Tytuł: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 17 Sierpnia 2013, 23:43:19 Witam!
Mam w planach budowę modelu parowozu. Napędzany będzie na parę ze swojego kotła. Jeżeli macie doświadczenie na temat takich modeli to proszę o udzielanie się. Jaki najlepiej zastosować rozstaw osi? Wielkość? Nie wiem jak zaprojektować wiązary, tak aby chodziły najlżej. Pomożecie? Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 19 Sierpnia 2013, 07:22:01 Kolego, obok masz post kolegi, który jak widzę coś takiego właśnie tworzy - i jak widać na zdjęciach - działa. Może podpytaj właśnie tam: http://750mm.pl/index.php?topic=4367.0 (http://750mm.pl/index.php?topic=4367.0) ;)
Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Mallet on 19 Sierpnia 2013, 11:07:16 Temat rzeka , i raczej radził bym najpierw zbudować jakikolwiek parowóz choćby i napędzany silnikiem elektrycznym , i zapoznać się z prawidłowym działaniem mechanizmów ,a potem brać się za napęd parowy .
Wszystko razem nie jest wcale tak proste jak się wydaje . W internecie jest multum stron poświęconym tego typu modelarstwu . Co do skali modelu to warunkiem jej określenia jest powierzchnia którą można na ten cel przeznaczyć . Nie bez znaczenia jest też posiadane zaplecze techniczne . A i zapraszam do zapoznania się z tym http://750mm.pl/index.php?topic=3206.0 (http://750mm.pl/index.php?topic=3206.0) ;D Tam jest kilka linków do stron z interesującym tematem . Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 19 Sierpnia 2013, 13:08:44 Mam w rodzinie dziadka, który całe prawie życie spędził na parowozach, mam też drugiego dziadka, który zna się na mechanice i tatę, który zna się bardzodobrze na planowaniu. Panie Jarku, czytałem ten wątek. Jest też ciekawy. Szkoda tylko, że jest mało opisane w nim. Zapytam się. Panie Mallet, dziękuję za materiał. Tego nie znalazłem. Powracając do tych wiązarów to mam plany, ale nie wiem, który najlżej działa (chodzi). Przez ten czas od rozpoczęcia wątku, ustaliłem skalę G, czyli 4,5 cm. Z materiałami typu: zawory, ciśnieniomierze, gwizdek, rurki znalazłem firmę Wilesco (wilesco.de). Mają dużo ciekawych przedmiotów. Może ktoś ma jakieś plany? Doświadczenie? To napiszcie.
Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: kanalarz on 19 Sierpnia 2013, 20:55:26 Za przeproszeniem... mój pradziadek był maszynistą I klasy, co nie oznacza, że dałbym radę za pierwszym podejściu zaprojektować działający parowóz. Po iluś godzinach rozmów/dyskusji/dywagacji z Andrzejem (Malletem) zauważam takie zagadnienia jak geometryczne konsekwencje wzajemnych ruchów powiązanych zestawów kołowych. Jednak prawidłowe zaprojektowanie tego układu wymaga stosownych studiów na temat lub wykonania odpowiednich prób poligonowych.
Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: andrzej84 on 20 Sierpnia 2013, 07:25:06 Nie przejmuj się chłopie, buduj parowóz. Jak będziesz to składał to wiele rzeczy ci się rozjaśni.
