Tytuł: Kolejka parkowa w Pile Wiadomość wysłana przez: SA108 on 07 Maja 2005, 16:44:19 Zapraszam do poczytania:
http://www.schneidemuhl.net/forum/viewtopic.php?t=22&sid=141b8092249d44eb7e64d08a7a0f156b Tytuł: Kolejka parkowa w Pile Wiadomość wysłana przez: Ryflak on 07 Maja 2005, 21:19:55 Cytuj Warto dodać, że jedyne kolejki parkowe w Polsce znajdują się w Poznaniu (Maltanka), Bydgoszczy (Myślęcinek), Chorzowie (WPKiW) i Ostrowie Wlkp. A propos kolei parkowej w Ostrowie Wielkopolskim. Cytuj Ostrowska Kolej Wąskotorowa Po okresie stagnacji w roku 2003 Ostrowska Kolej Wąskotorowa doczekała się kilku nowości. Dzięki staraniom Klubu Miłośników Kolei w Ostrowie Wlkp., Zieleń Miejska (obecny właściciel kolejki) w końcu zdecydowała się na wybudowanie bocznicy na swój teren. Tor odgałęzia się od szlaku tuż przed przystankiem koło bazy Zieleni (patrząc od strony północnej) i ostrym łukiem o promieniu ok. 20 m wchodzi pod kątem 90º na teren bazy, przecinając jednocześnie jedną z alejek spacerowych w parku. Bocznica została wybudowana przez jedną z ostrowskich firm wiosną 2003 r., a materiał torowy wraz z rozjazdem zakupiono w cegielni. Jej długość jest tak dobrana, że mieszczą się na niej trzy wagoniki oraz lokomotywka Wls40-338/1955. Garażowanie taboru na terenie ogrodzonym pozwoliło członkom KMK rozpocząć remont i malowanie wagoników kolejki. Otrzymają one teraz jednolitą, zieloną barwę. Dzięki uprzejmości kierownictwa Zakładu Taboru w Ostrowie Wlkp. na teren tamtejszej lokomotywowni trafiła druga lokomotywka, Wls40-1895/1967 – dotychczasowy dawca części. Ma zostać wyremontowana i w przyszłości na kolejce będą już dwie sprawne „wueleski”. W obecnym roku kolejka kursować będzie od wiosny do jesieni w każdą niedzielę od godz. 15 do 19, o ile dopisała pogoda. Przejazd kosztuje 2 zł (normalny) i złotówkę (ulgowy). Osobą, dzięki której cały interes jeszcze się „kręci”, jest członek KMK Krystian Nawrot. Wykonuje on prawie wszystkie prace naprawcze i porządkowe na kolejce, a w niedziele wciela się w rolę maszynisty, kontynuując w ten sposób rodzinne tradycje. Cały dochód ze sprzedaży biletów jest przeznaczany na zakup paliwa lub koniecznych materiałów do naprawy lokomotywy. Czasem pomagają też sponsorzy. Zieleni Miejskiej los kolejki jest obojętny i nie dokłada do niej ani złotówki. Miejmy nadzieję, że dzięki zaangażowaniu Krystiana kolejka będzie jeździła jeszcze przez długie lata i doczeka się rozbudowy. wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwŚWIAT KOLEI - 11/2003 |