Tytuł: Budowa toru pod drezynę Wiadomość wysłana przez: rafatello on 24 Stycznia 2012, 21:22:42 Witam, jestem w tym temacie trochę zielony, więc chciałbym zapytać specjalistów.
Zastanawiam się ile by kosztowało wybudowanie toru o długości około 1km i kształcie w przybliżeniu elipsy. Jaki powinien być rozstaw szyn i gdzie można kupić najlepsze drezyny które obsługiwali by sami klienci, bez osoby sterującej. Czy znają państwo firmy, które mogłyby zbudować taki tor. Pytam w charakterze biznesowym. Z góry dziękuje za odpowiedź. Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 24 Stycznia 2012, 21:37:27 1 km z szyn staroużytecznych i nowych podkładów, to wychodziło coś koło 300 tysięcy, o ile dobrze pamiętam wyliczenia.
Rozstaw proponowałbym wybrać 750mm, jest trochę "bujanych" (ręcznych) drezyn na tę szerokość, może ktoś będzie chciał sprzedać... Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 25 Stycznia 2012, 00:29:15 Zastanawiam się ile by kosztowało wybudowanie toru o długości około 1km i kształcie w przybliżeniu elipsy. Materiały: Szyna S18 (1mb=18kg) (staroużyteczna, w cenie złomu 1,23pln/kg) 1PLN/kg 2000mb*18kg*1,23PLN=44280PLN Podkład (stroużyteczny, co 60cm) 10pln/szt (1000/0,6)=1670 szt *10PLN=> 16700PLN Gwóźdź szynowy (staroużytek, 1 szt 0,2kg, 1,23PLN/kg) 1670*4*0,2= 1340PLN Musisz doliczyć do tego robociznę, koszty transportu materiałów, ewentualne prace ziemne oraz kruszywo do stabilizacji podkładów. Aczkolwiek Starostwo Powiatowe w Miliczu zapłaciło w zeszłym roku 70 000PLN za 3x60mb. Jaki powinien być rozstaw szyn i gdzie można kupić najlepsze drezyny które obsługiwali by sami klienci, bez osoby sterującej. Rozstaw szyn będzie limitowany głownie promieniami łuków a wiec rozmiarami rozmiarami działki. O promieniach łuków możesz przeczytać tutaj: http://www.koleje.wask.pl/przepis.php?plik=w1.inc#par4 (http://www.koleje.wask.pl/przepis.php?plik=w1.inc#par4) Generalnie polecam do tego typu przedsięwzięcia 600mm, łuki wtedy masz 60m od biedy można zrobić 30m zakładając ruch tylko drezynowy. Drezyny-nie ma producentów seryjnych, wyślij mi Prywatną Wiadomosć to dam Ci namiar na ludzi którzy takie drezyny budują hobbystycznie. Czy znają państwo firmy, które mogłyby zbudować taki tor. Również zapraszam na PW, chętnie doradzę co i jak :) Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Mikołaj on 25 Stycznia 2012, 14:33:17 Co do taboru, dokładniej drezyny ręcznej to takowe pojazdy wykonujemy na Grodziskiej Kolei Drezynowej. Są to pojazdy nowe, budowane od podstaw na indywidualne zamówienie klienta. Koszt najtańszej drezyn to około 5000 zł.
Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 25 Stycznia 2012, 23:45:57 Należy także wziąć pod uwagę, że tor jest budowlą, a co za tym idzie - konieczne będzie wykonanie projektu oraz uzyskanie pozwolenia na budowę. Bez tego będzie to zwyczajna samowola budowlana, a to grozi srogimi karami finansowymi oraz nakazem rozbiórki.
Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Wojtek_SZN on 26 Stycznia 2012, 00:09:11 W temacie pojazdów polecam www.trop.prv.pl (http://www.trop.prv.pl) czyli Rowery Nietypowe p. Kazimierza Leśniewskiego. Mam 3 drezyny stamtąd na 750mm z napędem rowerowym ( turystyka drezynowa na dłuższych trasach ). W przypadku tak kameralnej trasy w zupełności wystarczy kiwajka ręczna. Życzę powodzenia.
