Tytuł: Koleje kotłowni - ogólnie Wiadomość wysłana przez: kr600 on 28 Kwietnia 2012, 07:44:00 W czasach PRL-u przy dawnych kotłowniach weglowych obsługujacych wieksze kompleksy budynkow dało sie zauwazyc nitke waskich torow wychodzacych z kotłowni - z jednej strony był skład wegla a z drugiej zwałowisko zuzla z piecow. Obsługiwane były przez wozki kolebowe pchane siłami ludzkich miesni. Niektore kotłownie jak np. w uzdrowiskach - Duszniki Zdroj - w jednym uzdrowisku na zapleczu- [ kotłownia obsługiwała hotele, stołowke itp.] siec kolejki miała duza infrastrukture - tor biegł z kotlowni, nastepnie był przejazd kolejowy przez droge asfaltowa; potem duzy skład wegla a takze przeseł przenosnych , rozjazdy/i zwałowisko zuzla.
Takie systemy były spotykane w wielu innych miastach. Tytuł: Odp: Koleje kotłowni - ogólnie Wiadomość wysłana przez: gajos on 28 Kwietnia 2012, 11:52:04 W Warszawie jest zachowany w małym fragmencie jeden taki tor, szedł od budynku do zasieku który widać po lewej stronie. Szyny są mniej więcej tam gdzie są kałuże. http://maps.google.pl/maps?q=warszawa+mapa&hl=pl&ll=52.216349,20.931241&spn=0.000912,0.002642&hnear=Warszawa,+Mazowieckie&gl=pl&t=h&z=19&layer=c&cbll=52.216349,20.931241&panoid=f7RZPDBtdpPxbIneN_m2tA&cbp=12,329.06,,0,7.4 (http://maps.google.pl/maps?q=warszawa+mapa&hl=pl&ll=52.216349,20.931241&spn=0.000912,0.002642&hnear=Warszawa,+Mazowieckie&gl=pl&t=h&z=19&layer=c&cbll=52.216349,20.931241&panoid=f7RZPDBtdpPxbIneN_m2tA&cbp=12,329.06,,0,7.4)
A dokładnie tu http://maps.google.pl/maps?q=warszawa+mapa&hl=pl&ll=52.216737,20.931091&spn=0.00023,0.00066&hnear=Warszawa,+Mazowieckie&gl=pl&t=h&z=21 (http://maps.google.pl/maps?q=warszawa+mapa&hl=pl&ll=52.216737,20.931091&spn=0.00023,0.00066&hnear=Warszawa,+Mazowieckie&gl=pl&t=h&z=21) Tytuł: Odp: Koleje kotłowni - ogólnie Wiadomość wysłana przez: kr600 on 29 Kwietnia 2012, 16:11:04 Zapomniałem jeszcze dodac ze na skladach weglowych kotłowni pracowały tasmociagi lub koparki [ w wiekszosci -linowe]; wiec podobnie to wygladało jak na kopalni gliny - ale czy ktos widzial kiedys lokomotywy w jakiejs kotlowni? :o
Tytuł: Odp: Koleje kotłowni - ogólnie Wiadomość wysłana przez: 2xm on 29 Kwietnia 2012, 22:23:44 Tego typu kolejka (choć bardzo krótka) istniała również w kotłowni Instytutu Sadownictwa w Skierniewicach (TUTAJ (http://maps.google.pl/?ll=51.960455,20.151283&spn=0.000652,0.001206&t=k&z=20)). Kotłownia funkcjonowała gdzieś do przełomu lat 80/90, gdy przyłączono budynki do sieci miejskiej. Z czasów wczesnej podstawówki (1991-92 r.) pamiętam dwie (może więcej?) typowe koleby odstawione w krzakach (przyjrzałem im się na tyle dokładnie, na ile wiek pozwalał ;)). Tory pozostały do dzisiaj, choć tory to trochę dużo powiedziane. Był jeden tor o długości ok. 30 m, przechodzący przez budynek, a od strony ul. Pomologicznej 2 (lub 3) obrotnice połączone kilkumetrowym łącznikiem i krótkie tory do odstawiania koleb. Od strony wewnętrznej tor przechodził pomiędzy zasiekiem węglowym (po lewej stronie patrząc w kierunku budynku) i kanałem na żużel. Do przeładunku węgla i usuwania żużla z kanału używano prawdopodobnie koparki kołowej Fortschritt (chyba takiej (http://www.agrosukces.pl/koparka-fortschritt-t-174,24,gieldamaszynprodukt.html)). Pamiętam, że koparka tego typu stała na terenie Instytutu przez kolejne kilka lat.
