2 ścian przyporowych przytrzymujących nasyp oraz fragmentu parapetu nad konstrukcją nośną, co w konsekwencji spowodowało osunięcie się nasypu. Z powodu przerwania szlaku za Tarnowskimi Górami, od 22 maja do 11 lipca nasze pociągi kursowały tylko w weekendy na trasie skróconej do Kopalni Srebra.

Na szczęście dzięki zaangażowaniu Gminy Tarnowskie Góry udało się znaleźć środki finansowe na zabezpieczenie konstrukcji nasypu. Zlecone przez miasto prace naprawcze umożliwią eksploatację linii na całej długości. Dzięki temu pociągi nad Zalew Nakło-Chechło znowu będą mogły codziennie do końca wakacji wozić dzieciaki i inne spragnione relaksu osoby nad wodę.

Rozkład jazdy będzie "taki jak zawsze" - w kierunku zalewu z Bytomia odjeżdżamy codziennie o 9.00, 12.00 i 16.00. Z powrotem z Miasteczka śląskiego o 10.20, 14.30 i 17.30. Bilety do nabycia w pociągu w cenie 6 zł (normalny) i 3 zł (ulgowy - dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz studentów). W pociągach można bezpłatnie przewozić rowery w wagonie bagażowym (pod opieką podróżnego). Więcej informacji można uzyskać na naszej stronie internetowej lub pod specjalnymi numerami telefonów: 0-660 509 110 oraz 0-660 509 108.

Usuwanie szkód polegało m.in. na zabezpieczeniu nasypu ściankami Larsena wbitymi na głębokość 7 metrów. Dzięki temu można było przywrócić właściwy ustrój toru, który uległ deformacji wskutek osunięcia się podsypki. Niestety, cała naprawa jest jedynie rozwiązaniem tymczasowym, do czasu właściwej odbudowy całego mostu. Szybkie znalezienie rozwiązania było konieczne, by Górnośląskie Koleje Wąskotorowe mogły ruszyć jeszcze w tym sezonie. Nasza kolej istnieje tylko i wyłącznie dzięki przewozom turystycznym. Bez ich realizacji mogłoby dojść do kradzieży torowiska. Tym bardziej więc należy wyrazić uznanie Burmistrzom Tarnowskich Gór za szybkie i zdecydowane działanie, dzięki czemu zabytek o ponad 150-letniej historii, wpisany na Szlak Zabytków Techniki Województwa śląskiego może dalej działać i funkcjonować.

Do zobaczenia na żelaznym szlaku!

Rozkład jazdy --> http://www.sgkw.eu/index.php?page=rozklad#chechlo