Tytuł: Czy potrzebne jest pozwolenie na budowę kolejki ogrodowej? Wiadomość wysłana przez: 2xm on 26 Stycznia 2012, 01:05:54 Cytuj Należy także wziąć pod uwagę, że tor jest budowlą, a co za tym idzie - konieczne będzie wykonanie projektu oraz uzyskanie pozwolenia na budowę. To jest swoją drogą bardzo ciekawe zagadnienie... W którym momencie kolejka ogrodowa przestaje być modelem-zabawką a zaczyna być poważną "budowlą"? I czym jest formalnie taka zabawka? "Obiektem małej architektury"? Jak coś takiego np. w skali 1:10 zakwalifikować? A w skali 1:5? Czy istotny jest rozstaw toru, długość czy... no właśnie??? Ciekawa sprawa ;). Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 26 Stycznia 2012, 08:13:25 Dobrym rozwiązaniem były by przęsła patentowe. W razie czego można powiedzieć ze leżo tymczasowo. Po prostu ułożone na gruncie bez ingerencji w nasypy itd.
Tytuł: Odp: Czy potrzebne jest pozwolenie na budowę kolejki ogrodowej? Wiadomość wysłana przez: Karol on 26 Stycznia 2012, 12:06:09 W którym momencie kolejka ogrodowa przestaje być modelem-zabawką a zaczyna być poważną "budowlą"? I czym jest formalnie taka zabawka? "Obiektem małej architektury"? Jak coś takiego np. w skali 1:10 zakwalifikować? A w skali 1:5? Czy istotny jest rozstaw toru, długość czy... no właśnie??? Ciekawa sprawa ;). Dobrym rozwiązaniem były by przęsła patentowe. W razie czego można powiedzieć ze leżo tymczasowo. Po prostu ułożone na gruncie bez ingerencji w nasypy itd. W tym kraju takie sprawy zależą od widzimisię urzędnika. W porządku jest postawienie pomnika (swoją drogą to upamiętniającego żołnierzy UPA) na folii i teoretycznie jego właściciele przemieszczają go o parę centymetrów co jakiś czas, a karalne 5-cio cyfrową kwotą lub nakazem rozbiórki może być ocieplenie przyczepy holenderskiej i postawienie jej na luźnych bloczkach. Wg. prawa takie przęsła patentowe trzeba by przenosić co cztery miesiące i za każdym razem zgłaszać to do urzędu i modlić się by tego nie zakwestionowali.Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: rafatello on 26 Stycznia 2012, 17:09:45 Dziękuje bardzo za Państwa wskazówki. Są bardzo pomocne. Chętnie wysłucham więcej wskazówek i porad. Czy ktoś z Państwa budował taki tor?
Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: AXEL on 29 Stycznia 2012, 09:35:00 Budował, budował ;) Milicz, Starachowice, współpraca na Helu. A jakbyś chciał coś bardziej nowoczesnego to modernizacja LOT D linii E 20.
Co do cen materiałów to mocno kolega Klan zaniżył. Chętnie kupiłbym szynę w tej cenie. Każdą ilość :) Dzisiaj tona grubego kolejowego złomu (chodzi głównie o szyny) to ok 1,9-2,2zł/kg. Oczywiście mówimy o szynach segregowanych nienawierconych. Nawiercone pod łubki to ok 1zł / kg więcej. Podkłady staroużyteczne klasy 2 czy 3 (w tej cenie nic innego nie kupisz) mają tę wadę że z jednego zrobisz jeden wąskotorowy bo musisz obciąć zwykle zbutwiałe porozsychane końce. Lepiej zainwestować 20zł w podkład i jednym cięciem na pół mieć dwa. Haki staroużyteczne to raczej ciężko dostać. Ale sa nowe sporo droższe ;) Pod drezynę tor możesz ułożyć bezpośrednio na gruncie. Należy zdjąć tylko wierzchnią warstwę darniny i zagęścić lekko grunt. Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 29 Stycznia 2012, 16:47:06 Co do pozwoleń na budowę powinny rozwiązać przęsła patentowe - nie są trwale związane z gruntem, zatem nie są budowlą, ergo - pozwolenia nie trzeba, najprawdopodobniej wystarczy zgłoszenie. Ale gdy zaczniesz gmerać w ziemi - budować nasypy, czy wykopy, kłaść tor na podkładach itp. - najprawdopodobniej zaczniesz mieć do czynienia z budowlą i zaczną się wszystkie urzędnicze korowody z projektami, pozwoleniami itp.
