Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: Phinek on 30 Grudnia 2010, 12:25:43



Tytuł: Wls40 / Wls50 / 2Wls40 / 2Wls50
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 30 Grudnia 2010, 12:25:43
Czyli jak to z tymi oznaczeniami było...

Ostatnimi czasy, czyli głównie od chwili gdy zająłem się NG Wls40-940, zacząłem bardziej "wgryzać się" w temat...

Wiele osób chętnie by rogowską maszynkę sklasyfikowały jako 2Wls50, gdyż:
- jest na 750 mm (zupełnie inna zabudowa niż 600) - stąd 2Wls
- ma silnik S324 i podniesioną część przedziału silnikowego - stąd 50

Jednak tabliczka fabryczna daje twardo po oczach: Wls40 - 940

Przeglądałem różne maszyny... spisywałem numery fabryczne, opisy z lokomotywek... na razie nie doszedłem do ŻADNEGO konkretnego wniosku... Stąd pytanie... a właściwie nie jedno pytanie...

- Czy ktoś z kolegów też węszył w tej sprawie?

Może połączenie wniosków kilku osób da jakieś sensowny wynik...

- Czy koledzy byliby skłonni spisać na dostępnych maszynach kilka parametrów?

Kilka czyli pomóc w rozszerzeniu pola poszukiwań na więcej maszyn.

Co "mnie" interesuje... czyli jakie znalazłem wyróżniki na które warto zwrócić uwagę:

1 - tabliczka fabryczna - tu spisuję jakie oznaczenie jest na tabliczce, numer, rok i oznaczenie silnika
2 - patrzę czy nad silnikiem jest "podwyższenie" czy nie... jak nie do zazwyczaj są zastosowane filtry mokre (dużo niższe - o tym już pisałem, ilustrując fotografiami z allegro... więc poszło się kochać, ale teraz mam swoje więc niebawem opisze powtórnie).
3 - zaglądając na silnik patrzę czy pod sprzęgłem jest postument czy nie (w rogowskiej Wls40-940 jest postument, który świadczy o zastosowaniu pierwotnie sprzęgła nie zamontowanego na silniku, tylko stanowiącego osobną bryłę i połączonego z silnikiem wałkiem kardana)... sam silnik zazwyczaj "olewam" zakładając, że mógł być on x razy wymieniany i do tego co i gdzie nigdy się nie dojdzie.
4 - przechodząc do przodu lokomotywy zerkam na pierwszą prawą blachę, widoczną m. in. na tym zdjęciu:
(http://www.ssb.strefa.pl/mitor/tarnow/wls40-511.jpg)
źródło: http://www.ssb.strefa.pl/mitor/tarnow.html - znalezione w googlu

Jak widać na tej blasze jest jest wycięty otwór na korbę rozruchową... ale nie zawsze... nowsze lokomotywki tego otworu nie mają...

Sądzę, że na podstawie 1, 3 i 4 da się określić do kiedy S64 były montowane i to w jakiej wersji... (S64 też przechodził drogę ewolucji). Można będzie obalić mity o tym co jest a co nie jest Wls40 bądź 2Wls40...

Stawiam dziś tezę, że podobnie jak z zamieszaniem wokół A208P które okazało się A20DP (pisane czasem A20D-P) podobnie i tu, narosło wokół tego więcej mitów niż faktów. Kto dołączy do grona "pogromcy mitów"?




Tytuł: Odp: Wls40 / Wls50 / 2Wls40 / 2Wls50
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 14 Października 2020, 19:19:47
Zduchnę kurz z tego wątku, ale w nieco innej sprawie. Otóż przeglądając ostatnio stronę http://www.tog-billeder.dk/ (http://www.tog-billeder.dk/) zwróciłem uwagę na zdjęcie, które już wcześniej widziałem, ale nie zwróciłem uwagi na pewne szczegóły:
(http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/gasawa-znin_1976/3246-6-08a_Diesel%20rangerlokomotiv%20paa%20omladepladsen%20i%20Znin%20200476.jpg)
fot. Gunnar W.Christensen, www.tob-billeder.dk (http://www.tob-billeder.dk)

(http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/gasawa-znin_1976/3246-5-02a_Dieselrangermaskinen%20paa%20omladepladsen%20i%20Znin%20200476.jpg)
fot. Gunnar W.Christensen, www.tob-billeder.dk (http://www.tob-billeder.dk)


Co w nich dziwnego? Ano filtry na wierzchu, wycięcie na inną chłodnicę (w pierwszych klapach) i komin wydechu w nietypowym miejscu. Dodatkowo z prawej jest jeszcze jakaś skrzyneczka. Czy ktoś z kolegów spotkał się z taką modyfikacją? Zdjęcia są z 20.04.1976 więc może to jakiś wczesny wariant modernizacji WLs40 na WLs50?