Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Inne... => Wątek zaczęty przez: ełk on 27 Grudnia 2013, 17:11:55



Tytuł: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: ełk on 27 Grudnia 2013, 17:11:55
Jaka jest wąskotorówka w Polsce najbardziej przykładająca wagę do szczegółów w malowaniu taboru i umundurowaniu kolejarzy?


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 27 Grudnia 2013, 17:15:11
Jaka jest wąskotorówka w Polsce najbardziej przykładająca wagę do szczegółów w malowaniu taboru i umundurowaniu kolejarzy?

Rogów.


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 27 Grudnia 2013, 18:23:37
Karczmiska


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: ełk on 28 Grudnia 2013, 09:02:47
Karczmiska
Tego nie byłbym taki pewien.


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 28 Grudnia 2013, 10:13:40
Nie jesteś pewien? A w ogóle jesteś pewien o jakie szczegóły chodzi?


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 28 Grudnia 2013, 10:40:31
Pytasz o estetykę w sensie ogólnym czy o to która kolejka jest najlepszym skansenem pkp? Nie neguję Rogowa, ale dorzucam Karczmiskach do listy. np. W tym roku precedensowo na wąskim w Polsce stworzono własny estetyczny wzór umundurowania nawiązujący do tradycji ale będący jednocześnie czymś zupelnie nowym.Dlaczego więc negujesz Karczmiska?


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 28 Grudnia 2013, 11:25:29
Co do mundurów, to oddzielna kwestia. Natomiast dbałość o szczegóły malowania taboru, wobec niesprecyzowania owych "szczegółów", podzielę tak:

Rogów - maksimum ortodoksyjnej wręcz historyczności;
Rudy - maksimum jakości i estetyki.

I co Kolega Ełk na to?


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: ełk on 28 Grudnia 2013, 15:08:45
Chodzi mi o odwzorowanie lat świetności tych wagonów, nie przeczę co do Rud i Rogowa. Co do Karczmisk nie przeczę, nie byłem tam, ale zbytnio do malowania nie przywiązują wagi, choćby wagon minibarek.


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 28 Grudnia 2013, 15:21:23
Aaaa!... - jeśli chodzi o szczegółowe odwzorowanie detali malowania z czasów gdy kolej była koleją, to odpowiedź jest jedna: Rogów wykonuje to zadanie w 120%.


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 28 Grudnia 2013, 18:13:54
Chodzi mi o odwzorowanie lat świetności tych wagonów, nie przeczę co do Rud i Rogowa. Co do Karczmisk nie przeczę, nie byłem tam, ale zbytnio do malowania nie przywiązują wagi, choćby wagon minibarek.

Zanim zaczniesz oceniasz, sprawdź czy głupot nie pleciesz.
Bo owszem, stare malowanie - żółto, niebiesko, czerwone malowanie wagonu barowego, z napisem "minibarek" było rzeczywiście osobliwe, przy czym niemniej bardzo historyczne (bo powstało w czasach gdy na wąskich niepodzielnie rządziło PKP, a tworząca się dopiero oferta turystyczna była wypadkową chęci i możliwości tamtych wąskich torów). Teraz możemy się z tego śmiać, wytykać palcami, ale wtedy razem z łowickimi pasami z Rogowa i innymi malowaniami tworzyło klimat wąskich torów. Nie zapominajmy o tym mimo wszystko.

Karczmiska nigdy nie aspirowały do miana kolei w 100% historycznej, dlatego i malowanie oryginalne nigdy nie było tutaj priorytetem.
Ale jeżeli mówimy już o czasach obecnych w Karczmiskach, to wszystkie nasze wagony,  ten barowy także, zostały pomalowane na biało (nie kremowo jak w oryginale) czerwono przy czym zachowano oryginalne schematy malowania. Remontując wagony w 2011 roku nie zapomniano także o oświetleniu - zewnętrznym (w tym także podświetlenie stopni wejściowych do wagonu) oraz wewnętrznym.Zadbano także o wykończenie wnętrza - ninejszym braku estetyki chyba nie możesz nam odmówić.

To tyle dygresjii z mojej strony co Karczmisk, przy czym zgadzam sie z przedmówcą Kucykiem - Rogów jest historyczny na 120%
Rudy z tego co widziałem na zdjęciach (bo nigdy osobiście nie byłem) także do takiej wizji aspirują.


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: ełk on 28 Grudnia 2013, 18:22:24
Nie wiedziałem o zmianach.


Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa w Polsce przykładająca wagę do szczegółów.
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 31 Grudnia 2013, 13:52:15
W Rudach panuje wręcz pruski porządek. Klimat uzupełniają dwujęzyczne tablice na wjeździe do miejscowości (Rudy/Rauden) oraz stosowny mundur wiszący na wieszaku w gabinecie naczelnika :D

Wyjaśnię, skąd dwujęzyczne tablice - otóż tereny na zachód i południe od Gliwic, to tereny zamieszkałe przez liczną mniejszość niemiecką i, zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, tablice z nazwami miejscowości są dwujęzyczne - polska nazwa na górze, niemiecka na dole. Przy czym niemieckie nazwy to zasadniczo nazwy używane do roku 1935/6, kiedy to wujek Adolf zarządził deslawizację nazw miejscowych i hurtem zmieniono je na germańskie.

Przykład: Obecnie Taciszów, do 35 roku Tatischau, potem Vatershausen. Ziemięcice ==> Zimientzitz ==> Ackerfelde O/S.

Tyle tytułem historyczno - onomastycznej dygresji.