Tytuł: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: pawel.adamczyk on 29 Listopada 2011, 18:35:47 Witam wszystkich.
Mam pytanie ,na jakich kolejach wąskich-i nie tylko znajdują się obecnie skrzynie kluczowe ,jaki to typ skrzyni i czy są kompletne ,sprawne technicznie i czy są używane nadal. pozdrawiam. Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: klon200 on 29 Listopada 2011, 21:11:05 Skrzynia typu Zazulaka
(http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk/rys/zazulak.gif) Skrzynia kluczowa konstrukcji inż. Zazulaka jest najbardziej rozpowszechnionym rodzajem skrzyni kluczowej w Polsce. Może być ustawiona w dowolnym miejscu nastawni, istnieje także możliwość powieszenia jej na ścianie. Składa się z zespołu poziomych i pionowych wzajemnie uzależnionych od siebie suwaków, poruszanych przez zamki kluczowe umieszczone w rzędach przy krawędziach skrzyni - włożenie i przekręcenie klucza w zamku powoduje przesunięcie suwaka w kierunku zamka. Stan suwaków może być kontrolowany za pomocą styków elektrycznych. W rzędach poziomych na dole i u góry skrzyni znajdują się umieszczone pionowo zamki zwrotnicowe, wykolejnicowe, otrzymania nakazu lub zgody, po bokach - umieszczone poziomo zamki sygnałowe, przebiegowe i dania nakazu lub zgody. Suwaki uzależnione są od siebie za pomocą nasadek zależności. Przekręcenie i wyjęcie danego klucza z poziomego zamka (np. klucza sygnałowego) możliwe jest po włożeniu i przekręceniu kluczy do odpowiednich zamków pionowych i powoduje ich zamknięcie (nie można już wyjąć zamkniętych kluczy). (http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk/foto/zazulak.jpg) Klucze sygnałowe służą do otwarcia zamków zamykających dźwignie sygnałowe - jeżeli są uwalniane bezpośrednio ze skrzyni kluczowej, przebiegi są tylko zamykane (bez utwierdzania) - taka sytuacja często występuje przy sygnalizacji kształtowej. Utwierdzenie przebiegów uzyskać można przez zastosowanie bloków przebiegowych utwierdzająch (Pu) - zablokowanie bloku możliwe jest po włożeniu do zamka podblokowego odpowiedniego klucza przebiegowego wyjętego ze skrzyni kluczowej, i jest warunkiem nastawienia sygnału. Przy sygnalizacji świetlnej stan bloku kontrolowany jest w obwodzie sygnałowym. Sygnały na semaforach wyświetlane są najczęściej za pomocą pulpitu świetlnego, na którym oprócz przycisków sygnałowych wraz z powtarzaczami stanów sygnalizatorów rozmieszczone są przyciski do podawania Sz oraz przyciski i kontrolki przekaźnikowych blokad liniowych. Jeden blok Pu może służyć do utwierdzania wielu przebiegów - wówczas kilka kluczy przebiegowych pasuje do jednego zamka podblokowego, a stwierdzanie na którym sygnalizatorze ma zostać wyświetlony sygnał odbywa się na podstawie stanów zestyków w skrzyni kluczowej. Blok Pu zwalniany jest samoczynnie pod wpływem zadziałania czujników torowych lub poprzez przekręcenie klucza w zwalniaczu kluczowym, którego usytuowanie wymusza wzrokową kontrolę przejazu pociągu. W chwili obecnej nadal na normalnym torze pracują skrzynie na stacjach: - st. Dęba Rozalin - st. Stróże Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: Adam W on 29 Listopada 2011, 21:27:55 Jeżeli konstrukcja i zasada działania bardzo Was interesuje to zapraszam do Rogowa. Kilka lat temu przerobiliśmy jedną na interaktywny eksponat w Magazynie No. 1
http://kolejrogowska.pl/?m=200709&cat=44 (http://kolejrogowska.pl/?m=200709&cat=44) (http://kolejrogowska.pl/obrazki/2009/05/zazulak01.jpg) Po utwierdzeniu przebiegu można sobie nawet podać zielone na semaforze pod sufitem :) S pozdravem Adam Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: klon200 on 29 Listopada 2011, 21:31:25 st. Stróże - dwie duże wręcz ogromne skrzynie.
