Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Modelarstwo => Wątek zaczęty przez: p121 on 18 Listopada 2016, 19:11:37



Tytuł: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 18 Listopada 2016, 19:11:37
Witam.

Poczytałem,policzyłem i postanowiłem że tej zimy zbuduję mała kolejkę ogrodową. Mam doświadczenie w majsterkowaniu, w tamtym roku zbudowałem od zera żaglówkę w 51h (budowa na czas) wiec i z kolejka sobie poradzę tym bardziej ze wiele lat miałem HO i to na całe mieszkanie.

Główne założenie to kolejka  mobilna do szybkiego składania i rozkładania, a szerokość torowiska właśnie ma być pod wagon kolebę o pojemności ok 100 litrów np na piasek . Oglądałem taka taczkę,pozdejmowałem wymiary i wychodzi że jest to coś między 184 a 260mm.

Wiem że praktykujecie trzymanie się pewnych szerokości ,ale ponieważ i tak tych torów czy wagonów nie kupie w sklepie, tylko muszę sam zrobić  bo to frajda i jest taniej-to nie wiem czy jest taki sens trzymać się zunifikowanego rozstawu...

kolejka ma być tylko moją, dla znajomych,ich dzieci i dla funkcji transportowych , na tyle mała by wozić ją w aucie.

I teraz 184 to wydaje się za mało,  241 nieco za dużo...

http://www.smpd.cz/obrazky/olympia/realizace/sterk_01.jpg (http://www.smpd.cz/obrazky/olympia/realizace/sterk_01.jpg)  Jeśli ten wagon jest na tor 184mm to jaką on może mieć pojemność w litrach i szerokość w najszerszym miejscu?

  Tzn oczywiście najlepiej było by ciąć deski na podkłady tak by nie było odpadków.

Poszedłem do OBI,Castoramy  i poszukałem profili zamkniętych bo na nie w 100% się zdecydowałem

OBI 15x15 -grubosc ścianki 1,5mm . - 21zł
       30x 20   grubość ścianki 2mm      33zł
 
Podkłady  20x70 x 2m - 10zł     30x70 x2m  18zł


Castorama   20x20 -grubość ścianki 1,5mm - 16,22zł
                   30x20  -grubość ścianki 2mm     22zł  

Podkłady bardziej kwadratowe z obrobionymi brzegami b zbliżone do oryginalnych  4,5cmx 4,5cm x 180cm  -9 ,61zł  tylko lekko upaprane zielonym impregnatem.

Podobnie jak u kogoś, zależy mi na łatwym magazynowaniu bo nie mam za wiele miejsca, dlatego pewnie zdecyduje się na cieńsze podkłady by zajmowały po zeskładowaniu mniejszą wysokość.A waga też jak najmniejsza bo planuje noszenie torowiska w trudnym terenie.


Długość odcinka torowiska to 1m z wystającymi naprzemiennie płaskownikami -tak jak w kolejce HO , u mnie płaskownik będzie wystawał z profilu na 40mm.

I teraz gdybym zdecydował się na 220mm to akurat z 2m odcinka deski wyszło by mi 5 podkładów ok 39-40cm szerokości.  Przy 260mm już szerokość torowiska robi się nieco duża , przy noszeniu do auta,składowaniu a przecież przy wyrównywaniu podłoża na ułożenie takiej przenośnej kolejki każdy cm ma znaczenie bo to skała,korzenie itp... 





Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 18 Listopada 2016, 21:52:21
Po obejrzeniu iluś filmów i zdjęć mam dylemat bo widzę że cześć tego taboru np na tor 184mm jest strasznie przeskalowany.

http://tarnowskiegory.naszemiasto.pl/artykul/kolejka-waskotorowa-przy-skansenie-maszyn-parowych-juz,3717404,artgal,t,id,tm.html (http://tarnowskiegory.naszemiasto.pl/artykul/kolejka-waskotorowa-przy-skansenie-maszyn-parowych-juz,3717404,artgal,t,id,tm.html)  
 Tutaj mamy lokomotywę gdzie maszynista jest wewnącz , nie mówiąc już o szerokości i wysokości lokomotywy.

Zaś tu mamy ten sam tor gdzie lokomotywa jest naprawdę mała ale zgodna ze skalą  i maszynista mieści się siedząc na niej okrakiem.

https://www.youtube.com/watch?v=rbEuv_Pna0E (https://www.youtube.com/watch?v=rbEuv_Pna0E)


Mam więc wybór albo zrobić przesadnie duże wagony jak na tym zdjęciu ,


http://www.smpd.cz/obrazky/olympia/realizace/sterk_01.jpg (http://www.smpd.cz/obrazky/olympia/realizace/sterk_01.jpg)

 co mi się niezbyt podoba ale tory będą małe i łatwe w transporcie , albo zrobić kolebę zgodnie ze skalą i tym co oczekuję żeby miała dokładnie 100litrów pojemności i do jej wymiarów dobrać torowisko zgodnie ze skalą co nie będzie zunifikowane ale będzie  ładnie wyglądać....



Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 19 Listopada 2016, 14:36:31
Zdecydowałem się na tor 184mm ale tak naprawdę w kolejach wąskotorowych wiele zakładów ,tartaków itp stosowało odpowiedni dla siebie rozstaw spowodowany szerokością pomieszczeń, dróg itp.

Martwi mnie jednak to że jeśli kolej 1435 mm ma wagony o szerokości ok 3000mm to przy torze 184mm jak koleba u góry będzie miała 50 cm szerokości całość może być bardziej wywrotna.

Na metrowy odcinek torowiska będę potrzebował  :

2x 1000mm profilu 20x20 x1,5 za 16zł

7x 330mm podkładu z deski 20x70mm  (6szt za 10zł)

28x płaskownik 20x30x 3mm z otworem 6mm  

28 wkrętów do drewna z łebkiem najlepiej na klucz 10

2 płaskowniki ok 16x 16 x 80mm do włożenia do środka profilu,    

https://zapodaj.net/19b0562dd4d55.bmp.html

kilka szt elektrod do spawania płaskowników do szyny dla mocowania podkładów ...i tu się trochę zastanawiam czy nie ma lepszego wyjścia bo ciecie 28 blaszek z płaskownika, ich wiercenie i spawanie będzie dość czasochłonne . Jeśli ktoś robi z teownika czy ceownika może go po prostu nawiercić i już przykręcać...jest to wygodniejsze.






Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 19 Listopada 2016, 20:01:56
"Po obejrzeniu iluś filmów i zdjęć mam dylemat bo widzę że cześć tego taboru np na tor 184mm jest strasznie przeskalowany. "

Bo dla standardowego toru 184mm skalowane są różne prześwity torów. 1435 do 184 mm daje skalę około 1:8, a 600 do 184 daje 1:3,3. Lokomotywa w Tarnowskich Górach to komercyjna produkcja dla atrakcji turystycznej a nie model i tyle -duża jest bo tak im to wyszło :-)

Kolejka wąskotorowa ma większą szerokość taboru w stosunku do szerokości torów. Wąskotorowy tabor na 600mm miał różne szerokości od małych kolebek i wagoników przemysłowych po szerokie platformy drzewne szerokie na 2000mm.

Nie patrz na ceny profili w OBI czy Castoramie bo przepłacisz. Cena x2 w stosunku do składów ze stalą. Długość handlowa profili na składach to 6m. Długość przęsła najlepiej jak jest podziałem tej długości. Sensowne długości to 1,5 lub 2m - bo łatwo transportować.

Zastanów się też nad ceownikiem 40x20 jako materiałem na szynę - dla większej kolejki będzie oki.

W południowej Polsce są już 2 kolejki na tor 184 mm.
Tarnowskie Góry - http://tarnowskiegory.naszemiasto.pl/tag/skansen-maszyn-parowych-tarn-gory.html (http://tarnowskiegory.naszemiasto.pl/tag/skansen-maszyn-parowych-tarn-gory.html)
Ogrodzieniec      - http://www.jura-centrum.pl/index.php/parkrozrywki (http://www.jura-centrum.pl/index.php/parkrozrywki)
Wez ten tor mocno pod uwagę bo 184mm to nie mała kolejka.

Jak wybierzesz już prześwit toru to podkłady przeskaluj i koniec dylematu.
http://750mm.pl/index.php?topic=2060.20 (http://750mm.pl/index.php?topic=2060.20)




Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 20 Listopada 2016, 12:00:02
Tak wiem że ceny tam są wyższe .  Tutaj strona z Zawiercia gdzie podają wagę danego profilu zależnie od wymiarów.Bardzo przydatne :

http://www.konsorcjumstali.com.pl/kategorie/profile_zimnogiete_prostokatne (http://www.konsorcjumstali.com.pl/kategorie/profile_zimnogiete_prostokatne)

Myślę o wymiarze profilu zamkniętego 20x 15 x 1,5  max 2mm a podkład 330mm.   Przy 2mm to już waga 1kg za metrowy odcinek.Podkład ok 200g i na metrowy odcinek łącznie wychodzi mi masa ok 4,8kg.To sporo jeśli wezmiemy pod uwagę ze będą to tory mobilne do noszenia.

Ceownik mnie interesuje bo z jednej strony mogę go ponawiercać i przykręcić do podkładów, ale problem robi się przy łaczeniu torowiska bo ja chcę wsuwać płaskownik w profil zamkniety co da szybkie i sztywne połączenie nawet bez skręcania. Przy ceowniku musiałbym zaprojektowac i wykonać każde połączenie i pewnie straciłbym cały zaoszczędzony czas...

Dylemat mam z tymi blaszkami ,spawanie 28szt to trochę czasu ,wiercenie,docinanie. Ich waga wyszła mi ok 1200g to też sporo.  Mogę ewentualnie zmniejszyć ich wymiary i grubość do 20x20 x 1,5 .Muszę przeliczyć to na roboczogodziny ile będzie trwało składanie metrowego odcinka torów. :)

Podobnie myśle przy budowie wiec zapewne wykorzystam wiele z twoich rozwiązań, tyle ze przy większym rozstawie decyduje się na mniejszy i cieńszy profil .Twój 25x15x 2 a ja mysle o 20x15x1,5  lub nawet 20x10x 1,5 .jednak przy  nacisku nie większym jak 100kg na oś nie powinno być raczej problemu.







Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 20 Listopada 2016, 12:46:19
A nie myślałeś o zrobieniu klasycznej szyny?? Teownik 30x30x4 i pręt kwadratowy 20mm. Będzie mniej spawania niż robienie tych podkładek do profilu zamkniętego. Po za tym nie wiem czy profil o ściance 1,5 mm ci długo wytrzyma. To cienka ścianka która będzie się wyginać. Szyny z teownika nie trzeba wiercić. Wystarczy lekko szlifierko naciąć i  dać wkręty. Można by i nie nacinać ale przy przenoszeniu podkłady mogą się przesuwać. Na łączeniach daj 2 płaskowniki na szynę tak jak to jest naprawdę robione z tym że możesz przyspawać je.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 20 Listopada 2016, 16:59:33
...hmm

Takie kolejki buduje się latami - to radość z dłubania.

Taki plan, że zrobię przez zimę i będzie może się nie sprawdzić. Musisz mieć czas na przemyślenia, zdobycie planów, pozyskanie materiałów itp itd
To nie chip na krowę i już cielę  :D
Dylemat mam z tymi blaszkami ,spawanie 28szt to trochę czasu ,wiercenie,docinanie. Ich waga wyszła mi ok 1200g to też sporo.  Mogę ewentualnie zmniejszyć ich wymiary i grubość do 20x20 x 1,5 .Muszę przeliczyć to na roboczogodziny ile będzie trwało składanie metrowego odcinka torów. :)

Podobnie myśle przy budowie wiec zapewne wykorzystam wiele z twoich rozwiązań, tyle ze przy większym rozstawie decyduje się na mniejszy i cieńszy profil .Twój 25x15x 2 a ja mysle o 20x15x1,5  lub nawet 20x10x 1,5 .jednak przy  nacisku nie większym jak 100kg na oś nie powinno być raczej problemu.




Profil nie może być słaby. Twoje torowisko ma być rozkładane, więc musisz założyć, że idealnie równo nie będzie i że mogą być 2 lub 3 kolejne podkłady niepodparte i wtedy gdy ktoś o większej wadze stanie na szynę to .....