I jeszcze odnośnie cięcia podkładów - jeśli budujesz sobie coś, co ma być tymczasowe i dla zabawy - możesz postąpić, jak Axel mówi i ciąć podkłady na pół. Jeśli zaś ma to być coś solidniejszego (co będzie budowlą w rozumieniu prawa budowlanego) - na pół podkładów nie tnij. Będą miały nienormatywną długość i diagnosta wytknie usterkę w torze. Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: rafatello on 30 Stycznia 2012, 18:01:57 Mam jeszcze pytanie co do rozmiaru szyn. Czy do takiego toru konieczne są szyny typu s18 czy też mogą być mniejsze? Jakie są najlepsze ?
Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 30 Stycznia 2012, 18:21:27 pod drezynę ręczną wystarczą najlżejsze jakie dostaniesz, nawet S7. Problem w zdobyciu takich.
Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Ogoniasty on 30 Stycznia 2012, 21:26:36 Gatunków szyn lekkich jest wiele ale szyna S18 jest najczęściej spotykaną, głównie na kolejkach leśnych a ponadto można do nich nabyć rozjazdy staroużyteczne. Średnia cena podkładów staroużytecznych normalnotorowych dł 2,66 m to około 20zł. Po przecięciu na pół, idealnie pasują do montażu w tor o prześwicie 600mm
Haki torowe starouzyteczne mam na stanie w ilości sztuk 700 i z miesiąca na miesiąc liczba ta wzrasta o kilkaset :) Chętnie bym Panu zbudował tor pod drezyny ale jestem juz przeciążony pracami torowymi i marzy mi się choć tydzień wolnego :) Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: rafatello on 30 Stycznia 2012, 22:13:17 Ten tor jest na razie w fazie planów i w najbliższym czasie(rok) prawdopodobnie nie powstanie, a mam nadzieje, że w ogóle powstanie. Pół roku temu miałem okazje przejechać się drezyną i uważam, że to świetna atrakcja. Wszystko zależy jak zwykle od pieniędzy i ewentualnie funduszy unijnych. Jeśli plany przerodzą się w czyny na pewno będę szukał specjalisty na tym forum, który mógłby się tym zająć. Na razie zbieram informacje co jest potrzebne, żeby to wszystko grało, a co najważniejsze staram się obliczyć koszty. Dlatego uważnie śledzę forum bo w tym temacie nie jestem obeznany.
Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 30 Stycznia 2012, 23:00:46 Jak fundusze unijne to będziesz musiał wybudować o standardzie jaki teraz będzie na Gryfickiej albo w Krośnicach. Koniec końców wyszło by jak w Ostrowie wielkopolskim.
Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Ogoniasty on 30 Stycznia 2012, 23:58:55 Nie straszcie człowieka standardami jak na CMK. To kolejka drezynowa . Ja w swoim nowym miejscu zamieszkania bede budował przeszło 150m toru i nie zamierzam słuchać sie urzędasów , czy mi pozwolą czy nie. Im chodzi o zdobycie kasy, a ja na nierobów pracował nie będe :D
"Kot jest mój, i będe go pierniczył czy to sie im podoba czy nie" :):) Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 31 Stycznia 2012, 06:48:09 Ogon, nie sztuką jest kontestować rzeczywistość, i jojczeć potem, że nadzór budowlany usunął samowolę, a następnie do końca życia spłacać koszty usunięcia. Jak się zawezmą, to co - kijem pogonisz. Sztuką jest takie przedstawienie rzeczywistości, aby pasowała do (nieżyciowych bardzo często) przepisów.
