Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Górnośląskie Koleje Wąskotorowe => Wątek zaczęty przez: br52 on 05 Stycznia 2015, 18:24:07



Tytuł: Dla tych co lubią palcem po mapie
Wiadomość wysłana przez: br52 on 05 Stycznia 2015, 18:24:07
Jeżeli już było przepraszam, ale jak dla mnie rewelacja. Górny Śląsk na jednej wielkiej mapie, w dodatku można zmieniać datę mapy od lat 50 XX wieku po współczesne zdjęcia
http://mapy.orsip.pl/imap/?gpmap=gp4_c (http://mapy.orsip.pl/imap/?gpmap=gp4_c)


Tytuł: Odp: Dla tych co lubią palcem po mapie
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 05 Stycznia 2015, 21:54:22
Szaleństwo. Wszędzie gdzie widzę, wąskie tory!


Tytuł: Odp: Dla tych co lubią palcem po mapie
Wiadomość wysłana przez: Janusz on 07 Stycznia 2015, 15:16:25
Tak rzeczywiście było. Przemysłowy Górny Śląsk był maszynerią. Dobrze pomyślaną i spiętą wydajnym systemem transportu. Jako bajtel zdążłem jeszcze trochę zobaczyć, choć wówczas powszechna obecność wąskich torów, nierzadko niemal przecinających podwórka starych osiedli, nie wydawała się niczym niezwykłym.


Tytuł: Odp: Dla tych co lubią palcem po mapie
Wiadomość wysłana przez: Storch on 12 Października 2015, 02:10:22
Heh, ja też jako bajtel trochę widziałem i dzięki temu mało co w technice kolejowej już mnie zdziwi. Gdzieś tu na forum jest temat o splotach torów- a tego było naprawdę masa. Najfajniejsze sploty to 1050mm/785mm w rejonie KWK Prezydent (już nie pamiętam czy skrzyżowanie wąskiego toru, którego już nie ma w tamtym rejonie, z tramwajem 12, którego też nie ma było w splocie czy tylko jedna szerokość krzyżowała tramwaj). Albo w Katowicach- Janowie skrzyżowanie splotu 600/785 (bardzo ciekawego - splot był zewnętrzny czyli 600-tka miała zewnętrzna szynę wspólna z zewnętrzna szyna 785 -teoretycznie wbrew zasadom technicznym) ze splotem 1435/785 - taka fajna "kratka" z szyn była...trakcje elektryczne na wąskim torze (pamiętam te z ZGH Orzeł Biały, Huty Zygmunt pod drutem już nie miałem okazji zobaczyć, Balkanu tym bardziej), słynne skrzyżowanie tramwaju z koleją PMPW (sieć trakcyjna 3kV i 600V krzyżujące się w poziomie).
W sumie rodzi się pomysł - może warto na jakąś współczesna mapę nanieść miejsca gdzie były te "atrakcje"? Coraz trudniej rozpoznać teren, nawet tam gdzie były kiedyś tramwaje, znikają takie pamiątki jak rozetki sieci na murach (w Gliwicach bardzo nasilony proces na dawnych liniach 1 i 2 nie wiem jak na dawnej 4), pojawiają się nowe drogi zupełnie zacierające dawny obraz połączeń komunikacyjnych...No cóż wszystko się zmienia.
Pozdraw
Storch


Tytuł: Odp: Dla tych co lubią palcem po mapie
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 21 Lutego 2021, 11:29:20
W najnowszej publikacji Eurosprintera p.t.: Górnośląskie Koleje Wąskotorowe tom II autorstwa Krzysztofa Soidy na wewnętrznej stronie okładki jest wspaniała mapa-schemat kolei wraz z bocznicami narysowany przez Marcina Stiasnego która ilością linii i ładowni powoduje zawrót głowy.

