Tytuł: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: gajos on 10 Stycznia 2012, 16:34:14 Kilka dni temu, ekipa piaseczyńskich drezyniarzy w drodze do Minatur Wunderland w Hamburgu, zboczyła z trasy. Kilkanaście kilometrów w bok od autostrady ciągnie się kolejka POLLO. http://www.pollo.de/ (http://www.pollo.de/) Jest to reaktywowana kilka lat temu kolejka. Porównując, wyobrażmy sobie że po 30 latach postanowiono reaktywować kolejkę gdzieś w szczerym polu np. w Białej Podlaskiej, regularnie wożąc turystów w sezonie.
Zagwostkę, jakim cudem tabor, wraz z urządzeniami i węglem :o stoi niepilnowany, niesprywatyzowany w szczerym polu, tłumaczyliśmy sobie brakiem monopolowego i skupu złomu w okolicy :) (https://lh5.googleusercontent.com/-325zCKOY1a0/Twt_r53K4hI/AAAAAAAAFcE/XUiGs-d8Vf0/s512/P1060020.JPG) (https://lh6.googleusercontent.com/-nC0qQSE7eJM/TwuC4NyeTRI/AAAAAAAAFjU/l4PvCoKkYjI/s640/P1060081.JPG) (https://lh4.googleusercontent.com/-TXWFfe8eZTk/TwuDyDI0HhI/AAAAAAAAFlU/IrBe-shUmks/s640/P1060101.JPG) (https://lh6.googleusercontent.com/-VLWAyjxQXD4/Twt-tqbgB_I/AAAAAAAAFZ8/J_C7_zW3gys/s640/P1060001.JPG) Więcej tu https://picasaweb.google.com/gajosgitara2/KolejkaPOLLOMesendorf (https://picasaweb.google.com/gajosgitara2/KolejkaPOLLOMesendorf) Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: tomasz11 on 12 Stycznia 2012, 08:31:15 Niepilnowany ??? u nas to ten węgiel długo by nie poleżał nie wspomne o rowerze >:(
Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 12 Stycznia 2012, 10:53:10 Rozwiązanie zagadki jest proste. Inna kultura i brak 30% strukturalnego bezrobocia. :)
Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: Sputnik on 12 Stycznia 2012, 19:37:08 Przepraszam wszystkich, jeżeli stwierdzicie, że zadaje głupie pytanie :-\
Ale jaki dokładnie zastosowano prześwit torów na owej kolejce wąskotorowej POLLO - http://www.pollo.de/ (http://www.pollo.de/) ? Cytuj Jest to reaktywowana kilka lat temu kolejka. Porównując wyobraźmy sobie, że po 30 latach postanowiono reaktywować kolejkę gdzieś w szczerym polu, np. w Białej Podlaskiej, regularnie wożąc turystów w sezonie. Oglądając te zdjęcia z reaktywowanej kilka lat temu kolejki POLLO zaczynam znów wierzyć, że za kilka lat w Polsce będą podobne przykłady odbudowanych kolei wąskotorowych :) Na pierwszym miejscu stawiam oczywiście na Nasielsk ;D, który jest najbliższy mojemu sercu. Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 12 Stycznia 2012, 20:14:37 ... jaki dokładnie zastosowano prześwit torów na owej kolejce (...)? 750mmNa pierwszym miejscu stawiam oczywiście na Nasielsk... Tak, myślę że odbudowa tejże historycznej kolejki ruszy w przyszłym roku, najpóźniej za dwa lata....;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 16 Stycznia 2012, 11:24:48 Optymista ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 16 Stycznia 2012, 12:04:32 A właśnie ciekawe w jak atrakcyjnie turystycznej okolicy jest ta kolejka. Nasielska nie oszukujmy się to był tor z jednego zadupia na drugie (nie mówię o miastach a o położeniu stacji końcowych zwłaszcza Pułtuskiej), biegnący w 70% wzdłuż szosy.
Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: gajos on 16 Stycznia 2012, 12:46:53 No właśnie chyba za bardzo tam atrakcji nie ma, aczkolwiek po trasie zdarzały się tablice informujące o atrakcjach typu okoliczne zamki, pałace. Ewentualnie atrakcją może być historyczny już przebieg granicy DDR/NRD.
Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: 2xm on 16 Stycznia 2012, 14:16:58 Tyle, że nasi zachodni sąsiedzi mają tendencję do szwendania się bez celu (od Paryża po Stalingrad ;)). Zwyczajnie zamiast na kanapie przed telewizorem lubią wypić sobie piwko i zjeść wursta (obecnie częściej kebaba) wspólnie w jakimś ciekawym miejscu. Dzięki temu nawet mniej atrakcyjne rejony mogą liczyć na turystów.
Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 16 Stycznia 2012, 22:41:47 Czyli inna mentalność ludzi pozwoliła tej kolejce nie być rozkradzioną, ale użytkowaną.
Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: WL on 18 Stycznia 2012, 23:21:14 No właśnie chyba za bardzo tam atrakcji nie ma, aczkolwiek po trasie zdarzały się tablice informujące o atrakcjach typu okoliczne zamki, pałace. Ewentualnie atrakcją może być historyczny już przebieg granicy DDR/NRD. W sumie jak na Wyrzyskich KD, też nic ciekawego tam nie ma. A pociągi czasem jeżdżą. Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: gajos on 03 Kwietnia 2012, 00:18:22 Ot taka ciekawostka z tejże kolejki (http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/548617_391646154192431_177534515603597_1343893_1496102193_n.jpg)
Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: gajos on 15 Sierpnia 2016, 01:46:33 Niniejszy post jest pierwszą częścią relacji z weekendowej wyprawy do zachodnich sąsiadów na wąskie tory Berlina i okolic.
Pierwszy dzień wystarczy jedynie na zaliczenie kolejki POLLO. Dojazd pociągami (chyba że ktoś planuje autem) do miejscowości Pritzwalk by stamtąd udać się najlepiej taksówką bo jest słabo z komunikacją, kilka kilometrów do malutkiej wioski o nazwie Mesendorf gdzie znajduje się baza i stacja początkowa kolejki. Na szczęście każdy z miejscowych wie i wskaże drogę. Zacznę od końca czyli refleksji na temat tego co napisałem cztery lata temu będąc tam przejazdem. No właśnie chyba za bardzo tam atrakcji nie ma. Wycofuję tamte słowa. :)Właśnie że są, ale trzeba dojechać na drugi koniec kolejki. Wracamy do początku czyli na wspominaną bazę w szczerym pola gdzie nie kradną rowerów i węgla. Całość to dwa tory główne zakończone lokomotywownią, jeden nieduży peron i dwa tory odstawcze. Wielkością i kształtem przypomina nieco naszą Iłżę, tylko bez trójkąta, zalewu i zielska. Kolejka POLLO to 9km odcinek toru 750mm między Mesendorf a Lindenberg. Kursy odbywają się w sezonie co tydzień w cyklu sobotnio-niedzielnym lub częściej na zamówienie. Po całej trasie kursują jednocześnie dwa pociągi (spalinowy i parowy), z czego każdy robi po trzy kursy w obie strony za każdym razem krzyżując się na jedynej mijance w miejscowości Brunkendorf. Przed