Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Inne... => Wątek zaczęty przez: kysrat on 02 Października 2011, 20:04:41



Tytuł: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: kysrat on 02 Października 2011, 20:04:41
a tak z ciekawości zapytam
w jaki sposób są finansowane inne kolejki wąskotorowe?
czy tylko z wpływu z biletów i wynajętych przejazdów
czy mają jakieś dofinansowania od samorządów, sponsorów lub innych organizacji ?


Tytuł: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Adam W on 03 Października 2011, 09:19:26
a tak z ciekawości zapytam
w jaki sposób są finansowane inne kolejki wąskotorowe?
czy tylko z wpływu z biletów i wynajętych przejazdów
czy mają jakieś dofinansowania od samorządów, sponsorów lub innych organizacji ?

Rogów od 9 lat tylko z biletów, wynajętych pociągów i 1% dla FPKW.


S pozdravem Adam


Tytuł: Odp: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 03 Października 2011, 10:51:52
Są generalnie dwa modele:
a) kolej samorządowa czyli działalność realizowana z budżetu samorządu (wspierana czasem dotacjami np. z UE) - Środa Wlkp, Ełk, Karczmiska
b) kolej samodzielna - finansowana jedynie z własnych przychodów, i okazjonalnych dotacji celowych (Rogów, Bytom)

Piersza daje bezpieczeństwo finansowe i stabilizację, druga swobodę w podejmowaniu decyzji na co przeznaczyć uzyskane przychody.


Tytuł: Odp: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 03 Października 2011, 11:04:26
Najlepiej zaś żyje się na tych "samodzielnych" kolejach które jeżdżenie traktują jako ważną, ale nie najważniejszą pozycję w przychodach. Kolej to nie tylko tory i wagony. Kolej to przede wszystkim potężne powierzchnie gruntów. Umiejętnie korzystając z tego bogactwa można całkiem dobrze prosperować...


Tytuł: Odp: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Adam W on 03 Października 2011, 11:42:02
Kolej to przede wszystkim potężne powierzchnie gruntów. Umiejętnie korzystając z tego bogactwa można całkiem dobrze prosperować...

Pod warunkiem że te grunty zostały uzbrojone i zabudowane przed 2001 rokiem.


Tytuł: Odp: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 03 Października 2011, 11:58:46
No nie koniecznie. Wszak prowadzenie inwestycji infrastrukturalnych odbywa się cały czas. Wodociągi, gazociągi, sieci kanalizacyjne, teletechniczne czy energetyczne buduje się i będzie się budowało. Miejsca do ustawienia reklam wciąż brakuje. Czasem na terenie kolejowym ktoś ogródek założyć chce. Podobnie jak potrzeba dróg dojazdowych, placów, parkingów. Budynki również mogą być atrakcyjne dla najemców...


Tytuł: Odp: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: kysrat on 04 Października 2011, 01:53:53
Będąc w wakacje u znajomych w Londynie udało mi się odwiedzić kolejkę Leighton Buzzard Railway.
Dowiadywałem się w jaki sposób oni finansują swoją kolej
Cały dochód pochodzi tylko i wyłącznie ze sprzedaży biletów oraz sprzedaż pamiątek w sklepie stacyjnym.
Ciekawe jest to, że wszyscy pracownicy to wolontariusze którzy nie pobierają wynagrodzenia i robią to po prostu dla własnej przyjemności. Natomiast utrzymują się z innych źródeł dochodu.   


Tytuł: Odp: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 04 Października 2011, 15:54:41
Kolej Furka (http://www.furka-bergstrecke.ch/ger/index.php (http://www.furka-bergstrecke.ch/ger/index.php)) też bazuje na wolontariacie. Na etatach jest jedynie menadżer, księgowa i sprzątaczka. Reszta to wolontariusze z całej Europy. Jak Piaseczno odwiedziło Furkę na jesieni 2008 r. to okazało się że wśród ochotników jest polski lekarz. Jednakże nie dane mu było smolić się na czajnikach. Jego umiejętności zostały ocenione jako spełniające wymogi jedynie do pracy w charakterze... kucharza! Tak, gotował kluchy dla innych świrów.
Warsztaty kolei Furka - Bergstrecke (przy których nasz swojski Interlok to naprawiający stare pralki garaż) zatrudniają dziesiątki emerytów, którzy z fajeczką w zębach i kluczem w ręce (wspomagając się czasem łyczkiem dobrego winka) spędzają zasłużony odpoczynek remontując wagony, parowozy i maszyny torowe. A robią to w taki sposób, że mi gały na wierzch wyszły i o mało jajka nie zniosłem.
Tylko tam żyją inni ludzie. To nie Polska...


Tytuł: Odp: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 05 Października 2011, 16:50:22
Kolejka Furka to "inna bajka", wystarczy poczytać ile osób ją wspiera - dane na lata 2008/2009
(http://)


Tytuł: Odp: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 08 Października 2011, 18:15:10
Tylko że w Szwajcarii ludziom żyje się trochę lepiej i mogą sobie pozwolić na zabawę w wolontariat,a nie tak jak u nas że trzeba dymać albo w jednej robocie po dwie zmiany albo w dwóch robotach na raz,żeby móc w miarę godnie żyć i utrzymać rodzinę na przyzwoitym poziomie.
Niestety na zabawę w kolej w naszym kraju może sobie pozwolić co najwyżej młodzież w wieku szkolnym,studenci i paru bogatych biznesmenów,a reszta haruje za grosze i nie ma na nic czasu.
Taki to nasz koszmarny kraj gdzie ma się w d... zabytki i ludzi chcących je ratować.


Tytuł: Odp: Metody finansowania kolei wąskotorowych w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 08 Października 2011, 21:04:15
Święte słowa... cholernie mało osób ma tego farta, że łączy przyjemne z pożytecznym (hobby z pracą)
To nie Szwajcaria, Niemcy czy Anglia... Tutaj jest Polska... >:(