Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Wąski tor za granicą => Wątek zaczęty przez: Rogoz on 15 Września 2013, 23:32:54



Tytuł: [HU] Węgry - kolej wąskotorowa w Hortobágy National Park
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 15 Września 2013, 23:32:54
Przebywając w znanym węgierskim kurorcie Hajdúszoboszló odwiedziłem punkt informacji turystycznej, gdzie wpadły mi ręce różne ulotki reklamowe, w tym właśnie reklama kolejki Hortobágy-halastavi Kisvasút (węg: Kolej stawów rybnych w Hortobágy). Czym prędzej więc postanowiłem więc skorzystać z ich oferty przewozowej.

Na początek parę słów o lokalizacji - kolejka biegnie przez teren parku narodowego Hortobágy (utworzony 1973, powierzchnia około 82 tys. ha, w 1999 wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury i Przyrody UNESCO). Jest to można powiedzieć  ogromny step i kawałek Azji w środku Europy, powstały na skutek działalności człowieka a przez miejscowych nazywany Pusztą. Pokrywające niegdyś ten teren wilgotne łąki i mokradła zostały poprzecinane przez sieć kanałów irygacyjnych, skutkiem czego powstał tu step. Obecnie teren ten przywracany jest do stanu naturalnego, przede wszystkim z uwagi na ochronę ostoi rzadkich gatunków ptaków, które upodobały sobie tutejsze okolice.
Przede wszystkim jednak teren parku to korytarz migracyjny i miejsce odpoczynku dla setek tysięcy ptaków podążających rokrocznie  wiosną i jesienią z lub do cieplejszych południowych rejonów.

Wracając do tematu linii kolejki - szlak liczy 5 km, patrząc na mapę jest prosty jak strzała i prowadzony jest pośród liczącego blisko 100lat i kompleksu stawów rybnych i kanałów irygacyjnych. Rozstaw toru 760mm.

Mapa szlaku:
(https://lh5.googleusercontent.com/-3Rxv_-l2RFo/UjYVS1e71LI/AAAAAAAAOxI/rcOlovfZRJk/s576/DSCN1834.JPG)

Stacja początkowa znajduje się kilka km na zachód od wsi Hortobágy, zjazd z trasy 33 na km 67, kierunek Hortobágy-Halastó. Przyjezdnych witają bardzo estetyczne wykonana wiata, budynek kasy i lokomotywownia.

Budynek kasy stacyjnej:
(https://lh3.googleusercontent.com/-mQSkr3jymwQ/UjYTYLaQPWI/AAAAAAAAOqw/Y7z5MtwPmvQ/s720/DSCN1773.JPG)

Wiata
(https://lh5.googleusercontent.com/-3e4MLoeG03E/UjYTNI7qpSI/AAAAAAAAOp4/_tVIH7NnR5w/s720/DSCN1766.JPG)

Układ torowy stacji, w tle lokomotywownia:
(https://lh4.googleusercontent.com/-uledlOYML7I/UjYS99SKphI/AAAAAAAAOpQ/ifxBsPirWjY/s720/DSCN1761.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-e1O7n4O3hEU/UjYTG6cFlHI/AAAAAAAAOpo/i3x8VPw7FeE/s720/DSCN1764.JPG)


Początek szlaku:
(https://lh5.googleusercontent.com/-sIulWdcT9Hc/UjYSwqF4KmI/AAAAAAAAOow/yI1zxXm-PJs/s720/DSCN1757.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-Ge06XH25wvI/UjYTQYJr1nI/AAAAAAAAOqI/bU3ImPRiYbw/s720/DSCN1768.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-juzxu1eWFro/UjYS5XSvzOI/AAAAAAAAOpI/d2B_9fCzFO0/s720/DSCN1760.JPG)

Krajobraz po drodze jest zróżnicowany, pomimo pozornie płaskiego i monotonnego terenu. Zaraz na początku przejeżdżamy obok stada wolnożyjącego bydła:
(https://lh3.googleusercontent.com/-26jQA3uxTYk/UjYTbQ5nkSI/AAAAAAAAOrA/aRT7V2RXAoM/s720/DSCN1775.JPG)