Jeżeli chcesz zbudować torowisko przy małym nakładzie pracy torowisko to jako podkłady użyj odwróconego ceownika C50 - (dla 184mm i wąskich torów) i "szyny" spawaj bezpośrednio do podkładu-ceownika.



Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 20 Listopada 2016, 20:29:46
Dziękuje za sugestie. Jednak jak pisałem liczy się dla mnie masa i czas rozkładania-składania. Taka szyna była by najładniejsza ale i też najcięższa i najbardziej pracochłonna...


W przypadku klasycznego łączenia trzeba to poskręcać - a wsunąć płaskownik w profil jest szybciej niż skręcać śruby z nakrętkami, podkładkami do czego jeszcze trzeba klucze.

Ja mam wiele hobby i uprawiam wiele sportów. Żaglówkę zbudowałem w 51 h nie licząc czasu na dojazdy i kupno materiałów a ludzie też łodzie budują latami,co świadczy o tym że raczej nie będę skupiał się na detalach tylko na użyteczności ,może nie do końca bo lubię estetykę dlatego tak przeliczam każdą minute pracy czy nie można zrobić tego szybciej .

Masz rację że może to być nieco za delikatne,ale jak wezme do reki profil to uznam który jest optymalny,w castoramie nie ma porównania ;) ale muszę balansować na tej granicy bo ile człowiek uniesie metrów takiego torowiska przy wadze 1m= 5kg...  6szt   A jak będzie pod górę,nierówny teren,daleko od auta to mniej...

Dlatego liczę każdy gram i nawet nie chcę myśleć ile będzie ważył ten wagonik bo łożyska z oprawą jakie znalazłem to aż 600g szt na wał 15mm, jeszcze koła , a potem się okaże ze waży tak dużo ze kolebę będę robił z tytanu...


Jaką średnicę wału proponujecie dla 184mm przy średnicy koła ok 100mm i masy wagonu z ładunkiem ok 200kg? 15mm wystarczy? Myśle nad łożyskami   albo  gotowe łożyska w obudowie żeliwnej za ok 9-12zł albo same łożyska  za 1,50 zł z kostką stalową z wywierconym otworem na łożysko zamknietą blaszką na 4 śrubki  -znów jak u ciebie. :)


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: Mallet on 20 Listopada 2016, 20:48:09
Jedno małe ale , spawanie teownika plus przekrój prostokątny wymaga wykonania oprzyrządowania .
Samo spawanie jest mocno czasochłonne ,i jeśli robi się to samemu to owszem ale już zlecenie temu komuś już takie tanie nie będzie .
Koleba o pojemności 100litrów to spora koleba i nie wiem czy dla niej tor 7 1/4 " nie będzie za mały .
Poza tym tak już to napisano dla danego rozstawu można przyporządkować koleby na 600 , 750 ,1000 mm trzeba mieć też to na uwadze że zmienia się też skala .
Stąd na jednym torze może jeździć tabor w różnych skalach , co często widać na różnych kolejkach ogrodowych .
A nade wszystko trzeba się zdecydować co chcemy mieć .
Mogę podać swój przykład ,początkowo jako, że intersuje mnie tylko wojskowe koleje polowe przyjąłem że będzie to 1:6 ,szybko jednak okazało się, że wystąpiły problemy konstrukcyjne przy budowie HF-ki  i musiałem z toru jaki by był właściwy dla tej skali przejść na 5".
Obecnie pojazdy szynowe buduję w skali właściwej dla rozstawu .
Nie trzeba nic kombinować , a i tak przy długości parowozu około 120cm ledwo mieści się do samochodu .
Jeśli dodam wagony to i tak szyny muszę wozić na przyczepie , a co by było gdyby parowóz był większy , chyba ciężarówka  ;D
Tak że zawsze trzeba liczyć siły na zamiary , tak przynajmniej uważam .



Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 20 Listopada 2016, 21:55:42
W załączeniu rysunek wózka dla "komercyjnego wagonu" na tor 127mm jaki zbudowałem.
Coś może pomoże. Jeszcze nie mam doświadczeń z jazdy, ale w przyszłości coś na forum o wagonie napiszę.

Budując konkretny model będziesz musiał indywidualnie podejść do sprawy.

Możesz poszukać coś na niemieckich stronach - wpisuj fedlbahn

https://www.youtube.com/watch?v=bfqI96cw-Dk (https://www.youtube.com/watch?v=bfqI96cw-Dk)  - kolejka przemysłowa sprzedawana komercyjnie 7,25 cala czyli 184mm

Mnie też ciągnęło do większej kolejki a teraz jestem zadowolony z 5 cali.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 21 Listopada 2016, 21:35:02
Tory mam już zaplanowane, po prostu na składzie dokonam ostatecznej decyzji jakiej grubości będzie profil.

Teraz myślę nad wagonem i widzę z rysunku ze stoczyłeś oś z 18 do 10mm w miejscu wejścia do łożyska. Ja jeszcze się zastanawiam nad średnica ośi, bo im większe łożysko tym większa masa. Udało mi sie znaleść scinki blach stalowych o różnych grubościach ale tez dylemat czy 2mm czy grubsza. Wagon ma wozić też skałę i nie chcę by kamienie zrobiły wgniecenia.
Trochę  nie wiem jak zabrać się za ramę- widzę u ciebie wygięty ceownik, ale jak go tak wygiąć by w miejscu gięcia zachować taki kształt? Na przykładzie aluminium dolna i górna krawędz wygina się  do góry lub do dołu ...

Nie do końca moja kolejka będzie modelem, nie zamierzam przeliczać  skali każdej części,wszystko będzie na oko -chce by to ładnie wyglądało,ale zrobię z tego co uda mi się łatwo kupić.Najważniejsze są wymiary koleby a reszta ma być dostosowana do jej wymiarów by było stabilnie. Taka koleba może też być zwykła platformą, wystarczy ze te pionowe mocowania na kolebę zrobię na śrubach- po ich zdemontowaniu będę mógł np ułożyć na ramie deski i wagon w kilka minut zmienić w platformę .Na początku gdy wagon będzie jeden to będzie ekonomiczne ale do tego raczej potrzebuję ramę w formie prostokąta niż owalu jak w kolebach.