odjazdem pociągu można zwiedzać teren stacji, w tym halę, mini muzeum i podziwiać nieustanne dopieszczanie parowozu przed podpięciem do składu. (https://lh3.googleusercontent.com/QwQVut0RUw2odr6h2S3d9su_aqVH1od3FiCPnkoFFhg-5tYCIObNsHb0EPmLDv2E-Bu7xejq9g=w1280-h1024-rw-no) W hali znajdziemy aktualnie remontowany drugi parowóz. (https://lh3.googleusercontent.com/cM7p1s9UpWibi_odXa1uSpXbfiVQWFvm2ogse4kjMZzKHf7_oD6ECJcuu_YIzPGZPbDYcftm9Q=w1280-h1024-rw-no) Druga część stacji, jarmarczno-peronowo-taborowoodstawcza (https://lh3.googleusercontent.com/aGvIMqu--v1DgbLVOeCXvuGWWqwNjkkow-3M9uUFzKPMHSxzoWYAplPJAY4aqYwR9_cOmYV3YA=w1280-h1024-rw-no) Obok peronu jest kasa i możliwość kupienia całej masy kolejowych gadżetów. (https://lh3.googleusercontent.com/HdIT-I2coAr84ndNf1i3W4jdHbvBkNWRQboOjJWy3_0N7bK9vMHlsV4uS9HBNW0ZxegAeftdkw=w1280-h1024-rw-no) Także ze znanymi nam akcentami. :) (https://lh3.googleusercontent.com/MOn2UCO1SYmg1lDkTGWhXxtz-8a3LBemdD3XlA8_X6oyK6sFLyRHK8VozUMju-SA0n4uywC2IQ=w1280-h1024-rw-no) Peron. (https://lh3.googleusercontent.com/_ZpVQ1g03WT1jZIHhF4PqpNR66KraUUL4RUCjZre9oypZSP8G6j6R28Ser6t0lceap2c3EzZ_w=w1280-h1024-rw-no) Mijany krajobraz przypomina nieco jazdę do np. Zaniemyśla :) czyli: trochę szosy, trochę pola, trochę lasu, kilka łuków, nasypów i w zasadzie nic więcej, tu nawet przepustów nie zauważyłem. (https://lh3.googleusercontent.com/w9pRvBRYI2zxEDtkXN4MI9UeXRwTkaf_e99Pm-Yhp3yLM7aoMcLgZURNoUedpzRhhgNTbfFHTg=w1280-h1024-rw-no) Nie, to nie jest tor bezstykowy... (https://lh3.googleusercontent.com/Maocy1pG0UU0SgE7Pgx2V2wiNxBtXqr0ZzM9nfR7yP2-ahBiFrZ1e2Qn2-IgON2IHdamUfcQkQ=w1280-h1024-rw-no) (https://lh3.googleusercontent.com/ML7yis8bah41qg9S_AqByv-_59hO5FhgQRnw6qlPWxbk39-ggrCbtRF_pTbCn60bYOGzu8J0wg=w1280-h1024-rw-no) (https://lh3.googleusercontent.com/MngtxGyboaK-071qRuNGijqzh1xUom9FUX31hkYVfhcmowH66oaQaTKvIEOCN_FRwiACi1YeGA=w1280-h1024-rw-no) (https://lh3.googleusercontent.com/VYL3EUK7SsLIzq4iBg7_az4TYPYGJ1jWAMvM-sfTfu75rmO2ZOByeS2NfrQZM_yc4Uw4KemZLQ=w1280-h1024-rw-no) (https://lh3.googleusercontent.com/Maocy1pG0UU0SgE7Pgx2V2wiNxBtXqr0ZzM9nfR7yP2-ahBiFrZ1e2Qn2-IgON2IHdamUfcQkQ=w1280-h1024-rw-no) Odpowiedni bar to podstawa :) (https://lh3.googleusercontent.com/kEWsEpGpidR1KaHUEuojff_XQbTKADE-ijcHdY46sYDC4pfDwwiuWbr_cXO-29zwSZ3-9Tq1pg=w1280-h1024-rw-no) Wjeżdżamy powoli na mijankę. (https://lh3.googleusercontent.com/Gb5a3VwwUcNXev42yFyjAiceDMYiLIxp3WaHghXC4L33L7oKllXP4FxPb-7uDF2vbGGeTd8XGw=w1280-h1024-rw-no) Czekamy na spalinowy skład. (https://lh3.googleusercontent.com/AaZJV_eAxkZ7tmSY1Ad5R1wHnK7kyomLKvMnLHXQYIen5UPUGPeNJk2elLhhUgAE3PboTV8TAg=w1280-h1024-rw-no) Taki tam sobie kopciuch :) (https://lh3.googleusercontent.com/XBGWa227EA4ja888Tll_UGH5FgIigaxEiLAQOBk7k-fFbZasNRuMnezVI7WlhPxgLPy1lwaV-w=w1280-h1024-rw-no) Minięte, jedziemy dalej. (https://lh3.googleusercontent.com/VZpKMamxMOSjMoFoVILLzYK5m801dZ7oR-Nj5XTaPmu81V9-jDt1QV0rQxo4NbSgEXx5EPe90Q=w1280-h1024-rw-no) Powoli dojeżdżamy do końcowego Lindenberg mijając jedyny semafor na całej linii. (https://lh3.googleusercontent.com/vTiMlYJDhJCVkyPkJ5_DpBHzK-UWjJ0LVVJE1R9uJoDQSnAfCW74gn1KvTow_otshFIO_J_ayw=w1280-h1024-rw-no) Niby detal w wagonie, ale klimatyczny. (https://lh3.googleusercontent.com/TFIIV5iCXBTeMvu5lDwOd5_qZeTpmlr8qVQRPK_8QsQ-JvPrIPxawLHYbiZW585IdDAut7_JtQ=w1280-h1024-rw-no) Koniec trasy ale nie koniec atrakcji. Stacyjka znajduje się tuż przed głównym skrzyżowaniem na środku wsi Lindenberg. Niegdyś stacja węzłowa. (https://lh3.googleusercontent.com/BFFwANKFtUZQ3UCFYbQ38rLUBNtwiBjzAOj0kliE-XAuh1px8GHUMKhQsvU6wbLgW1eCCzhtDA=w1280-h1024-rw-no) Dyżurny ruchu na posterunku. (https://lh3.googleusercontent.com/-V6OR8H9nj34rF2dM1ogApd9ObP58T6UcS8NQYyGmwOC2IFAUYqy1ffxvpQuzaBCfUF9Ly5hpA=w1280-h1024-rw-no) Pociąg parowy w trakcie manewrów. (https://lh3.googleusercontent.com/_VlVACdHlkEARP6r2FlRdAkgrKTUcDRx7M6xhyy8SritiT3PxlmwO3bh3KfU7qzwUHouYvpTDQ=w1280-h1024-rw-no) Tuż za peronem drewniany odpowiednik skrzata ogrodowego. (https://lh3.googleusercontent.com/EdAJGmb5CqJg8PKgD7a0BW2z0jOLZ8lTsJtLk-7NbHmV3urTzyVHJI0ELXhwh5qHHqQHt_UjkA=w1280-h1024-rw-no) Za skrzyżowaniem, niedaleko peronu końcowego znajdziemy zachowany oryginalny fragment torowiska i rozjazd. (https://lh3.googleusercontent.com/AzZhjq_ryR8oWa89QPwdun4fjts1JMhd_26D8_oOB0o_z7QXQJEBsCfrgxA-tVFg79qbf0W-5g=w1280-h1024-rw-no) Tuż za skrzyżowaniem mamy drugą (i nie ostatnią) kolejkę, dokładnie w miejscu dawnego przebiegu wąskiego toru. (https://lh3.googleusercontent.com/uHZFTDjAGrpnIvqwk6Y_aFBrduaS2pcqktAOJ_dTNym7AccyK7gvMLheRdGvBA6FLrUfAbsqYg=w1280-h1024-rw-no) Nawet z kierowniczką pociągu. :) (https://lh3.googleusercontent.com/CIyKpRJV1_YeKeoH0nRluAtHgjFTpNPRxzLgF0Omz_WD_ZjUr4IMR0hwGSgEM7NiPnOMGyB6Yw=w1280-h1024-rw-no) Kolejny zachowany odcinek. (https://lh3.googleusercontent.com/J4_m02-7uaLTn9Km-YHYYlaVyKYgb_P1wtSZstEFYeltLnI0glIH-WvPYKwADA5JRjUdH6frIQ=w1280-h1024-rw-no) W centrum wsi stoi wagonik z przedstawioną historią i schematami całej kolei. (https://lh3.googleusercontent.com/CahQDFAW5Ff0d6NXJ3IGGkNrXJb-nGfbXBpsaFKTjYvNt5KgONJrzLLr_KO6t17GGfZdG1evQQ=w1280-h1024-rw-no) Na jednym ze zdjęć widzimy budynek przed którym na łuku toru, obecnie znajduje się wspomniana powyżej kolejka ogrodowa. (https://lh3.googleusercontent.com/Dg5dj32eED4SCw5jM32OYUy-FXDUYoE-Fou07ofGYLq01z3MDc4XRXedDuY9n2AWkv9FjT4dOw=w1280-h1024-rw-no) Pierwotny