Świat kolejek wąskotorowych

NIECZYNNE => Stargardzka Kolej Dojazdowa => Wątek zaczęty przez: Pan Pająk on 06 Marca 2013, 21:00:50



Tytuł: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Pan Pająk on 06 Marca 2013, 21:00:50
Uwaga, ważny komunikat!
 Istnieje możliwość, że w niedługim czasie zostanie podjęta (jeszcze jedna) próba rewitalizacji strgardzkiej wąskotorówki. Wcześniejsze działania podejmowane przez Kolej Bałtycką S.A. być może będą kontynuowane - jeżeli zbierze się grupa osób chętnych do działania w tej materii. Działania o których piszę, NIE BĘDĄ  prowadzone pod szyldem Kolei Bałtyckiej. Możliwe jest to w ramach stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń. Chcąc sprawdzić, ile osób ze Stargardu realnie interesuje się tym tematem - proponuję:
Spotkanie miłośników wąskich (i szerszych - również) torów na dworcu nieczynnej wąskotorówki w niedzielę (10 marca 2013), o godzinie 15.00  Przedstawione zostaną tam możliwości i propozycje działania.

 Krzysztof "Pająk" Skrzypczyk


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Grzesiek on 06 Marca 2013, 22:26:15
Jestem na pewno w niedziele na stacji (Stargard Wąsk.) mam nadzieje że na tym spotkaniu pojawi się kilka osób ze Szczecina przykładowo z Zachodniopomorski Klub Miłośników kolei i uda nam się zebrać grupę osób które uratują Stargardzką wąskotorówkę.


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: AXEL on 06 Marca 2013, 23:54:16
Kolejka bez taboru?


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 07 Marca 2013, 06:03:08
Drezyny?


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Pan Pająk on 07 Marca 2013, 07:57:15
Kolejka bez taboru?

Jeszcze trochę się go ostało.


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: bartek074 on 07 Marca 2013, 09:31:02
http://www.rynek-kolejowy.pl/39322/PKP_SA_przekaze_zabytkowa_waskotorowke.htm (http://www.rynek-kolejowy.pl/39322/PKP_SA_przekaze_zabytkowa_waskotorowke.htm)


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: AXEL on 07 Marca 2013, 12:07:36
Do tego właśnie piłem...


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 08 Marca 2013, 08:16:50
No to drezyny. Co było na początku w Starachowicach, a?


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Pt47-106 on 08 Marca 2013, 22:27:14
Panie Pająk  co to następna jakaś bujna fantazja i nie będzie skończona jak inne  >:( ;D


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 08 Marca 2013, 22:30:58
Panie Pete a tak naprawdę to o co chodzi?   :) Translator nie pomaga.  ;)


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: feyg on 08 Marca 2013, 22:36:41
Kto wie - może ktoś kiedyś złamie ten szyfr?  ;D


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Pan Pająk on 09 Marca 2013, 16:57:38
Panie Pająk  co to następna jakaś bujna fantazja i nie będzie skończona jak inne  >:( ;D

Towarzyszu D. Sz. , proponuję wczytać się dokładnie w pierwszy post. Zwłaszcza w pierwsze zdanie. Oczywiście to za słowami "Uwaga, ważny komunikat!"
Pozdrawiam.
 ;)


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 10 Marca 2013, 17:24:48
No, pochwalcie się Towarzyszu: Deleganci z centrali przybyli? Przemówienia były? Coście tam ustalili?


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Pt47-106 on 10 Marca 2013, 23:34:17
a co nie prawda przytocze tylko parę nazw  wiesz o co chodzi  linia do Siekierek, linia do Pyrzyc, Drawno  co więcej gadać 
(http://750mm.pl/Themes/750mm/images/warnwarn.gif) Proszę stosować zasady interpunkcji i ortografii!
CAr.


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 10 Marca 2013, 23:45:51
a co nie prawda przytocze tylko parę nazw  wiesz o co chodzi  linia do Siekierek, linia do Pyrzyc, Drawno  co więcej gadać 
W sumie to nic z tego bełkotu nie rozumiem, więc już chyba wszystko rozumiem :).


