Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Wąski tor za granicą => Wątek zaczęty przez: gajos on 10 Stycznia 2012, 16:34:14



Tytuł: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: gajos on 10 Stycznia 2012, 16:34:14
Kilka dni temu, ekipa piaseczyńskich drezyniarzy w drodze do Minatur Wunderland w Hamburgu, zboczyła z trasy. Kilkanaście kilometrów w bok od autostrady ciągnie się kolejka POLLO. http://www.pollo.de/ (http://www.pollo.de/) Jest to reaktywowana kilka lat temu kolejka. Porównując, wyobrażmy sobie że po 30 latach postanowiono reaktywować kolejkę gdzieś w szczerym polu np. w Białej Podlaskiej, regularnie wożąc turystów w sezonie.
Zagwostkę, jakim cudem tabor, wraz z urządzeniami i węglem  :o stoi niepilnowany, niesprywatyzowany w szczerym polu, tłumaczyliśmy sobie brakiem monopolowego i skupu złomu w okolicy :)
(https://lh5.googleusercontent.com/-325zCKOY1a0/Twt_r53K4hI/AAAAAAAAFcE/XUiGs-d8Vf0/s512/P1060020.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-nC0qQSE7eJM/TwuC4NyeTRI/AAAAAAAAFjU/l4PvCoKkYjI/s640/P1060081.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-TXWFfe8eZTk/TwuDyDI0HhI/AAAAAAAAFlU/IrBe-shUmks/s640/P1060101.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-VLWAyjxQXD4/Twt-tqbgB_I/AAAAAAAAFZ8/J_C7_zW3gys/s640/P1060001.JPG)

Więcej tu
https://picasaweb.google.com/gajosgitara2/KolejkaPOLLOMesendorf (https://picasaweb.google.com/gajosgitara2/KolejkaPOLLOMesendorf)


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: tomasz11 on 12 Stycznia 2012, 08:31:15
Niepilnowany ??? u nas to ten węgiel długo by nie poleżał nie wspomne o rowerze >:(


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 12 Stycznia 2012, 10:53:10
Rozwiązanie zagadki jest proste. Inna kultura i brak 30% strukturalnego bezrobocia. :)


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: Sputnik on 12 Stycznia 2012, 19:37:08
Przepraszam wszystkich, jeżeli stwierdzicie, że zadaje głupie pytanie :-\

Ale jaki dokładnie zastosowano prześwit torów na owej kolejce wąskotorowej POLLO - http://www.pollo.de/ (http://www.pollo.de/) ?

Cytuj
Jest to reaktywowana kilka lat temu kolejka. Porównując wyobraźmy sobie, że po 30 latach postanowiono reaktywować kolejkę gdzieś w szczerym polu, np. w Białej Podlaskiej, regularnie wożąc turystów w sezonie.

Oglądając te zdjęcia z reaktywowanej kilka lat temu kolejki POLLO zaczynam znów wierzyć, że za kilka lat w Polsce będą podobne przykłady odbudowanych kolei wąskotorowych :) Na pierwszym miejscu stawiam oczywiście na Nasielsk ;D, który jest najbliższy mojemu sercu.



Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 12 Stycznia 2012, 20:14:37
... jaki dokładnie zastosowano prześwit torów na owej kolejce (...)?
750mm
Na pierwszym miejscu stawiam oczywiście na Nasielsk...
Tak, myślę że odbudowa tejże historycznej kolejki ruszy w przyszłym roku, najpóźniej za dwa lata....
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 16 Stycznia 2012, 11:24:48
Optymista ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 16 Stycznia 2012, 12:04:32
A właśnie ciekawe w jak atrakcyjnie turystycznej okolicy jest ta kolejka. Nasielska nie oszukujmy się to był tor z jednego zadupia na drugie (nie mówię o miastach a o położeniu stacji końcowych zwłaszcza Pułtuskiej), biegnący w 70% wzdłuż szosy.


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: gajos on 16 Stycznia 2012, 12:46:53
No właśnie chyba za bardzo tam atrakcji nie ma, aczkolwiek po trasie zdarzały się tablice informujące o atrakcjach typu okoliczne zamki, pałace. Ewentualnie atrakcją może być historyczny już przebieg granicy DDR/NRD.


