Tytuł: Lyd1-302 Wiadomość wysłana przez: marekus on 09 Grudnia 2011, 15:51:01 Nie chodzi tutaj o żadną lokomotywę z serii Wls150/180. Chodzi o inną lokomotywę, także z przekładnią mechaniczną i także trzyosiową. Mam na myśli Lyd1-302 - lokomotywę, o której wiemy (według artykułu w ŚK 5/2010, w którym pojawiła się tylko mała wzmianka), że jest:
- wyprodukowana została w 1936 roku; - na GKW (a dokładniej na Rozbark) przybyła w trakcie wojny; - miała silnik o mocy 125 KM; - służyła do manewrów w zakładach w Rozbarku do 1971. Czy więc ktoś wie o tej ciekawej lokomotywce coś więcej? Google milczy. I jeszcze jedno - dlaczego nosiła numer 302? Czy oznacza to, że nie była jedyna lokomotywką z tej serii? Tytuł: Odp: Lyd1-302 Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 09 Grudnia 2011, 16:44:22 Póki co nic wiecej o tej lokomotywce nie udało sie ustalić. chyba, ze o czymś nie wiem ;)
Nosiła numer 302, bo 301 ( Ld-301 ) nosiła NRDowska Ns3 uzywana na warsztatach Tytuł: Odp: Lyd1-302 Wiadomość wysłana przez: Łowca on 10 Grudnia 2011, 22:19:27 PKP nie powtarzało numerów inwentarzowych na początku. Tzn że wszystkie lokomotywy na daną szerokosć toru nosiły kolejno lub w miarę kolejno numery z zakresu przewidzianego dla tej szerokości toru przez instrukcję Wm-11. Numery narastały w miarę mocy lokomotyw w koniach mechanicznych.
To jest dla 785 od 301, potem od 305 i potem od 351 w miarę mocy lokomotywy. Tak było ze wszystkim zarówno lokomotywy spalinowe, jak i parowe i motowozy. Odstępstwo od tej reguły przyszło dopiero gdy pojawił się tabor rumuński - było tego aż tyle, że numery zaczęły się dublować... Tytuł: Odp: Lyd1-302 Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 18 Grudnia 2011, 18:16:48 W tomie II "Kolei wąskotorowych na Górnym Śląsku" Soidy na temat lokomotywy Lyd1-302 można znaleźć jeszcze informację, że miała silnik fiata. Nic więcej w źródłach nie ma.
A dlaczego miała taki, a nie inny numer? Po prostu od 301 zaczyna się przydzielony GKW zakres numeracji lokomotyw spalinowych. Numery 301 i 302 przydzielono dwóm najstarszym lokomotywom spalinowym. Gdy dostarczono pierwsze maszyny serii WLs150, to przydzielono im osobny zakres numeracji wewnątrz numerów przyporządkowanych do GKW - od 305 do 310 (dwie lokomotywy zostały przekazane na inne koleje jeszcze przed nadaniem numerów taborowych i dlatego nie obsadzono numerów 311 i 312). Nieobsadzone w czasach PKP numery 303 i 304 aktualnie są zarezerwowane dla lokomotyw WLs50 i WLs75, choć oficjalnie tych numerów nie noszą. Po dostarczeniu lokomotyw typu L45H nie doszło do dublowania numerów. Przydzielono im zakres numeracji od 351 do końca przewidzianego dla GKW zakresu. Jedyny (za czasów PKP) przypadek ponownego obsadzenia numeru, to przenumerowanie Lxd2-351 na Lxd2-370 w roku 1995 po zezłomowaniu oryginalnej 370. Po co tego dokonano? Nie wiadomo. |