Brakuje mi paru ważnych danych jak  średnica osi, średnica łożyska i jego typ ,grubości poszczególnych elementów... ale to tylko dokładne obejrzenie jednej z kolejek  mogło by mi pomóc.Dziekuję za rysunek.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 22 Listopada 2016, 08:20:09
Teraz myślę nad wagonem i widzę z rysunku ze stoczyłeś oś z 18 do 10mm w miejscu wejścia do łożyska. Ja jeszcze się zastanawiam nad średnica ośi, bo im większe łożysko tym większa masa.

Nie do końca moja kolejka będzie modelem, nie zamierzam przeliczać  skali każdej części,wszystko będzie na oko -chce by to ładnie wyglądało,ale zrobię z tego co uda mi się łatwo kupić.

Brakuje mi paru ważnych danych jak  średnica osi, średnica łożyska i jego typ ,grubości poszczególnych elementów... ale to tylko dokładne obejrzenie jednej z kolejek  mogło by mi pomóc.

W takim układzie możesz zastosować standardowe oprawy do łożysk i problem z głowy.

... a masą taboru się aż tak nie przejmuj bo masa sprzyja stateczności.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 22 Listopada 2016, 21:10:08
Tak tę tabelkę znalazłem i nad tymi sie zastanawiałem ale uważam ze to trochę prowizorka, tzn wolałbym tradycyjny układ jak u ciebie mimo że jest z tym więcej roboty ale efekt wizualny jest ładniejszy.

Czy uważasz ze przy masie 200kg wagon os 18mm średnicy stoczona w miejscu wejścia do łożysk na 15mm będzie wystarczająca ?

W najbliższym tygodniu pojadę do tokarza i muszę sie już na coś zdecydować,coś zamówić itp a wciąż niepełne informacje..


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 22 Listopada 2016, 22:49:12

Czy uważasz ze przy masie 200kg wagon os 18mm średnicy stoczona w miejscu wejścia do łożysk na 15mm będzie wystarczająca ?
Oś w kolebie 1:1 ma średnicę 45mm, podpiaście 42mm, a zatoczenie pod łożysko 40mm. I można tym przewieźć ponad 1 tonę ładunku. Moim zdaniem spokojnie wystarczy te 18mm. Dla pewności zastosuj odpowiedni materiał- stal C45. Można nawet kupić wałki wykonane w tolerancji H9 jak ktoś chce mieć ładnie.
Pozdrawiam.   


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 23 Listopada 2016, 07:45:50
Myślę, że średnica osi w łożysku wystarczy fi=12mm, ale dobrze jest wykonać oś z lepszego gatunku stali.

Nasz forumowy weteran budowy kolejek "Mallet" radzi by oś wytaczać z pręta gwintowanego klasy 8.8 - i ja też już tak robię ;-)

Czyli kupujesz w "sklepie śrubkowym" taki pręt np. M24-8.8 długi na metr i toczysz. (koszt takiego pręta to około 25zł)

Najpierw zaprojektuj koła, a później wytaczaj oś.

Powodzenia :-)


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 23 Listopada 2016, 11:24:57
Wiem że chcesz ograniczyć masę ale tu bym nie schodził na małe wymiary. Zrób na łożyskach na wałek 20mm. Na 12 to nie wytrzyma jak będziesz jechał i koła będą stukały na łączeniach szyn.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 23 Listopada 2016, 11:57:12
Nasz forumowy weteran budowy kolejek "Mallet" radzi by oś wytaczać z pręta gwintowanego klasy 8.8 - i ja też już tak robię ;-)

Czyli kupujesz w "sklepie śrubkowym" taki pręt np. M24-8.8 długi na metr i toczysz. (koszt takiego pręta to około 25zł)

Panowie używacie prety gwintowane do budowy osi ??? Przecież jakikolwiek gwint, szczególnie trójkątny, na części obciążonej dynamicznie, to potencjalne miejsce pęknięcia. O nakladzie pracy przy jego staczaniu ze względu na gwint nie wspominając.
 Są przcież dostępne w handlu wałki stalowe tolerowane, ze stali C45 ( to samo co śruba 8.8 ). Taki pręt jest gładki jak szkło, trzyma wymiar w zależnosci od średnicy z dokładnością  ok minus 0,05 mm ( tolerancja H9 ). Sam w tym roku zamawiałem takie elementy tyle że fi 50mm. Nawet tokarz z którego usług korzystałem, był pod wrażeniem ich jakości. Cenowo wychodzi po ok 4-5 zł brutto za kilo.
Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 23 Listopada 2016, 12:43:37
Hm. Nie wiem o jakim kształcie osi do zabudowy w wagonie myślisz.
Pręt gwintowany który proponuję to materiał do obróbki, a nie produkt tylko do przycięcia.

Tam gdzie oś wejdzie do łożyska i tam gdzie nasadzisz koło będzie toczone. Cała oś jest przetoczona wg rys. poniżej.

Oś w "technologi toczenia z pręta gwintowanego 8.8" ma bardziej złożony kształt. Osie wytoczy tokarka CNC wg rysunku. Zakładam, że pasowanie się uda dograć. Dlatego wpisałem koledze, który pisze program by dopasował tolerancję do otworu po rozwiertaku, tak by koło wciskać na prasie i może na kleju do metalu. Otwory w kołach były rozwiercane rozwiertakiem a i tak wyszło na średnicy ciut +.

Pręt toczy się dobrze a przytoczony tu wałek nie wiem...... ale może to dobry materiał. Opisany powyżej wałek trzeba zapamiętać - pomysł może się przydać.

O technologi swojej zabawki zadecyduje autor  ;D



Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 23 Listopada 2016, 13:03:29
Zaprezentowałem w wątku obok czeski wagon roboczy klubu S.M.P.D.
http://www.smpd.cz/obrazky/olympia/realizace/sterk_01.jpg (http://www.smpd.cz/obrazky/olympia/realizace/sterk_01.jpg)
http://www.smpd.cz/mapa.html (http://www.smpd.cz/mapa.html)

W załączeniu ich szkice z opracowania tego wagonu.
(które extra wyszukałem w archiwum dla rozwoju kolejnictwa ;) )
Zerknijcie na szkic osi.