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 16 Stycznia 2012, 14:16:58
Tyle, że nasi zachodni sąsiedzi mają tendencję do szwendania się bez celu (od Paryża po Stalingrad ;)). Zwyczajnie zamiast na kanapie przed telewizorem lubią wypić sobie piwko i zjeść wursta (obecnie częściej kebaba) wspólnie w jakimś ciekawym miejscu. Dzięki temu nawet mniej atrakcyjne rejony mogą liczyć na turystów.


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 16 Stycznia 2012, 22:41:47
Czyli inna mentalność ludzi pozwoliła tej kolejce nie być rozkradzioną, ale użytkowaną.


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: WL on 18 Stycznia 2012, 23:21:14
No właśnie chyba za bardzo tam atrakcji nie ma, aczkolwiek po trasie zdarzały się tablice informujące o atrakcjach typu okoliczne zamki, pałace. Ewentualnie atrakcją może być historyczny już przebieg granicy DDR/NRD.

W sumie jak na Wyrzyskich KD, też nic ciekawego tam nie ma. A pociągi czasem jeżdżą.


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: gajos on 03 Kwietnia 2012, 00:18:22
Ot taka ciekawostka z tejże kolejki (http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/548617_391646154192431_177534515603597_1343893_1496102193_n.jpg)


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: gajos on 15 Sierpnia 2016, 01:46:33
Niniejszy post jest pierwszą częścią relacji z weekendowej wyprawy do zachodnich sąsiadów na wąskie tory Berlina i okolic.
Pierwszy dzień wystarczy jedynie na zaliczenie kolejki POLLO. Dojazd pociągami (chyba że ktoś planuje autem) do miejscowości Pritzwalk by stamtąd udać się najlepiej taksówką bo jest słabo z komunikacją, kilka kilometrów do malutkiej wioski o nazwie Mesendorf gdzie znajduje się baza i stacja początkowa kolejki. Na szczęście każdy z miejscowych wie i wskaże drogę. Zacznę od końca czyli refleksji na temat tego co napisałem cztery lata temu będąc tam przejazdem.
No właśnie chyba za bardzo tam atrakcji nie ma.
Wycofuję tamte słowa. :)
Właśnie że są, ale trzeba dojechać na drugi koniec kolejki.
Wracamy do początku czyli na wspominaną bazę w szczerym pola gdzie nie kradną rowerów i węgla. Całość to dwa tory główne zakończone lokomotywownią, jeden nieduży peron i dwa tory odstawcze. Wielkością i kształtem przypomina nieco naszą Iłżę, tylko bez trójkąta, zalewu i zielska.
Kolejka POLLO to 9km odcinek toru 750mm między Mesendorf a Lindenberg. Kursy odbywają się w sezonie co tydzień w cyklu sobotnio-niedzielnym lub częściej na zamówienie. Po całej trasie kursują jednocześnie dwa pociągi (spalinowy i parowy), z czego każdy robi po trzy kursy w obie strony za każdym razem krzyżując się na jedynej mijance w miejscowości Brunkendorf.

Przed odjazdem pociągu można zwiedzać teren stacji, w tym halę, mini muzeum i podziwiać nieustanne dopieszczanie parowozu przed podpięciem do składu.
(https://lh3.googleusercontent.com/QwQVut0RUw2odr6h2S3d9su_aqVH1od3FiCPnkoFFhg-5tYCIObNsHb0EPmLDv2E-Bu7xejq9g=w1280-h1024-rw-no)

W hali znajdziemy aktualnie remontowany drugi parowóz.
(https://lh3.googleusercontent.com/cM7p1s9UpWibi_odXa1uSpXbfiVQWFvm2ogse4kjMZzKHf7_oD6ECJcuu_YIzPGZPbDYcftm9Q=w1280-h1024-rw-no)

Druga część stacji, jarmarczno-peronowo-taborowoodstawcza
(https://lh3.googleusercontent.com/aGvIMqu--v1DgbLVOeCXvuGWWqwNjkkow-3M9uUFzKPMHSxzoWYAplPJAY4aqYwR9_cOmYV3YA=w1280-h1024-rw-no)

