Tytuł: Przedwojeny wagon motorowy ze Starachowic Wiadomość wysłana przez: klon200 on 21 Października 2011, 22:01:15 szperając po sieci wy goglowałem: (https://lh6.googleusercontent.com/-dPmvSxM_OM8/TmZ-0q9pD1I/AAAAAAAAAZU/gVTSVjoER5M/s800/IMG_1335.JPG) źródło: https://picasaweb.google.com/lh/photo/l5nLqWJdccz5e7eyNLkJWA Tytuł: Odp: Przedwojeny wagon motorowy ze Starachowic Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 22 Października 2011, 11:22:01 Łomatko...
Ani ten wagon przedwojenny, ani ze Starachowic. Gdzieś w końcówce lat 90-ych był na jego temat jednostronicowy artykuł w ŚK. Wagon zbudowano po wojnie w którejś z kolejek leśnych wykorzystując układy napędowe od amerykańskich ciężarówek z wojennego demobilu. Przy czym obecnie ma zwykłe wózki "toczne", bez napędu. PS. Ale skąd wzięto ramę do tego wagonu, nie wiem. Tytuł: Odp: Przedwojeny wagon motorowy ze Starachowic Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 22 Października 2011, 17:02:55 A to nie jest pudło tej motorówki posadzone na platformie hajnowskiej:?:
Tytuł: Odp: Przedwojeny wagon motorowy ze Starachowic Wiadomość wysłana przez: Kamil on 23 Października 2011, 16:04:31 Gdzieś w końcówce lat 90-ych był na jego temat jednostronicowy artykuł w ŚK. Dokładnie pisał o tym wagonie P. Bogdan Pokropiński w Świecie Kolei nr 2/1999 (str.30) Ani ten wagon przedwojenny, ani ze Starachowic. Autor pisze m.in., że wagon powstał w warsztatach kolei leśnych w Zagnańsku w 1951 r. Wagon zbudowano pierwotnie na tor 750 mm z przeznaczeniem dla Starachowickiej Kolei Leśnej. Więc można śmiało powiedzieć, że jest to wagon "starachowicki". Co do ostoi wagonu, to autor nie wspomina, że powstał on konkretnie na podwoziu platformy typu "hajnowskiego". Cytat: "[...] ostoję wagonu wykonano z ceownika o wysokości 280 mm, co dało dosyć ciężką i masywną konstrukcję". Idąc dalej za tym, co pisze P. Pokropiński, wagon służył jako motorowy na Starachowickiej KL do 1956 r., po czym w Zagnańsku przebudowano go na zwykły doczepny - zamontowano w nim wózki toczne typu Luneville na tor 600 mm, oznaczono jako Cx2026 i przesłano na kolej leśną w Chorzelowie. Następnie w 1968 r. po likwidacji tej kolejki wagon przesłano na kolej leśną w Lipie, zaś po jej likwidacji ustawiono go najpierw w skansenie w miejscowości Szklarnia k. Janowa Lubelskiego, następnie w Janowie Lubelskim pod siedzibą Nadleśnictwa, gdzie stoi do dziś. |