U nich także podpatrywałem rozwiązań.

Tu wersja handlowa zestawu kołowego na tor 5"
https://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/spur-5-gelegenheiten/rs-01.html (https://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/spur-5-gelegenheiten/rs-01.html)


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 23 Listopada 2016, 19:16:20
Dziekuję za tak wyczerpujące odpowiedzi. Wał powstanie na pewno z walca stalowego-nie z pręta gwintowanego-nie ma problemu z ich zakupem, często są ścinki i kawałki w sklepie jaki znam.

Właśnie robię rysunek i wysyłam do tokarza do wyceny.

Myślę nawet o tokarce bo do 300mm długosci i do 180 srednicy można zrobić na tych najmniejszych a nową taką widziałem za 2400...wiec wstępnie próbuje się rozeznać jakie to ma możliwości i jakie są koszty zakupu akcesoriów.

Jeszcze jeden wymiar mnie niepokoi. Czy przy torze 184mm i kołach toczonych z walca 100mm,  środek koła jak wyjdzie 90mm a rant 5mm to czy ten rant nie będzie za niski??? Czy może lepiej aby rant miał np 7 lub 8mm wysokości aby nie było problemów np na rozjazdach?   Wstępnie planowałem koło nie mniejsze niz 90mm o grubości 20mm gdzie 5mm przypada na rant w najszerszym miejscu a 15mm na oparcie o szynę.Co o tym myślicie?



Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 23 Listopada 2016, 19:56:05
Jeszcze jeden wymiar mnie niepokoi. Czy przy torze 184mm i kołach toczonych z walca 100mm,  środek koła jak wyjdzie 90mm a rant 5mm to czy ten rant nie będzie za niski??? Czy może lepiej aby rant miał np 7 lub 8mm wysokości aby nie było problemów np na rozjazdach? 


Tu jest o profilu koła.
http://www.dbc-d.de/gleisstandard.htm (http://www.dbc-d.de/gleisstandard.htm)

Dla koła wąskotorówki trzeba przyjąć profil koła trochę tak, jakby z rozstawu większego.
Czyli masz 184mm to zwiększasz wymiary parząc na koło dla 260mm

Ja dla koła na tory 5" mam obrzeże 5,5mm, szerokość koła koleby 18mm, a wagonu 21mm.
Tobie dla 184mm zaleciłbym obrzeże około 7mm, a szerokość całkowitą koła nie mniej niż 22mm.
Przemyśl sprawę i zrób jak uważasz.

Moje wypowiedzi to dialog i przekazywanie doświadczeń innym.
Proszę  je traktować poglądowo, bo się ciągle uczę jak budować taką kolejkę.
Pomogli mi - teraz ja staram się pomóc innym.
Pozdrawiam wszystkich, a zwłaszcza tych którzy próbują coś robić.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: Mallet on 23 Listopada 2016, 21:19:36
Małe sprostowanie do dyskusji ponieważ wkradła się mała nieścisłość ,z pręta gwintowanego raczej osi się nie wytoczy ,tu chodzi raczej o długie śruby jakościowe .
W dawnych czasach gdy kłopot był ze wszystkim , a dostępność materiału żadna w ten sposób można było poradzić sobie z zakupem odpowiedniego materiału .
Ot taka mała dygresyjka . ;D
A co przewożonych materiałów to zestaw wózków kłowych na tor 5" spokojnie dawał sobie radę z przewozem ,około 20 -stu worków cementu . ;)
Problem widzę tylko w układaniu torów w przygodnym terenie ,bez klinów na pewno się nie obędzie .


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 23 Listopada 2016, 22:09:13
Myślę nawet o tokarce bo do 300mm długosci i do 180 srednicy można zrobić na tych najmniejszych a nową taką widziałem za 2400...wiec wstępnie próbuje się rozeznać jakie to ma możliwości i jakie są koszty zakupu akcesoriów.
Tu muszę wylać Ci szanowny kolego kubeł zimnej wody na głowę. Na tych maleńkich tokarkach nie obrobisz tak dużych średnic. Albo wrzeciono stanie, a w najlepszym wypadku pojawią się drgania, które momentalnie stępią nawet najlepszy nóż. Druga sprawa to przelot wrzeciona, bo przecież robiąc osie najpierw musisz ponawiercać nakiełki. Piszę to gdyż sam toczę na małej tokarce i pomimo silnika 3f o mocy 1,1 kW są problemy gdy element ma powyżej 100 mm średnicy. Do takich prac jak budowa kolejki ogrodowej, to przynajmniej coś wielkości polskiej TSB20, a ideałem byłby TUM25. Niestety tu ceny zaczynają się od 5 tysi w górę za używaną maszynę.

Małe sprostowanie do dyskusji ponieważ wkradła się mała nieścisłość ,z pręta gwintowanego raczej osi się nie wytoczy ,tu chodzi raczej o długie śruby jakościowe .

No to wszystko jasne teraz. Bo kolega Micho z tymi prętami gwintowanymi tak wyjechał...


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: Mallet on 23 Listopada 2016, 22:18:30
Zgadza się ,ale małe tokarki też są bardzo pomocne ,całą armaturę na takiej starożytnej tokarce do HF-ki wytoczyłem .
Ośki do kół zresztą też .
Po prostu duże rzeczy lepiej zlecić na dużą maszynę ,a w drobiazgi na które często tokarze kręcą nosem wykonać samemu , a jaka przy tym frajda ,gdy po dorobieniu części i skręceniu np. gwizdawka zaczyna żyć  ;D


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 23 Listopada 2016, 22:32:05
No to wszystko jasne teraz. Bo kolega Micho z tymi prętami gwintowanymi tak wyjechał...

Drodzy koledzy ja nie piszę w trybie, "że może by zrobić"

...ja te pręty mam kupione i przekazane do toczenia - gdyby nie brak czasu to osie by już były.
Poczekajcie może ze 2 -3 tygodnie to będą.