Obok peronu jest kasa i możliwość kupienia całej masy kolejowych gadżetów.
(https://lh3.googleusercontent.com/HdIT-I2coAr84ndNf1i3W4jdHbvBkNWRQboOjJWy3_0N7bK9vMHlsV4uS9HBNW0ZxegAeftdkw=w1280-h1024-rw-no)

Także ze znanymi nam akcentami. :)
(https://lh3.googleusercontent.com/MOn2UCO1SYmg1lDkTGWhXxtz-8a3LBemdD3XlA8_X6oyK6sFLyRHK8VozUMju-SA0n4uywC2IQ=w1280-h1024-rw-no)

Peron.
(https://lh3.googleusercontent.com/_ZpVQ1g03WT1jZIHhF4PqpNR66KraUUL4RUCjZre9oypZSP8G6j6R28Ser6t0lceap2c3EzZ_w=w1280-h1024-rw-no)

Mijany krajobraz przypomina nieco jazdę do np. Zaniemyśla :) czyli: trochę szosy, trochę pola, trochę lasu, kilka łuków, nasypów i w zasadzie nic więcej, tu nawet przepustów nie zauważyłem.
(https://lh3.googleusercontent.com/w9pRvBRYI2zxEDtkXN4MI9UeXRwTkaf_e99Pm-Yhp3yLM7aoMcLgZURNoUedpzRhhgNTbfFHTg=w1280-h1024-rw-no)

Nie, to nie jest tor bezstykowy...
(https://lh3.googleusercontent.com/Maocy1pG0UU0SgE7Pgx2V2wiNxBtXqr0ZzM9nfR7yP2-ahBiFrZ1e2Qn2-IgON2IHdamUfcQkQ=w1280-h1024-rw-no)
(https://lh3.googleusercontent.com/ML7yis8bah41qg9S_AqByv-_59hO5FhgQRnw6qlPWxbk39-ggrCbtRF_pTbCn60bYOGzu8J0wg=w1280-h1024-rw-no)
(https://lh3.googleusercontent.com/MngtxGyboaK-071qRuNGijqzh1xUom9FUX31hkYVfhcmowH66oaQaTKvIEOCN_FRwiACi1YeGA=w1280-h1024-rw-no)
(https://lh3.googleusercontent.com/VYL3EUK7SsLIzq4iBg7_az4TYPYGJ1jWAMvM-sfTfu75rmO2ZOByeS2NfrQZM_yc4Uw4KemZLQ=w1280-h1024-rw-no)
(https://lh3.googleusercontent.com/Maocy1pG0UU0SgE7Pgx2V2wiNxBtXqr0ZzM9nfR7yP2-ahBiFrZ1e2Qn2-IgON2IHdamUfcQkQ=w1280-h1024-rw-no)

Odpowiedni bar to podstawa :)
(https://lh3.googleusercontent.com/kEWsEpGpidR1KaHUEuojff_XQbTKADE-ijcHdY46sYDC4pfDwwiuWbr_cXO-29zwSZ3-9Tq1pg=w1280-h1024-rw-no)

Wjeżdżamy powoli na mijankę.
(https://lh3.googleusercontent.com/Gb5a3VwwUcNXev42yFyjAiceDMYiLIxp3WaHghXC4L33L7oKllXP4FxPb-7uDF2vbGGeTd8XGw=w1280-h1024-rw-no)

Czekamy na spalinowy skład.
(https://lh3.googleusercontent.com/AaZJV_eAxkZ7tmSY1Ad5R1wHnK7kyomLKvMnLHXQYIen5UPUGPeNJk2elLhhUgAE3PboTV8TAg=w1280-h1024-rw-no)

Taki tam sobie kopciuch :)
(https://lh3.googleusercontent.com/XBGWa227EA4ja888Tll_UGH5FgIigaxEiLAQOBk7k-fFbZasNRuMnezVI7WlhPxgLPy1lwaV-w=w1280-h1024-rw-no)

Minięte, jedziemy dalej.
(https://lh3.googleusercontent.com/VZpKMamxMOSjMoFoVILLzYK5m801dZ7oR-Nj5XTaPmu81V9-jDt1QV0rQxo4NbSgEXx5EPe90Q=w1280-h1024-rw-no)