Na twoim miejscu wybrał bym taką skalę jaką jesteś w stanie zrobić. Czyli tak aby się nie okazało że masz za duże komponenty kupowane np. manometr, pamiętaj że trzeba giąć rurki miedziane, zależy jakiej grubości to inaczej sie gną, wiec to musi ci się pomieścić. Warto naocznie się przekonać jak taka rurka się gnie. Ja w swoim modelu mam rurki fi zew 4mm. I ogólnie przyjąłem zasadę, że robię wszystko z części swoich i ogólno dostępnych a nie typowych modelarskich ( po za gwizdkiem ) - wychodzi taniej i satysfakcja większa. Podejrzewam, ze pierwszy parowóz ci nie wyjdzie, jak i mi :) . Nie ma też co się przejmować wiązarami. Nawet firmowe takie modele mają bardzo proste wiązary. Najczęściej są to płaskie blachy palone laserem z nierdzewki z otworami na "korby". Otwory te są często dopasowane ale przy składaniu sprawdzasz czy wiązary nie blokują kół, czyli kręcisz kołami maja chodzić luźno, jak się przyblokowywują to "Fasolkujesz" otwory pilnikiem tak też zalecają producenci modeli. Ja w swoim modelu już na początku zaprojektowałem wiązar z otworem podłużnym "fasolką", bo wiem z doświadczenia że bez pilnika by się nie obeszło Jedyne czego może trochę żałuje to jest to że nie dostosowałem modelu pod gotowe silniki i rozrząd firm zew., bo gdy moje sie nie sprawdzą zastosowałbym bym kupowane. A tu 2 razy się pomylić to droga zabawa - lepiej sie nie mylić ;). Fajnie mieć program CADowski 3d masz wtedy każdą blachę, każdą śrubkę w 3D ( wiadomo to pracochłonne zrobić wszystko w 3D). Można łatwo porobić wtedy dxf-y na laser, a dwa można wirtualnie sprawdzić działanie rozrządu, całego układu napędowego, czy dobrałeś odpowiedniej długości wiązary, korbowody itd. - trzeba też wiedzieć na co zwrócić uwagę np. przy rozrządzie ale część sama wyjdzie, bo się nie będzie chciało kręcić ;) Ważne jaki masz dostęp do warsztatu. Czy masz jakąś tokarkę albo tani dostęp-bo to jest najważniejsze. Chyba że masz tyle kasy że Cię to za bardzo nie obchodzi i zlecisz jakiejś porządnej firmie. Zwracaj bardzo uwagę na gwinty w kupowanych złączkach, gwizdkach, zaworach. Bo kocił będziesz musiał wrzucić na tokarkę i przyłącz więc każde przyłącze musi mieć odpowiedni gwint, często to są calowe gwinty ( i to hydrauliczne ) aale też i metryczne się zdarzają ( często drobnozwojowe ). Niemiłą niespodzianką byłoby niemożliwość wkręcenia np. gwizdka do przyłącza pod niego bo nie taki skok gwintu masz jak trzeba. Zastanów się z czego kocioł zrobić. Ja z tego co widzę to robią z miedzi i jest lutowany ale ja zrobiłem z nierdzewki i jestem zadowolony ( to jest też wybór lutowanie, a spawanie ) Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 20 Sierpnia 2013, 09:43:33 Ja mam dokumentację techniczną parowozu Ty51 i tendra do tegoż parowozu.
W sumie 14 albumów i pewnikiem ponad 1500 rysunków technicznych. Może się to komuś do czegoś przyda. Pozdrawiam serdecznie i technicznie. ksiezyc_nad_gieesem ... Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 20 Sierpnia 2013, 14:23:41 Witam ponownie.
Panie andrzeju84 czytałem pana wątek. Ciekawa sprawa i fajny parowozik. Poniżej dodaję zdjęcia mojego projektu 3d. Jest to projekt zewnętrznego wyglądu. Narazie bez kół i wiązarów. Co do nich to zastosuję z parowozu LAS z kolejki 600mm z Białośliwia. Dziękuję za rady. Mam do Pana pytanie. Na jaką kwotę powinienem się szykować? Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: andrzej84 on 20 Sierpnia 2013, 15:39:14 Nie mam pojęcia. Robiąc prototyp zamawia sie wszystkie za dużo, i to jest dobre bo w trakcie zachodzą zmiany i mając więcej komponentów można coś "wymodzić". Ponad połowa zostaje niepotrzebna.