Pręty kupione tu
http://www.hexagon.biz.pl/oferta/pret-gwintowany-1000mm2000mm3000mm-p-513.html (http://www.hexagon.biz.pl/oferta/pret-gwintowany-1000mm2000mm3000mm-p-513.html)
 one rzeczywiście istnieją  ;)

A pomysł z toczeniem wałka - do sprawdzenia.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 23 Listopada 2016, 22:54:04
Zgadza się ,ale małe tokarki też są bardzo pomocne ,całą armaturę na takiej starożytnej tokarce do HF-ki wytoczyłem .
Ośki do kół zresztą też .
Po prostu duże rzeczy lepiej zlecić na dużą maszynę ,a w drobiazgi na które często tokarze kręcą nosem wykonać samemu , a jaka przy tym frajda ,gdy po dorobieniu części i skręceniu np. gwizdawka zaczyna żyć  ;D
Dokładnie jest jak piszesz. Małe elementy jak najbardziej. Niestety te większe to mordęga, jak nawet uda się zamocować. Lepiej komuś zlecić...albo kupić konkretną maszynę.

A pomysł z toczeniem wałka - do sprawdzenia.
Tu nie trzeba nic sprawdzać. Proszę, osie na zmienny rozstaw, wytoczone z wałka fi50, stal C45 tolerancja H9. Nie jestem tylko klepaczem w klawiaturę... Tylko że ja w innej skali robię...
Edit: Gwoli wyjaśnienia, te dwa rdzawe elementy przy kołach to tulejki ustalające prześwit. Oś w środkowej części nie była poddawana żadnej obróbce.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 24 Listopada 2016, 14:08:32
Kolego CX MANIAK - mam wrażenie jakbyśmy byli po dwóch stronach barykady???
Nie licytuję się z Tobą co lepsze.

Ty użyłeś wałka, a ja pręta gwintowanego.

Dzielę się na forum swoimi doświadczeniami. Piszę jaki mam, czy jaki znam pomysł na rozwiązanie problemu.
Staram się przestrzec przed błędami.... i tyle.

Oś masz fajną - fachowo zrobiona. Może też z wałka kiedyś skorzystam.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 24 Listopada 2016, 15:30:36
Kolego CX MANIAK - mam wrażenie jakbyśmy byli po dwóch stronach barykady???

Absolutnie nie. Moim zdaniem po prostu poniosłeś niepotrzebne dodatkowe koszty. Wałek gładki jest tańszy w zakupie. Bo nie płacisz za gwintowanie. Tokarz też mniej by wziął, nie musiałby staczać gwintu, a jedynie wykonałby podpiaście i osadzenie łożyska. Po prostu pręt gwintowany jako oś do zestawu kołowego średnio się nadaje. A pisze o tych błędach po to, aby nasz nowy kolega ich nie powielał.
Żadnej złośliwości z mojej strony się nie doszukuj, gdyż cenię to co robicie koledzy w świecie kolejek ogrodowych. Sam niestety z braku miejsca, na taką zabawę w tej chwili nie mogę sobie pozwolić.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 24 Listopada 2016, 18:25:25
Dziekuję koledze micho, zrobię obrzeże około 7,5mm.  Jedynie grubość koła bez obrzeża zostanie taka jak grubość szyny ze względu na masę.

Co do tych prętów i ogólnie tokarki mam akurat kogo zapytać i od razu powiedział ze gwintowane pręty są miękkie a i do toczenia nie jest to najlepszy kształt przynajmniej dla początkującego i ogólnie że wały robi się z C 45.
A co do tokarki to oglądam filmy i czytam forum cnc ,nie chcę zaśmiecać tego tematu rozmowami o tokarce, jeśli kupię to jakaś mała , i wtedy będę toczył na niej cześć drobnych elementów a większe rzeczy  odpłatnie w zakładzie.Obecnie i tak wszystko będzie zamówione  bo bez doświadczenia i tak nic nie wytoczę :)

No to teraz czekają mnie tylko zakupy co pewnie potrwa ok 2 tygodni,jeśli dostanę tanio ścinki blach 2-3mm za 1,50 za kg na kolebę to reszta już nie będzie problemem.Zwykłe arkusze blachy 2mm w rozmiarze 90x 2000 znalazłem u kogoś za 50zł wiec to i tak jest tanio bo wystarczy na jedną kolebę i jeszcze zostanie. Reszta wszystko jasne-przynajmniej tak myślę. Dziękuję za potrzebne informacje.



Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: Mallet on 24 Listopada 2016, 21:10:35
Jeśli zostawisz szerokość powieszchni tocznej koła taką jak szerokość szyny to na bank masz na łukach wykolejenia .
Chyba, że będziesz miał same proste .


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 25 Listopada 2016, 08:12:57
Budując tor kolejki pamiętaj o koniecznych poszerzeniach torów w łukach.
Bez tego tabor będzie się, zle wpisywał w łuki.
Przy zerowym poszerzeniu toru może nawet "zaciskać zestawy kołowe" - moja lokomotywa już to przeżyła.

Jeżeli na prostym torze będzie prześwit toru 184 to w łuku możesz zrobić 190.

W normie www.dbc-d.de (http://www.dbc-d.de) napisano, że poszerzenie dla toru 184mm wynosi max 190, ale dla wąskotorówki czy feldbahn-u można ciut dodać ...zwłaszcza, że pewnie nie planujesz dużych promieni łuków.

W mojej wąskotorówce 5" jest tak:
tor prosty 127(tolerancja +1)mm
łuk R4,2m 130(+1)mm (ale może dziś dałbym 131(+1)


Przypomnę jak jest w 1:1
wg Przepisów Zasadniczych W1 PKP dla toru 600mm
§ 2  Tor  kolejowy

Szerokość toru w łukach o promieniu mniejszym niż: R = 200 m,
przy szerokości toru 600 mm powinna być odpowiednio zwiększona.
Zwiększenie to nie powinno przewyższać 18 mm dla toru szerokości 600 mm
...
Dozwolone zwężenie toru, spowodowane ruchem pociągów, nie powinno przewyższać 2 mm, poszerzenie zaś 5 mm.
Szerokość toru w żadnym przypadku nie powinna przewyższać:
618 mm przy normalnej szerokości toru 600 mm






Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 25 Listopada 2016, 16:32:36
Zbyt mała szerokość wieńca tocznego koła, oprócz problemów które wymienili koledzy, sprawi kłopoty na rozjazdach. Przy małej szerokości, ma brzydką przypadłość wpadania w gardziel krzyżownicy. Wszystko regulują normy profilu i warto się ich trzymać.
Pozdrawiam


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 26 Listopada 2016, 18:17:02
Sami napisaliście to o co właściwie chciałem zapytać.  :)  

Bo myślę teraz nad łukami i dość ciasnymi i tu widzę ze koło powinno być o parę mm szersze...ale to najmniejszy problem..

