Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: dobrzyn on 05 Czerwca 2012, 13:19:56



Tytuł: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 05 Czerwca 2012, 13:19:56
Witam!
Czy ktoś posiada w/w algorytm? Chodzi o numery inwentarzowe taboru wąskotorowego


Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 05 Czerwca 2012, 14:39:05
Wagony towarowe - Poradnik techniczny -R.Marczewski, Z.Płończak, J.Podemski. Str 60. Dotyczy to normalnotorowych wagonów towarowych ale ta sama zasada była przy wag. osobowych i taborze wąskotorowym.

Może przykład krytego wagonika z Gryfic o numerze 00 07 142 0275-1

   0    0    0    7    1    4    2    0    2    7    5
    poszczególne cyferki x poszczególne cyferki
   2    1    2    1     2    1   2    1    2    1    2
-------------------------------------------------------
  0 +  0 + 0 +  7  +  2 + 4 +4  + 0 + 4  + 7 + 1+0 = 29    od pełnej dziesiątki czyli w tym przypadku 30 odejmujemy sumę cyfr czyli 29 i wychodzi nam, że cyferka samokontroli to JEDYNKA. Numerek napisany prawidłowo  :)

Oczywiście mnożymy tylko jedenaście cyferek wagonika - dwunastej nie mnożymy, gdyż jej nie znamy. Poznamy jak wyliczymy ...... Arytmetyka  ;)


Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 06 Czerwca 2012, 11:51:16
Właśnie o to mi chodziło. Dzięki


Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli
Wiadomość wysłana przez: Michał P. on 04 Stycznia 2014, 18:56:49
Witam, poszukuję informacji w jaki sposób nadawano nr inwentarzowe 12 cyfrowe (chyba to nr cetar?) Według jakich zasad i co oznacza konkretna cyfra?


Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 06 Stycznia 2014, 18:25:48
Odnośnie oznaczania wagonów normalnotorowych i obliczania cyfry samokontroli, to znajdziesz info tutaj:

http://www.transportszynowy.pl/oznaczeniawagp.php (http://www.transportszynowy.pl/oznaczeniawagp.php)

Wagony wąskotorowe oznaczano wg innych zasad (zupełnie inne znaczenie poszczególnych liczb). Mniej więcej wygląda to tak:

00-08-532-2082-0

00- wąski tor
08 - ładowność w tonach / ilość miejsc siedzących w przypadku wagonu pasażerskiego, wagony służbowe, specjalne mają tu 00

532 - ta grupa cyfr koduje:

pierwsza cyfra: rodzaj wagonu
0 - pasażerski
1 - kryty (serii K lub Kd)
3 - platforma serii P lub PH
4 - wózek kłonicowy, transporter
5 - węglarka (a na GKW także platformy podkontenerowe)
7 - cysterna
9 - wagon specjalny lub służbowy

druga cyfra koduje prześwit. 3 to 785 mm
trzecia cyfra koduje liczbę osi

Zatem 532 to węglarka dwuosiowa na tor 785 mm


2082 - właściwy nr taborowy
0 - liczba samokontroli

Zatem podany przykład to:

00 - wąskotorowy
08 - o ładowności 8 ton
532 - węglarka na prześwit 785 mm, dwuosiowa
2082 - numer konkretnego wagonu
0 - cyfra samokontroli

A konkretnie to węglarka serii Wh.

00-17-534-9310-3 - wąskotorowy wagon czteroosiowy na tor o prześwicie 785 mm o ładowności 17 ton, czyli poczciwy Ziehl

Tak to wygląda w przypadku wagonów posiadających 4 cyfrowy numer taborowy (trzecia grupa liczb), tj. towarowych lub specjalnych oraz niektórych pasażerskich. W przypadku wagonów posiadających numer taborowy trzycyfrowy (większość pasażerskich) następuje pewne przesunięcie:

Przykład:

00-100034-001-6

00 - wąskotorowy

100034 -
10 - liczba miejsc siedzących
0 - dodatkowe zero, które, jak się zdaje, niczego nie koduje
034 - pasażerski na tor o prześwicie 785 mm, 4 osie

001 - właściwy nr taborowy
6 - cyfra samokontroli

Wagon podany w tym konkretnym przykładzie to salonka.

