Tytuł: Px48-1917 Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 25 Stycznia 2015, 21:46:02 Px48-1917 za czasów służby na Trzebnickiej KD. Zwraca uwagę nietypowe usytuowanie sprężarki powietrza. Na zdjęciach z Nałęczowskiej KD za kilka lat jest już ustawiona "prawidłowo".
Tytuł: Odp: Px48-1917 Wiadomość wysłana przez: janeczek on 25 Stycznia 2015, 22:12:23 Jak najbardziej typowe. Zauważ, że parowóz posiada sprężarkę jednostopniową - w takie były wyposażane fabrycznie peiksy, w których zamontowano hamulce zespolone. W czasie napraw głównych, chyba w latach siedemdziesiątych zaczęto zakładać sprężarki dwustopniowe i montowano je przy dymnicy po stronie pomocnika.
Tytuł: Odp: Px48-1917 Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 25 Stycznia 2015, 22:26:57 Montaż sprężarek na stojaku kotła (taki sposób został zatwierdzony dokumentacją producencką z 1955r.) powodował utrudnienia podczas przeglądów kotła i wymiany pękniętych zespórek, w trakcie których trzeba było sprężarkę odjąć, ale przede wszystkim wpływał niekorzystnie, ze względy na generowane drgania - obciążenia dynamiczne, na stan techniczny samego stojaka wystarczająco obciążanego pracą związaną z kompensacją naprężeń termicznych, dlatego dość szybko sprężarki "przeprowadzono" na dymnicę.
Tym niemniej warto zwrócić uwagę że jest to sprężarka dwucylindrowa której stosowanie było bardzo rzadkie (na Pxach stosowano dwa jej typy, z tego jeden był prezentem od cioci UNRRY) zaś regulator biegu umieszczono zgodnie z dokumentacją - tuż przed ścianą czołową budki maszynisty, a nie z technologiczną zasadą umieszczania go jak najbliżej sprężarki. Tytuł: Odp: Px48-1917 Wiadomość wysłana przez: janeczek on 26 Stycznia 2015, 11:56:00 dlatego dość szybko sprężarki "przeprowadzono" na dymnicę. .... no nie tak szybko. Biorąc pod uwagę, że parowozy wyprodukowano w roku 1955 to zmiana usytuowania sprężarki nastąpiła po około 17-18 latach. Rekonstrukcja ta była wykonywana w czasie III naprawy głównej czyli w latach 1971-1972.Tytuł: Odp: Px48-1917 Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 26 Stycznia 2015, 18:58:38 Na zdjęciu widać sprężarkę Knorra ale już po modernizacji polegającej na dodaniu automatycznej pompy oleju - fabryczne wersje posiadały ręczną pompkę umieszczoną w kabinie którą okresowo podawało się oliwę do silnika. Ponadto ciekawostką, będącą regułą w Px'ach posiadających instalację pneumatyczną i nie tylko tych wychodzących z fabryki, ale również będących już od lat w eksploatacji, jest pozostawienie piasecznicy o napędzie ręcznym. Kolejną rzeczą na którą warto zwrócić uwagę jest turboprądnica FIS-TD - nie wiem czy gdziekolwiek zachowała się takowa w Polsce.
Tytuł: Odp: Px48-1917 Wiadomość wysłana przez: Jsz on 03 Lutego 2015, 00:56:28 Witam zaciekawiła mnie turboprądnica o której wspomniał kolega Kucyk post wcześniej i stąd prośba do kolegi,jeżeli posiada więcej informacji i rysunki na jej temat,o szersze rozwinięcie tematu.
Tytuł: Odp: Px48-1917 Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 25 Lutego 2021, 12:06:03 Px48-1917 za czasów służby na Trzebnickiej KD. Zwraca uwagę nietypowe usytuowanie sprężarki powietrza. Na zdjęciach z Nałęczowskiej KD za kilka lat jest już ustawiona "prawidłowo". To ja zapytam.... czy ktoś wie gdzie są fotki tej lokomotywy z późniejszego okresu (szukałem - nie znalazłem)? Pytam, bo czytamy co kolega Dariusz pisał.... że "za kilka lat na zdjęciach z Nałęczowskiej KD jest już ustawiona prawidłowo (ta sprężarka)....Tytuł: Odp: Px48-1917 Wiadomość wysłana przez: majster on 25 Lutego 2021, 16:24:57 Cytuj Px48-1917 za czasów służby na Trzebnickiej KD. Zwraca uwagę nietypowe usytuowanie sprężarki powietrza. Na zdjęciach z Nałęczowskiej KD za kilka lat jest już ustawiona "prawidłowo". Nie takie kilka, na kolei trzebnickiej ten parowóz był od nowości w latach 1955-59, a na nałęczowskiej dopiero 1979-81 czyli po dwudziestu latach. |