Powiem tak szacunkowo. Przy załozeniu że ja mój model maksymalnia jak w największej ilości chciałem zrobić z blach palonych laserem i ele. złącznych (śrubki nakrętki ) - poprzez inwencję sprytne połączenia to by było chyba tak (całkiem z palca ): blachy < 400zł śrubki, nakrętki ok. 150 zł - te 2 rzczey dają już kawał modelu, u mnie manometr ok 100zł zawór bezp. 50 zł zawór reg. przepływ. 30zł elementy instalacju, mufy, redukcje, rurki ok. 150zł gwizdek 70 zł spawanie kotła -> nie wiem ale bez toczonych części ani rusz, ja robiłem po znajomości, elementy są proste do wykonania, ale....ta roboczogodzina to szok i tu są koszta, jak dałem do wyceny do prof. zakładu na tokarkę CNC wycenili mi to na ok 4 000 tys zł mając swoją tokareczkę jakąś lepszą można zrobić to za < 150zł Z drugiej strony gotowy profesjonalny model opalany gazem kosztuje ok 6500 zł Opalany węglem ok 10 000 zł - to są ceny producentów zachodnich, może są tańsze ale ja tylko takie widziałem. Nie mówię o tych które mają uproszczony i to znacznie mechanizm ( widać po tym że nie ma tyle "drążków na kołach" ) Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 21 Sierpnia 2013, 11:40:50 Witam.
Dziękuję. Mniej więcej wiem na co się szykować. A czy Pan skończył swój parowóz? W notatce wyczytałem o producentach modeli zachodnich. Czy mógłby Pan podać mi nazwę tych firm. Chciałbym je pooglądać. Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 21 Sierpnia 2013, 11:42:49 Ja mam dokumentację techniczną parowozu Ty51 i tendra do tegoż parowozu. W sumie 14 albumów i pewnikiem ponad 1500 rysunków technicznych. Może się to komuś do czegoś przyda. Pozdrawiam serdecznie i technicznie. ksiezyc_nad_gieesem ... Czy dałbyś to za darmo? Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 21 Sierpnia 2013, 15:13:50 Jeżeli chcecie śledzić na bierząco postępy w sprawie budowy parowozu i całej kolejki ogrodowej odwiedźcie bloga jej poświęconej.
http://kolejka-ogrodowa.blogspot.com/ (http://kolejka-ogrodowa.blogspot.com/) Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 21 Sierpnia 2013, 18:31:46 Taka dokumentacja gdyby ją chcieć sprzedać (mało prawdopodobne), to podejrzewam że jest warta ładne parę tysiączków, pomijając,że jest jej w Polsce może max kilka egzemplarzy,
a do tego czytamy ze zrozumieniem: W sumie 14 albumów i pewnikiem ponad 1500 rysunków technicznych. czyli jest to ładne kilkanaście kilogramów papierów - samo zadanie takiego pytania świadczy żeś nieświadom wagi tematu. Raz widziałem taką dokumentację, tyle że od Ol49 i ważyła może proporcjonalnie o tyle mniej, o ile te parowozy są od siebie lżejsze ;) Natomiast internety kryją taką stronkę: http://plany.zonk.pl/ (http://plany.zonk.pl/) i rzeczywiście rzeczonego w nazwie serwera zonka można złapać jak się tam zajrzy.. Polecam :) Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 21 Sierpnia 2013, 18:38:47 Mi się przypomniała taka stronka:
http://www.fuw.edu.pl/~wwasil/Ol49/pl_index.html (http://www.fuw.edu.pl/~wwasil/Ol49/pl_index.html) Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 21 Sierpnia 2013, 19:33:38 Dzięki bardzo za linki. Ciekawe stronki.
Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 21 Sierpnia 2013, 22:38:13 Czy dałbyś to za darmo? Nie przewiduję takiej okoliczności.Możesz wpaść do mnie na wieś i sobie pooglądać albo nawet skopiować jeżeli masz duuuuży skaner i duuuużo czasu. Pozdrawiam serdecznie i wiejsko. ksiezyc_nad_gieesem ... Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Bogdan Pl on 22 Sierpnia 2013, 10:34:35 Polecam stronę z planami: http://plany.zonk.pl/ (http://plany.zonk.pl/)
pozdrawiam Bogdan Plandowski Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 23 Sierpnia 2013, 08:25:06 Na moim biurku leży projekt mojego modelu. Czy sam kocioł (bez dymnicy i paleniska) 12cm wystarczy dla silnika 2,5cm x 3cm ? Myślę, że powinien wystarczyć. Pisząc ,,wystarczy,, chodzi mi czy nie będzie wytwarzać za mało pary wliczając czasami gwizdanie. ???
Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Mallet on 25 Sierpnia 2013, 23:24:56 Do poczytania i przemyśleń natury konstrukcyjnej .
http://discoverlivesteam.com/discoverforsale/locomotive.html (http://discoverlivesteam.com/discoverforsale/locomotive.html) http://www.stationroadsteam.co.uk/HGR.htm (http://www.stationroadsteam.co.uk/HGR.htm) http://www.sparetimelabs.com/animato/animato/steam/ (http://www.sparetimelabs.com/animato/animato/steam/) Rozrząd w parowozie to dość precyzyjny mechanizm i raczej wszelkie luzy nie są wskazane a już na pewno nie fasolki na otworach pod czopy korbowodów . Jeśli nie będziesz precyzyjny w budowie niestety może się okazać że nie da się uruchomić . Chodzi tutaj o zgranie faz ruchu stawidła z tłokiem ,oraz możliwość regulacji całego mechanizmu . W którymś z numerów Modelarza jest to zagadnienie dokładnie opisane ,jak znajdę to dam znać . Pozdrawiam Andrzej. Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 26 Sierpnia 2013, 14:30:21 Dzięki bardzo. ;)
Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: addiator on 27 Sierpnia 2013, 09:51:46 Polecam książkę "Building small steam locomotives", Peter Jones, wyd. Growood. Niestety niedostępna po polsku.
Także poza wspomnianymi wcześniej, fora: http://www.homemodelenginemachinist.com/ (http://www.homemodelenginemachinist.com/) http://www.mylargescale.com/ (http://www.mylargescale.com/) Po Polsku, choć bardziej na temat maszyn parowych niż małych lokomotyw: http://www.technique.pl/ (http://www.technique.pl/) Oraz co może się bardzo przydać przy budowie podwozia, po prostu genialny program do symulacji i obliczania rozrządu: http://www.billp.org/Dockstader/ValveGear.html (http://www.billp.org/Dockstader/ValveGear.html) Gdzie dostępne są nie tyle animacje dziesiątek typów stawideł, ale aplikacja ma też narzędzia do obliczania parametrów, optymalnych wymiarów oraz do automatycznego wyrysowywania diagramów Zeunera (bardzo przydatne). Angielskich sklepów z zaopatrzeniem, szukaj w google pod hasłem "model engineering", "model engineering supplies". W Polsce największy problem stanowi brak społeczności inżynierów-modelarzy - w Anglii, USA, Niemczech istnieje wiele klubów w których bardziej doświadczeni dzielą się wiedzą, udostępniają sobie obrabiarki i często wymieniają częściami które potrafią być drogie. U nas tego jeszcze brak, więc możesz uważać się za pioniera. Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 27 Sierpnia 2013, 10:26:56 I w tym jest ten problem, że Anglia,USA czy Niemcy inwestują w modelarstwo, a u nas w Polsce trudno znaleźć w ogóle jakiś zwykły sklep modelarski. Oczywiście nie mówiąc o sklepie z kolejkami. I to jest denerwujące, bo jakąś głupią część trzeba sprowadzać. No nic. Narazie tak jest i chyba przez dłuższy czas nikt nic z tym nie zrobi. :o
P.S.- Dzięki za linki. Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: addiator on 27 Sierpnia 2013, 10:40:17 I w tym jest ten problem, że Anglia,USA czy Niemcy inwestują w modelarstwo, a u nas w Polsce trudno znaleźć w ogóle jakiś zwykły sklep modelarski. Oczywiście nie mówiąc o sklepie z kolejkami. I to jest denerwujące, bo jakąś głupią część trzeba sprowadzać. No nic. Narazie tak jest i chyba przez dłuższy czas nikt nic z tym nie zrobi. :o P.S.