Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Infrastruktura => Wątek zaczęty przez: pawel.adamczyk on 29 Listopada 2011, 18:35:47



Tytuł: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: pawel.adamczyk on 29 Listopada 2011, 18:35:47
Witam wszystkich.
Mam pytanie ,na jakich kolejach wąskich-i nie tylko znajdują się obecnie skrzynie kluczowe ,jaki to typ skrzyni
i czy są kompletne ,sprawne technicznie i czy są używane nadal.

pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 29 Listopada 2011, 21:11:05
Skrzynia typu Zazulaka

(http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk/rys/zazulak.gif)


Skrzynia kluczowa konstrukcji inż. Zazulaka jest najbardziej rozpowszechnionym rodzajem skrzyni kluczowej w Polsce. Może być ustawiona w dowolnym miejscu nastawni, istnieje także możliwość powieszenia jej na ścianie. Składa się z zespołu poziomych i pionowych wzajemnie uzależnionych od siebie suwaków, poruszanych przez zamki kluczowe umieszczone w rzędach przy krawędziach skrzyni - włożenie i przekręcenie klucza w zamku powoduje przesunięcie suwaka w kierunku zamka. Stan suwaków może być kontrolowany za pomocą styków elektrycznych. W rzędach poziomych na dole i u góry skrzyni znajdują się umieszczone pionowo zamki zwrotnicowe, wykolejnicowe, otrzymania nakazu lub zgody, po bokach - umieszczone poziomo zamki sygnałowe, przebiegowe i dania nakazu lub zgody. Suwaki uzależnione są od siebie za pomocą nasadek zależności. Przekręcenie i wyjęcie danego klucza z poziomego zamka (np. klucza sygnałowego) możliwe jest po włożeniu i przekręceniu kluczy do odpowiednich zamków pionowych i powoduje ich zamknięcie (nie można już wyjąć zamkniętych kluczy).


(http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk/foto/zazulak.jpg)

Klucze sygnałowe służą do otwarcia zamków zamykających dźwignie sygnałowe - jeżeli są uwalniane bezpośrednio ze skrzyni kluczowej, przebiegi są tylko zamykane (bez utwierdzania) - taka sytuacja często występuje przy sygnalizacji kształtowej. Utwierdzenie przebiegów uzyskać można przez zastosowanie bloków przebiegowych utwierdzająch (Pu) - zablokowanie bloku możliwe jest po włożeniu do zamka podblokowego odpowiedniego klucza przebiegowego wyjętego ze skrzyni kluczowej, i jest warunkiem nastawienia sygnału. Przy sygnalizacji świetlnej stan bloku kontrolowany jest w obwodzie sygnałowym. Sygnały na semaforach wyświetlane są najczęściej za pomocą pulpitu świetlnego, na którym oprócz przycisków sygnałowych wraz z powtarzaczami stanów sygnalizatorów rozmieszczone są przyciski do podawania Sz oraz przyciski i kontrolki przekaźnikowych blokad liniowych. Jeden blok Pu może służyć do utwierdzania wielu przebiegów - wówczas kilka kluczy przebiegowych pasuje do jednego zamka podblokowego, a stwierdzanie na którym sygnalizatorze ma zostać wyświetlony sygnał odbywa się na podstawie stanów zestyków w skrzyni kluczowej. Blok Pu zwalniany jest samoczynnie pod wpływem zadziałania czujników torowych lub poprzez przekręcenie klucza w zwalniaczu kluczowym, którego usytuowanie wymusza wzrokową kontrolę przejazu pociągu.


W chwili obecnej nadal na normalnym torze pracują skrzynie na stacjach:

- st. Dęba Rozalin
- st. Stróże



Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: Adam W on 29 Listopada 2011, 21:27:55
Jeżeli konstrukcja i zasada działania bardzo Was interesuje to zapraszam do Rogowa. Kilka lat temu przerobiliśmy jedną na interaktywny eksponat w Magazynie No. 1
http://kolejrogowska.pl/?m=200709&cat=44 (http://kolejrogowska.pl/?m=200709&cat=44)
(http://kolejrogowska.pl/obrazki/2009/05/zazulak01.jpg)

Po utwierdzeniu przebiegu można sobie nawet podać zielone na semaforze pod sufitem :)


