Tytuł: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ... Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 29 Października 2014, 14:56:44 ... czyli coś się działo do 1914 r.
Do I wojny światowej na terenie dzisiejszej Polski wybudowano (o ile nic nie potentegowałem) 2321 km linii wąskotorowych. w tzw zaborze rosyjskim 175 km w tzw zaborze austriackim 71 km w tzw zaborze pruskim i w Niemczech 2075 km Z powyższych przebudowano na tor normalny/szeroki w tzw zaborze rosyjskim 29 km w tzw zaborze pruskim i w Niemczech 56 km (chyba tylko w Niemczech) czyli razem byłoby to 2236 km linii wąskotorowych. Do tego należałoby doliczyć 269 km kolei nowoświęcańskiej. Z nią jest taki kłopot, że z tych 269 km w II RP znalazło się 29 km (Nowoświęcany - Łyntupy). 124 km tejże linii zostało przebudowane na tor szeroki/normalny. Być może w splocie. Pozostałe 145 km znalazło się na Litwie. W rozbiciu na szerokość torów: w tzw zaborze rosyjskim 750 mm - 18 km 800 mm - 91 km 1000 mm - 37 km 1067 mm - 29 km w tzw zaborze austriackim 760 mm - 71 km w tzw zaborze pruskim i w Niemczech 600 mm - 385 km 750 mm - 854 km 785 mm - 188 km 1000 mm - 648 km Całość 600 mm - 385 km 750 mm - 872 km 760 mm - 71 km 785 mm - 188 km 800 mm - 91 km 1000 mm - 685 km 1067 mm - 29 km Koleje wąskotorowe zaczęto budować od 1854 - 785 mm (Bytom Karb – Rozbark – Szopienice – Huta Wilhelmina) od 1884 - 750 mm (Zittau – granica – Sieniawka – Markocice) od 1892 - 800 mm (Belweder – Wilanów) od 1894 - 600 mm (Żnin – Biskupin – Rogowo) od 1895 - 1000 mm (Stargard Szczeciński – Trąbki – Ińsko) od 1898 - 760 mm (Nowy Łupków – Cisna) od 1903 - 1067 mm (Częstochowa – Herby) Do pierwszej wybudowanej w tzw zaborze rosyjskim linii wąskotorowej w tzw. zaborze pruskim i Niemczech wybudowano 110 km linii wąskotorowych. Gdy zaczęto budować w zaborze austriackim w tzw. zaborze pruskim i Niemczech wybudowano 820 km linii, w tzw zaborze rosyjskim 33 km linii Najwięcej linii wąskotorowych wybudowano w 1895 r. w tzw zaborze rosyjskim 7 km w tzw zaborze austriackim 0 km w tzw zaborze pruskim i w Niemczech 364 km razem 371 km czyli 16% całości Następnie w 1897 r. w tzw zaborze rosyjskim 37 km w tzw zaborze austriackim 25 km w tzw zaborze pruskim i w Niemczech 259 km razem 321 km czyli 14% całości Ogólnie w latach 1895-97 wybudowano 850 km linii wąskotorowych czyli 36,6% wszystkich linii. Bardzo ładne słowo, dynamika. do 1860 wybudowano - 83 km linii (3,5% wszystkich linii na całym obszarze) w latach 1860 - 1870 - 0 km linii w latach 1871 - 1880 - 6 km linii w latach 1881 - 1890 - 21 km linii (0,9% wszystkich linii na całym obszarze) w latach 1891 - 1900 - 1279 km linii (55,1% wszystkich linii na całym obszarze) w latach 1901 - 1910 - 769 km linii (33,1% wszystkich linii na całym obszarze) w latach 1911 - 1914 - 163 km linii (7,0% wszystkich linii na całym obszarze) Nie liczyłem kolejek cukrownianych, które później stały się kolejami publicznymi, jakichś konnych tramwajów o ile takie były oraz tramwajów łódzkich. O ile będzie takie zapotrzebowanie społeczne to mogę liczyć dalej ..... hehehe Pozdrawiam serdecznie i statystycznie. ksiezyc_nad_gieesem ... PS Pozwoliłem sobie ukraść tytuł Zgrozie, za co go serdecznie przepraszam i liczę na łagodny wymiar kary. Tytuł: Odp: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ... Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 29 Października 2014, 15:27:14 Po raz kolejny jestem pod wrażeniem materiału przygotowanego przez Księżyca Szacun :o
Tytuł: Odp: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ... Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 29 Października 2014, 17:35:37 A dziś?
"przez 7 lat zbudowano w Polsce 19 kilometrów autostrady Los Angeles ma około 20 - a Warszawa ponad 700 radnych" Tytuł: Odp: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ... Wiadomość wysłana przez: Zgroza on 30 Października 2014, 23:30:42 Jak mniemam, nie wliczyłeś również rozlicznych tramwajów wąskotorowych w tzw. zaborze pruskim, Niemczech i na Śląsku austriackim?
