Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: kysrat on 04 Lipca 2012, 09:48:26



Tytuł: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: kysrat on 04 Lipca 2012, 09:48:26
Czy ktoś może posiada lub wie gdzie można byłoby znaleźć, jakieś schematy dotyczące oświetlanie w wagonach 1Aw ?


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 04 Lipca 2012, 09:59:04
Rogów Wąsk, w szafie na półce po prawej na dole :) Daj może znać, czego dokładnie Ci potrzeba. Część mam zeskanowaną.


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 04 Lipca 2012, 14:37:18
Błąd, Rogów wąsk. towarowy ;D.



Ok, zaraz posypią się minusy ale warto było ;D


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: kysrat on 15 Lipca 2012, 23:23:41
Mam takie pytania:
jakiej mocy jest prądnica w tych wagonach?
w zalezności od prędkości jazdy napięcie wytwarzane przez prądnice będzie się zmieniać,
jakie jest przy takiej normalnej jeździe wagonu?
oraz które styki to +, -, masa ?
(http://ciuchcia-sroda.pl/galeria/pradnica.jpg)
tak wygląda cała skrzynka rozdzielcza
(http://ciuchcia-sroda.pl/galeria/calosc.jpg)
na dole od lewej strony są przewody: B+;B-;P+P- oraz masa
następnie po przejściu z bezpieczników i przełącznika wychodzi 6 przewodów
do czego one są podłączone?
bo nie znalazłem żadnych oznaczeń
(http://ciuchcia-sroda.pl/galeria/dol.jpg)
następnie na samej górze skrzynki są trzy zaciski: 1/2 ;masa ;1/1
przy ustawieniu przełącznika w pozycji 1/2 czy co druga lampa jest zgaszona czy jakoś inaczej ?
(http://ciuchcia-sroda.pl/galeria/gora.jpg)


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 16 Lipca 2012, 00:11:26
Wieszałem ostatnio pod wagonem takiego dziada (prądnice) - a ciężka jak nie powiem co. Światła są podzielone na dwa obwody - 1/2 to połowa świateł w przedziale pasażerskim (co druga oprawka) + oprawki w przedsionkach i WC. Zacisk 1/1 to reszta świateł. Taka prądnica powinna się wzbudzać już przy stosunkowo niskich prędkościach. Napięcie jest utrzymywane na w miarę stałym poziomie przez regulator napięcia za pomocą regulacji prądu wzbudzenia. Te 6 przewodów podłączonych jest właśnie do regulatora napięcia - ktoś chyba grzebał w nim i nie przykręcił z powrotem obudowy... Instalacja, jak to w taborze wąskotorowym zazwyczaj, jest na 24V.


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 16 Lipca 2012, 14:03:54
Do prądnicy dochodzą trzy przewody: plus, masa i wzbudzenie, sterowane regulatorem. Wzbudzenie to ten najcieńszy. Do baterii idą dwa - plus i masa. Z tego względu na dole tablicy masz pięć przewodów.

Na dolnej tablicy jest miejsce po żaróweczce kontroli ładowania. Miała ona własny bezpiecznik (widać, że jednego brakuje).

Na górnej tablicy (w tej wersji, która jest w Rogowie) były cztery wyłączniki automatyczne N101 10A obsługujące: 1/2 światła, 1/2 światła, gniazdo 1, gniazdo 2 (kolejność dowolna). Zamiast nich są jakieś dwa wyłączniki nie wiem od czego.

Prądnica miała 2,2 kW o ile dobrze pamiętam. W załączeniu rysunek, który może coś wyjaśni.


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 16 Lipca 2012, 16:55:36
@ kysrat:
Ogólnie to radzę wam się skontaktować w tej sprawie z Grześkiem Fidlerem - będziecie mieli wszystko wyjaśnione i oszczędzicie dużo wysiłku na szukanie rozwiązań kolejnych problemów (bez gwarancji powodzenia) bo chociażby ten regulator to nie jest taka prosta sprawa ;)


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: kysrat on 18 Lipca 2012, 15:13:23
Dzięki za odpowiedź i za schemat  :)  Na razie chciałem się trochę zorientować jak to wszystko jest podłączone. Jak na razie nie ma żadnej decyzji władz kolejki o naprawie tego oświetlenia ale może uda się coś w tej sprawie zrobić i wtedy na pewno będę miał więcej pytań. 


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: kysrat on 24 Lipca 2012, 09:15:57
Mam jeszcze takie pytanie gdyby tak pominąć cały ten regulator napięcia i ładowania akumulatorów i podłączyć przewody prosto z prądnicy przez włącznik do lamp, tak aby nie podłączać akumulatorów które przy kursach przez dwa miesiące w roku i tylko raz w tygodniu i tak by się nie zdążyły naładować. Wiąże się to z tym że oświetlenie byłoby tylko podczas jazdy i w zależności od prędkości światła świeciłyby jaśniej lub ciemniej.
Czy takie podłączenie nie spaliło by tych żarówek?
Czy trzeba jednak jakiś ogranicznik napięcia zastosować?


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: andy on 24 Lipca 2012, 09:51:56
Przerobić na LED i zasilić z loka ;) Kilkaset mA przy 24V. Szkoda czasu na zabawy z regulatorem, prądnicą itp. Kilka spalonych żarówek, kawałek laminatu i taśma LED - oprawy bez żadnej ingerencji.


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: Janusz on 24 Lipca 2012, 10:59:46
zasilić z loka
W warunkach tak rzadkich kursów jest to prawdopodobnie najlepsze rozwiązanie. Warto zwrócić uwagę na jedną rzecz. Instalacja powinna być tak wykonana, by prąd nie płynął przez zestawy kołowe. W przeciwnym wypadku można się liczyć z dość nieprzewidywalnymi spadkami napięcia w czasie jazdy. Ponadto przepływ prądu przez łożyska, będzie miał w dłuższej perspektywie niekorzystny wpływ na ich trwałość.


Tytuł: Odp: Oświetlenie w wagonach 1Aw
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 24 Lipca 2012, 23:10:58
Nawet jeżeli nie chcesz ładować akumulatorów to musisz jakoś stabilizować napięcie prądnicy żeby ci żarówek nie popaliło ( czy co tam se nie zamontujesz). Jeżeli regulator węglowy jest padnięty bez możliwości naprawy. to możesz zastosować elektroniczny regulator od alternatora na 24V i będzie chodziło tylko musisz wykonać dwie rzeczy:
1. Sprawdź jak masz podłączone uzwojenie wzbudzenia ( czy regulator jest wpięty między szczotkami "+" a uzwojeniem, czy miedzy uzwojeniem i szczotkami "-") i odpowiednio dobierz regulator.
2. musisz zamontować zabezpieczenie przed przeciążeniem prądnicy w postaci bezpiecznika o odpowiednim amperażu.

Nawet jeżeli zechcesz ładować akumulatory to możesz zamiast wyłącznika prądu zwrotnego dać diodę najlepiej ze spawarki.