S pozdravem Adam


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 29 Listopada 2011, 21:31:25
st. Stróże - dwie duże wręcz ogromne skrzynie.
Do obsługi tych skrzyń na tej stacji zatrudniony jest drugi dyżurny ruchu tzw. pomocniczy




Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 30 Listopada 2011, 09:42:21
Skrzynia kluczowa zachowała się na stacji kolejki świętokrzyskiej w Pińczowie


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 30 Listopada 2011, 14:40:08
Śmigiel - ciekawa sprawa, gdzie wpierw trzeba było ułożyć przebieg na zwrotnicach żeby móc złożyć kombinację umożliwiającą wyjęcie ze skrzyni klucza którym odblokowywało się wajchę od semafora wjazdowego stojącą osobno w dyżurce.
Przy czym oczywiście aby całość akcji przeprowadzić w odwrotnym kierunku, należało wpierw semafor przestawić na "stój" uwalniając klucz.
Swoją drogą, rozkład jazdy Śmigla z SRJP1966 udostępnionego niedawno przez ksiezyca_nad_gieesem budzi szacunek..
Przykładowo tylko odjazdy i tylko pasażerskich w kierunku Str.Bojanowa:
3:32, 4:36, 5:36,6:37,7:40,8:42,11:15,12:49,14:53,15:25,16:39,19:32,20:31 i 21:59...
Do tego oczywiście dochodzi podobny zestaw powracający + jakies 4 pary w kier. Rakoniewic..
Przy tym układzie torowym jaki tam jest musiał tam bywać nielichy kocioł...


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 30 Listopada 2011, 14:51:52
U mnie na wschodzie (Lubelskie i Podkarpackie też) jest sporo stacji z takimi tablicami nawet wtedy kiedy semafory są świetlne.


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 30 Listopada 2011, 16:10:33
A czy przypadkiem urządzenia kluczowe nie są zainstalowane na stacji Białystok?? Coś mi się obiło o uszy przy okazji zeszłorocznej katastrofy, kiedy to efektownie spłonęło kilkanaście cystern, dwie lokomotywy i nastawnia.


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: SMKZnin on 30 Listopada 2011, 16:28:11
Tak, Białystok je posiada.


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: pawel.adamczyk on 30 Listopada 2011, 18:39:22
Cześć wam.
Czy można gdzieś nabyć pojedyńcze części do odbudowy skrzyni Zazulaka ,-
za informacje dziękuję.


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 30 Listopada 2011, 18:56:19
szukać starych monterów bo wielu z nich potrafi dorobić elementy w własnym zakresie

pozostaje jeszcze pytać z Zakładach Linii Kolejowych PKP i na Sekcjach Eksploatacji PKP


czasami na hutach, kopalniach, cementowniach itd dostępne są części zamienne w magazynach lub też na niedziałających już nastawniach i wysprzedają to za grosze po cenie złomu



Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 30 Listopada 2011, 20:36:59
To nie "skrzynia", ale czy coś takiego było zastosowane w Polsce?


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 30 Listopada 2011, 20:47:58
Raczej nie. Akurat w Polsce w dziedzinie zabezpieczenia adoptowano raczej zachodnie urządzenia albo budowano własne. Ale sama idea czyli jazda na berło na pewno gdzieś w Polsce była. Ale biegły w tym nie jestem.


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: pawel.adamczyk on 16 Grudnia 2011, 17:03:03
Witam wszystkich.

Czy ktoś z was ma do zbycia zamki (same) ,do skrzyni Zazulaka ,mogą być niesprawne ,
 z góry dziękuje?. :-\


Tytuł: Odp: Skrzynie kluczowe
Wiadomość wysłana przez: Manuel on 24 Grudnia 2011, 10:11:02
Stacja czynna i w pełni eksploatowana z zwrotnicami ręcznymi przez zamykanie na klucz i uzależnieniem kluczy w blokadzie stacyjnej to Grudz. Mniszek. Warto dodać, że istnieje tam również uzależnienie przez klucz sygnałów podawanych na semaforach.

A jeśli chodzi o jakieś zamki, skrzynie, itp. to mógłbym załatwić jeśli zgłosi się ktoś konkretny.

Pozdrawiam
Damian, jak co to gg11262904