Mam taką prośbę, sugestię, no nie wiem - wniosek - do Kolegów znających GKW: czy istniała by chęć graficznego oznaczenia okresów likwidacji poszczególnych szlaków np. w oparciu o ów schemat? - wszak wiadomo że proces ten trwał dziesiątkami lat i odbywał się zawsze do jakichś punktów, inaczej mówiąc sieć się kurczyła.

Byłaby to bardzo przydatna pomoc w poznawaniu skomplikowanej historii GKW zwłaszcza dla osób które są mniej zorientowane w temacie. Taki schemat mógłby wzbogacić także zasób EnKolu...


Tytuł: Odp: Dla tych co lubią palcem po mapie
Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 21 Lutego 2021, 11:51:42
Mamy to w planach. Niewykluczone, że także jako nakładka na google maps,  jak z PN zagłębimy się dostarczanie w kwestie techniczne, API itp kwestie. Przedstawienie tego w postaci interaktywnej wydaje się być jedyną sensowną opcją - nakładka na GM, animacja z suwakiem z datami? Jednym słowem tak, jest to w planach


Tytuł: Odp: Dla tych co lubią palcem po mapie
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 21 Lutego 2021, 12:33:26
Jednak myślę że oprócz e-mapy odzwierciedlającej sieć w rzeczywistych proporcjach taki rysunek schematyczny, jako prostszy i bardziej czytelny, też by się przydał. Uważam, że pięcioletni okres (np. 1970-75 itd.) byłby wystarczającą rozdzielczość datową.
W każdym razie gorąco dopinguję Was do pracy!


Tytuł: Odp: Dla tych co lubią palcem po mapie
Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 21 Lutego 2021, 12:45:46
Porozmawiam z kolegą, który robił takie rzeczy. Z innej beczki, bo ostatnio grzebiemy w bazie wagonów wąskotorowych - czy masz w postaci edytowalnej spis zachowanych wagonów w Piasecznie i informacje o ewentualnych pudłach w okolicy?


Tytuł: Odp: Dla tych co lubią palcem po mapie
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 22 Lutego 2021, 01:51:45
Jednak myślę że oprócz e-mapy odzwierciedlającej sieć w rzeczywistych proporcjach taki rysunek schematyczny, jako prostszy i bardziej czytelny, też by się przydał. Uważam, że pięcioletni okres (np. 1970-75 itd.) byłby wystarczającą rozdzielczość datową.
W każdym razie gorąco dopinguję Was do pracy!

Polecam następujące materiały archiwalne (są to służbowe rozkłady jazdy z materiałami dodatkowymi, np. schematami sieci):
* Enkol - SRJP GKW 1946 (https://enkol.pl/Archiwum:Służbowy_Rozkład_Jazdy_Górnośląskich_Kolei_Wąskotorowych_(1946))
* Enkol - SRJP GKW 1950 (https://enkol.pl/Archiwum:Służbowy_Rozkład_Jazdy_Górnośląskich_Kolei_Wąskotorowych_(1950))
* Enkol - SRJP GKW 1959 (https://enkol.pl/Archiwum:Służbowy_Rozkład_Jazdy_Górnośląskich_Kolei_Wąskotorowych_(1959))
* Enkol - SRJP GKW 1975 (https://enkol.pl/Archiwum:Służbowy_Rozkład_Jazdy_Górnośląskich_Kolei_Wąskotorowych_(1975))
* Enkol - Dodatki do SRJP GKW (https://enkol.pl/Archiwum:Dodatki_do_Służbowego_Rozkładu_Jazdy_GKW_(1981))
 
Gdy sobie w kilku zakładkach otworzysz schematy sieci i będziesz się między nimi przełączał, to wyjdzie Ci prawie że animacja. Sprawdzałem. Wciągnęło mnie na blisko godzinę, heh.... Do wszystkich tych rozkładów / dodatków dołączone są schematy sieci opracowane wg. tych samych założeń przez Mariusza Hercholda. Są spójne graficznie i logicznie.