Powoli dojeżdżamy do końcowego Lindenberg mijając jedyny semafor na całej linii.
(https://lh3.googleusercontent.com/vTiMlYJDhJCVkyPkJ5_DpBHzK-UWjJ0LVVJE1R9uJoDQSnAfCW74gn1KvTow_otshFIO_J_ayw=w1280-h1024-rw-no)

Niby detal w wagonie, ale klimatyczny.
(https://lh3.googleusercontent.com/TFIIV5iCXBTeMvu5lDwOd5_qZeTpmlr8qVQRPK_8QsQ-JvPrIPxawLHYbiZW585IdDAut7_JtQ=w1280-h1024-rw-no)

Koniec trasy ale nie koniec atrakcji. Stacyjka znajduje się tuż przed głównym skrzyżowaniem na środku wsi Lindenberg. Niegdyś stacja węzłowa.
(https://lh3.googleusercontent.com/BFFwANKFtUZQ3UCFYbQ38rLUBNtwiBjzAOj0kliE-XAuh1px8GHUMKhQsvU6wbLgW1eCCzhtDA=w1280-h1024-rw-no)

Dyżurny ruchu na posterunku.
(https://lh3.googleusercontent.com/-V6OR8H9nj34rF2dM1ogApd9ObP58T6UcS8NQYyGmwOC2IFAUYqy1ffxvpQuzaBCfUF9Ly5hpA=w1280-h1024-rw-no)

Pociąg parowy w trakcie manewrów.
(https://lh3.googleusercontent.com/_VlVACdHlkEARP6r2FlRdAkgrKTUcDRx7M6xhyy8SritiT3PxlmwO3bh3KfU7qzwUHouYvpTDQ=w1280-h1024-rw-no)

Tuż za peronem drewniany odpowiednik skrzata ogrodowego.
(https://lh3.googleusercontent.com/EdAJGmb5CqJg8PKgD7a0BW2z0jOLZ8lTsJtLk-7NbHmV3urTzyVHJI0ELXhwh5qHHqQHt_UjkA=w1280-h1024-rw-no)

Za skrzyżowaniem, niedaleko peronu końcowego znajdziemy zachowany oryginalny fragment torowiska i rozjazd.
(https://lh3.googleusercontent.com/AzZhjq_ryR8oWa89QPwdun4fjts1JMhd_26D8_oOB0o_z7QXQJEBsCfrgxA-tVFg79qbf0W-5g=w1280-h1024-rw-no)

Tuż za skrzyżowaniem mamy drugą (i nie ostatnią) kolejkę, dokładnie w miejscu dawnego przebiegu wąskiego toru.
(https://lh3.googleusercontent.com/uHZFTDjAGrpnIvqwk6Y_aFBrduaS2pcqktAOJ_dTNym7AccyK7gvMLheRdGvBA6FLrUfAbsqYg=w1280-h1024-rw-no)

Nawet z kierowniczką pociągu. :)
(https://lh3.googleusercontent.com/CIyKpRJV1_YeKeoH0nRluAtHgjFTpNPRxzLgF0Omz_WD_ZjUr4IMR0hwGSgEM7NiPnOMGyB6Yw=w1280-h1024-rw-no)

Kolejny zachowany odcinek.
(https://lh3.googleusercontent.com/J4_m02-7uaLTn9Km-YHYYlaVyKYgb_P1wtSZstEFYeltLnI0glIH-WvPYKwADA5JRjUdH6frIQ=w1280-h1024-rw-no)

W centrum wsi stoi wagonik z przedstawioną historią i schematami całej kolei.
(https://lh3.googleusercontent.com/CahQDFAW5Ff0d6NXJ3IGGkNrXJb-nGfbXBpsaFKTjYvNt5KgONJrzLLr_KO6t17GGfZdG1evQQ=w1280-h1024-rw-no)

Na jednym ze zdjęć widzimy budynek przed którym na łuku toru, obecnie znajduje się wspomniana powyżej kolejka ogrodowa.
(https://lh3.googleusercontent.com/Dg5dj32eED4SCw5jM32OYUy-FXDUYoE-Fou07ofGYLq01z3MDc4XRXedDuY9n2AWkv9FjT4dOw=w1280-h1024-rw-no)

