Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Wąski tor za granicą => Wątek zaczęty przez: Gryzon on 25 Czerwca 2010, 16:06:35



Tytuł: Włochy - Neapol - Circumvesuviana
Wiadomość wysłana przez: Gryzon on 25 Czerwca 2010, 16:06:35
Najpierw kilka faktów za Wikipedią – Circumvesuviana to sieć kolei wąskotorowych (950 mm) wokół Neapolu, składa się na nią prawie 140 kilometrów linii i 96 stacji.
Pierwsza linia została otwarta w 1891 roku i połączyła  Neapol z Ottaviano (23 km), do I wojny światowej została rozbudowana do 64 km i przewoziła ok. 3 mln. osób rocznie. Linię zaczęto elektryfikować w 1905 roku. W 1948 roku na linii do Sorrento zbudowano 10 kilometrowy tunel między Castellammare i Vico Equense.
Obecnie wiele linii jest dwutorowych, wszystkie zelektryfikowane. Tabor (znowu za Wikipedią):
-   FE220 dwu- lub trzywagonowe jednostki elektryczne, silniki 500 kW
-   Metrostar – wykonane przez konsorpcjum firm Firema i AnsaldoBreda w latach 2008-9 (łącznie 26 sztuk) jednostki trzywagonowe, mieszczące 450 pasażerów, posiadające m.in. sterowanie komputerowe i WC dla pasażerów  :)

Moje wrażenia: kolejka służy przede wszystkim do codziennego dowożenia ludzi do pracy i w mniejszym stopniu przewożeniu turystów (Pompeje, Wezuwiusz, Sorrento itd.)  a stacje robią wrażenie dobrze pełniących obie role.  Główny dworzec kolejki w Neapolu znajduje się pod dworcem kolejowym (1435mm), w samym centrum.  Na perony wchodzi się podobnie jak do metra (bramki i schody ruchome).   Na samym dworcu można w oddzielnej kasie turystycznej kupić bilety np. do Pompejów lub przejazd pod Wezuwiusza, niestety z angielskim u pań kasjerek słabo :) Ceny biletów bardzo przyzwoite - np. z Neapolu do Sorrento – ok. 50km – 3,5 EUR.
Inne stacje – główne zadbane, aczkolwiek znacznie zredukowane, a „nadmiarowa” część powynajmowana na sklepy / knajpki; pomniejsze – zwykle zburzone i zastąpione automatem do biletów. Na peronach mnóstwo kamer.
Wagony nie odstają komfortem od normalnych kolejek podmiejskich, 4 miejsca w rzędzie, tylko węższe przejście niż zwykle. Nawet przy szybkości 90 km/h (parę pociągów jest „przyśpieszonych” i nie zatrzymuje się na małych stacyjkach) pociąg trzęsie w normie i jedzie bardzo stabilnie.
Trochę zdjęć jest tutaj: http://www.alfonsomartone.itb.it/joihgj.html
A to jest oficjalna strona kolejki: http://www.vesuviana.it/web/en



Tytuł: Odp: Włochy - Neapol - Circumvesuviana
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 03 Lipca 2010, 22:48:18
Masz jakieś własne fotki z tej kolei? Pokażesz?