Jak budujesz coś za mityczne "unijne", to musisz być TYM BARDZIEJ pewny, że trzymasz się wymaganych standardów, bo inaczej figę zobaczysz, a nie dofinansowanie. Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Ogoniasty on 31 Stycznia 2012, 21:09:33 Marcinie, ja nie miałem na myśli dofinansowań unijnych, tylko prawa do ułożenia toru na terenie prywatnym. Jaki sens ma zakup działki skoro nic na niej nie można zrobić. ( pomijam budowle które mogą w jakimś stopniu przeszkadzać sąsiadom lub szkodzić środowisku) . Urzędowi można zgłosić chęć budowy toru na swoim terenie. Jeszcze nie spotkałem sie z osobą której by przeszkadzał tor ułożony u sąsiada :D Pamiętajmy że to jest tor pod drezyne, a nie tor do poruszania się pociągów turystycznych czy towarowych.
Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: andy on 31 Stycznia 2012, 21:16:50 pod drezynę ręczną wystarczą najlżejsze jakie dostaniesz, nawet S7. Problem w zdobyciu takich. Ostatecznie może być też rura - jak przy kolejkach w wesołych miasteczkach, ale żeby mniej raziło lepiej profil prostokątny. Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 31 Stycznia 2012, 21:22:12 Miałem pisać o rurze kilka postów wczesnej ale dałem spokój. Poza tym rurę było by trudniej zamocować. A co myślicie o teowniku?? Trochę mała powierzchnia stuku ale najbardziej przypomina szynę (nie licząc dwuteownika)
Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Ogoniasty on 31 Stycznia 2012, 21:45:34 Jazdy po teowniku nie polecam. Powód jest taki że bedzie za mała powierzchnia przylegania koła do krawędzi teownika, co przy dłuzszej eksploatacji spowoduje wyżłobienia powierzchni tocznych w zestawach kołowych. Sa tez inne wady ale o nich pisać nie będe :)
Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: pawel.adamczyk on 01 Lutego 2012, 16:28:26 Cześć wam.
Dla uzupełnienia zapytam w której części Polski ,kolega ma zamiar budować tor. Szyny staroużyteczne można zdobyć z starej cegielni lub zakładu , jednak należy się spieszyć ,takich miejsc w Polsce ubywa. Jeśli posiadam swój grunt ,mogę robić na nim co zechcę.(oczywiście oprócz stawiania bloku czy willi :D) Z pewnością tory nie będą przeszkadzać ,należy się jednak liczyć, że z kolegi będą się podśmiewać ,to może być denerwujące tak to w naszym kraju jest , dam przykład.( O kowalski buduje tory do Warszawy) brak poparcia od społeczności lokalnej. Inne wyjcie to dogadać się z władzą ,aby udostępnili tory kolei hrubieszowskiej krośniewickiej ,mławskiej (do wyboru) i tam organizować przejazdy drezyną , taka tylko moja sugestia. 8). lub nieczynne tory PKP. Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Karol on 01 Lutego 2012, 16:47:10 Jeśli posiadam swój grunt ,mogę robić na nim co zechcę.(oczywiście oprócz stawiania bloku czy willi :D) Pod warunkiem, że znajduje się daleko od Rzeczpospolitej Polskiej - państwa dyktatury nadzoru budowlanego i architektów gminnych :)Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: 2xm on 01 Lutego 2012, 18:11:49 To proponuję przenosiny za wschodnią granicę. Tam jak ktoś ma kasę to nie musi się niczym przejmować (no, chyba że nadepnie na odcisk komuś, kto kasy i wpływów ma więcej). Niestety, na zachód od nas "dyktatury" są zazwyczaj straszniejsze.
Jeśli chodzi o Polskę, to dyktatury nadzoru ani architektów nie mamy. Raczej dyktaturę prawników, którzy najchętniej opracowaliby "procedurę korzystania z sanitariatu przez pracowników instytucji samorządowych". Kryteria każdej decyzji próbują wtłoczyć w ramy "oceny formalnej dokumentów". W efekcie, gdy składasz wniosek o pozwolenie na budowę urzędnik nie analizuje rozwiązań (nie ma do tego środków ani prawa) lecz ocenia zgodność dokumentów z wymaganiami zawartymi w odpowiednich przepisach - gdzie tu miejsce na "dyktaturę". Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 01 Lutego 2012, 19:43:31 Ha, ha, cha! Nie ma jak to "temat zastępczy". Decyzja pozwolenia na budowę, operat wodno-prawny, normatyw techniczny... Może jeszcze świadectwo typu na urządzenia zrk? Zaczęło się typowe szukanie dziury w całych widłach zrobionych z igieł włosem dzielonym na czworo. A nie można po prostu odpowiedzieć konkretnie na pytania zawarte w pierwszym poście tego tematu? Może i nie można, bo wiedzy (lub chęci przekazania posiadanej wiedzy) brak.