- Dzięki za linki. Takie rynki rozwijają się organicznie, zrobisz swój parowóz, coś Ci zostanie, jakiś podzespół Ci nie będzie pasował, sprzedasz na allegro. Potem ktośtam będzie robił swój, czegoś za dużo sprowadzi, opchnie w kraju... Potem ja... I tak dalej. Zauważ, że coraz więcej ludzi zaczyna się tym interesować, o czym świadczą choćby niektóre posty w tym temacie. Jak już społeczeństwo będzie trochę bogatsze, i inżynierów-modelarzy będzie więcej niż kilku to jakoś się zorganizujemy. W latach 50' w Stanach mieli podobne problemy, ale w końcu z nich wyszli. My mamy o tyle lepszą sytuacje, że mamy internet i możliwość uczenia się na błędach tamtych społeczności. Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 27 Sierpnia 2013, 19:51:51 Właśnie w modelarstwie o to chodzi, aby dzielić się informacjami tak jak napisałeś. Jeżeli mój model się uda, to nie tyle co może sprzedam pozostałe części, ale być może udostępnię jego dokumentację. Moje motto przy budowie modeli brzmi: Czas zrobi swoje. Częsci które zostaną i są nieuszkodzone zostawię na czas, gdy będę budować kolejny parowozik za jakiś czas. Nieudany np. kocioł sprzedam, a ktoś go naprawi i wykorzysta w swoim modelu. Na tym to polega. :)
Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 28 Sierpnia 2013, 14:07:59 Mogę z radością poinformować, że dobrałem już wielkość kotła do silnika parowozu. :D Kocioł 10dł cm x 4śr cm, a silnik 3dł x 2,5wys. Do kotła dochodzi jescze palenisko dłogości 3cm i dymnica 2,5cm.
P.S.-Na blogu pojawiły się kolejne wpisy. Blog: http://kolejka-ogrodowa.blogspot.com/ (http://kolejka-ogrodowa.blogspot.com/) Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 12 Października 2013, 00:35:00 Witam!
Budowa parowozu miała chwilowy postój. Dzisiaj się skończył. Ja i mój dziadek skupiliśmy się jak skonstruować silnik parowy. Było wiele ciekawych pomysłów. Ze wszystkich wybraliśmy dwa. Dzisiaj (12.10.2013) po obiedzie zdecydujemy, który z tych dwóch jest najlepszy. Model będzie posiadał 3 główne osie napędowe, dlatego jako wzór wybrałem parowóz BR 80. Najprawdopodobniej zakupione będą osie napędowe i wiązary z tego parowozu. My będziemy musieli silniki zeskalować do wiązarów, aby wszystko płynnie chodziło. Myślę, że pierwsze podejście do budowy będzie najszybciej za dwa tygodnie (26.10.2013). Fasolkowanie w ostateczności, ale myślę, że jeśli osie będą kupne, to w mocowaniach ich do wiązarów, nie powinno być problemów. Gorzej przy silniku. Coś o parowozie: Parowóz będzie miał najprawdopodobniej długość 35 cm. Opalany będzie węglem drzewnym i ew. brykietem. Jego numer to 1. Zawsze marzyłem o kolejce ogrodowej, która miałaby takie modele kolejowe, na których można by jeździć, chodź by takie, jakie produkuje firma Maxitrak, ale od czegoś trzeba zacząć. Najpierw prześwit 45 mm. Za parę lat może 80 mm, a na końcu 100 mm. Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Sadek on 12 Października 2013, 00:54:36 Witam! a za 3 394 powodzenia Budowa parowozu miała chwilowy postój. Dzisiaj się skończył. Ja i mój dziadek skupiliśmy się jak skonstruować silnik parowy. Było wiele ciekawych pomysłów. Ze wszystkich wybraliśmy dwa. Dzisiaj (12.10.2013) po obiedzie zdecydujemy, który z tych dwóch jest najlepszy. Model będzie posiadał 3 główne osie napędowe, dlatego jako wzór wybrałem parowóz BR 80. Najprawdopodobniej zakupione będą osie napędowe i wiązary z tego parowozu. My będziemy musieli silniki zeskalować do wiązarów, aby wszystko płynnie chodziło. Myślę, że pierwsze podejście do budowy będzie najszybciej za dwa tygodnie (26.10.2013). Fasolkowanie