Załączam dzisiejsze zdjęcie zachowanych fragmentów toru od strony ulicy (tor wychodzący z budynku i dwie obrotnice z łącznikiem). Na teren nie wchodziłem, bo nie chciałem w niedzielę niepokoić ochroniarza ;). Będę kiedyś w tygodniu to ewentualnie zrobię zdjęcie od drugiej strony. Tytuł: Odp: Koleje kotłowni - ogólnie Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 30 Kwietnia 2012, 10:25:01 Tego typu kolejka (choć bardzo krótka) istniała również w kotłowni Instytutu Sadownictwa w Skierniewicach (TUTAJ ([url]http://maps.google.pl/?ll=51.960455,20.151283&spn=0.000652,0.001206&t=k&z=20[/url])). Kotłownia funkcjonowała gdzieś do przełomu lat 80/90, gdy przyłączono budynki do sieci miejskiej. Z czasów wczesnej podstawówki (1991-92 r.) pamiętam dwie (może więcej?) typowe koleby odstawione w krzakach (przyjrzałem im się na tyle dokładnie, na ile wiek pozwalał ;)). Tory pozostały do dzisiaj, choć tory to trochę dużo powiedziane. Był jeden tor o długości ok. 30 m, przechodzący przez budynek, a od strony ul. Pomologicznej 2 (lub 3) obrotnice połączone kilkumetrowym łącznikiem i krótkie tory do odstawiania koleb. Od strony wewnętrznej tor przechodził pomiędzy zasiekiem węglowym (po lewej stronie patrząc w kierunku budynku) i kanałem na żużel. Do przeładunku węgla i usuwania żużla z kanału używano prawdopodobnie koparki kołowej Fortschritt (chyba takiej ([url]http://www.agrosukces.pl/koparka-fortschritt-t-174,24,gieldamaszynprodukt.html[/url])). Pamiętam, że koparka tego typu stała na terenie Instytutu przez kolejne kilka lat. Ja tego czasu pamiętam zeskładowane przęsła pod ogrodzeniem. Poza tym w Skierniewicach była druga, choć krótsza tego typu kolej w kotłowni PSS Społem przy Mszczonowskiej. Sam pamiętam z około 1995 5 czy 6 koleb. Inna kolej i to z lokomotywą WLs40/50 obsługiwała jeszcze około 1997 r. kotłownię papuierni w Kaletach. Tytuł: Odp: Koleje kotłowni - ogólnie Wiadomość wysłana przez: 2xm on 30 Kwietnia 2012, 10:31:39 Kilka podkładów z tych przęseł jeszcze może by się znalazło ;).
Tytuł: Odp: Koleje kotłowni - ogólnie Wiadomość wysłana przez: Pt47-106 on 01 Maja 2012, 13:44:13 Na ternie fabryki Gryf Skand w Żabnicy koło Gryfina była tak kolejka do wozu węgla i wywozu popiołu z kotłowni a najciekawsze to ze rozstaw toru ciekawy 615mm poniżej foto wózka i podkładu po tym torze obecnie już nie istnieje
http://www.garnek.pl/petucha/3778441/gryf-skand-zabnica-16-07-96-tor (http://www.garnek.pl/petucha/3778441/gryf-skand-zabnica-16-07-96-tor) http://www.garnek.pl/petucha/10615516/podklad-metalowy-z-torow (http://www.garnek.pl/petucha/10615516/podklad-metalowy-z-torow) http://www.garnek.pl/petucha/10615507/podklad-metalowy-z-torow (http://www.garnek.pl/petucha/10615507/podklad-metalowy-z-torow) http://www.garnek.pl/petucha/10615564/podklad-metalowy-z-torow (http://www.garnek.pl/petucha/10615564/podklad-metalowy-z-torow) http://www.garnek.pl/petucha/10615557/podklad-metalowy-z-torow (http://www.garnek.pl/petucha/10615557/podklad-metalowy-z-torow) http://www.garnek.pl/petucha/10615533/podklad-metalowy-z-torow (http://www.garnek.pl/petucha/10615533/podklad-metalowy-z-torow) Na ternie lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie również była taka kolejka do kotłowni oto fotki pozostałości torów i wózków http://www.garnek.pl/petucha/12177687/pozstalos-po-woskichtorach-do (http://www.garnek.pl/petucha/12177687/pozstalos-po-woskichtorach-do) http://www.garnek.pl/petucha/12177677/pozstalos-po-woskichtorach-do (http://www.garnek.pl/petucha/12177677/pozstalos-po-woskichtorach-do) http://www.garnek.pl/petucha/12177655/pozstalos-po-woskichtorach-do (http://www.garnek.pl/petucha/12177655/pozstalos-po-woskichtorach-do) http://www.garnek.pl/petucha/12177643/pozstalos-po-woskichtorach-do (http://www.garnek.pl/petucha/12177643/pozstalos-po-woskichtorach-do) http://www.garnek.pl/petucha/12177623/drugie-zycie-szczecin-wzgorze (http://www.garnek.pl/petucha/12177623/drugie-zycie-szczecin-wzgorze) http://www.garnek.pl/petucha/12177601/drugie-zycie-szczecin-wzgorze (http://www.garnek.pl/petucha/12177601/drugie-zycie-szczecin-wzgorze) http://www.garnek.pl/petucha/12177587/drugie-zycie-szczecin-wzgorze (http://www.garnek.pl/petucha/12177587/drugie-zycie-szczecin-wzgorze) Na ternie miejskiej kotłowni w Choszcznie również używano kolejki na foto widać wózek tej kolejki http://www.garnek.pl/petucha/20637547/kotlownia-choszczno (http://www.garnek.pl/petucha/20637547/kotlownia-choszczno) I na ternie wojskowym kolo Chlebowa obecnie należący do 5 pułku saperów w szczecinie tez jest tak kolejka przy kotłowni jak zeskanuje plan to wstawie na forum |