Większość toru szlakowego poprowadzona jest wzdłuż kanału:
(https://lh6.googleusercontent.com/-rcjYYenb4oA/UjYTm5SABgI/AAAAAAAAOr4/_RdM2Ms42IE/s720/DSCN1782.JPG)

Od toru szlakowego odchodzi szereg bocznic prowadzących stawów hodowlanych:
(https://lh5.googleusercontent.com/-GnSqiz1e9w4/UjYTdKDKrLI/AAAAAAAAOrI/2thdeg6Q8SA/s720/DSCN1776.JPG)

Mijanka w środkowej części szlaku:
(https://lh3.googleusercontent.com/-Iyi8ssWfRYM/UjYUIx3JPPI/AAAAAAAAOsw/owqL5FHuj5Q/s720/DSCN1789.JPG)

Przejazd przez most:
(https://lh4.googleusercontent.com/-j-PMxhw5lmo/UjYVdMtxA9I/AAAAAAAAOx4/qjTcMbyDM1M/s720/DSCN1840.JPG)

Jedne z kilku stacji na szlaku:
(https://lh4.googleusercontent.com/-jcE8spaQatI/UjYTlJYNZPI/AAAAAAAAOrw/POpWvl6sArA/s720/DSCN1781.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-qOhe4hlMcNc/UjYVsRXDiVI/AAAAAAAAOyo/Eopt1_Q_oPk/s720/DSCN1848.JPG)

Urządzenia spiętrzające:
(https://lh4.googleusercontent.com/-NWph84gWIrc/UjYTs0_muzI/AAAAAAAAOsA/XnDt1wanaXs/s720/DSCN1783.JPG)

Zabytkowa przepompowania:
(https://lh5.googleusercontent.com/-aC96ZqDIXqU/UjYUCoV0bqI/AAAAAAAAOsg/LuXB5jlfaQk/s720/DSCN1787.JPG)

Wieże obserwacyjne:
(https://lh5.googleusercontent.com/-lMV0pO2NJLE/UjYUMliU1UI/AAAAAAAAOtA/yA_vo0UFAfo/s720/DSCN1791.JPG)

Okazy fauny:
(https://lh5.googleusercontent.com/-pNfrcCf2Rts/UjYVpDGuweI/AAAAAAAAOyg/DVqa0KjJgGw/s720/DSCN1847.JPG)

Podkłady na torze szalkowym betonowe, stan nawierzchni średni - przydałoby się podbicie styków.
Po ok. 25 min. jazdy dojeżdżamy do końca szlaku:

(https://lh5.googleusercontent.com/-gWqXolXnA6w/UjYUVwVbWxI/AAAAAAAAOto/0nIsFjy2YlM/s720/DSCN1796.JPG)

Gdzie tradycyjnie następuje oblot składu:
(https://lh6.googleusercontent.com/-dzh3var5Zts/UjYUZZTKyhI/AAAAAAAAOtw/g5hLkHeini0/s720/DSCN1797.JPG)

Skład gotowy do drogi powrotnej:
(https://lh5.googleusercontent.com/-liBlNkV-A7g/UjYVNbjhFOI/AAAAAAAAOww/MEFU_ADlefA/s720/DSCN1831.JPG)

A tak to wygląda z poziomu wieży obserwacyjnej:
(https://lh3.googleusercontent.com/-AjZ8LkUY7Qg/UjYUf_UFsqI/AAAAAAAAOuI/_zU0K8UI11w/s720/DSCN1801.JPG)
Budynek stacyjny może pomieścić nawet kilkadziesiąt osób, wyposażony jest w piec kozę i oświetlenie zasilane panelami słonecznymi.