  Jeśli to makieta stała to jasne ze z prostego wchodzimy w łuk i tor na początku luku ma te 184mm a z każdym centymetrem wzrasta do tych 190mm np 50cm dalej.... i  ponownie wraca na końcu łuku do szerokosci toru prostego.Widać zresztą na prawdziwych torach deformacje i wytarcie po zewnętrznym łuku.

Co jednak zrobić gdy moje tory to będą odcinki 1m łączone w dowolne konfiguracje? Przecież nie mogę zrobić łuków na 190mm bo jak je połączę z prostymi?


Może wyjściem by wagoniki nie wypadały z łuków przy ich zbliżonej szerokości rozstawu była by inna(mniejsza) średnica koła ,lub wysokość obrzeża ,a nawet stoczenie obrzeża na ostro u samej góry?czy zle myślę?



Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 27 Listopada 2016, 01:16:29
Poszerzenie prześwitu zależy od promienia łuku. Widać to w przepisach które przytoczył Micho. Zmniejszenia średnicy koła nie polecam, gdyż zwiększy się tendencja do wykolejeń. Ciekawe jak to rozwiązują np Niemcy. Budują przecież tymczasowe torowiska kolejek ogrodowych na przykład w halach. Może stosują odcinki przejściowe proste ( przykładowo 184mm-190mm) Normy modelarskie dotyczące torowisk przeglądałeś?


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: Mallet on 27 Listopada 2016, 20:28:25
Przerabiałem to i niestety bez krzywych przejściowych się nie obędzie .
Po prostu musisz mieć odcinki łuków które zapewnią przejście , ba dobrze by było aby łuki miały pochylenie .
Przy jazdach z lokomotywą gdy tego nie było musiałem balansować ,nie mówiąc o notorycznym wykolejaniu się na łukach taboru ,poprawiło to dopiero podbicie torów .
A wydawało mi się, iż  przy tak małej prędkości nie ma takiej potrzeby ,a jednak .
A ja się zastanawiam jak to rozwiązano na kolejach CK widać, że część taboru ma koła dwurantowe .
I choć spotyka się to na kolei konnej to jednak co z łukami .



Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 28 Listopada 2016, 22:15:37
…  tak coś czuję, że kolega p121 chce zbudować po prostu fajną kolejkę, a my ładujemy mu tu reżim kolejowy. Napisz bardziej wyraźny plan kolejki (zanim cię zniechęcimy techniką kolejową).
Dobrze będzie gdy się „technicznie nie zaszachujesz” (i oto w tym wątku dbamy) - czyli by nie powstało coś co utrudni ci dalsza rozbudowę, czy w przyszłości poważniejszą zabawę.
Może bardziej będzie odpowiadała ci kolejka typu typowy felbahn  - torowisko tego typu ma duże uproszczenie, tabor też jest prostszy.

Buduję teraz tabor typu ”fedbahn”  - ciągle uczę się budować takie kolejki. W przyszłości, o ile będę miał dostęp do warsztatu i czas to spróbuję zbudować coś konkretniejszego.  …ale wróćmy tematu torowiska.

Torowisko zaplanowane jest jako przenośne i dlatego system jest modułowy, uproszczony, pakowny i lekki. Staram się jednak by było po kolejarsku. Kolejka była rozłożona 2 miesiące. Przewiozła dzieci z okolicy i na tym torowisku jeździła dobrze. Trawnik nie był zbyt równy i trzeba było podkładać klockami drewna. Przęsła torowe zbudowałem tak, by mogły po nim jeździć większe lokomotywy – 3-osiowe, a może i 4-osiowe (zobaczymy).

Mój system przęseł to:
-tor prosty 127mm L=1,5m
-tor prosty przejściowy 127-130mm L=0,75m
- łuk R4,2m 18st 130mm L=1,3m
-tor prosty 130mm L=1,5m (planowany) jako prosty pomiędzy odwrotnymi łukami
-tor prosty 127mm L=0,5m (planowany) jako pasówka
-rozjazd – w opracowaniu

Przęsła są łączone wsuwkami wpuszczanymi w profil i skręcane – 2 śruby M6 na łącznik, w łączniku gwintowane otwory.
Napisałeś, że chcesz przęsła długie na 1m – trochę krótkie…

Działaj dalej… Pozdrawiam

Na fotach: Moja GLS-ka na opisanym powyżej torowisku,  składowisko torów modułowych - gdzieś w niemczech


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 28 Listopada 2016, 22:55:49
Nie przeglądałem norm modelarskich.

Spokojnie,nie zniechęcę się ,mój dziadek był kolejarzem a pociągami interesuję się od dziecka. To co buduję to kompromis między parametrami, normami , ładnym wyglądem a użytecznością pod moim kontem. I pewnie z 80% będzie tego ostatniego.
Dlatego np :wagonik koleba będzie miał ramę prostokątną a nie taka owalną, bo raz będzie mi to łatwiej zespawać ,a dwa będę mógł zrobić dwa wagony w jednym, czyli platformę z deskami wkładanymi np miedzy ceowniki albo kolebę po założeniu wsporników na których jest sama koleba. Przy okazji będzie łatwiejsze w transporcie jak będzie można tak obniżyć wagę przez demontaż.

Z tymi torami trochę się zmartwiłem- ale jest wyjście:  4 odcinki 0,5m przejściowe. Potem wam to narysuję jak by to  miało wyglądać.