teren stacji i torowisk. W tle za semaforem oryginalny budynek po kolejce pełniący obecnie funkcję muzeum kolejki POLLO. (https://lh3.googleusercontent.com/7k3LeIx8AkjwyDhylWpJ9eJUlY_EZ38F6uoqT-Z_17lQTE4MoywayH0_Bc8su1O9Td0knmA3Jw=w1280-h1024-rw-no) Tuż obok, kryty wagon towarowy, transporter, dwa rollbocki oraz...kolejka 500mm o długości toru 300m w formie owalu. (https://lh3.googleusercontent.com/DJ-fDPPDP9rdieudgf6ctSFUqN9iSi3utgWtINVNNpoLsZgJBPTvnLRoGDjVcSKDUk38FMZhng=w1280-h1024-rw-no) Tabor kolejki uruchamianej po zebraniu odpowiedniej ilości chętnych. (https://lh3.googleusercontent.com/RxCP9BWS34SFMBuXfFEzWZ0wbtBm5iC-Q_iQP6Irue3cd7p77HePH3bvSjBnq7FPwbn6rnEynw=w1280-h1024-rw-no) Wnętrze muzeum mieści dwa piętra wystaw. (https://lh3.googleusercontent.com/S5LKbimF9qbI6POB0u6v9saE2yoy-dZGGV90hIuuFAJl7x0djnaRvkwXfLhlBK-kl2Bmw-T6GA=w1280-h1024-rw-no) Makieta stacji Lindenberg. Znajdujemy się w budynku po lewej. W tle na wprost widać aktualnie odbudowany tor. Za niebieską ciężarówką znajduje się kolejka ogrodowa. (https://lh3.googleusercontent.com/vS6XKOsVRp_jB7NGfJsEatXRRvWoYqRco5R86BU4b_VKHF1I_YLN6xfa1WtBi7KTKsKfpxxibQ=w1280-h1024-rw-no) Tymczasem manewry kończy nasz powrotny pociąg spalinowy. (https://lh3.googleusercontent.com/k7IigtaARaR0s4aFCxqHC8fAsh1i0B_sseJCUXNpHVjZQ9PJ1vW3cjTYAfgjB3Aa894aEaR_Tg=w1280-h1024-rw-no) Zaraz odjeżdżamy. (https://lh3.googleusercontent.com/kQora3qtyHDrwqn_THUyh48RuxDG8oB-7QXSxXsUUAm1wDo6jpAER7GC4fQDl4cCs427mTiyzQ=w1280-h1024-rw-no) Mijanka z pociągiem parowym. (https://lh3.googleusercontent.com/AbjQ9NMSNDSIUqDh__YuXBWwbldhsSHcxNX_M1iESgUb_7anPmaLKvKb3oqy8ORNT2Ww4pjBWQ=w1280-h1024-rw-no) Tak oto dotarliśmy do końca naszej wycieczki. (https://lh3.googleusercontent.com/tF_XntISonBIpdITeQRbkTbcugoZnPGQlEv9HpUjI3hcJ93JHUqsyw3prmkurRHoMdjocKckug=w1280-h1024-rw-no) Wracając do Pritzwalk, obok stacji normalnotorowej znajdziemy szkielet wagonu towarowego, drezyny i budynek dawnej parowozowni kolejki POLLO. (https://lh3.googleusercontent.com/wG4I-AIdEb7lXfz-eoBE60ApYtrSMNt7-ItpPnapKaN9mGITRVuT1OnBQ23gL85zUYR5-DPndg=w1280-h1024-rw-no) Film z prejazdu POLLO https://www.youtube.com/watch?v=smUmYfRcgzE (https://www.youtube.com/watch?v=smUmYfRcgzE) https://plus.google.com/u/0/photos/111642176163908518533/album/6318765103814508369 (https://plus.google.com/u/0/photos/111642176163908518533/album/6318765103814508369) Tytuł: Odp: Kolejka POLLE Niemcy Wiadomość wysłana przez: Romas on 10 Września 2016, 12:37:54 W uzupełnieniu tego co Dziwnobrody napisał, przesyłam linki do moich filmów z tej wycieczki:
https://youtu.be/2efxy0leeX4 https://youtu.be/oj4rhYUeaq4 https://youtu.be/is9vwD6SgwI |