Tytuł: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: Zgroza on 03 Listopada 2014, 23:50:24 Cytat: Ariel Ciechański Pomija się sieci dróg szynowych o charakterze technologicznym, zlokalizowane na zamkniętych terenach zakładów przemysłowych lub górniczych (głównie przykopalniane piaskowe, prowadzące do zwałowisk itp.), nie są brane pod uwagę także bocznice. Ariel Ciechański w swojej pracy o kolejach przemysłowych znacznie zawęził obszar badawczy, poza jego pracą znalazły się wszystkie koleje cegielniane, torfowe, piaskowe, folwarczne a także wojskowe. Uważam więc, że należy rozszerzyć jego typografię kolejek prywatnych i publicznych. Jak zdefiniować kolejkę wąską? Robienie progu kilometrowego nie ma za bardzo sensu. Klasyczne sterowanie ruchem kolejowym (semafory, posterunki) po pierwsze trudno zweryfikować, po drugie nie jest konieczne do prowadzenia ruchu. 3 istniejące w Polsce koleje liniowo-terenowe (Gubałówka, Krynica, Żar) nie są omawiane tutaj na forum mimo że wszystkie są prowadzone po torze wąskim. Jak jednak rozgraniczyć kolejkę wąską od innych urządzeń poruszających się po szynach? Myślę, że najłatwiej będzie wyjść od taboru. Kolej to środek transportu, który prowadzi ruch po stałym* torze*** niezależnym*** taborem prowadzonym przez maszynistę znajdującego się w pojeździe, najczęściej w postaci lokomotywa plus wagoniki. Konne środki transportu po stałym torze by się nie kwalifikowały. *stały w odróżnieniu od płaskiej drogi, gdzie tor ruchu jest zmienny. ** tor, czyli dwie szyny, a nie prowadnica *** własny napęd, możliwość przeniesienia na inny tor o takim samym rozstawie, ew. również napięciu. Tutaj interesują nas tory o rozstawie mniejszym od 1435 mm na terytorium III RP. Jakiego tego typu koleje działały? Koleje publiczne, w tym parkowe, są dość dobrze opisane w rozproszonej literaturze. Koleje leśne i cukrownicze są opisane w pracy Ariela Ciechańskiego, choć niewątpliwie mniejsze sieci mogły nie zostać uwzględnione. Część kolei górniczych została opisana tamże. Mniejsze koleje górnicze a więc cegielniane, torfowe, w kamieniołomach, żwirowniach i piaskarniach pewnie nigdy się nie doczekają inwentaryzacji. Odrębną kategorią kolejek są koleje górnicze w kopalniach głębinowych. Własne kolejki budowały również folwarki i gospodarstwa rolne, częściowo jako bocznice. Jako ostatnią kategorię bym wymienił koleje wojskowe, zarówno wojenne, jak i z czasów pokoju. Czy to byłaby kompletna typologia? Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 03 Listopada 2014, 23:54:47 Moim zdaniem sprawa jest prosta: koleją wąskotorową jest wszystko, co porusza się po stalowych szynach o określonym rozstawie, niezależnie od zastosowanego środka trakcyjnego.