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Pt47-106 on 11 Marca 2013, 00:11:54
to było do Pana Pająka


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Pan Pająk on 11 Marca 2013, 13:58:02
a co nie prawda przytocze tylko parę nazw  wiesz o co chodzi  linia do Siekierek, linia do Pyrzyc, Drawno  co więcej gadać 


Hmmm... Odpowiedzieć, nie odpowiedzieć, odpowiedzieć, czy nie... Odpowiem!
1. Siekierki
Pomysł na zagospodarowanie odcinka linii kolejowej 410 Godków - Siekierki, pod ruch drezynowy powstał w mojej głowie koło roku 2000. Byłem wtedy drużynowym 5. Chojeńskiej Drużyny Harcerskiej. Przedstawiłem niemal kompletny projekt i wniosek o dofinansowanie ze środków UE dla ówczesnej komendantury Związku Drużyn w Gryfinie. Przyjęty z entuzjazmem przez komendę ZD, bo zakładał powstanie chyba pierwszej w Polsce - po II Wojnie Światowej - drużyny harcerskiej o specjalizacji kolejowej. Mimo tego Komenda Hufca i Chorągwi w Szczecinie nie pociągnęła tematu. Zainteresował się za to projektem sołtys Przyjezierza (równocześnie radny gminy Moryń). Po wstępnych deklaracjach współpracy i kilku spotkaniach sprawa ucichła, by po kilku miesiącach w gazetach regionalnych można było przeczytać, że lokalny Klub Sportowy dostał dofinansowanie na budowę drezyn, a gminy walczą o przejęcie linii. Sprawa przejęcia ciągnęła się latami i zakończyła w ten sposób, że w zasadzie do tej pory nie wiadomo czy w końcu linia jest przejęta. Za to podczas remontu południowej głowicy rozjazdowej w Godkowie został zdemontowany rozjazd prowadzący na tor szlakowy. Dobrze, bo pewnie jak to było w przypadku kierunku do Pyrzyc, jedynym pociągiem, który by tam wjechał, byłby pociąg zrywkowy. Drezyna jest (kilka artykułów w internecie, ponadto prezentowana była publiczności podczas DTK w Szczecinie), tory (miejscami) są - więc nie zgadzam się z zarzutem, że nic nie wyszło! Bez mojego (już) udziału, ale coś się dzieje. Deklaracje współpracy, ochy!, achy! - a realizacja jak to w polandii bywa...
2. Pyrzyce - Gryfino
Podczas organizowanych kilkakrotnie Pikników Drezynowych - władze powiatowe i gminne Pyrzyc i Gryfina deklarowały niesamowitą chęć współpracy, pomocy i ogólnego zainteresowania (zwłaszcza w obecności kamer TV). Skończyło się po wyborach... Jak zawsze w polandii... Dodatkowo sprawę przypieczętowała droga S3. Koniec.
3. Jeśli chodzi o Drawno, to drogi Towarzyszu, powiem tylko: "Żebyś się nie zdziwił w najbliższym czasie".

Jeśli chodzi o wąskotorówkę w Stargardzie, bo o tym tutaj mowa - spotkanie miało na celu tylko sprawdzenie ile osób jest zainteresowanych tym tematem. Byli członkowie różnych stowarzyszeń, lokalna prasa i niezrzeszeni sympatycy kolei. Nastroje mimo kilku głosów malkontenckich, niosą ze sobą dużą dawkę optymizmu i chęci do działania. Nie wiemy jeszcze do końca w jakiej formie realizowane będą pomysły, które pojawiły się na spotkaniu - ale jest idea! Osoby uparcie podające link: http://www.rynek-kolejowy.pl/39322/PKP_SA_przekaze_zabytkowa_waskotorowke.htm (http://www.rynek-kolejowy.pl/39322/PKP_SA_przekaze_zabytkowa_waskotorowke.htm) , chyba też nie do końca są w temacie, więc nie będę komentował. Nie mówię, że już teraz-zaraz w Stargardzie będzie można usłyszeć nostalgiczne sapanie parowozu, stukot kół drezyny czy wycie wąskotorowej "luxtorpedy" z napędem rakietowym! Dobry przykład Koszalin. Zaczęli praktycznie od zera i co? "Da się!" Trzeba spró-bo-wać i tego na razie będziemy się trzymali.