Istnieją różne niekonsekwencje, np. wagony - platformy przebudowane z węglarek albo cynkówki (czyli kryte) takoż przebudowane z węglarek, platformy podkontenerowe - zachowywały na GKW oznaczenie cyfrowe charakterystyczne dla węglarek, czyli liczbę "5" w trzeciej grupie cyfr.

Nie są mi znane oznaczenia liczbowe dla cystern, gruszek na materiały sypkie itd. Znaczenie poszczególnych liczb odcyfrowałem analizując spisy taboru.

Nie trafiła mi nigdy w ręce jakakolwiek instrukcja regulująca nadawanie numerów CETAR wagonom wąskotorowym. Nie wiem nawet, czy taka istnieje. Niemniej jednak obserwując oznaczenia taboru na innych kolejach, to w miarę konsekwentnie tego przestrzegano.

Dostrzegłem pewne niekonsekwencje w oznaczaniu prześwitu, do jakiego tabor był dostosowany.

Wydaje się, że środkowa liczba w trzeciej grupie koduje:
1 - tor 600 mm
2 - tor 750 mm
3 - tor 785 mm
4 - tor 1000 mm

Niemniej jednak, gdy przyjrzeć się oznaczeniom SZT typu A20DP, to wygląda na to, że mają one w numerze liczbę 4 wskazującą na prześwit 1000 mm niezależnie od faktycznej szerokości toru, na której je eksploatowano.



Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 06 Stycznia 2014, 18:36:53
Uzupełniam oznaczenie rodzaju wagonu:
cysterny mają trzecią cyfrę - 7;
wagony transportery, podobnie jak wózki kłonicowe - 4.


Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 07 Stycznia 2014, 11:13:01
@Kucyk: dzięki za uzupełnienie. Dopisałem już do powyższej wyliczanki.

Bajdełej - czy komuś może wpadła w ręce instrukcja regulująca kwestie nadawania w/w oznaczeń? A jeśli tak, to jakie ma ona oznaczenie, kiedy została wydana? Przypuszczam, że w tym samym czasie, kiedy zaczęto wdrażać numery CETAR, czyli w roku 1974. A może to nie instrukcja, a jakieś zarządzenie? A jeśli tak, to czyje? Ministerstwa, Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych? Pana Antoniego z pokoju 666? :D


Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 27 Kwietnia 2014, 18:31:47
Otóż komuś wpadł w ręce stosowny kawałek papieru. A konkretnie pismo Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974 wprowadzające nową numerację wagonów towarowych i pasażerskich eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących pod zarządem PKP.

Oto stosowny artykuł w Enkolu:

http://enkol.pl/Numeracja_taboru_w%C4%85skotorowego_PKP_%28CETAR%29 (http://enkol.pl/Numeracja_taboru_w%C4%85skotorowego_PKP_%28CETAR%29)


Opisałem tam wszystko ze szczegółami, załączyłem także skan stosownego pisma wraz z załącznikami.


Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 04 Maja 2014, 00:18:26
Na Enkol-u w artykule dotyczącym numeracji wagonów opisałem szczegółowo sposób obliczania i sprawdzania cyfry samokontroli w 12 cyfrowych numerach taborowych (CETAR):

http://enkol.pl/Numeracja_taboru_w%C4%85skotorowego_PKP_%28CETAR%29#Zasady_obliczania_i_sprawdzania_cyfry_samokontroli (http://enkol.pl/Numeracja_taboru_w%C4%85skotorowego_PKP_%28CETAR%29#Zasady_obliczania_i_sprawdzania_cyfry_samokontroli)

Proszę o rzucenie okiem sprawdzenie, czy moja pisanina jest zrozumiała. No i o uwagi w razie czego.