w ostateczności, ale myślę, że jeśli osie będą kupne, to w mocowaniach ich do wiązarów, nie powinno być problemów. Gorzej przy silniku. Coś o parowozie: Parowóz będzie miał najprawdopodobniej długość 35 cm. Opalany będzie węglem drzewnym i ew. brykietem. Jego numer to 1. Zawsze marzyłem o kolejce ogrodowej, która miałaby takie modele kolejowe, na których można by jeździć, chodź by takie, jakie produkuje firma Maxitrak, ale od czegoś trzeba zacząć. Najpierw prześwit 45 mm. Za parę lat może 80 mm, a na końcu 100 mm. Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 12 Października 2013, 17:57:43 Witam! a za 3 394 powodzenia Budowa parowozu miała chwilowy postój. Dzisiaj się skończył. Ja i mój dziadek skupiliśmy się jak skonstruować silnik parowy. Było wiele ciekawych pomysłów. Ze wszystkich wybraliśmy dwa. Dzisiaj (12.10.2013) po obiedzie zdecydujemy, który z tych dwóch jest najlepszy. Model będzie posiadał 3 główne osie napędowe, dlatego jako wzór wybrałem parowóz BR 80. Najprawdopodobniej zakupione będą osie napędowe i wiązary z tego parowozu. My będziemy musieli silniki zeskalować do wiązarów, aby wszystko płynnie chodziło. Myślę, że pierwsze podejście do budowy będzie najszybciej za dwa tygodnie (26.10.2013). Fasolkowanie w ostateczności, ale myślę, że jeśli osie będą kupne, to w mocowaniach ich do wiązarów, nie powinno być problemów. Gorzej przy silniku. Coś o parowozie: Parowóz będzie miał najprawdopodobniej długość 35 cm. Opalany będzie węglem drzewnym i ew. brykietem. Jego numer to 1. Zawsze marzyłem o kolejce ogrodowej, która miałaby takie modele kolejowe, na których można by jeździć, chodź by takie, jakie produkuje firma Maxitrak, ale od czegoś trzeba zacząć. Najpierw prześwit 45 mm. Za parę lat może 80 mm, a na końcu 100 mm. Zjadłem jedno słowo: ,,jako wzór (napędu) wybrałem parowóz BR 80,, Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Fisz on 12 Października 2013, 20:54:27 To powodzenia w walce - ja dałem ciała w budowie rozrządu do swojego czajnika ogrodowego i mam w cholerę roboty od nowa.. ;D
Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 21 Lutego 2014, 19:11:42 Witam po dłuższej przerwie. Co do budowy modelu, to sprawa wygląda następująco:
Model będzie wzorowany na parowozie Bn2t i będzie on najprawdopodobniej w skali 1:16. Plany modelarskie tego modelu są w skali 1:32. Myślę, że praca w tym kierunku powoli się rozpocznie. Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 24 Lutego 2014, 18:07:19 Już jest pewne, że modelem będzie parowóz Bn2t (Ryś). W skali 1:16 (w co wątpię), 1:10 lub 1:8. Jego wymiary w podanych skalach:
- 1:16 Długość: 346 mm Szerokość: 112 mm Wysokość: 175 mm Prześwit toru: 46 mm Siła pociągowa: 1,28125 kN (128,125 kG) - 1:10 Długość: 554 mm Szerokość: 180 mm Wysokość: 280 mm Prześwit toru: 75 mm Siła pociągowa: 2,05 kN (205 kG) - 1:8 Długość: 692 mm Szerokość: 225 mm Wysokość: 350 mm Prześwit toru: 93 mm Siła pociągowa: 2,5625 kN (256,25 kG) - 1:1 Długość: 5540 mm Szerokość: 1800 mm Wysokość: 2800 mm Prześwit toru: 750 mm Siła pociągowa: 20,5 kN (2050 kG) http://kolejka-ogrodowa.blogspot.com/ (http://kolejka-ogrodowa.blogspot.com/) Tytuł: Odp: Model czynnego parowozu kolejki ogrodowej. Wiadomość wysłana przez: Lokbart Studio on 25 Lutego 2014, 22:54:23 Przepraszamy ten wątek jest już nieaktualny.
Nowy wątek na ten temat: http://750mm.pl/index.php?topic=4529.0 (http://750mm.pl/index.php?topic=4529.0) |