Założenie, że o rozstawie mniejszym niż 1435 mm wyklucza wszelkie dźwigi portowe, obrotnice, przesuwnice i suwnice bramowe, które spełniają warunek poruszania się po stalowych szynach ;-) Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: Ptr on 04 Listopada 2014, 00:38:38 @Piottr_tt
A np. takie podnośniki do taboru nazywane potocznie "kutrufami"? W Rogowie mamy takie ustawione na wąskim torze (co ciekawe 750mm) po obu stronach kanału, aby była możliwość ustawienia ich w odpowiednich miejscach wzdłuż podnoszonego pojazdu? A taki twór zasilany koniem znajdujący się między Rudką a Mrozami - zdaje się że to tramwaj. I w ogóle tramwaje 1000mm? Tramwaj to tramwaj czy też także kolej? Raczej jednak coś podobnego, ale nie tożsamego... Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 04 Listopada 2014, 02:39:20 Jak zdefiniować kolejkę wąską? Moim skromnym zdaniem nie ma co się wygłupiać i tworzyć jakichś szczegółowych definicji. Z pewnością znajdzie się jakaś wąskotorówka, która zburzy nawet najbardziej precyzyjną definicję. Proponuję definicję najprostszą czyli "Koń jaki jest, każdy widzi".Część kolei górniczych została opisana tamże. Mniejsze koleje górnicze a więc cegielniane, torfowe, w kamieniołomach, żwirowniach i piaskarniach pewnie nigdy się nie doczekają inwentaryzacji. Ja próbowałem kiedyś liczyć. Skończyłem w okolicach półtora tysiąca sztuk. Gdzieś chyba nawet publikowałem wyniki moich poszukiwań.Zapotrzebowanie społeczne było nikłe i sprawa się rypła czyli spoczywa gdzieś w czeluściach mojego twardego dysku. Konne środki transportu po stałym torze by się nie kwalifikowały. Tu bym zaprotestował. Najdłuższa kolejka konna jaką udało mi się namierzyć liczyła 121 km (Radoszkowicze – Bartoniszki – Piereszaje – Wołożyn i Piereszaje – Iwieniec – Naustje)Pozdrawiam serdecznie i konno. ksiezyc_nad_gieesem ... Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: Filip Bebenow on 04 Listopada 2014, 09:15:06 Podział na koleje wąskotorowe, normalnotorowe i szerokotorowe jest tylko i wyłącznie typologią pod względem jednego kryterium obejmującego techniczną szerokość toru. Do kwalifikowania kolei jako wąskiej lub innej nie mają znaczenia trakcja (konna, parowa, spalinowa), a tymbardziej długość linii.
Dużo ciekawsza może okazać się typologia pod względem funkcjonalnym, opracowana na podstawie przepisów prawnych i poszukiwania wspólnych cech poszczególnych kolei. Co koleją jest, a co nią nie jest pisali m.in. Cywiński (1966), Soida (2001), Leksykon ... (2011), czy wspomniany Ciechański i Taylor (2004, 2007, 2013). Temat jest już chyba wyczerpany... Pozdrawiam, FB Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 04 Listopada 2014, 09:54:57 To może jeszcze, żeby Koledzy wiedzieli w ogóle od czego wyszła dyskusja...
rcin.org.pl/Content/48222/WA51_63309_r2013-nr243_Prace-Geogr.pdf A poza tym - praca naukowa rządzi się swoim prawami i żeby nie realizować doktoratu 40 lat musiałem zawęzić ją rzeczowo, a miejscami i czasowo (tematyka kolei leśnych tylko po 1945 r.). Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: Zgroza on 05 Listopada 2014, 21:12:56 Podział na koleje wąskotorowe, normalnotorowe i szerokotorowe jest tylko i wyłącznie typologią pod względem jednego kryterium obejmującego techniczną szerokość toru. Do kwalifikowania kolei jako wąskiej lub innej nie mają znaczenia trakcja (konna, parowa, spalinowa), a tymbardziej długość linii. Prawda. A że interesują nas koleje wąskie, to interesują nas podziały funkcjonalne w tej kategorii, które są, przynajmniej w naszym kraju, zupełnie inne funkcje pełniła przeciętna kolej wąska, inne normalna a inne szeroka. Cytuj Co koleją jest, a co nią nie jest pisali m.in. Cywiński (1966), Soida (2001), Leksykon ... (2011), czy wspomniany Ciechański i Taylor (2004, 2007, 2013). Temat jest już chyba wyczerpany... Nie znam jeszcze ww. literatury i może dlatego post brzmi trochę amatorsko. Część z tych opracowań niewątpliwie trafi na listę do przeczytania, ale na razie rzuciłem przemyślenia na forum. Dla mnie temat nie jest wyczerpany a i zdanie forumowiczów zawsze ciekawe. Cytuj A poza tym - praca naukowa rządzi się swoim prawami i żeby nie realizować doktoratu 40 lat musiałem zawęzić ją rzeczowo, a miejscami i czasowo (tematyka kolei leśnych tylko po 1945 r.). Naturalnie, że wymagała tego praca i pracy to nie ujmuje, ja bym jednakże to ujął nieco inaczej. Cytuj Założenie, że o rozstawie mniejszym niż 1435 mm wyklucza wszelkie dźwigi portowe, obrotnice, przesuwnice i suwnice bramowe, które spełniają warunek poruszania się po stalowych szynach ;-) Sądzę, że to są urządzenia przemysłowe na prowadnicach a nie kolej. Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 06 Listopada 2014, 02:19:56 W kwestii tego, co jest koleją, a co nią nie jest w tym miejscu nie będę się zbyt szeroko wypowiadał. Z pewnością nie jest nią suwnica bramowa ani żuraw budowlany, choć jedno i drugie, bywa, że jeżdżą po szynach.