A na rozluźnienie żart autorstwa Andrzeja Mleczki doskonale oddający podobne klimaty dyskusji: (http://myzeglarze.pl/res/gallery/000/000/006/534/6180_b.jpg) Tytuł: Odp: Budowa toru pad drezynę Wiadomość wysłana przez: 2xm on 01 Lutego 2012, 19:53:08 Ale przecież odpowiedzi już padły. Cena szyn i podkładów, linki do producentów drezyn, nawet chętni wykonawcy się zgłosili...
Tytuł: Odp: Budowa toru pod drezynę Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 01 Lutego 2012, 20:26:13 Czyli możemy delektować się poczuciem dobrze wypełnionego obowiązku. Alleluja i do przodu!
Tytuł: Odp: Budowa toru pod drezynę Wiadomość wysłana przez: Mallet on 01 Lutego 2012, 21:43:15 E tam z igły widły,skoro ma to być tylko drezyna można zastosować ceownik np. 40X20 .
A zresztą po co drezyna to nie lepiej machnąć motorową Wls-Kęw skali 1:2 z wagonem doczepnym albo żeby było do śmichu z kolebami :D Wtedy jest to model a nie prawdziwa kolej i nikt się nie doczepi Tytuł: Odp: Budowa toru pod drezynę Wiadomość wysłana przez: rafatello on 01 Lutego 2012, 21:59:26 W grę wchodzi tylko drezyna, ponieważ tor ma być krótki. Poza tym większa zabawa jest gdy się samemu coś napędza.
Istniejące tory odpadają, gdyż drezyna ma być dodatkową atrakcją i musi znajdować się na konkretnej działce. Tytuł: Odp: Budowa toru pod drezynę Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 01 Lutego 2012, 22:09:21 Ja może idąc tropem kolegi Malleta zapodam takie coś...
Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (6) (http://www.youtube.com/watch?v=pK140iRJb-8#) Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (5) (http://www.youtube.com/watch?v=nRynOnoJ7B0#) Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (4) (http://www.youtube.com/watch?v=RdBwmnJzDGk#) Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (3) (http://www.youtube.com/watch?v=wjCjkIYDS2Q#) Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (2) (http://www.youtube.com/watch?v=EUAr8teEMWI#) Feldbahn, Garden Railway 10.25" Gauge (1) (http://www.youtube.com/watch?v=rtwx3MjhbxQ#) Miłego oglądania... tor wykonany jako patentowy z ceowników ustawionych w kombinacji "] [". Pozdrawiam Tytuł: Odp: Budowa toru pod drezynę Wiadomość wysłana przez: Mallet on 01 Lutego 2012, 23:42:46 Tak własnie zastanawiam się czy u siebie na kolejce nie dołożyć trzeciej szyny. ;)
Koszty ułożenia toru z prawdziwego zdarzenia jak widać małe nie są ,ale jesli ma to służyć do zabawy to można potraktować to trochę po modelarsku . U siebie najpierw wykonałem wykop ,potem w wykop piasek i porządne ubicie. Potem oszalowanie ,gruz ,i lanie ścieżki betonowej , można też położyć płyty betonowe na sztorc tak jak to jest robione na niektórych większych kolejkach ogrodowych . Płyty powinny mieć otwory umożliwiające przesiąkanie wody. Na to tory i heja , sposobów jest wiele i to jest w miarę tani sposób na porządne podtorze. W każdym bądź razie u mnie na kolejce tak zrobiłem i problemów nie ma. Tytuł: Odp: Budowa toru pod drezynę Wiadomość wysłana przez: Hal9 on 04 Lutego 2012, 14:56:01 Ja to się nie bardzo znam, ale czy nie lepiej użyć zamiast dwóch ceowników czegoś takiego:
http://www.metale.pl/magazyn/metale1.php?wyrob=934&w=p#9 (http://www.metale.pl/magazyn/metale1.php?wyrob=934&w=p#9) Dokładniej mam na myśli "80". Gdyby dodatkowo nieco zwęzić górę po jakieś 6 mm z każdej strony to otrzymało by się coś "szynopodobnego". Wykonanie tej operacji było by bardzo proste. Do kolejki drenzynowo - ogrodowej powinno wystarczyć. Solidnie umocowane do podkładów powinny wytrzymać nawet dość duży ciężar. Trzeba by tylko zapytać jakiegoś człowieka co zna się choć trochę na wytrzymałości materiałów. Kiedyś używałem piły która jeździła po szynach (kółka były dokładnie jak w kolejce 600mm), klocki kładło się równolegle obok i pchało piłę po torze. "szyny" były tam zrobione z odwróconego ceownika zimnogiętego 40-50 mm. Dzięki temu koła kolejowe idealnie pasowały do "szyny", a całość była lekka i tania. Co jakieś pół metra była przyspawana blacha mocująca do podkładu. Co do spraw prawno - budowlanych to ja bym cały czas się upierał że to jest zabawka / mała architektura i trwał przy tej tezie. Tytuł: Odp: Budowa toru pod drezynę Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 01 Maja 2012, 23:48:39 Dwuteownik rzeczywiście jest "szynopodobny" czy raczej szyna "dwuteownikopodobna", bo obydwa te profile są stworzone do przenoszenia zginania - dlatego mają stosunkowo cienki środnik, a masę skoncentrowaną w półkach lub stopce i główce. Szyna ma masywniejszą główkę, ponieważ musi ona wytrzymać po częściowym starciu podczas użytkowania oraz nie ulegać odkształceniu, którego obawiałbym się przy nacisku koła przyłożonym do krawędzi półki dwuteownika. Sam ostatnio zastanawiałem się nad profilem najodpowiedniejszym do budowy kolejki ogrodowej i doszedłem do wniosku, że najpraktyczniejsze byłyby dwie opcje:
1) w miarę wierne odwzorowanie - teownik równoramienny (np. 30) z dospawanym u góry prętem prostokątnym (np. 10x15), tak jak tutaj (http://youtu.be/KOTDkG67GLc); 2) z boku też dobrze wyglądające, a jednocześnie proste do wykonania i pozwalające przekazać obciążenie wprost na środnik profilu - właśnie ceowniki w układzie _]___[_ Widziałem gdzieś (http://www.gartenbahn.at/plugin.php?menuid=38&template=galerie/templates/galerie_front.html&galerie_switch=GALERIE_START&galerie_id=52) zdjęcia ogrodowych torów "patentowych", które miały podkłady z takich samych ceowników, przyspawanych do szyn. Jeśli posiadam swój grunt ,mogę robić na nim co zechcę.(oczywiście oprócz stawiania bloku czy willi :D) No nie tylko takie wyjątki są. Wystarczy wygooglować prawo budowlane i trochę poczytać ;)Kolejka ogrodowa z powodzeniem może być zakwalifikowana jako obiekt małej architektury, czyli niewielki obiekt użytkowy służący rekreacji codziennej i nie wymaga pozwolenia na budowę, ale w miejscu publicznym wymagałby zgłoszenia. Za to już z nasypami i przekopami trzeba uważać - cokolwiek poza zdjęciem warstwy organicznej (humusu) jest już traktowane jako budowlane roboty ziemne, a nasypy i przekopy to budowle ziemne teoretycznie wymagające pozwolenia. Inna sprawa, gdyby ktoś chciał sobie wybudować całą kolejkę parkową np. szerokości 600 albo 750 mm - taka już podlega pod rozporządzenie ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie i jest obiektem budowlanym, dokładniej obiektem liniowym - linią kolejową. Tyle prawo, a czy jest ono zbyt rygorystyczne... to już niekoniecznie temat na to forum. Aha, przy budowie toru 750 mm można zastosować podkłady normalnotorowe przecięte na pół, o ile nie planuje się ruchu transporterów - więcej tu. (http://750mm.pl/index.php?topic=3652.msg54084#msg54084) |