Tytuł: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 05 Czerwca 2012, 13:19:56 Witam!
Czy ktoś posiada w/w algorytm? Chodzi o numery inwentarzowe taboru wąskotorowego Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli Wiadomość wysłana przez: janeczek on 05 Czerwca 2012, 14:39:05 Wagony towarowe - Poradnik techniczny -R.Marczewski, Z.Płończak, J.Podemski. Str 60. Dotyczy to normalnotorowych wagonów towarowych ale ta sama zasada była przy wag. osobowych i taborze wąskotorowym.
Może przykład krytego wagonika z Gryfic o numerze 00 07 142 0275-1 0 0 0 7 1 4 2 0 2 7 5 poszczególne cyferki x poszczególne cyferki 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 ------------------------------------------------------- 0 + 0 + 0 + 7 + 2 + 4 +4 + 0 + 4 + 7 + 1+0 = 29 od pełnej dziesiątki czyli w tym przypadku 30 odejmujemy sumę cyfr czyli 29 i wychodzi nam, że cyferka samokontroli to JEDYNKA. Numerek napisany prawidłowo :) Oczywiście mnożymy tylko jedenaście cyferek wagonika - dwunastej nie mnożymy, gdyż jej nie znamy. Poznamy jak wyliczymy ...... Arytmetyka ;) Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 06 Czerwca 2012, 11:51:16 Właśnie o to mi chodziło. Dzięki
Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli Wiadomość wysłana przez: Michał P. on 04 Stycznia 2014, 18:56:49 Witam, poszukuję informacji w jaki sposób nadawano nr inwentarzowe 12 cyfrowe (chyba to nr cetar?) Według jakich zasad i co oznacza konkretna cyfra?
Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 06 Stycznia 2014, 18:25:48 Odnośnie oznaczania wagonów normalnotorowych i obliczania cyfry samokontroli, to znajdziesz info tutaj:
http://www.transportszynowy.pl/oznaczeniawagp.php (http://www.transportszynowy.pl/oznaczeniawagp.php) Wagony wąskotorowe oznaczano wg innych zasad (zupełnie inne znaczenie poszczególnych liczb). Mniej więcej wygląda to tak: 00-08-532-2082-0 00- wąski tor 08 - ładowność w tonach / ilość miejsc siedzących w przypadku wagonu pasażerskiego, wagony służbowe, specjalne mają tu 00 532 - ta grupa cyfr koduje: pierwsza cyfra: rodzaj wagonu 0 - pasażerski 1 - kryty (serii K lub Kd) 3 - platforma serii P lub PH 4 - wózek kłonicowy, transporter 5 - węglarka (a na GKW także platformy podkontenerowe) 7 - cysterna 9 - wagon specjalny lub służbowy druga cyfra koduje prześwit. 3 to 785 mm trzecia cyfra koduje liczbę osi Zatem 532 to węglarka dwuosiowa na tor 785 mm 2082 - właściwy nr taborowy 0 - liczba samokontroli Zatem podany przykład to: 00 - wąskotorowy 08 - o ładowności 8 ton 532 - węglarka na prześwit 785 mm, dwuosiowa 2082 - numer konkretnego wagonu 0 - cyfra samokontroli A konkretnie to węglarka serii Wh. 00-17-534-9310-3 - wąskotorowy wagon czteroosiowy na tor o prześwicie 785 mm o ładowności 17 ton, czyli poczciwy Ziehl Tak to wygląda w przypadku wagonów posiadających 4 cyfrowy numer taborowy (trzecia grupa liczb), tj. towarowych lub specjalnych oraz niektórych pasażerskich. W przypadku wagonów posiadających numer taborowy trzycyfrowy (większość pasażerskich) następuje pewne przesunięcie: Przykład: 00-100034-001-6 00 - wąskotorowy 100034 - 10 - liczba miejsc siedzących 0 - dodatkowe zero, które, jak się zdaje, niczego nie koduje 034 - pasażerski na tor o prześwicie 785 mm, 4 osie 001 - właściwy nr taborowy 6 - cyfra samokontroli Wagon podany w tym konkretnym przykładzie to salonka. Istnieją różne niekonsekwencje, np. wagony - platformy przebudowane z węglarek albo cynkówki (czyli kryte) takoż przebudowane z węglarek, platformy podkontenerowe - zachowywały na GKW oznaczenie cyfrowe charakterystyczne dla węglarek, czyli liczbę "5" w trzeciej grupie cyfr. Nie są mi znane oznaczenia liczbowe dla cystern, gruszek na materiały sypkie itd. Znaczenie poszczególnych liczb odcyfrowałem analizując spisy taboru. Nie trafiła mi nigdy w ręce jakakolwiek instrukcja regulująca nadawanie numerów CETAR wagonom wąskotorowym. Nie wiem nawet, czy taka istnieje. Niemniej jednak obserwując oznaczenia taboru na innych kolejach, to w miarę konsekwentnie tego przestrzegano. Dostrzegłem pewne niekonsekwencje w oznaczaniu prześwitu, do jakiego tabor był dostosowany. Wydaje się, że środkowa liczba w trzeciej grupie koduje: 1 - tor 600 mm 2 - tor 750 mm 3 - tor 785 mm 4 - tor 1000 mm Niemniej jednak, gdy przyjrzeć się oznaczeniom SZT typu A20DP, to wygląda na to, że mają one w numerze liczbę 4 wskazującą na prześwit 1000 mm niezależnie od faktycznej szerokości toru, na której je eksploatowano. Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 06 Stycznia 2014, 18:36:53 Uzupełniam oznaczenie rodzaju wagonu:
cysterny mają trzecią cyfrę - 7; wagony transportery, podobnie jak wózki kłonicowe - 4. Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 07 Stycznia 2014, 11:13:01 @Kucyk: dzięki za uzupełnienie. Dopisałem już do powyższej wyliczanki.
Bajdełej - czy komuś może wpadła w ręce instrukcja regulująca kwestie nadawania w/w oznaczeń? A jeśli tak, to jakie ma ona oznaczenie, kiedy została wydana? Przypuszczam, że w tym samym czasie, kiedy zaczęto wdrażać numery CETAR, czyli w roku 1974. A może to nie instrukcja, a jakieś zarządzenie? A jeśli tak, to czyje? Ministerstwa, Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych? Pana Antoniego z pokoju 666? :D Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 27 Kwietnia 2014, 18:31:47 Otóż komuś wpadł w ręce stosowny kawałek papieru. A konkretnie pismo Ministerstwa Komunikacji - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych nr 4a-616-7/74 z dnia 21 sierpnia 1974 wprowadzające nową numerację wagonów towarowych i pasażerskich eksploatowanych na kolejach dojazdowych (wąskotorowych) będących pod zarządem PKP.
Oto stosowny artykuł w Enkolu: http://enkol.pl/Numeracja_taboru_w%C4%85skotorowego_PKP_%28CETAR%29 (http://enkol.pl/Numeracja_taboru_w%C4%85skotorowego_PKP_%28CETAR%29) Opisałem tam wszystko ze szczegółami, załączyłem także skan stosownego pisma wraz z załącznikami. Tytuł: Odp: Algorytm do obliczania cyfry samokontroli Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 04 Maja 2014, 00:18:26 Na Enkol-u w artykule dotyczącym numeracji wagonów opisałem szczegółowo sposób obliczania i sprawdzania cyfry samokontroli w 12 cyfrowych numerach taborowych (CETAR):
http://enkol.pl/Numeracja_taboru_w%C4%85skotorowego_PKP_%28CETAR%29#Zasady_obliczania_i_sprawdzania_cyfry_samokontroli (http://enkol.pl/Numeracja_taboru_w%C4%85skotorowego_PKP_%28CETAR%29#Zasady_obliczania_i_sprawdzania_cyfry_samokontroli) Proszę o rzucenie okiem sprawdzenie, czy moja pisanina jest zrozumiała. No i o uwagi w razie czego. |