Jeśli chodzi o koleje użytku publicznego i koleje użytku niepublicznego, to pojęcia takie nie występują w obecnym porządku prawnym, choć występują w literaturze, zarówno starszej, jak i nowszej. Pojęcia te były zdefiniowane w Ustawie o kolejach z dnia 2 grudnia 1960, a ta została uchylona przez obecnie obowiązującą ustawę, która już takich pojęć nie zawiera. Kolej użytku niepublicznego to: http://enkol.pl/Kolej_u%C5%BCytku_niepublicznego (http://enkol.pl/Kolej_u%C5%BCytku_niepublicznego) A kolej użytku niepublicznego to: http://enkol.pl/Kolej_u%C5%BCytku_publicznego (http://enkol.pl/Kolej_u%C5%BCytku_publicznego) Obecnie obowiązująca ustawa o transporcie kolejowym wspomina tylko "koleje wewnątrzzakładowe" nie podając ich definicji (art. 3 ust. 2). Definicja kolei użytku publicznego i kolei użytku niepublicznego wydaje mi się bardzo klarowna. Przy czym, w związku ze zmianami prawnymi i gospodarczymi, koleje piaskowe, które niegdyś były kolejami użytku niepublicznego stały się kolejami użytku publicznego (bo istnieje obowiązek udostępniania drogi kolejowej i każdy, kto ma stosowne papiery może sobie tam pojechać). Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 06 Listopada 2014, 14:14:20 Naturalnie, że wymagała tego praca i pracy to nie ujmuje, ja bym jednakże to ujął nieco inaczej. Problem metodyki to jest temat na dłuższą dyskusję - bo jak kwalifikować całą gamę kolei. Czy kolej wojskowa to kolej przemysłowa czy jednak nie? A jak zakwalifikować kolej Niechcice-Gorzkowice?? Do folwarcznych czy wydzielić jednak osobną kategorię. No i koleje cegielniane - część z nich nie wątpliwie łapie się pod koleje wewnątrzzakładowe (np. dawna cg. Moszczenica k./Piotrkowa Tryb. czy Budy Mszczonowskie), a część do kolei górniczych, jak choćby w cg. Bydgoszcz Fordon czy w okolicach Złocieńca. No i jak dokonać delimitacji między kolejami przemysłowymi, a wewnątrzzakładowymi. Jak ktoś potrzebuje np. napisać doktorat z historii to być może ma właśnie wskazówkę do dalszych badań. Zasadniczo pewnie jest to temat gdzieś do przegadania przy piwie, w długie jesienne wieczory, niż do dyskusji na forum ;-). Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 22 Lutego 2015, 22:12:19 Tak sobie siedziałem w ładnych okolicznościach przyrody i policzyłem kolejki publicze:
Przynajmniej w przybliżeniu: 1) Antonowiecka KW 2) Baranowicka KW 3) Błudeń - Kartuz KW 4) Brasławska KW (Dukszty - Druja) 5) Bydgoska KW 5a) WyRZyska KW 5b) Bydgoska KW 6) Chybie - Strumień KW 7) Gawia - Iwie KW 8) Gończary - Filipowicze KW 9) Grojecko-Wilanowska KW 9a) Grójecka KW 9b) Wilanowska KW 10) Hrubieszowska KW 11) Jablonowsko-Karczewska KW 12) Jarocińska KW 13) Jędrzejowska KW 13a) Pińczowska KW 13b) Jędrzejowska KW 13c) Kocmyrzów - Posądza KW 13d) Staszów - Szczucin KW 13e) Miechów - Działoszyce KW 13f) Kije Pińczowskie - Opatowiec KW 14) Juraciszki - Piesiewicze KW 15) Kaliska KW 16) Kruszwicka KW 17) Kujawska KW 17a) Wrzesińska KW 17b) Gnieźnieńska KW 17c) Gosławicka KW 17d) Kujawska KW 18) Bystrzyca - Łęczna KW 19) Łubków - Cisna KW 20) Marcinkaniecka KW 21) Marecka KW 22) Mławska KW 23) Nałęczowska KW 24) Naroczańska KW (Łyntupy - Kobylnik) 25) Nasielska KW 26) Nowogrodzka KW 27) Opalenicka KW 28) Orańczycze - Prużana KW 29) Ostrolęcka KW 30) Piotrkowska KW 31) Pleszewska KW 32) Podlaska KW 33) Poleska KW 34) Przeworska KW 35) Rogowska KW 36) Sędziszów - Szczekociny KW 37) Nasielsk-Lubicz KW 38) Śmigielska KW 39) Sochaczewska KW 40) Średzka KW 41) Starachowicka KW 42) Bełżec - Budy 43) Wieluńska KW 44) Wołyńska KW 45) Żnińska KW 46) Zwierzyniecka KW 47) Herby - Częstochowa 48) Ełcka KW 49) Olecka KW 50) Kętrzyńska KW 51) Gdańska KW 51a) Gdańska Lewa KW 51b) Gdańska Prawa KW 52) Kwidzyńska KW 53) Pomorska KW 53a) Stargardzka KW 53b) Reska KW 53c) Gryficka KW 53d) Kołobrzeska KW 53e) Koszalińska KW 53f) Sławieńska KW 54) Wrocławska KW 55) Bogatyńska KW 56) Górnośląska KW 57) Szczecin – granica państwa KW 58) Słupska KW 59) Olesno – Praszka KW 60) Nowoświęciańska KW Upublicznione (jakoś musiałem to to nazwać): występujące w przedwojennych cegłach 61) Nadwórna - Rafajłowa KW 62) Worochta - Foreszczanka KW 63) Broszniów - Osmołoda KW 64) Wygoda - Świca KW 65) Bieszczadzka KL - z tą jest taki problem, że nie występowała w cegłach, w przeciwieństwie do czterech pierwszych. Nie wiem więc kiedy została upubliczniona. Śp mój ojciec wspominał, że jechałem nią gdzieś w okolicach 1973-74 r. W Wiki piszą, że ruch publiczny rozpoczął się w 1963 r. ale to tylko wiki. Poza tym gdzieś kiedyś czytałem czy nawet oglądałem rozkład jazdy jakiejś kolejki leśnej z pociągami dostępnymi publicznie. Ale nie mogę sobie przypomnieć o jaką kolejkę chodziło. Kolejki drugorzędne (możliwy był publiczny ruch pasażerski i towarowy) stan w 1923 r. 66) Błudeń - Michalin 67) Woropajewo - Połowo 68) Woropajewo - Hruzdowo 69) Wilejka - Lubań 70) Domiszewicze - Zarój 71) Jeziory - Wiercieliszki 72) Jeziory - Szkleńsk 73) Jeziory - Dubinka 74) Bohdanów - Odrowąż - Klem 75) Druskieniki - Konable 76) Malkowicze - Dobrosławka 77) Hancewicze - Deniskowicze 78) Juchnowicze - Newel 79) Kosowo - Chochłówka 80) Parafianowo - Dokszyce 81) Widzibór - Moroczno Kolejki stanowiące własność Państwa, względnie zarządzane na jego rachunek stan w 1920 r. 82) Wierzbowiec - Założce 83) Staruszki - Postoły 