Proszę o tydzień przerwy, :) muszę ogarnąć tokareczkę,w wolnym czasie którego mam niewiele, a wczoraj dopiero sam wyciągałem ją z auta i bez zamontowania kółeczka się nie obeszło.Zanim ją doposażę i się nauczę  pewnie zima minie, ale ktoś tu powiedział ze to czasochłonne hobby ;D


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: micho on 28 Listopada 2016, 23:06:18
Dlatego np :wagonik koleba będzie miał ramę prostokątną a nie taka owalną, bo raz będzie mi to łatwiej zespawać ,a dwa będę mógł zrobić dwa wagony w jednym, czyli platformę z deskami wkładanymi np miedzy ceowniki albo kolebę po założeniu wsporników na których jest sama koleba.

Coś podobnego też planuje. Na dwóch prostych wózkach kłonicowych chcę zabudować małą platformę.
 ...coś jak na fotce poniżej - tyle, że wózki będą "kolebowate"


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 28 Listopada 2016, 23:12:35
Gdybyś jednak chciał się pobawić w modelowe koleby, polecam ten filmik i ogólnie kanał tego gościa. Co prawda tor dużo szerszy ale...https://youtu.be/fQ4WsBqB9Ns Jest tu pokazany sposób gięcia ram z ceownika do koleb na tor 10 1/4"
Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 04 Grudnia 2016, 12:42:25
https://www.youtube.com/watch?v=rfFmI2oLv4I (https://www.youtube.com/watch?v=rfFmI2oLv4I)  na tym filmie w 1,43 widać ciekawy patent na amortyzacje wagonu. Myślę czy go nie wykorzystać ale śruby musiały by być twarde bo wydaje mi się ze w miejscu sprężyny gwint jest stoczony do okrągłego pręta.Pomysł mi się podoba ale mam wrażenie ze może to być słabe bo śruba jest za cienka...

Byłem na składzie metalowym i cena tam jest dużo nizsza,a nie tylko 100% ;D  Np profil 15x15 -3m zamiast 21zł zapłaciłem 5.10zl , ciecia mi nie policzyli a wał z C 45 20mm średnicy kosztował 2,70 netto zł za 1kg. Były ścinki wiec wziąłem 50cm.

Jak tylko znajdę skład z drewnem to nakupię desek na podkłady. Na razie jeszcze kończę tokarkę bo liczę na to ze chociaż wały wykonam sam a może i koła.



Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 04 Grudnia 2016, 13:04:06
[...] Myślę czy go nie wykorzystać ale śruby musiały by być twarde bo wydaje mi się ze w miejscu sprężyny gwint jest stoczony do okrągłego pręta. [...]

Najpewniej zastosowana jest śruba z gwintem niepełnym, podobna do tej na zdjęciu, z tym że odpowiedniej długości. Staczanie gwintu do okrągłego pręta jest bez sensu, mam nadzieję że wiesz dlaczego.
(http://sklep.met-bud.com/124-3907-thickbox/sruba-maszynowa-12x300-ocynk-niepelny-gwint.jpg)
[...] Pomysł mi się podoba ale mam wrażenie ze może to być słabe bo śruba jest za cienka... [...]

Więc zastosuj odpowiednio grubszą śrubę...  ::)


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 04 Grudnia 2016, 15:36:22
[url]https://www.youtube.com/watch?v=rfFmI2oLv4I[/url] ([url]https://www.youtube.com/watch?v=rfFmI2oLv4I[/url])  na tym filmie w 1,43 widać ciekawy patent na amortyzacje wagonu.
 Na razie jeszcze kończę tokarkę bo liczę na to ze chociaż wały wykonam sam a może i koła.

 Zawieszenie na tym filmie to nic nowego. Na kolei stosowane od lat, zarówno na torze wąskim jak i normalnym. Jest to tzw prowadzenie kolumnowe zestawu kołowego. Bardzo dobrze sprawdzające się zresztą w praktyce. Do kolei modelowej jak najbardziej. W tym linku znajdziesz opisy zawieszeń stosowanych w pojazdach szynowych, wraz z omówieniem konstrukcji, wad i zalet - http://www.transportszynowy.pl/zestawykolowe2.php (http://www.transportszynowy.pl/zestawykolowe2.php)
Edit. Te śruby wcale nie muszą być mega grube. Cały ciężar pojazdu spoczywa na sprężynie, a kolumny przenoszą siły boczne i wzdłużne względem ramy. Jednak nie są one aż tak wielkie w przypadku takiego wagonu.
 
A jaką kolega tokareczkę zakupił jak to nie tajemnica?


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 07 Grudnia 2016, 19:05:31
Tokarka jakaś przeróbka,części z jakiejś rosyjskiej,dodany inny silnik,falownik itp maleństwo z wrzecionem 80mm ale ma automatyczny posuw.

Zastanowię się nad tego typu amortyzacją koleby,lub będzie bez.Dochodzi znalezienie sprężyn i odpowiednio twardych śrub.Oryginalnie nie widzę by koleby miały amortyzację.


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: Mallet on 08 Grudnia 2016, 19:19:04
Rodzajów koleb było całe mnóstwo ,w tym też takie które miały sprężyny .
To tylko jeden z przykładów .
http://www.drehgestelle.de/6/y25_vorl.html (http://www.drehgestelle.de/6/y25_vorl.html)


Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: p121 on 19 Grudnia 2016, 18:55:44
Byłem na złomie i akurat trafiłem cała skrzynię łożysk najróżniejszych średnic. No to wybrałem dwa rozmiary po 4sztuki -właściciel nawet nie chciał pieniędzy jak zobaczył taka mała ilość :)

Teraz myslę nad obudową tych łożysk i chyba będzie to kostka metalu z wywierconym otworem o srednicy zew łożyska i dwa nagwintowane otwory mocujące kostkę do ramy .Zastanawiam się tylko czy wiercić an wylot i zamykać potem płytką stalową na 4 śruby czy może wiercić tylko na grubość łożyska zostawiając 5mm metalu by wał nie wypadł co by uprościło produkcję,ale zastanawiam się czy tak można.





Tytuł: Odp: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 19 Grudnia 2016, 22:10:08
Rzuć okiem na taki wynalazek:
http://allegro.pl/ucp-204-lozysko-samonastawne-w-oprawie-ucp204-prom-i6568466711.html (http://allegro.pl/ucp-204-lozysko-samonastawne-w-oprawie-ucp204-prom-i6568466711.html)