Tuż za budynkiem zaczyna się linia brzegowa jeziora liczącego 2000ha i będącego ostoją wszelakiego ptactwa. Na dalszym planie widoczne 3 wiaty obserwacyjne i prowadzące do nich pomosty.
(https://lh5.googleusercontent.com/-NttyGT9SSIQ/UjYUjAsSLkI/AAAAAAAAOuY/knPP_M5UD0o/s720/DSCN1803.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-Twt4PZmieto/UjYUoAQ2xbI/AAAAAAAAOuo/dKWzqDToNkQ/s720/DSCN1805.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-UKpOImGROvY/UjYVWBGClRI/AAAAAAAAOxY/ERG9pc3XiYY/s720/DSCN1836.JPG)

(https://lh6.googleusercontent.com/-XJlGd1GeXmI/UjYVEgIlLsI/AAAAAAAAOwI/IEzymAaE53k/s720/DSCN1822.JPG)

Koniec wycieczki, czas w drogę powrotną:
(https://lh5.googleusercontent.com/-2MANlqLgsCg/UjYVZObCkfI/AAAAAAAAOxo/YrlzC-MhEz4/s720/DSCN1838.JPG)

Z interesujących obiektów warto obejrzeć bocznicę prowadzącą od stacji początkowej do budynku magazynowego:
(https://lh4.googleusercontent.com/-4j1XZ48fipE/UjYTAbqs88I/AAAAAAAAOpY/XwmZVBbLRIM/s720/DSCN1762.JPG)

To tu zapewne następowała przetwarzanie ryb, przed wyekspediowaniem ich dalej "w świat":
(https://lh4.googleusercontent.com/-ypoHT8zIkJA/UjYV8N3RFnI/AAAAAAAAOzQ/9SuRNaR73ag/s720/DSCN1856.JPG)

Tuż obok budynku przebiega linia normalnotorowa Debrecen-Budapest, zapewne była tu kiedyś bocznica:
(https://lh6.googleusercontent.com/-33SqJWllLoM/UjYWEGmf0KI/AAAAAAAAOzs/8AsAMm_mvoY/s720/DSCN1859.JPG)

Złowione ryby były transportowane następującym taborem:
(https://lh4.googleusercontent.com/-Orx7M39Ip90/UjYVvRR4-3I/AAAAAAAAOyw/4BrLmWJh9vw/s720/DSCN1852.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-FJGFdN0NLm0/UjYVyVmNU3I/AAAAAAAAOy4/i-M4u6gtcsw/s720/DSCN1853.JPG)

A te koleby, jak przypuszczam służyły one do przewozu karmy dla ryb:
(https://lh4.googleusercontent.com/-oAX87TJal8E/UjYV2MkNpVI/AAAAAAAAOzA/gvu1Dm_FVJc/s720/DSCN1854.JPG)

(https://lh6.googleusercontent.com/-UuU3dhIJPac/UjYV4zrcAII/AAAAAAAAOzI/lYVE_XXzdEg/s720/DSCN1855.JPG)

Na koniec parę fotek lokomotywy:
(https://lh6.googleusercontent.com/-6erbWNajnWc/UjYS2dBmQlI/AAAAAAAAOpA/WcE3OCMxMjY/s720/DSCN1759.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-Ja4saRPjW-Y/UjYTTODS1pI/AAAAAAAAOqY/rSy1WTHvaAA/s720/DSCN1770.JPG)

(https://lh4.googleusercontent.com/-KietoxH1pVk/UjYVOnPzA6I/AAAAAAAAOw4/-CsIvSxdRY8/s720/DSCN1832.JPG)


Dla zainteresowanych:
- Pełna fotogaleria: https://picasaweb.google.com/103727256536464829035/HortobagyNationalPark# (https://picasaweb.google.com/103727256536464829035/HortobagyNationalPark#)
- Podstrona kolejki (po angielsku): http://www.hnp.hu/rendezveny3.php?txbId=19&txbSite=2&txbSite=2 (http://www.hnp.hu/rendezveny3.php?txbId=19&txbSite=2&txbSite=2)



Tytuł: Odp: [HU] Węgry - kolej wąskotorowa w Hortobágy National Park
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 16 Września 2013, 22:24:53
Ile trasa ma kilometrów?


Tytuł: Odp: [HU] Węgry - kolej wąskotorowa w Hortobágy National Park
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 16 Września 2013, 23:23:47
Piotr,
Uzupełniłem opis, trasa liczy ok. 5km