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Mykolej on 12 Marca 2013, 08:32:08
Słuszna uwaga tam zaczynali od 0, a od stacji wąskotorowej w Stargardzie do Żarowa z ubytkami, które można uzupełnić:

1.Ubytek za ulicą Podleśną

(http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/67591459.jpg)

Od tego miejsca gdzie stoję po prawej stronie, aż do ubytku w całości z podkładami zarośnięte są tory wąskotorowe, ubytek w torach to 15 m

więc tor po prawej idealnie się na to nada:

(http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/67591046.jpg)

2.Ubytek przed granicą miasta:

(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/403508_252208301544711_971257025_n.jpg)

Możliwe, że z miejsca 1 ubytku szyn i podkładów wystarczy na tą lukę ^^^

3.Ubytek w ŻAROWIE

Tu widziałbym szyny ze stacji wąskotorowej w Stargardzie, po prawej stronie stacji tam gdzie idzie tor do młyna idzie linia normalnotorowa, a w  środku wąskotorowa długość to (250m) od magazynów Koral aż do ulicy przed bramą młyna więc śmiało starczy na uzupełnienie braków w Żarowie:

(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/389344_256913967740811_1355071711_n.jpg)

I tym sposobem odcinek Stargard-Żarowo daje nam 5 km...

Ponadto za mostem wąskotorowym w stronę Małkocina w całości zachowane są 2 km torów przed mostem na Małce zaczyna się największy ubytek, uzupełnienie go w przyszłości daje już 8 km torów.

Również jestem za zaczynaniem od Dobrej tak jak ustaliliśmy to na spotkaniu, powyżej przedstawiłem jak ja widzę odcinek Stargard-Żarowo-Małkocin :)


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 12 Marca 2013, 19:06:42
Majstry, a czy możecie wytłumaczyć mi o co chodziło z tą Koleją Bałtycką - czy naprawdę była i czy się naprawdę wycofała?


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Pan Pająk on 13 Marca 2013, 11:23:09
W skrócie: Kolej Bałtycka S.A. jakiś czas po podjęciu tematu reaktywacji SW podzieliła się na dwie firmy -> Kolej Bałtycka S.A. i Kolej Bałtycka - Serwis sp. z o.o. Drezyny były robione w KBS, ludzie do pracy "w terenie" byli z KBS. Nowy właściciel nie wyraził chęci współdziałania i sprawa się rypła. Krótko i na temat. To wszystko poza "grami wojennymi" na linii Stargard (miasto) i Stargard (powiat).


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 13 Marca 2013, 11:59:47
A tak z ciekawości, czy mógłbyś coś więcej powiedzieć o tych drezynach? Widziałem kilka zdjęć, a chciałbym się dowiedzieć ile ich powstało bo w twojej wiadomości użyłeś liczby mnogiej.


Tytuł: Odp: Komunikat
Wiadomość wysłana przez: Pan Pająk on 13 Marca 2013, 16:21:15
Powstały dwa prototypy - obydwa przeszły próby na torze. Są to drezyny dwudrogowe. Różnice między nimi to takie, że w pierwszej (zdjęcia na forum) napędzają  ją 4 osoby, w drugiej napędzają dwie osoby, zaś dwie siedzą jako pasażerowie na ławeczce pod którą umiejscowiono schowek na bagaże. Napęd realizowany jest przez koła gumowe, zaś pojazd na torze utrzymują opuszczane prowadnice. Podczas jazdy na drodze prowadnice są  podnoszone.