Czy mógłbyś podać, ile przedsiębiorstw kolejowych wliczyłeś w zestawienie? Cieszę się, że takie zestawienie powstało, i doceniam przejęcie nazwy. Ładnie zrobione zestawienie. Tytuł: Odp: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ... Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 31 Października 2014, 23:06:48 Jak mniemam, nie wliczyłeś również rozlicznych tramwajów wąskotorowych w tzw. zaborze pruskim, Niemczech i na Śląsku austriackim? Owszem. Z tego co mi wiadomo to tramwaje nie liczyły się do kolejowych statystyk. Oprócz Tramwajów Łódzkich, które w rosyjskich statystykach były uwzględnianie.Czy mógłbyś podać, ile przedsiębiorstw kolejowych wliczyłeś w zestawienie? Tego nie wiem. O Prusach/Niemczech wiem mało.Mogę zapodać taką rozpiskę. Nazwy takie sobie, ale jakoś trzeba było nazwać te kolejki. Wilanowska - 23 km Grójecka - 37 km Marecka - 21 km Karczewska - 47 km Herbska - 29 km Piotrkowska - 18 km Łupkowska - 25 km Przeworska - 46 km Żnińska - 62 km Bydgoska - 195 km Gnieźnieńska - 65 km Wrzesińska - 28 km Jarocińska - 35 km Bogatyńska - 13 km Opalenicka - 53 km Wrocławska - 78 km Wieluńska - 22 km (choć do Wielunia jeszcze nie dochodziła.) Słupskie - 243 km Kętrzyńska - 108 km Gdańska - 248 km Szczecińska - 12 km Pleszewska - 40 km Kwidzyńska - 37 km Górnośląskie - 188 km Pomorska - 461 km Śmigielska - 62 km Średzka - 47 km Olecka - 43 km Ełcka - 35 km Z tego co się zorientowałem to Lijewski/Koziarski nie jest pozbawiony błędów i nieścisłości. Trudno się temu zresztą dziwić, bo temat jest obszerny i wbrew pozorom mało zbadany. Będę musiał jeszcze raz wszystko przeliczyć. Różnice nie powinny być duże, plus, minus 50 km linii. Cieszę się, że takie zestawienie powstało, i doceniam przejęcie nazwy. Ładnie zrobione zestawienie. Cieszy mnie to niezmiernie. Mogę dodać, że szykuje się ciąg dalszy.Pozdrawiam serdecznie i niezmiernie. ksiezyc_nad_gieesem ... Tytuł: Odp: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ... Wiadomość wysłana przez: brok on 02 Listopada 2014, 12:31:34 Jak mniemam, nie wliczyłeś również rozlicznych tramwajów wąskotorowych w tzw. zaborze pruskim, Niemczech i na Śląsku austriackim? Owszem. Z tego co mi wiadomo to tramwaje nie liczyły się do kolejowych statystyk. Oprócz Tramwajów Łódzkich, które w rosyjskich statystykach były uwzględnianie. ksiezyc_nad_gieesem ... To nie były Tramwaje Łódzkie, tylko Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe. Kilka lat temu toczyła się tu u nas dyskusja, czy były to tramwaje, czy wąskotorówka, ale na poniższym zdjęciu widzimy raczej pociąg: (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Otwarcie_linii_Ruda_Pabianicka_-_Rzgow_-_Tuszyn.JPG) Tytuł: Odp: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ... Wiadomość wysłana przez: aronek on 02 Listopada 2014, 17:09:33 Na tym zdjęciu widzimy również trakcję elektryczną. Czy zatem należy rozumieć że widoczna lokomotywa miała napęd hybrydowy?
Tytuł: Odp: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ... Wiadomość wysłana przez: Ptr on 02 Listopada 2014, 17:36:13 Nie, jak sama nazwa wskazuje (Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe), kolej była elektryczna. Parowozy obsługiwały ruch na trasach podmiejskich, które początkowo zelektryfikowane nie były.
Tytuł: Odp: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ... Wiadomość wysłana przez: aronek on 02 Listopada 2014, 17:53:45 Ja złośliwie piję do wyciągania wniosków na podstawie jednego zdjęcia, że łódzkie tramwaje elektryczne były parowe, bo na zdjęciu jest parowóz. A takie odniosłem wrażenie z postu broka, który wspomina tylko o zdjęciu. Nic nie wiem (z tego posta) o relacjach ustnych czy pisanych.
Tytuł: Odp: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '14 ... Wiadomość wysłana przez: brok on 02 Listopada 2014, 18:53:28 Ja złośliwie piję do wyciągania wniosków na podstawie jednego zdjęcia, że łódzkie tramwaje elektryczne były parowe, bo na zdjęciu jest parowóz. A takie odniosłem wrażenie z postu broka, który wspomina tylko o zdjęciu. Nic nie wiem (z tego posta) o relacjach ustnych czy pisanych. Chyba trzeba wydzielić nowy temat. W latach 1922-26 na linii Zgierz - Ozorków mieliśmy trakcję parową. Tu widzimy pociąg wąskotorowy zmierzający w kierunku Ozorkowa: http://750mm.pl/index.php?action=media;sa=media;in=340;preview (http://750mm.pl/index.php?action=media;sa=media;in=340;preview) Linia Ruda Pabianicka - Tuszyn w latach 1916-27 również była obsługiwana trakcją parową. Bocznica towarowa Tuszyn - cegielnia Kruszów nigdy nie była zelektryfikowana. Linie ŁWKED w SRJP widniały do 1948 roku. |