Do obsługi tych skrzyń na tej stacji zatrudniony jest drugi dyżurny ruchu tzw. pomocniczy Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 30 Listopada 2011, 09:42:21 Skrzynia kluczowa zachowała się na stacji kolejki świętokrzyskiej w Pińczowie
Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 30 Listopada 2011, 14:40:08 Śmigiel - ciekawa sprawa, gdzie wpierw trzeba było ułożyć przebieg na zwrotnicach żeby móc złożyć kombinację umożliwiającą wyjęcie ze skrzyni klucza którym odblokowywało się wajchę od semafora wjazdowego stojącą osobno w dyżurce.
Przy czym oczywiście aby całość akcji przeprowadzić w odwrotnym kierunku, należało wpierw semafor przestawić na "stój" uwalniając klucz. Swoją drogą, rozkład jazdy Śmigla z SRJP1966 udostępnionego niedawno przez ksiezyca_nad_gieesem budzi szacunek.. Przykładowo tylko odjazdy i tylko pasażerskich w kierunku Str.Bojanowa: 3:32, 4:36, 5:36,6:37,7:40,8:42,11:15,12:49,14:53,15:25,16:39,19:32,20:31 i 21:59... Do tego oczywiście dochodzi podobny zestaw powracający + jakies 4 pary w kier. Rakoniewic.. Przy tym układzie torowym jaki tam jest musiał tam bywać nielichy kocioł... Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 30 Listopada 2011, 14:51:52 U mnie na wschodzie (Lubelskie i Podkarpackie też) jest sporo stacji z takimi tablicami nawet wtedy kiedy semafory są świetlne.
Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 30 Listopada 2011, 16:10:33 A czy przypadkiem urządzenia kluczowe nie są zainstalowane na stacji Białystok?? Coś mi się obiło o uszy przy okazji zeszłorocznej katastrofy, kiedy to efektownie spłonęło kilkanaście cystern, dwie lokomotywy i nastawnia.
Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: SMKZnin on 30 Listopada 2011, 16:28:11 Tak, Białystok je posiada.
Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: pawel.adamczyk on 30 Listopada 2011, 18:39:22 Cześć wam.
Czy można gdzieś nabyć pojedyńcze części do odbudowy skrzyni Zazulaka ,- za informacje dziękuję. Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: klon200 on 30 Listopada 2011, 18:56:19 szukać starych monterów bo wielu z nich potrafi dorobić elementy w własnym zakresie
pozostaje jeszcze pytać z Zakładach Linii Kolejowych PKP i na Sekcjach Eksploatacji PKP czasami na hutach, kopalniach, cementowniach itd dostępne są części zamienne w magazynach lub też na niedziałających już nastawniach i wysprzedają to za grosze po cenie złomu Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: a cygan on 30 Listopada 2011, 20:36:59 To nie "skrzynia", ale czy coś takiego było zastosowane w Polsce?
Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 30 Listopada 2011, 20:47:58 Raczej nie. Akurat w Polsce w dziedzinie zabezpieczenia adoptowano raczej zachodnie urządzenia albo budowano własne. Ale sama idea czyli jazda na berło na pewno gdzieś w Polsce była. Ale biegły w tym nie jestem.
Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: pawel.adamczyk on 16 Grudnia 2011, 17:03:03 Witam wszystkich.
Czy ktoś z was ma do zbycia zamki (same) ,do skrzyni Zazulaka ,mogą być niesprawne , z góry dziękuje?. :-\ Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe Wiadomość wysłana przez: Manuel on 24 Grudnia 2011, 10:11:02 Stacja czynna i w pełni eksploatowana z zwrotnicami ręcznymi przez zamykanie na klucz i uzależnieniem kluczy w blokadzie stacyjnej to Grudz. Mniszek. Warto dodać, że istnieje tam również uzależnienie przez klucz sygnałów podawanych na semaforach.
A jeśli chodzi o jakieś zamki, skrzynie, itp. to mógłbym załatwić jeśli zgłosi się ktoś konkretny. Pozdrawiam Damian, jak co to gg11262904 |