Pierwotny teren stacji i torowisk. W tle za semaforem oryginalny budynek po kolejce pełniący obecnie funkcję muzeum kolejki POLLO.
(https://lh3.googleusercontent.com/7k3LeIx8AkjwyDhylWpJ9eJUlY_EZ38F6uoqT-Z_17lQTE4MoywayH0_Bc8su1O9Td0knmA3Jw=w1280-h1024-rw-no)

Tuż obok, kryty wagon towarowy, transporter, dwa rollbocki oraz...kolejka 500mm o długości toru 300m w formie owalu.
(https://lh3.googleusercontent.com/DJ-fDPPDP9rdieudgf6ctSFUqN9iSi3utgWtINVNNpoLsZgJBPTvnLRoGDjVcSKDUk38FMZhng=w1280-h1024-rw-no)

Tabor kolejki uruchamianej po zebraniu odpowiedniej ilości chętnych.
(https://lh3.googleusercontent.com/RxCP9BWS34SFMBuXfFEzWZ0wbtBm5iC-Q_iQP6Irue3cd7p77HePH3bvSjBnq7FPwbn6rnEynw=w1280-h1024-rw-no)

Wnętrze muzeum mieści dwa piętra wystaw.
(https://lh3.googleusercontent.com/S5LKbimF9qbI6POB0u6v9saE2yoy-dZGGV90hIuuFAJl7x0djnaRvkwXfLhlBK-kl2Bmw-T6GA=w1280-h1024-rw-no)

Makieta stacji Lindenberg. Znajdujemy się w budynku po lewej. W tle na wprost widać aktualnie odbudowany tor. Za niebieską ciężarówką znajduje się kolejka ogrodowa.
(https://lh3.googleusercontent.com/vS6XKOsVRp_jB7NGfJsEatXRRvWoYqRco5R86BU4b_VKHF1I_YLN6xfa1WtBi7KTKsKfpxxibQ=w1280-h1024-rw-no)

Tymczasem manewry kończy nasz powrotny pociąg spalinowy.
(https://lh3.googleusercontent.com/k7IigtaARaR0s4aFCxqHC8fAsh1i0B_sseJCUXNpHVjZQ9PJ1vW3cjTYAfgjB3Aa894aEaR_Tg=w1280-h1024-rw-no)

Zaraz odjeżdżamy.
(https://lh3.googleusercontent.com/kQora3qtyHDrwqn_THUyh48RuxDG8oB-7QXSxXsUUAm1wDo6jpAER7GC4fQDl4cCs427mTiyzQ=w1280-h1024-rw-no)

Mijanka z pociągiem parowym.
(https://lh3.googleusercontent.com/AbjQ9NMSNDSIUqDh__YuXBWwbldhsSHcxNX_M1iESgUb_7anPmaLKvKb3oqy8ORNT2Ww4pjBWQ=w1280-h1024-rw-no)

Tak oto dotarliśmy do końca naszej wycieczki.
(https://lh3.googleusercontent.com/tF_XntISonBIpdITeQRbkTbcugoZnPGQlEv9HpUjI3hcJ93JHUqsyw3prmkurRHoMdjocKckug=w1280-h1024-rw-no)

Wracając do Pritzwalk, obok stacji normalnotorowej znajdziemy szkielet wagonu towarowego, drezyny i budynek dawnej parowozowni kolejki POLLO.
(https://lh3.googleusercontent.com/wG4I-AIdEb7lXfz-eoBE60ApYtrSMNt7-ItpPnapKaN9mGITRVuT1OnBQ23gL85zUYR5-DPndg=w1280-h1024-rw-no)

Film z prejazdu POLLO
https://www.youtube.com/watch?v=smUmYfRcgzE (https://www.youtube.com/watch?v=smUmYfRcgzE)

https://plus.google.com/u/0/photos/111642176163908518533/album/6318765103814508369 (https://plus.google.com/u/0/photos/111642176163908518533/album/6318765103814508369)


Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy
Wiadomość wysłana przez: Romas on 10 Września 2016, 12:37:54
W uzupełnieniu tego co Dziwnobrody napisał, przesyłam linki do moich filmów z tej wycieczki:

https://youtu.be/2efxy0leeX4

https://youtu.be/oj4rhYUeaq4

https://youtu.be/is9vwD6SgwI