84) Dubno - Demidówka O dwóch pierwszych nic nie wiem, nawet którędy w przybliżeniu przebiegały. Kolejki na których wywłaszczenia gruntów dokonane przez byłych okupantów zostały utrzymane w mocy stan w 1924 r. 85) Zarój - Zabierdewo 86) Kończyce - Zytnowicze 87) Jaszuny - Rudniki 88) Różanka - Szczuczyn 89) Kolano - Niegowiszcze - Newel 90) Police - Rudka - Czerwiszcze 91) Soły - Pracaty - Newstaniszki 92) Soły - Wojgiany 93) Wojgiany - Wołożyn 94) Porzecze nad Jasiodłą - Kurzeniewo 95) Werchy - Hrywiatki 96) Werchy - Wielki Obzyr 97) Czeremoszno - Smolary Większość z nich odnalazłem w terenie. Prawdopodobnie ruch na nich był niepubliczny, po po 1924 r. te kolejki nie występują. Być może część sprzedano, wydzierżawiono. Przenośne rollbany: Nie mam pewności czy można poniższe zakwalifikować do kolei publicznych lub też upublicznionych. 98) Opatów - Jasice 99) Janów - Szastarka 100) Izbica - Żółkiewka 101) Chmielnik - Busko Pominąłem tramwaje, kolejki konne, parkowe, muzealne i tym podobne. Chyba, że nie powinienem pomijać. Można się czepiać .... hehehe Pozdrawiam serdecznie i publicznie. ksiezyc_nad_gieesem ... Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: Zgroza on 01 Marca 2015, 22:28:43 65) Bieszczadzka KL - z tą jest taki problem, że nie występowała w cegłach, w przeciwieństwie do czterech pierwszych. Nie wiem więc kiedy została upubliczniona. Śp mój ojciec wspominał, że jechałem nią gdzieś w okolicach 1973-74 r. W Wiki piszą, że ruch publiczny rozpoczął się w 1963 r. ale to tylko wiki. Poza tym gdzieś kiedyś czytałem czy nawet oglądałem rozkład jazdy jakiejś kolejki leśnej z pociągami dostępnymi publicznie. Widziałem zdjęcia z kolejki, które mój wujek robił ok. 1970 roku w podróży poślubnej. Jerzy Janicki pisze o przejździe kolejką w opowiadaniu "Nieludzki doktor", tylko nie mogę sobie przypomnieć w jakich to miało być osadzone latach. Tytuł: Odp: Typologia kolei wąskotorowych, publicznych i przemysłowych Wiadomość wysłana przez: bradko on 02 Marca 2015, 13:38:47 Poza tym gdzieś kiedyś czytałem czy nawet oglądałem rozkład jazdy jakiejś kolejki leśnej z pociągami dostępnymi publicznie. Moja Rodzicielka jechała kolejką z Zagnańska. O rozkładowych pociągach wzmianka (z podaniem źródła) jest tu: http://inwestycje.kielce.pl/forum/viewtopic.php?p=116023&sid=69f15caf4779629fcd7ff274624215f7#p116023 (http://inwestycje.kielce.pl/forum/viewtopic.php?p=116023&sid=69f15caf4779629fcd7ff274624215f7#p116023) Ale nie mogę sobie przypomnieć o jaką kolejkę chodziło. Okazjonalne ogólnodostępne przejazdy zdarzały się w Pionkach (pamiętam notatkę o tym w "Życiu Radomskim", gdzieś w połowie lat osiemdziesiątych). |